فیلترهای معمولی به دلیل اینکه در ساخت آنها از کاغذ استفاده شده است به مرور زمان مستهلک شده و به تاریخ انقضای خود نزدیک میشوند و به همین جهت نیز باید در اسرع وقت برای تعویض آن اقدامات لازم را انجام داد. فیلترهای جدید که به فیلتر هوای اسپرت نیز از آنها نام برده میشود، به دلیل نوع مواد به کار رفته در آن، به مرور زمان مستهلک نشده و نیازی به تعویض نخواهند داشت. در این مقاله میخواهیم به بررسی معایب فیلتر هوای اسپرت بپردازیم، با ما تا انتها همراه شوید.
تفاوت فیلتر هوای اسپرت با فیلتر معمولی
فیلتر هوای اسپرت یا فیلتر هوای مخروطی به دلیل شکل استوانهای یا مخروطی مانندی که دارند به دلیل داشتن سطح بیشتر، هوای بیشتری را نیز جذب نمایند. در ساخت فیلتر هوای اسپرت از فوم سلولی استفاده شده است که همین امر باعث میشود نسبت به فیلترهای معمولی، هوای خنکتری را به موتور منتقل میکند که در نهایت باعث خنک نگه داشته شدن موتور میشود و خنک بودن موتور، باعث بالا رفتن راندمان پیشرانه خواهد شد.
اغلب فیلترهای معمولی در ازای هر 25 هزار کیلومتر کارکرد خودرو نیاز به تعویض خواهند داشت، اما در فیلتر هوای اسپرت به دلیل جنس پنبهای که دارد، در ازای هر 80 هزار کیلومتر یا دو سال کارکرد خودرو نیاز به تمیز کردن خواهند داشت. حتی قابلیت شستشو نیز دارند و میتوان این نوع فیلترها را شست و دوباره استفاده کرد.
فیلتر معمولی یکبارمصرف است و پس از 25 هزار کیلومتر یا یک سال کارکرد باید در هنگام تعویض روغن، این فیلتر نیز تعویض شود و اغلب گردوغبار زیادی به خود جذب میکنند و همین عامل باعث میشود که موتور خودرو دچار خفگی شود. فیلتر هوای اسپرت از قیمت بالاتری نسبت به فیلتر معمولی برخوردار است.
معایب فیلتر هوای اسپرت
هر قطعهای مکانیکی دارای یکسری مزایا و معایب است که در بالا به برخی مزایای این نوع فیلتر اشاراتی شد، اما در ادامه به بررسی معایب فیلتر هوای اسپرت خواهیم پرداخت.
فیلتر هوا همانطور که از اسم آن مشخص است وظیفه فیلتر کردن هوا را برای موتور خودرو بر عهده دارد تا از نفوذ ذرات معلق به درون موتور جلوگیری کرده و در نهایت از بروز خرابی موتور پیشگیری نماید.
با توجه به تحقیقاتی که نشریه تخصصی خودرو به نام Fast Car بین فیلترهای استاندارد و فیلتر هوای اسپرت انجام داد، بر خلاف ادعاهایی که در بین فروشندگان این فیلترها وجود دارد، کارکرد فیلترهای اسپرت نسبت به فیلترهای استاندارد بسیار ضعیفتر بوده است. در فیلترهای اسپرت گردوغبار بیشتری وارد موتور ماشین شده و این موضوع بسیار برای دارندگان خودرو بسیار خبر ناراحتکنندهای خواهد بود.
در فیلترهای استاندارد با توجه به نوع جنس و مرغوبیت آن میزان فیلتر هوا طی آزمایشاتی که از آنها گرفته شده در حدود 99 درصد از گردوغبار را به خود جذب میکند، اما در فیلتر هوای اسپرت در خوشبینانهترین حالت در شرایط کاملاً یکسان، مقدار جذب ذرات گردوغبار حدود 70 درصد برآورد شده است.
در فیلترهای استاندارد به دلیل تراکم بالایی که در ساخت آنها به کار رفته است، درصد جذب بیشتر را نسبت به فیلتر هوای اسپرت داراست. در فیلتر اسپرت به دلیل محدودیت در ابعاد آن، از تراکم کمتری در ساخت آنها استفاده شده و همین عامل باعث میشود که مقاومت کمتری نسبت به فیلترهای استاندارد از خود نشان دهند.
تراکم کمتر در بافت فیلتر بدین معنی است که میزان فواصل به کار رفته در فیلتر بیشتر بوده و همین امر باعث میشود که ذرات معلق بزرگتری به داخل موتور خودرو منتقل شوند، به همین خاطر در جادهها و مناطقی که ریزگردها و گردوغبار بسیار زیاد است کارایی کمتری نسبت به فیلتر هوای استاندارد خواهند داشت.
برای استفاده از فیلتر هوای اسپرت با توجه به اشکالی که در بازار وجود دارند، باید محفظه فیلتر نیز تعویض شود که به همین دلیل قابلیت نصب روی هر خودرویی مقدور نیست و نمیتوان به راحتی روی هر خودرویی این نوع فیلتر را نصب کرد. البته شایان ذکر است که در برخی از فیلتر هوای اسپرت باید آن را به روغن مخصوص آغشته کرد تا بتواند بالاترین بازدهی را در جذب ذرات معلق داشته باشد.
دلایل عدم استفاده خودروسازان از فیلتر هوای اسپرت
به دلیل داشتن یکسری از معایب فیلتر هوای اسپرت، اغلب خودروسازان از به کار بردن فیلتر هوای اسپرت اجتناب میکنند که در ادامه این معایب عبارتند از:
-
بالا بودن هزینه اقتصادی نسبت به سایر فیلترهای استاندارد، در نتیجه بالا رفتن قیمت تمام شده خودرو میشود.
-
استفاده از فیلتر هوای اسپرت باعث زیاد شدن سر و صدای موتور میشود و به همین دلیل خودروسازان از این نوع فیلتر استفاده نمیکنند.
-
زمان تولید فیلتر استاندارد بسیار کمتر از فیلتر هوای اسپرت است به همین دلیل پروسه ساخت خودرو به تعویق خواهد افتاد.
-
اغلب خودروسازان بر این باورند که جذب هوای بیشتر به درون موتور باعث افزایش مصرف سوخت خواهد شد و همین امر باعث میشود که خودروسازان از این نوع فیلترها در محصولات خود استفاده نکنند.
فیلترهوای اسپرت را هر چند وقت یکبار باید تعویض کرد؟
براساس گفتههای متخصصین این نوهع از فیلترها را باید هر ۲ سال بکیار یا هر ۸۰ هزار کیلومتر یکبار تعویض کرد.
چرا خودروسازان از فیلتر هوای اسپرت استفاده نمیکنند؟
خودروسازان معتقد هستند که فیلترهای هوای اسپرت مصرف سوخت خودرو را افزایش میدهند. ضمنا فرآیند تولید این فیلترها زمانبر بوده و همچنین هزینه ساخت آنها نیز بالاست. در نهایت آنکه این فیلترها سبب ایجاد سروصدای زیادی در موتور میشوند.
کارکرد فیلترهای هوای اسپرت به اندازه فیلترهای هوای معمولی است؟
براساس تحقیقات انجام شده فیلترهوای معمولی کارکرد بیشتری نسبت به نوع اسپرت داشته و ادعای فروشندگان فیلترهای هوای اسپرت در راستای کارکرد بیشتر این فیلترها دروغ است.