آیین‌نامه واردات خودرو کجاست؟

 

پس کو این آیین‌نامه واردات خودرو؟

 

متولیان صمت در اظهارات گوناگونی خبر از اجرای سیاست آزادسازی واردات خودرو تا شهریور داده بودند اما تنها یک هفته تا پایان مهلت وعده ها مانده و این در حالیست که حتی از آیین نامه هم خبری نیست.

یکی از 8 فرمان رئیس جمهور برای صنعت خودروسازی که اسفند ماه سال ۱۴۰۰ صادر شد، اشاره به رفع ممنوعیت واردات خودرو که از سال ۹۷ آغاز شده بود، داشت.

در فرمان رئیس جمهور آمده بود که «به منظور افزایش رقابت پذیری و رفع شائبه انحصار، متناسب سازی قیمت خودرو و جبران کمبود تولید به میزان مورد نیاز بازار، موانع قانونی و اجرایی واردات خودرو در سال ۱۴۰۱، حداکثر ظرف سه ماه آینده رفع گردد و با افزایش صادرات خودرو و قطعات، نسبت صادرات به واردات در صنعت خودرو افزایش یابد.»

پس از کش و قوس‌های فراوان در مورد واردات یا عدم واردات خودرو در اوایل سال جاری و سپس تنظیم آئین نامه واردات خودرو، ۲۱ تیر ماه منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت بر اساس صحبت‌های فاطمی امین وزیر صمت که از ماه‌ها قبل و منطبق با فرمان رئیس جمهور خبر از واردات خودرو به کشور می‌داد، وعده ورود خودرو تا شهریور ماه را داد و اعلام کرد که «اجرایی شدن این آئین نامه منوط به مصوبه هیئت دولت است ضمن اینکه بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، تا شهریور ۱۴۰۱ واردات خودرو انجام می‌شود.»

منطقی حتی روز گذشته (۲۳ مرداد ماه) دوباره در مورد واردات خودرو صحبت و اعلام کرد که «زمانی که قرار است خودرو با قیمت مشخص و برای طیف خاصی وارد شود، مهندسی معکوس انجام می‌شود؛ به این معنی که هزینه حمل و نقل، تعرفه گمرکی، اسقاط (برای واردات هر خودرو ۲ خودرو باید اسقاط شود) و غیره محاسبه خواهد شد. سپس مشوق‌هایی برای کاهش مؤلفه‌های مذکور پیش‌بینی می‌شود تا قیمت هدف برای خودروهای اقتصادی به دست آید. بنابراین مشوق‌هایی برای واردات خودروهای اقتصادی در نظر گرفته شده است؛ به‌طور مثال تعرفه واردات تا ۲۰ درصد کاهش می‌یابد یا از اسقاط معاف می‌شوند.»

البته منطقی در این اظهارات اشاره‌ای به زمان واردات خودرو و وعده‌های صمت در خصوص انجام واردات در نیمه نخست سال نکرده است.

هیچ خبری از آئین نامه نیست

بر این اساس، تا لحظه تنظیم این گزارش هیچ خبری در مورد تصویب آئین نامه واردات خودرو در هیأت دولت منتشر نشده و تنها اخبار متناقضی از جانب نمایندگان مجلس رسانه‌ای شده است؛ به عنوان نمونه علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس اخیراً در یک اظهارنظری در مورد سرنوشت آئین نامه واردات خودرو گفته است که «مسئولین مربوطه گفته‌اند که در حال طی کردن مراحل نهایی تصویب این آئین‌نامه هستیم؛ اما مشخص نیست که این تأخیر با چه توجیهی صورت می‌گیرد. دولت باید هر چه سریع‌تر آن را به مجلس ارائه کند تا مجلس آن را با قانون تطبیق دهد تا مشکلی نداشته باشد.»

اما از سویی دیگر نصراله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در اظهارنظری گفته است که «پیش کشیدن مسئله واردات خودرو تنها تلنگری به خودروسازان بود تا کیفیت خودروهای خود را بالا ببرند. در واقع این همه هیاهو و گمانه‌زنی تنها برای این بوده که خودروسازان احساس خطر کنند و بخواهند کیفیت خودروهای خود را بالا ببرند.»

