آیا خودروهای کی کار / Kei car ژاپن مناسب واردات به ایران هستند؟

 

آیا خودروهای کی کار / Kei car ژاپن مناسب واردات به ایران هستند؟

 

بدون شک در تمام کشورها دنیا، نیاز به مدل‌های ارزان قیمت و باکیفیت وجود دارد. ابعاد کوچک این خودروها، مناسب تردد در ترافیک و معابر شهری است؛ درحالی‌که مصرف سوخت پایین و هزینه نگه‌داری مناسب نیز فراهم می‌کنند.

از اولین سال‌های تولید خودرو، مردم شرق آسیا به مدل‌های کوچک و ارزان‌قیمت علاقه نشان دادند. جمعیت زیاد در شهرهای شلوغ و اوضاع اقتصادی نامناسب مردم ژاپن پس از جنگ جهانی دوم، منجر به ظهور سبک خاصی از خودروها به نام کی کار (Kei car) شد.

کی کار ژاپن

کی‌کار از نظر کلاس خودرو، در گروه میکرو یا اولترا مینی طبقه‌بندی می‌شود. یک مدل کی‌کار، معمولا هاچبک دودر یا چهاردر است اما به شکل مینی‌ون چهارنفره یا وانت هم تولید دارد. طول این نوع خودروها، ۳/۵ تا ۴ متر است و معمولا با عرض بدنه‌ی ۱/۵ متر همراه ارتفاع سقف ۲ متر ساخته می‌شود.

ابعاد، طراحی بدنه و فضای سرنشین در کی‌کار

طراحی کی‌کار امروزی به گونه‌ای است که برای افراد بلند قد تا ۱/۹ متر نیز قابل استفاده باشد. به بیان بهتر، یک سرنشین با قامت معمول در کشورهای مختلف جهان، به‌راحتی در کی‌کار می‌نشیند و فاصله‌ی مناسب سر تا سقف دارد. از سویی دیگر، افراد چاق و پهن پیکر، معمولا در صندلی عقب کی‌کار فضای کافی و راحتی ایده‌آل ندارند.

کی کار

به بیان بهتر، صندلی جلو در اکثر خودروهای کی‌کار امروزی برای افراد با اندازه‌های مختلف (حتی چاق و بلند قد) مناسب است. مدل‌های بزرگ کی‌کار، مثل نیسان ساکورا، نیسان دایز، سوزوکی آلتو و سوبارو استلا، با توجه به راحتی برای سرنشین جلو ساخته شده‌اند.

آیا کی کار فقط در ژاپن تولید و فروخته می‌شود؟

البته ژاپن، بزرگ‌ترین تولید کننده‌ی کی‌کار است و مشتریان پرتعداد ژاپنی برای این قبیل خودروها وجود دارند؛ اما کشورهای دیگر نیز خریدار کی‌کار هستند.

کی کار سوزوکی

به دلایل مختلف، معمولا مردم شرق آسیا، شامل اندونزی، تایلند، مالزی، ویتنام و بنگلادش، در امور مختلف از بازار ژاپن الگو می‌گیرند و البته خریدار کی‌کار هستند تا در شلوغی شهرها و خیابان‌های باریک، استفاده کنند. از سویی دیگر، این نوع خودروها معمولا برای مردم کره جنوبی، جذابیت کمتری داشتند؛ احتمالا به این دلیل که ترافیک شهری در اکثر شهرهای کره، چندان سنگین نیست و معابر عریض هستند.

کابین کی کار
کابین کی کار سوزوکی اسپاسیا

سه کشور دیگر، شامل هند و چین و پاکستان نیز، بازار بزرگ کی‌کار محسوب می‌شوند. این کشورها، میزبان خط مونتاژ مدل‌های مختلف کی‌کار نیز هستند.

