اگر هنگام سیل در ماشین بودید، چه کار باید کنید؟

 

اگر هنگام سیل در ماشین بودید، چه کار باید کنید؟

 

رپورتاژ - یکی از ترسناک‌ترین وضعیت‌هایی که ممکن است برای رانندگان و مسافران پیش بیاید، گیر افتادن در داخل ماشین در هنگام سیل ناگهانی است. اگر ندانید چگونه می‌توان چنین وضعیتی را مدیریت کرد، اوضاع بدتر هم می‌شود. آیا باید در ماشین بمانید تا کمک برسد؟ یا باید فوراً از ماشین خارج شوید و دنبال کمک بگردید؟ راه‌حل‌های احتمالی بسیاری وجود دارند که برخی از آن‌ها کاملاً اشتباه هستند. در این‌جا می‌خواهیم راهنماییتان کنیم که اگر هنگام سیل در ماشین بودید، چه کار کنید.

10 روش برای زنده ماندن در سیل که باعث عدم مرگ شما میشود!

یک نکتة کوچک قبل از آن‌که به مسئلة سیل بپردازیم: هرگز آب‌های کم‌عمق را دست کم نگیرید. بر اساس دستورالعملی که آژانس مدیریت اضطرار فدرال و برترآپشن دربارة خطرات طبیعی منتشر کرده اند، 15 سانتی‌متر آب می‌تواند منجر به خرابی فرمان شود و کنترل ماشین را برایتان دشوار کند. در عین حال،30 سانتی‌متر آب به‌طور شگفت‌انگیزی می‌تواند به‌تدریج باعث شناور شدن خودرو در آب شود. در نهایت، 60 سانتی‌متر آب برای آن‌که وسیلة نقلیه را به‌سرعت با خود ببرد، کافی است و حتی خودروهای بزرگی مانند ماشین‌های شاسی‌بلند یا وانت‌های دوکابینه را نیز به راحتی با خود می‌برد.

خیلی طبیعی است که وقتی ماشینتان با آب احاطه شد، نگران شوید؛ اما وحشت نکنید. صبر نکنید که ارتفاع سیل آن‌قدر بالا بیاید که مرگ‌بار شود. هنگام بالا آمدن سطح آب در اطراف خودرو، دستورالعمل های زیر را دربارة آنچه باید در هنگام سیل انجام شود، به یاد داشته باشید:

در دید باشید.

البته منظورمان این نیست که روی سقف ماشینتان بروید و دستانتان را در هوا تکان دهید. اگر کمی آرامشتان را حفظ کنید، می‌توانید از چنین ایده‌های مضحکی بپرهیزید. اولین کاری که باید انجام دهید این است که با روشن کردن چراغ‌های خطر و چراغ‌های جلو به بهتر دیده شدن ماشینتان کمک کنید. اگر نیروهای امدادی را در محل می‌بینید، خوش‌شانس هستید. مطمئناً چراغ‌های روشنتان را خواهند دید و در اسرع وقت به کمکتان خواهند آمد. منتظر بمانید که به کمکتان بیایند.

خودتان را داخل ماشین گیر نیندازید.

برعکس، باید 100% از هرگونه قید و بندی در داخل ماشین آزاد باشید. به‌ویژه، اصلاً نباید کمربند ایمنی ببندید. این باور غلط را رها کنید که وقتی وسیلة نقلیه شروع به شناور شدن کند، کمربند ایمنی شما را ایمن نگاه می‌دارد.

از این گذشته، همین که ماشینتان شناور شود، به معنای آن است که در دردسر بزرگی افتاده‌اید. به محض آن‌که دیدید آب در حال محاصره کردن ماشینتان است، آن را متوقف کنید و بلافاصله کمربند ایمنی‌تان را باز کنید. هم‌چنین، قفل تمام درها را باز کنید که اگر نیروهای امدادی در آن اطراف بودند، راحت بتوانند در ماشینتان را باز کنند و نجاتتان دهند.

لباس‌هایتان را سبک کنید.

