خودروهای ایلان ماسک از گذشته تا امروز؛ نگاهی به کلکسیون ثروتمندترین مرد جهان

 

خودروهای ایلان ماسک از گذشته تا امروز؛ نگاهی به کلکسیون ثروتمندترین مرد جهان

 

ایلان ماسک مشابه بسیاری از ابرثروتمندان دنیا، علاقه‌مند خودروهای متنوع است؛ درحالی‌که توجهی به خرید املاک نشان نمی‌دهد. از سویی دیگر، ایلان ماسک بنیان‌گذار یکی از مهم‌ترین شرکت‌های خودروسازی دنیا محسوب می‌شود و نگاه او به مدل‌های مختلف، اهمیت دارد.

ایلان ماسک ۵۱ ساله و متولد افریقای جنوبی است. او در خانواده‌ای با شرایط اقتصادی مناسب و بالاتر از سطح متوسط متولد شد اما بدون تکیه بر کمک‌های خانوادگی، شرکت‌های مختلف در زمینه‌های متفاوت را بنیان نهاد. به عنوان یک کار آفرین و انسان دارای قدرت مالی، ایلان ماسک مهم‌ترین شخصیت قرن ۲۱ محسوب می‌شود. او با دارایی ۲۱۰ میلیارد دلار تخمینی در آبان ۱۴۰۱، ثروتمندترین انسان جهان است.

 

نکات جالبی در میان خودروهایی که ایلان ماسک دارد یا قبلا خرید و فروش کرده، دیده می‌شود. مثلا علاقه‌ی خاص او به مدل‌های اسپرت آلمانی محرز است؛ اما ظاهرا، علاقه چندانی به خودروهای امریکایی و ژاپنی ندارد. همچنین، در سابقه‌ی معاملاتی او، انواع پورشه، آئودی و بی‌ام‌و دیده می‌شود اما خبری از مرسدس بنز نیست.

در ادامه‌ی مطلب، تعدادی از خودروهای ایلان ماسک به ترتیب زمان خرید معرفی شده‌اند. این احتمال وجود دارد که بعضی از مدل‌های تحت مالکیت او از دید رسانه‌ها و خبرنگاران مخفی مانده باشند.

بی ام و ۳۲۰i ساخت ۱۹۷۸

اولین خودرویی که ایلان ماسک با درآمد شخصی‌اش خرید، ۳۲۰ کلاسیک است. این مدل، به نسل اول سری ۳ تعلق دارد و ایلان ماسک در سال ۱۹۹۴ بعد از ۱۶ سال کارکرد به قیت ۱۴۰۰ دلار خرید.  به‌گفته‌ی او، خودرو در ابتدا شرایط مناسبی نداشت و به مرور زمان، تعمیر شد.

بی ام و 320 کلاسیک

بی‌ام‌و ۳۲۰i با موتور ۲ لیتر، ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۵ نیوتن‌متر گشتاور داشت. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت این خودرو، ۱۰ ثانیه و نهایت سرعت ۱۸۰ کیلومتر برساعت بود.

مکلارن F1 ساخت ۱۹۹۷

ثروتمندترین مرد جهان، دوران جوانی را به تاسیس شرکت و فعالیت‌های وقت‌گیر گذراند. او خیلی زود به ثروت میلیون دلاری رسید و زمانی‌که ۲۸ ساله بود، یکی از شرکت‌های تحت مالکیت‌اش  به نام Zip2 را فروخت. این معامله، ازش ۳۰۵ میلیون دلاری داشت که بین ایلان ماسک و برادرش تقسیم شد.

مکلارن F1

ایلان در سال ۱۹۹۹، یکی از ۷ مکلارن F1 وارد شده به امریکا را خرید. این ابرخودروی نقره‌ای رنگ، سال‌ها توسط ماسک استفاده می‌شد. او بارها  فاصله‌ی ۶۰۰ کیلومتری بین شهرهای لس‌انجلس تا سانفرانسیکو را با مکلارن F1 پیمود.