معایب و مزیت‌های کی‌کار به عنوان یک خودروی شهری

طبیعتا کی‌کار اساسا برای تردد داخل شهر طراحی شده است. هرچند که سفرهای بین شهری با هر نوع خودرو حتی کی‌کار نیز غیرممکن نیست اما محدودیت‌ فضا، راحتی سرنشینان عقب و ایمنی نامناسب در هنگام حوادث سنگین بزرگراه، مهم‌ترین نکات منفی در این نوع خودروها محسوب می‌شوند.

فراتر از قیمت مناسب، مصرف سوخت پایین و ابعاد کوچک که همگی نکات مثبت در خودروهای شهری هستند، مزایای دیگری نیز برای کی‌کار وجود دارد که آنها را از هاچبک‌های معمولی متمایز می‌کند.

آیا خودروهای کی کار / Kei car ژاپن مناسب واردات به ایران هستند؟

سقف بلند برای کی‌کار قابلیتی بسیار مهم است. این موضوع باعث می‌شود، حمل بار با کی‌کار، تسهیل شود. کشیدگی بدنه در حدود ۴ متر، به معنی فضای مناسب پشت راننده است که می‌تواند برای سرنشینان یا اجسام بزرگ مفید و کاربردی باشد.

به بیان بهتر، کی‌کار برای دو نوع کاربری در مسیرهای کوتاه بسیار مناسب است. خصوصا در نسخه‌های مجهز به در عقب کشویی مشابه مینی‌ون، کی‌کار یکی از پرکاربردترین خودروهای استفاده شده برای تاکسی محسوب می‌شود. طبیعتا کی‌کار با این شرایط، مناسب حمل بار و مرسولات نیز هست.

دایهاتسو هایجت

بازار ایران برخلاف بسیاری دیگر کشورهای دنیا، نسبت به خودروهای کلاس ون و مینی‌ون، بی‌توجه است. مسافربری و حمل بار با انواع ون کوچک یا بزرگ، منحصر به جوامع کم‌درآمد نیست و سراسر جهان را شامل می‌شود. نگاهی به خیابان‌های غرب اروپا این موضوع را نشان می‌دهد.

واردات کی‌کار به ایران، می‌تواند مثل یک تیر و چند نشان عمل کند. از یک سو نیاز بسیاری از مردم به یک خودروی کوچک و کم‌مصرف شهری را رفع می‌شود. از سویی دیگر، شرایط رانندگان تاکسی و حمل بار را بهبود دهد. البته نباید فراموش کرد که حالت رویایی با تردد میلیون‌ها کی‌کار در ایران، تاثیری شگفت‌انگیز بر مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا و ترافیک خواهد داشت.

بررسی چند کی‌ کار پرفروش ساخت ژاپن

باتوجه به اینکه اساسا کی‌کار خودرویی داخل شهری است، شرایط بسیار مناسبی برای استفاده از پیشرانه‌ی تمام برقی دارد؛ چراکه شارژ خودرو در ساعات پایان شب یا بامداد، امکان‌پذیر است و طی روز، توان پیمایش کافی فراهم می‌شود. البته ابعاد کوچک کی‌کار با موتور بنزینی کم‌حجم، مصرف سوخت پایین ارائه می‌کند؛ پس لزوما نیازمند هیبرید یا تمام برقی بودن نیست چراکه موتور الکتریکی و باتری، قیمت خودرو را افزایش می‌دهند و می‌توانند کی‌کار را از حالت اقتصادی خارج کنند.

هوندا N باکس

پرفروش‌ترین کی‌کار ژاپن طی ۷ سال اخیر، هوندا N باکس است. نسل دوم این خودرو، سال ۲۰۱۷ معرفی شد و هم‌اکنون با دو پیشرانه‌ی تنفس طبیعی یا توربوشارژ ۶۶۰ سی‌سی تولید می‌شود که سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۵ تا ۱۶ ثانیه دارند.