کافی است یک بلوز و شلوار به تن داشته باشید. اگر ژاکت یا چند لایه لباس بر تن دارید، فوراً همه‌شان را در آورید. به این ترتیب اگر مجبور به شنا کردن شوید، غرق نخواهید شد.

 روش برای زنده ماندن در سیل

شیشة یکی از پنجره‌های خودرو را پایین بکشید.

حال می‌خواهیم بدترین وضعیت را در نظر بگیریم. اگر وسط سیل گیر افتادید و هیچ نیروی امدادی اطرافتان نبود، چه کار باید کنید؟ قبل از این‌که به چنین نقطه‌ای برسید، بهترین کار این است که وقتی قرار است باران ببارد در خانه بمانید.

به هر جهت، زمانی‌که تحت فشار هستید، شیشة یکی از پنجره‌های خودرو را پایین بکشید. این کار را به آرامی انجام دهید، نه به‌طور ناگهانی. تا زمانی‌که خودرو در آب فرو نرفته است، معمولاً بالابرهای الکتریکی شیشه‌های خودکار خودرو در هنگام سیل نیز کار می‌کنند و به راحتی می‌توانید آن‌ها را پایین بیاورید. پس از آن‌که آن را با موفقیت پایین آوردید. از آن بالا بروید و از خودرو خارج شوید. جای مرتفعی پیدا کنید و با نیروهای امدادی تماس بگیرید.

اگر نمی‌توانید شیشة خودرو را پایین بیاورید، از نقشة جایگزین پیروی کنید.

بدتر از آن، ممکن است شیشه‌های خودرو پایین نیایند، به خصوص اگر الکترونیکی باشند. بنابراین، مجبورید که به درها متوسل شوید. نگران خیس شدن کابین خودرو نباشید. زیرا بی‌اهمیت‌ترین چیز در وقت اضطرار است. اگر زورتان نمی‌رسد در ماشین را باز کنید، یکی از پنجره‌ها را بشکنید‌. همیشه ابزار شیشه‌شکن همراه داشته باشید. شکستن شیشه با یک ابزار دیگر از داخل خودرو که فضای کوچکی دارد، می‌تواند سخت باشد. این نکات تنها در صورتی قابل اجرا هستند که سطح آب هنوز پایین باشد.

البته ممکن است هنگام بیرون آمدن از شیشة شکسته زخمی شوید اما اولویت اصلی‌تان باید زنده ماندن باشد. زخمی شدن در مقابل غرق شدن چیزی نیست.

متأسفانه، زمانی‌که سطح آب بیش از حد بالا بیاید، درهای خودرو باز نمی‌شوند. دلیلش دو کلمه است: فشار آب. اگر فشار آب بیرون زیاد باشد، نمی‌توان در ماشین را باز کرد. راه‌کار این است که فشار بین داخل و خارج را متعادل کنید. پس راهی نمی‌ماند جز این‌که صبر کنید آب داخل ماشین را پر کند. به محض فرو رفتن کامل ماشین در آب، نفستان را حبس و در را باز کنید. به همین دلیل توصیه کردیم کمربند ایمنی و قفل درها را باز کنید و صبر نکنید که آب بالا بیاید، مگر آن‌که ماشین قبلاً زیر آب رفته باشد. همین‌طور که می‌بینید رانندگی بلد بودن کافی نیست و باید شنا هم یاد بگیرید.

وقتی ماشین در آب فرو رود، فشار آب اجازة شکستن شیشه را هم بهتان نمی‌دهد. شکستن ناگهانی شیشه‌ها تحت فشار آب نیز می‌تواند بهتان آسیب جدی بزند.

10 روش برای زنده ماندن در سیل که باعث عدم مرگ شما میشود!

از وسایلتان بگذرید.

وسایل داخل خودرو را رها کنید. مگر آن‌که سطح آب هنوز خیلی پایین باشد. مسلماً وقتی یک کیف روی دوشتان باشد، نمی‌توانید خوب شنا کنید. اگر هنوز سطح آب آن‌قدر بالا نیامده و می‌توانید روی آن راه بروید، اولویت با برداشتن تلفن همراهتان است که بتوانید درخواست کمک کنید.