سال ۲۰۰۷، زمانی‌که کارکرد خودرو به ۱۸ هزار کیلومتر رسیده بود، ایلان ماسک به همراه یک سرنشین، تصادف سختی با مکلارن F1 داشت. خسارت سنگین به خودرو وارد شد اما ماسک و دیگر مسافر F1 صدمه‌ای ندیدند. در نهایت، ایلان ماسک تصمیم به فروش ابرخودروی نقره‌ای رنگ گرفت. او بعدها اعلام کرد، مصرف بالا و آلایندگی مکلارن F1 مورد توجه خبرنگاران بود و عملکرد او در حمایت از محیط زیست را تحت تاثیر قرار می‌داد.

لوتوس اسپریت وت نلی ساخت ۱۹۷۶

در فیلم سینمایی جاسوسی که دوستم داشت (The Spy Who Loved Me) سال ۱۹۷۷، از خودروی لوتوس اسپریت برای رانندگی شخصیت اصلی فیلم استفاده شد. در فیلم، لوتوس قابلیت تبدیل شدن به زیردریایی دارد و جیمز باند با فشار یک دکمه، از خودرو برای تردد زیر آب استفاده می‌کند.

زیردریایی لوتوس جیمز باند

در واقع خودروی واقعی با قابلیت تبدیل شدن به زیردریایی وجود ندارد. برای فیلم، یک زیردریایی به شکل خودرو ساخته شد تا هنگام فیلمبرداری زیر آب، جای‌گزین لوتوس اسپریت جیمز باند شود. این مدل توسط شرکت  perry oceanographic inc  تولید و وت نلی (Wet Nellie) نام گرفت.

ایلان ماسک در سال ۲۰۱۳ با پرداخت مبلغ ۵۵۰ هزار پوند (معادل ۶۴۰ هزار دلار)، وت نلی استفاده شده در فیلم جیمز باند را از حراجی RM خریداری کرد.

فورد مدل T ساخت ۱۹۲۰

ایلان ماسک به عنوان فردی تاثیرگزار بر اقتصاد جهانی، نگاهی ویژه به هنری فورد دارد. شرکت فورد با ابتکارات هنری فورد توانست تولید انبوه خودرو با قیمت و کیفیت مناسب را ممکن کند. مهم‌ترین محصول فورد با نام مدل T، از ۱۹۰۸ تا ۱۹۲۷ به تعداد ۱۵/۵ میلیون دستگاه تولید شد و حدود ۵۰ سال، پرفروش‌ترین خودروی تاریخ باقی ماند.

فورد مدل T

حضور مدل T در کلکسیون ایلان ماسک باتوجه به علاقه‌ی او به صنعت خودروسازی و هنری فورد، عجیب نیست. ماسک احتمالا نام‌گذاری خودروهای تسلا به شکل مدل S، X، Y و ۳ را از فورد مدل T  الهام گرفته است.

جگوار E تایپ رودستر ساخت ۱۹۶۷

یکی از معدود خودروهای انگلیسی که تحسین انزو فراری را برانگیخت، جگوارE  تایپ بود. ایلان ماسک در سن ۱۷ سالگی برای اولین‌بار، این خودرو را از نزدیک دید و تصمیم به خرید E  تایپ گرفت. ایلان ماسک E  تایپ رودستر قرمز رنگ را در کلکسیون شخصی خود دارد اما معتقد است خرابی‌های متعدد مانع از لذت رانندگی با آن می‌شود.

جگوار E تایپ

بین سال‌های ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۸ سری اول جگوار E تایپ تولید شد. این خودرو با دونوع پیشرانه‌ی ۶ سیلندر خطی ۳/۸ و ۴/۲ لیتری، قدرت مشابه ۲۶۵ اسب بخار داشت. در زمان تولید، E تایپ به نهایت سرعت ۲۴۰ کیلومتر برساعت می‌رسید و سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۶/۵ ثانیه داشت. قیمت کلسیونی این خودرو در نسخه‌های مختلف، امروزه ۵۰ تا ۵۰۰ هزار دلار برآورد می‌شود.