هوندا ان باکس

هوندا N باکس در نسخه‌ی پایه، ۵۸ اسب بخار قدرت دارد و برای مدل توربوشارژ، ۶۴ اسب بخار ارائه می‌دهد. تمامی مدل‌های N باکس مجهز به گیربکس CVT هستند و میانگین مصرف سوخت ۳/۵ تا ۴ لیتر بنزین در صد کیلومتر فراهم می‌کنند. همچنین ترمز خودکار (تصادف از جلو) و هشدار خروج از خط نیز، آپشن‌های استاندارد هستند.

نسخه‌ی پایه از هوندا N باکس حدود ۱۰ هزار دلار قیمت دارد اما همراه با آپشن‌های لوکس و سیستم دو دیفرانسیل، در ژاپن به قیمت ۲۰ هزار هزینه فروخته می‌شود.

نیسان ساکورا EV

امسال، اولین کی‌کار تمام برقی نیسان معرفی شد. ساکورا فعلا فقط با بدنه‌ی چهاردر معمولی تولید می‌شود و فاقد نسخه‌ی مینی‌ون است.این خودرو با طول بدنه‌ی ۳/۴ متر، کی‌کار بزرگ و جادار مناسب حمل بار نیست؛ اما برای تردد شهری کاربرد دارد.

نیسان ساکورا

ساکورا از یک موتور برقی ۶۴ اسب بخار و ۱۹۵ نیوتن‌متر همراه باتری لیتیون یون ۲۰ کیلووات ساعتی استفاده می‌کند. توان پیمایش خودرو با هر شارژ، ۱۸۰ کیلومتر است. ساکورا برقی نسبت به یک کی‌کار بنزینی، گشتاور بالاتری دارد، به همین دلیل شتاب‌گیری بهتری با نهایت سرعت ۱۳۰ کیلومتر برساعت ارائه می‌دهد.

نیسان ساکورا EV علاوه‌بر ژاپن در انگلیستان نیز فروخته خواهد شد. قیمت مدل پایه، ۱۴ هزار دلار پیش‌بینی شده است.

 

 دایهاتسو تنتو و دایهاتسو هایجت

دایهاتسو زیرمجوعه‌ی تویوتا محسوب می‌شود و برندی محبوب برای مدل‌های اقتصادی ساخت ژاپن است. تنتو (Tanto) عنوان پرفروش‌ترین خودروی دایهاتسو را دارد و هایجت، برای باربری یا حمل مسافر تولید می‌شود. تنتو و هایجت از نظر پیشرانه و تجهیزات فنی، مشابه هستند.

دایهاتسو تنتو
دایهاتسو تنتو

نسل اول تنتو سال ۲۰۰۳ معرفی شد و امروزه با نسل چهارم، در ژاپن تولید می‌شود. این خودرو از سال ۲۰۱۴ تا کنون، رتبه‌ی دوم یا سوم پرفروش‌ترین کی‌کار ژاپن را دارد. مدل جدید، تنتو سال ۲۰۱۹ با دو نوع پیشرانه معرفی شد.

نسخه‌ی پایه از دایهاتسو تنتو و هایجت، موتور ۳ سیلندر ۶۵۸ سی‌سی تنفس طبیعی با قدرت ۵۸ اسب بخار و گشتاور ۶۴ نیوتن‌متر دارد. این خودروها، با وزن خالص ۸۸۰ تا ۱۰۵۰ کیلوگرم، سرعت گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۷ ثانیه و میانگین مصرف سوخت ۴ لیتر در صد کیلومتر ارائه می‌کنند.

دایهاتسو هایجت کارگو
دایهاتسو هایجت کارگو

قیمت مدل پایه از دایهاتسو تنتو  و هایجت مجهز به گیربکس اتوماتیک CVT و موتور ۵۸ اسب بخار، ۱۰ هزار دلار است. در کمال تعجب، این خودروها نسخه‌ی توربوشارژ با قدرت ۶۴ اسب بخار و گشتاور ۱۰۳ نیوتن‌متر، همراه امکانات لوکس در کابین و سیستم دو دیفرانسیل نیز دارند.