به گزارش مهر، عدم تعیین تکلیف واردات خودرو و انتشار اظهارات متناقض از سوی مسئولان کشور، تنها نتیجه‌ای که داشته تشدید رکود در بازار خودرو و بلاتکلیفی خریداران و البته فروشندگان بوده است، چراکه طبق گفته فعالان بازار، بازیگران این بازار از حدود ۴ ماه پیش منتظر تعیین تکلیف واردات بوده و هر گونه تصمیم گیری در مورد خرید یا فروش خودرو را منوط به این سیاست کرده‌اند.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , آیین‌نامه واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حسن : سلام آقا رضا شما چه ماشینی ثبت نام کرده بودین ساینا یاشاهین که الان تونستین اطلس بنویسین؟وسوال دیگه هم اینکه شما طرحه یکپارچه دی ماه بودین یا یکپارچه که۱۰۰تومن مسدود میکردن؟
بیتا : بله الان برای من پیامک سامانه سخا جهت احراز آدرس و هویت ارسال شد
اطلس : سلام خدمت دوستان کسی پذیرش اسفند فاکتور شده و اگر اطلاعاتی دارین ما را هم در جریان بزارین خداخیرتان بده و ممنون
علی : سلام دوستان کسی اسمس سایپا در مورد ثبت ادرس در سامانه سخا دریافت کرده؟
J4 : من هم امروز شاسی شدم،به شما نگفتن حدود زمان تحویلو؟؟
حسین : برین تو پیام رسان ویراستی .زیر نظر آقای سید محمد حسین راجی که شخص معنیه وانتقادشدید به خودرو سازها کرده. مطلب بنویسید نتیجه میده من مطلب وگلایه نوشتم ضمنا توصفحه اقای رییسیی ومعاون اقتصادی ریاست جمهوری نیز مطلب نوشتم .کلا خوبه چون صفحاتسون بازدید میشه زیاد بشیم گزارشات منعکس میشه
J4 مشهد : سلام. من 29 فروردین ثبت نام کردم و چک ها رو دادم نمایندگی 5 اردیبهشت داخل سایت تکمیل وجه شد امروز که 12 ام هست شاسی شد
چانگان : موقع ثبت نامی پلاک فعال به شرط این که ازشرکتهای داخلی درمدت ۴۸ ماه هیچ ماشینی تحویل نگرفته باشی بلامانع است وگرنه کیه میاد خودش حراج کن ۵۰۰میلیون پول بلوکه کن مال من اول خوردبود ارسال به خودرو ساز حالا سایپا دبه در میاره
فرهاد : خیلی تا حالا خوب عمل کردن حتما باید ثبت نام جدید هم داشته باشن فقط امیدوارم اجازه تغییر انتخاب بدن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دی پیش فروش : 26 فرودین پرداخت وجه الان فاکتور شدم
علی آریزو 6پرو : پاسخ به فرشید/ داداش شما یکاری کن از من شاسی بخوره شیرینی هم بهت میدم نوع ماشین آریزو 6پرو تاریخ قرارداد 26دی تایید لیزینگ 24 بهمن
دنا 6 دنده Efp : سلام مجدد، پرونده 13اسفند تحویل داده شده
29اسفند : دوستان کسی هم بوده پاسخ ثبت شکایتش به این متن پیامک شده باشه یعنی پاسخها یکسانه یا فرق می کنه
207 پانا : دوستان فقط شکایت ثبت کنین خود اپراتورا مجبور میشن ب گوش بالایی برسونن وقتی درخواست و شکایت اسفندی زیاد شه حتما ثبت بکنین
پرنام : بابا 7تومن دیگه بخیل نباشین
تیگو 7 پرو : ثبت نام نقدی 21 اسفند تخصیص 8 اردیبهشت. چقدر طول میکشه تا فاکتور و بقیه مراحل طی بشه؟
دوستان عزیز : دوستان عزیز چرا زیر بار زور میرید خودرو سازی که هزاران میلیارد ارز دولتی با قیمت 285000 گرفته تا خودرو رو به قیمت 402 به مشتری تحویل بده چرا بهش فرصت زور گفتن به خودتون رو میدید ارز نیمایی 285000 گرفته بعد قیمت روبه نرخ ارز 60 هزار تومانی میفروشه به مردم
207 : سوال منم همینه اگه کسی اطلاع داره ممنون میشم جواب بده
پرنام : وقتی پولو واریز کنید فستون می‌خوابه ما بهمنی ها هم مثل شما عزیزان بودیم الان انقار نه انقار