واکنش بازار خودرو به افزایش مجدد قیمت دلار

 

واکنش بازار خودرو به افزایش مجدد قیمت دلار

 

روند قیمتی در نیمه دوم سال به اجرای طرح واردات خودرو، نوسانات ارزی و همچنین، میزان عرضه خودرو به بازار بستگی دارد. با این حال بازار خودروی کشور در رکود قرار دارد. اما این رکود هم نتوانست جلوی افزایش قیمت خودرو را بگیرد و برخی از خودروها با افزایش جزئی قیمت همراه کرد. افزایش قیمت دلار اصلی‌ترین دلیل افزایش قیمت خودرو در چند روز اخیر بوده است.

هفته‌های گذشته بازار دلار با نوسانات قیمتی زیادی همراه شد. نرخ دلار در طی تنها 10 روز، دو هزار تومان گران شد و اخیرا هم به کانال 33 هزار تومان وارد شد.

از آنجایی که بازار خودروی کشور، یک بازار دلار است پیش‌بینی می‌شود که با ادامه روند افزایش نرخ دلار، قیمت خودرو هم افزایشی شود. اما یک کارشناس خودرو روایت دیگری از وضعیت بازار در چند روز اخیر می‌دهد و می‌گوید بازار در شرایط فعلی به نوسان دلار واکنش نشان نمی‌دهد.

عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو در مورد واکنش بازار خودرو به افزایش قیمت دلار در گفتگو با تجارت نیوز می گوید: «افزایش قیمت دلار در طی چند روز نمی‌تواند تاثیری در قیمت خودرو داشته باشد. با توجه به شرایط اجتماعی_سیاسی فعلی، ذهن مردم درگیر افزایش نرخ دلار نیست. در نتیجه تاثیرپذیری قیمت خودرو از دلار کم شده است.»

او در ادامه افزود: «البته در هفته‌های گذشته هم دلار افزایش داشت. اما بازار خودروی کشور تاثیری از این افزایش نپذیرفت و از وضعیت رکودی خود خارج نشد. این رکود نشات‌گرفته از چشم‌ انتظاری بازار به مذاکرات برجام است. خریداران و فروشندگان با رصد اخبار پیش‌بینی می‌کنند که احتمال شکل‌گیری توافق بیشتر از عدم توافق است. پس در خرید و فروش خودروها صبر می‌کنند.»

واکنش بازار خودرو به افزایش مجدد قیمت دلار

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: «به نظر نمی‌رسد قیمت خودرو در روزهای آینده با افزایش همراه شود. چون مشخص نیست که این افزایش نرخ دلار موقت است و دوباره کاهشی می‌شود یا ادامه دارد.»
اما بازار در روزهای گذشته شاهد افزایش قیمت جزئی برخ از خودروها بود. برای مثال خودروی پارس اتوماتیک در 20 شهریور، 453 میلیون تومان بود. اما قیمت این خودرو امروز 10 مهر 1401 به 465 میلیون تومان رسیده است.

جعفری توضیح داد: «در بازار مشاهده می‌شود که فروشنده‌ها به دلیل اینکه دلار صعودی شده، می‌خواهند از این فضا سودی ببرند و خودروهای خود را با قیمت بالاتری بفروشند که با افزایش قیمت، مردم به این بازار حجوم ببرند و خودرو بخرند. اما مدت‌هاست که این شگرد بازاریان پاسخگو نیست و بازار را از رکود خارج نمی‌کند. در واقع، عاملی که بازار را از رکود خارج می‌کند، اتمام چشم‌انتظاری و بلاتکلیفی بازار است. باید در رابطه با واردات خودرو  و مذاکرات برجام به کشور یک خبر قطعی منتشر شود. اگر اعلام کنند که وارداتی در کار نیست، قیمت‌ها شدیدا افزایشی می‌شود. اما اگر اعلام شود که واردات صورت می‌گیرد و خودروهای خارجی به بازار می‌آید، بازار با یک افت قیمتی شدید همراه خواهد شد.»

به عبارت دیگر، باید اعلام شود که مذاکرات به بن‌بست رسیده یا نه. اگر مذاکرات به بن‌بست رسیده باشد، مردم دیگر منتظر نمی‌ماند و بدون توجه به نوسانات دلار، دوباره اقدام به خرید خودرو می‌کنند و بازار هم از رکود خارج می‌شود.

از طرفی دیگر، بازار منتظر واردات است. تا زمانی که به اجرا رسیدن یا نرسیدن این طرح مشخص نشود، بازار به همین روند رکودی خود ادامه می‌دهد. البته با توجه به کمبود عرضه خودرو به بازار نیز، به نظر می‌رسد در هفته‌های آینده قیمت خودرو با افزایش همراه شود.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مشکی J7 : الحمد لله عصر تحویل گرفتم برگ کمپانی رو همراه بیمه نامه باتحویل خودرو بهم دادند
Tara v1p : مبارک باشه ۷تا ۱۰روز نهایتش...
زینب : ارسال میکنن نگران نباش توکل به خدا
بنیامین : سلام درصد دیرکرد چقدر می‌باشد اگر اطلاع دارید بگید
زینب : برای طرح عادی هم نوشته بود
علی : چی شد دوستان تا کجا فاکتور کردن کسی اطلاع داره
یه دوست : سلام وخواهشن اون مسعولین سایپا و اون بالاییها به فکر این طبقه های پایین باشید اون بالا یه خدایی هم هست
هیراد : این ماشین ها واسه اونایی که اسفند ماه ۴۰۱ پول بلوکه کرده بودن و اولویت بندی شون رو بهشون اعلام کردن
سعید : وضعیت باید از کجا برسی کرد
s3 کرمان : درود دوستان ۲۱ اسفند شاسی شدم ولی هیچ خبری از تحویل نیست از بم تا کرمان الان هنوز بعد ۳ ماه ماشین نرسیده خدامیدونه تا شهرهای دیگه کی برسه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک : بابت چی میدن پولو اتومات یا دنده
علی : نامرد ناکس بی احساس
علی : خیلی نامردی می‌سپارمت به خاک ناکس
مریم دوگانه بهمن : سلام باز بانک چی پول میده
ویسی : سلام بنده برنده سورن دوگانه اولویت تابستان 1403 دوبار پیامک سورن جدید برام اومد واریز وجه نکردم کسی اطلاع داره تکلیف ما چی میشه کی پیامک برامون میفرستند
مریم دوگانه بهمن : سلام نه همون 30 تومن سود حساب کردن
دی دوگانه : مریموممنونم بابت پاسخگویی
مریم دوگانه بهمن : سلام آقا حامد 141500 باید بدین
آقا مهدی : 141/5000/000ریال
رعنا پلاس : والا من 21 آذر تکمیل کردم اما میگن تیر احتمالا . لعت خدا بهشون . میگن ماولتفاوتشم میشه 7 نیم 8 تومن .