بی‌ام‌و M5 تیونینگ هامان ساخت ۲۰۰۶

پیشرانه‌ی ۱۰ سیلندر، مدتی کوتاه برای تولیدات بی‌ام‌و استفاده شد. این موتور ۵ لیتری برای M5 قدرت ۵۰۰ اسب بخار فراهم می‌کرد اما مهندسان هامان، توانستند قدرت را به ۶۰۰ اسب بخار برسانند. نهایت سرعت محدودشده به ۲۵۰ کیلومتر برساعت هم در نسخه‌ی هامان به ۳۲۰ کیلومتر برساعت رسید.

بی ام و M5 هامان 10 سیلندر

ایلان ماسک با خرید M5 هامان در سال ۲۰۰۶، خودرویی چهاردر برای تردد روزانه‌ و خانوادگی تهیه کرد. با این ترفند، جلب توجه عمومی از او و فرزندانش کمتر ‌شد.

آئودی Q7 ساخت ۲۰۱۰

دیگر خودروی ایلان ماسک برای تردد روزانه آئودی Q7 بود که سال ۲۰۱۰ خرید. او در همان زمان نیز، یکی از ثروتمندترین انسان‌های جهان بود اما از انتخاب خود در کلاس شاسی‌بلند، پشیمان شد.

آئودی Q7

براساس اخبار غیررسمی، انتقادات ایلان ماسک از طراحی آئودی Q7 منجر به خلق تسلا مدل X با حالت خاص درهای عقب و صندلی‌های سه ردیفه شد. ماسک با فرزندان پرشمار، علاقه‌مند خودرویی بود که برای سوار و پیاده‌شدن افراد قد کوتاه یا بلند قد، راحت باشد. همچنین هر سرنشین بدون مزاحمت برای سرنشینان ردیف دوم، به آسانی بتواند از صندلی ردیف سوم استفاده کند. این شرایط، با درهای فالکون وینگ (بال شاهین) تسلا مدل X ممکن شد.

پورشه ۹۱۱ توربو ساخت ۲۰۲۱

یکی از جدیدترین خودروهای خریداری‌شده توسط ایلان ماسک، پورشه ۹۱۱ توربو است. میلیادر مشهور، هنوز با این خودرو درحال رانندگی دیده نشده و البته خوب می‌داند که رانندگی با محصول پرچمدار پورشه، انتقادات ناخوشایندی از سوی حامیان محیط زیست خواهد داشت. به هر شکل، پورشه ۹۱۱ نقش مهمی در موفقیت‌های ایلان ماسک و برند تسلا دارد.

پورشه 911 توربو

ماجرای خرید سهام تسلا توسط ایلان ماسک، روایت‌های گوناگون دارد. در یکی از این موارد، گفته می‌شود که ایلان تصمیم داشت پورشه ۹۱۱ خود را در سال ۲۰۰۳ به یک مدل تمام برقی تبدیل کند. تحقیقات او منجر به آشنایی با جفری استرابل (JB Straubel) شد که فارغ‌التحصیل ممتاز دانشگاه استانفورد در رشته‌ی مهندسی انرژی بود. استرابل ، ایلان ماسک را با آلان کوکُنی (Alan Cocconi) آشنا کرد. آلان در سال ۱۹۹۲ با همکاری چند مهندس دیگر، اقدام به تاسیس شرکتی به نام AC Propulsio برای تبدیل خودروهای بنزینی به برقی کرده بودند.