به دنبال نجات ماشینتان نباشید.

این‌که هنوز می‌توانید روی سطح آب راه بروید، به این معنا نیست که می‌توانید خودروی خود را به مکانی امن هل دهید. این‌که می‌گوییم به سرعت از خودروتان پیاده شوید برای این است که به جای مرتفعی پناه ببرید. هر لحظه امکان دارد سیل شدیدتر شود بنابراین بهتر است به دنبال فرار از آن باشید. اگر خودروتان گران‌قیمت باشد، چه؟ به عنوان مالک خودرو باید دائم علائم طوفان را بررسی کنید و ماشینتان را بیمه حوادث کنید.

بگذارید نیروهای امدادی ماشینتان را خارج کنند.

هنگامی‌که بالاخره سطح آب فروکش کرد، سراغ وسیلة نقلیه‌تان نروید. ممکن است روشن کردن یا هل دادن خودرو آن‌قدر طول بکشد که سطح آب مجدداً بالا بیاید. به‌علاوه، نیروهای امدادی همیشه تجهیزات مناسب برای انتقال خودروها به مکان‌های امن‌ را در اختیار دارند.

در زمان بروز سیل چه نکات ایمنی را باید رعایت کرد

از چادر ماشین برای پناه گیری استفاده کنید.

همچنین شما میتوانید با خرید چادر ماشین برترآپشن در سیل نجات پناه بگیرید.فقط کافیه چادر ماشین را روی ماشین بندازین تا با خاصیت ضد آبی که دارد باعث جلوگیری از نفوذ آب به داخل ماشین بشود.یا حتی میتوانید آن را روی زمین بیندازید تا در گل و خاک لباستان کثیف و خیس نشود و در اسرع وقت چادر خودرو را به لباسشویی بیندازین تا تمیز بشود.همچنین میتوانید با استفاده از چادرماشین تویوتا بدلیل سایز بزرگی که دارد در سیل هم استفاده کنید، یک جایی در ارتفاع روی چادر ماشین بنشینید تا نیروهای امداد به کمکتان بیایند، به همین سادگی.

اگر هنگام سیل در ماشین بودید چه کار باید کنید ؟ یا در کل هنگام سیل چیکار کنیم ؟

به طور خلاصه، مهم‌ترین نکته حفظ آرامش است. اگر آرامش داشته باشید، یادتان می‌آید اگر در هنگام سیل در وسیلة نقلیه گیر افتادید، چه کار باید کنید. اگر نیروهای امدادی در محل حضور نداشتند، هدف اصلیتان باید خروج از ماشین و پناه بردن به مکان‌های مرتفع باشد. به هیچ وجه منتظر بالا آمدن سطح آب نمانید. همان‌طور که در دستورالعمل‌های ما مشاهده کردید، راه‌حل‌ها از وضعیت‌های ساده شروع می‌شوند و بعد به موقعیت‌های دشوارتر می‌پردازند. صبر نکنید که در موقعیت‌های خطرناک‌تر قرار گیرید. در آخر این‌که همیشه اخبار آب‌وهوا را دنبال کنید و شنا یاد بگیرید، ممکن است لازمتان شود.

در ادامه به سوالات متدوال شما در مورد سیل میپردازیم :

سیل چیست و چگونه به وجود می آید ؟

سیل و سیلاب ها پدیده های طبیعی هستند که وقتی سطح آب رودخانه های کشور در اثر بارندگی شدید افزایش پیدا میکنند، اتفاق میوفتند.خلاصه رودخانه ها نمی توانند آب بیشتری را تحمل کنند و نگه دارند پس طغیان می کنند و سرریز می شوند و این یعنی سیل!

چرا در تابستان هم سیل میبارد ؟

وقتی باران ها تند و شدید میبارند، به دلیل خشکسالی و عدم پوشش گیاهی در زمین، این باران ها به شکل سیلاب جان همه را میگیرند.همچنین این سیل اخیر در کشور باعث 46 کشته و 30 مفقودی در 18 استان شده است که هم یک غافلگیری برای مردم بود و هم برای دولت که این غافلگیری یکبار در سال 66 تهران هم رخ داد.