سوزوکی اسپاسیا

از نظر فنی تفاوت خاصی بین سوزوکی اسپاسیا و دایهاتسو تنتو توربو دیده نمی‌شود. محصول سوزوکی هم، دارای موتور ۶۶۰ سی‌سی، با قدرت ۶۴ اسب بخار و گشتاور ۹۵ نیوتن‌متر است.

سوزوکی اسپاسیا

سوزوکی اسپاسیا از معدود خودروهای کی‌کار محسوب می‌شود که نسخه‌ی هیبرید با امکانات لوکس و سیستم دیفرانسیل دارد. برخلاف ایران، بسیاری از ثروتمندان ژاپن علاقه‌مند کی‌کار تجهیز شده، همراه با راننده‌ی شخصی هستند تا تردد آن‌ها در ترافیک، تسهیل شود.

 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , کی کار






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
S3 : یعنی از همه طرف دارن فشار میارن نه پولمونو میدن نه خودرو تحویل میدن
علیرضا : سلام دوستان امروز تجمع برگزار شد یا نه ؟
J7 : علیک سلام داداشم ، معمولا ۱۵ روزه به بالا برگه سبز میرسه دستت تو یک ماهم کارت ماشین میاد
S3 : دقیقا انگار تمام اون مدتی که منتظر بودیم هیچ شده دوباره به قیمت روز باید منتظر بمونیم کجا باید بریم برای اعتراض؟؟؟؟
ساناز j4 : سلام دوستان وقت بخیر من ثبت نام 28 خرداد رنگ خاکستری بودم و تحویل سیستمی 19 مهر 29 آبان شاسی شد و تا تاریخ 17 آذر مراحل بیمه و پلاک طول کشید . الان تو صف بارگیری هست که متاسفانه نمایندگی که اصلا پیگیری نمیکنه و تازه امروز میگن که هر وقت سند برسه دست ما پیگیر میشیم که بارگیری کنن ، با شرکت هم ک تماش میگیرم اپراتوراش فقط بلدن بگن صبر کنید تا حمل بشه - البته امروز ی حرف جدیدی زدن و گفتم ماشینایی که نیمه دوم آبان شاسی شده هنوز نوبت حملشون نشده ، خدا میدونه تا کی سرکاریم
J4مشکی گیلان : صدا و سیما بهتر از منو شما اطلاع داره میگه تعداد زیاد بشه مصاحبه میکنیم. یعنی باید صبر کنیم مردم اسم بنویسن و اسم نویسی تموم شد و شرکت نقدینگی دریافت کرد ما اونوقت پخش میکنیم. بعد رییسو میاریم ک عذرخواهی کنه. بخدا همینه.
شاهین : سایپا دوباره پیش فروش گذاشته از فردا ۲۵ ام ما دوساله ثبت نام کردیم هنوز نتونسته به تعهداتش عمل کنه چشمم کور شد انقد به صفحه گوشی نگا کردم خدا لعنتشون کنه حداقل پیامک رو نمیفرسته بدونیم تکلیفمون رو اگه تحویلش دیره بریم ایرانخودرو ثبت نام کنبم گور پدرمسئولان سایپا خدا ازشون نگذره
J4مشکی گیلان : صداو سیما بعد اگهی فروش وقتی تموم شد میاد پخش میکنه. و مدیرش میاد عذر خواهی جیکنه. در حالیکه از خودرو های s3 ۸ ماه خواب پول خوردن. و برگشت پول ۳ درصدی یکسال طول میکشه و خودروی پایینتر میدن . یا بالاتر بدن دوباره پول میگیرن و چند ماه تاخیر و بنفع شرکت هست. خودروی پایینتر ک j4 باشه دو دوره فروش گذاشته و حتی شاسی هم نکرده و به ماهام میگن یا انصراف بدین یا پول ببشتر بدین خودروی بالاتر بگرید و یه عده پول ندارن و انصراف میدن و سود شرکت. یه عدم پول میدن برای خودروی بالاتر و دوباره بنفع شرکت. قبلا هم طبق تاریخام قبل اینکه بگن طرح جایگزین نقشه شوم اینارو گفتم. لعنت بهشون.