در زمان بروز سیل چه کاری باید کرد ؟

تمامی نکات ایمنی که در هنگام وقوع سیل باید رعایت کنید را در همین مقاله آموزشی برترآپشن که در گفت و گویی با پایگاه خبری ذکر کرده بودند، توضیح داده شده است و اگر به طول کامل این نکات را رعایت کنید، حفظ بقا شما تضمینی است.

تاریخچه سیل های ویرانگر در ایران :

سیل میدان تجریش در تهران در سال 1366 رخ داد و شدت رگبار باران 110 دقیقه بود که باعث ثبت رکورد در ایران شد.

سیل در استان گلستان که که در سال 1381، 1382، 1384 رخ داد و باعث کشته شدن بیش از یکصد نفر شد.همچنین در سال 1380 هم یک سیل در گلستان رخ داد که باعث مفقود الاثر شدن بیش از 500 نفر شد و توانست جزوی از 10 سیل وحشتناک در جهان بشود.

سیل در  1397 در شهر گنبد کاووس،که باعث کشته شدن 39 نفر از هموطنان شد.

سیل چیست ؟

چرا در تابستان هم سیل میبارد ؟

 

 

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودرو در سیل , چادر ماشین , ماشین در سیل






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

8 نظر

محمدرضا پدرام
0

مرسی از سایت وان کار که آموزش های سریع و کاربردی بهمون میده
23:46  1402/12/26
پاسخ دادن
کیمیا کریمی
0

سایت وان کار مثل دوران اوج خودش که سال پیش بود داره میشه و بازهم طرفدار این سایت شدیم با پست های باحال و دوست داشتنیش.
وان کار همینطوری پر قدرت ادامه بده
14:28  1402/08/18
پاسخ دادن
کاربر: تیباران
4

واقعن موتورش هم با قدرت105 اسب بخارحرفی برای گفتن ندارد.با این حجم موتور،حتی چانگان سایپا دارای قدرت 112 اسب بخار است.بماند که پژوهای جدید با این حجم دارای 120 اسب بخار هستند.
21:21  1395/10/24

..
6

توی بازاری که سمند میشه 30 یا 32 که مفتش گرونه تندر هم میشه 40 وقتی پرشیا میشه 35 اینا هم این شکلیه البته در مورد کاذب بودن قیمت سیمبل شکی نیست نباید انقد بره بالا ولی چون طبق معمول یه مشت مفت خور اون بالا نشستن مثل صاحب نگین خودرو امثال این وارد کننده ها هیچ فرقی هم بینشون نیست فقط به فکر دزدی هستن امثال اینا ههستن که فردا توی خیابون میبینی سوار پورشه و بنز میشن خودشون که هیچ غلطی نکردن از پول مردم میرن بالااااا
22:02  1395/10/24

دانیال نویدی
0

مرسی از وان کار بابت مطالب مفیدتون.
لطفا چندتا راهکار برای اینکه وقتی ماشینمون وسط جاده خراب شد چیکار کنیم هم مطالبی منتشر کنید استفاده بکنیم. مرسی ازتون
15:14  1402/03/02
پاسخ دادن
محسن ایزدپناه
0

مرسی از سایت وان کار که مطالب مفیدی میذاره.
طرفدار دو آتیشه خودتونم دمتون گرم
12:04  1402/03/01
پاسخ دادن
شبدا علیپور
0

من برادرم رو نزدیک بود سال 99 در اثر سیل شدید که یهویی اومد از دست بدم.
اگر اینارو میدونستم دیگه نزدیک رودخونه هیچوقت نمیشستیم.
بازم مرسی از سایت وان کار بابت مقاله خوبتون
12:03  1402/03/01
پاسخ دادن
بنیامین اله امانی
0

مرسی از مطلب مفیدتون واقعا کمک کننده بود.مرسی از سایت برترآپشن که فقط به فکر سود گرفتن از ما نیست.بلکه ببه فکر راحتی و حفظ جان و ماشین ماهم هست.
23:10  1401/11/10
پاسخ دادن
محمد جواد
0

من از چادر ماشین استفاده کردم و تو شهرمون تگرگ اومد خیلی شدید ولی ماشینم هیچیش نشد واقعا حال کردم
18:27  1401/06/08
پاسخ دادن
سهیلا اقاجانی
0

ممنونم ازتون خیلی کاربردی بود مرسی
13:41  1401/06/07
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین اتوماتیک 90 روزه دی 402 : بله، دوستانی بودن که قبلا گرفتن. مثل اینکه حدود یکی دوماه طول می کشه
شاهین اتوماتیک 90 روزه دی 402 : سلام، اینجوری که من از طریق یه ویس توی یکی از گروه ها شنیدم، تولید شاهین اتوماتیک به خاطر ایراد نرم افزاری گیربکس قطره چکانی شده ولی تولید شاهین G و GL مثل قبل ادامه داره. و سایپا داره روی ایراد نرم افزاری کار می کنه.
هفته چهارم اسفند : دوستان باز دعوتنامه پیشنهادی تمدید کردن اما تا آخرین لحظه ما جز ماشین خودمون چیزی نخواهیم گرفت و کوتاه نیاین فقط پیگیر باشین به هر جا که تونستین زنگ بزنین تا این بی شرف ها ماشین بدن
سانیا : بنظرتون اطلس تولید انبوه بشه قیمتش میرسه به ۵۲۰ ۵۳۰ ؟
J4 : چ ماشینی؟ احتمالا همین روزاس ک تحویلت بدن
امیررضا : شما از سامانه یکپارچه ثبتنام کردید؟
تارا : وقتی تاریخ پرونده تغییر کنه یعن میخواید فاکتور بشید
اطلس بهمن : سلام چرا فاکتور نمیکنن کسی خبری داره اخه تو سال جدید اصلان فاکتور نکردن تا امروز حتما جریانی هست لطفا کسی خبر داره مارا هم در جریان بزاره سپاس
سعید8 : نمونه ش همین مدیران خودرو که از همه گرون فروش تره و x55 پرو هم که گندکاری جدیدشونه. فروش اقساطی هم متوقف کرده تا قیمت بره بالا
امیر j7 تهران : من هم شکایت ثبت کردم. حداقل کار ممکن هست. هرچند تو این خراب شده اگر نظارت و رسیدگی بود اینا این کارو با مردم نمیکردن.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پرمیوم : دوستان چند نفر اینجا داریم فعالیت میکنیم، لطفا تیک بزنید
اسفند دوگانه : نکنه اینا می‌خوان قیمتو ببرن بالا که دعوت نامه تک سوز می‌فرستن
دنا پلاس 6 دنده جدید تحویل 2 خرداد : سلام من هم منتظر پلاکم شنیدم از روز یک شنبه شروع به پلاک میکنن صبر کنیم خدا کریمه ❤️🌹
تبدیلی : تبدیلی رانا بودی، کسی هست تبدیلی بهمن ماه رانا به تیوتری فاکتور شده باشه لایک کنه
اسفندماه دوگانه : سلام آقا پرهام بخدا مدیران سایپا رواعصاب مردم رفتن 401ثبت نام کردیم الان 403 مردم گرفتار شدن خدا ازشون نگذره
رانا : سلام دوستان کسی هست یکشنبه فاکتور شده باشه و خبری از پلاکش نباشه مثل من مثب بزنن
سحر : سلام عزیزان کسی پلاک شده تو این چند روز لطفا کامنت کنید
سورن جدید : مگه جمعه ها هم فاکتور میکنن؟!!!
امیرعلی : سلام به همه دوتا سوال دارم اگه کسی میتونه جواب بده لطفا اول. از کجا بدونیم که خودروی ثبت نامی ما چه کد هست دوم.تفاوت کد 707وکد710 و712 چیه
ایکس 33 اتومات اسماعیل : تحویل شما کی هست ازمن 10 مرداد