مونا : سلام من ۱۸ اذر تکمیل وجه کردم ولی دوستم که با من نوشته بود هنوز پیامش نیومده ...من استرس گرفتم نکنه فوقالعهاده بیاد اشتباه کردم ریختم ایشاله برا همتون پیام میاد نگران نباشین
J4مشکی گیلان : 📢📢📢ثبت نامی ۳۱ خرداد شاسی نشده چه برسه تحویل. جهت اگاهی مردم 📢📢📢📢 مردم حواستون باشه. بعد ۷ ماه شاسی نکردن چه برسه تحویل . باز خودتون تحقیق کنین. مالباخته . اینا ماشین ندارن تحویل بدن. دو دوره فروش گذاشتن برای تبلیغاته.هنوز قبلیا حتی شاسی نشدن. موقع تحویل میگن طرح جایگزین خورده.خودروی پایینتر.درخالیکه اونایی ک خودروی پایینتر اسم نوشتن همونم ندادن. سود تاخیرتونم بعد یسال ۳ درصدی میدن. اونایی ک خودروی پایین بودن ک باختن. اونایی ک خودروی بالاتر بودن پایینتر میدن بهشون. در هر صورت شرکت سودشو از خودروهای ثبتنامی پایین و بالا دریافت کرد. همونطور ک قبلا گفتم طرح جایگزین میذارن. الان این حرکتو میخوان بزنن. شرکتم میگه منتظر بخشنامه ها هستیم. دست ما نیست. ۲۰۳۰ هم اگر اعلام کنه بعد فروش شرکت اگهی میکنه. چون مدیران نجس از خودشونن. تمام. مردم گول نخورین. لعنت به مدیران کرمان موتور و نظارتی کشور
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مصطفی : هیشکی امروز فاکتور نشد؟
فاطمه : فروش فوق العاده؟؟
اسی تیگو 7 : شرایط منم مثل شماست حتی تاریخ واریز وام تاریخ تایید لیزینگ هم 7 مهر هستش مدارک هم اومده ولی هنوز مجوز خروج نگرفته
دنا آپشنال پیش فروش تحویل 30 مهر : پیش فروش تحویل 30 مهر تکمیل وجه 13 شهریور هنوز فاکتور نشدم
رسول کوییک gxrl پیش آذر : پس کی میخوان دعوتنامه بفرستن ؟ اینم هفتهآخر اذر
اطلس سفید مشکی : تکمیل وجه یکم مهرماه اطلس سفید مشکی، کسی اطلاع داره کی فاکتور میشه؟ ممنون میشم راهنمایی کنید.
محمد بوشهر رانا پلاس : سلام بزرگوارا من زنگ زدم ایران خودرو و واحد شماره گذاری گفتن فیزیک پلاک که آهنش تموم شده حتی بهشون هم گفتم این دیگه چه مسخره بازیه یه بار فاکتور یه بار مجوز استاندارد یه بار مجوز پلاک گفتن بزودی حل میشه لطفا برادرا فقط زنگ بزنید که دیگه این نشه مثل مجوز استاندارد و چرت و پرتا منم پلاک نشدم لطفا همه کسانی که پلاک نشدن حتما زنگ بزنن تا اینم بزودی حل بشه
کیمیا : با شماره 096440 کد 2 بعد 3 سریع وصل میشه اپراتور ایرانخودرو ثبت سفارش کنید انشاالله با پیگیری شما زودتر فاکتور بشه..
مانی : باسلام من 23 آذرماه هستم موتور جدید هنوز فاکتور نشدم چطور 1 دی ماه فاکتور شده
میلاد : سلام من 23 مهر تکمیل وجه کردم برای خودرو اطلس رنگ مشکی به نظرتون کی فاکتور میشه ؟