ایلان ماسک

استارت‌آپ  تسلا توسط مهندسانی از AC Propulsio به نام‌های مارتین ابرهارد و مارک تارپنینگ اواسط دهه‌ی ۹۰ میلادی شکل گرفت اما تا سال ۲۰۰۳ فعالیت خاصی نداشت. آشنایی این افردا با ایلان ماسک و جذب سرمایه‌ی ۷/۵ میلیون دلاری، منجر به شکل‌گیری تسلا موتورز با هدف عرضه‌ی خودروهای تمام برقی شد. در نهایت، بدون آنکه پورشه ۹۱۱ ایلان ماسک به یک سوپراسپرت تمام الکتریکی تبدیل شود، بخش اصلی سهام تسلا به ارزش ۳۰ میلیون دلار خریداری شد. جفری استرابل نیز سمت مدیر ارشد فنی تسلا را تا سال ۲۰۱۹ در اختیار گرفت.

انوع تسلا از رودستر تا مدل S و سایبرتراک

براساس شنیده‌ها، ایلان ماسک به خودروهای تولیدی تسلا علاقه‌ی زیادی دارد. او علاوه‌بر تست فنی و رانندگی با انواع تسلا در اطراف کارخانه، مدل‌های متنوعی از محصولات قدیمی و مدرن را به گاراژ شخصی خود منتقل کرده است.

تسلا رودستر کلاسیک

تسلا رودستر نسل اول که بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ تولید شد، نقش بسیار مهمی در موفقیت تجاری شرکت سازنده داشت. این خودروی اسپرت تمام برقی، براساس پلتفرم لوتوس الیزه، ۲۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و ۳/۷ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسید.

علاقه‌ی ایلان ماسک به تسلا رودستر قدیمی به حدی بود که تصمیم گرفت نسخه‌ی ۲۰۱۰ تحت مالکیت خود را با موشک اسپیس‌ X به فضا بفرستد. این خودرو همراه یک آدمک مجهز به لباس فضانوری، از سال ۲۰۱۸  تا ‌کنون در مدار زمین قرار دارد.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروهای ایلان ماسک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حامد : نه عزیز واریزی خرداد نداریم
J7 شیراز : نه فقط پیامک شاسی اومده همین
منتظر شاهین پلاس : سلام. ۲۱ آبان فاکتور شدم. ۲۹ آبان پلاک شدم
ناشناس : حیف به اون پولیکه دادم به شاهین سی وی تی 290 مهر 402 9 مهر 404 پیامک دعوتنامه تکمیل وجه تبدیل به جی ال کاش تبدیل نمیزدم انصراف میدادم 12 مهر 404 تکمیل وجه اگه دیدم فاکتور نکردن تحویل ندادن مجبورم شکایت کنم دادگستری دادگاه قوه قضائیه تا دست عبرتی باشه برای نمایندگی دیگه در اون نمایندگی که سر مشتری کلاه میزاره که عرضه پیگیری نداره از شرکت سایپا توی دعوتنامه زده 30 روز
cvt مهر 1402 اسفند 1403 : سلام به همه عزیزان شاهین cvt اتومات سامانه یکپارچه اردیبهشت 1402 واریز اولیه به سایپا 4 مهر 1402 تکمیل وجه و سخا 22 اسفند 1403 امروز 30 آبان 1404 فاکتور شد. ش.پ 11498032 ش.د 18260555 نوشته وضعیت تخصیص شده. فقط SBR اضافه نشده. فک کنم همینجوری دارن فاکتور میکنن که جریمه تاخیر ندن. و ظاهرا تا پلاک شدن خیلی زمان میبره.
جی ال : نازنین 1(علی مدبر) خوب خودتو لو دادی قشنگ تابلو هستش که گاهی به نام مدبر وگاهی به نام نازنین 1 پیام میدی ،...حالا دیدی هیچی حالیت نیست
نازنین۱ : اقای جی ال یا همون زری خیلی تابلو پیام میدی که یک نفری با اسم های متفاوت🤣
X5اسفند : سلام من هم شرایط مشابه شما دارم 21مهر شاستی 9آبان پلاک مدارکم ارسال شد شهر تهران شما چطور؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 پانا رینگ فولادی 30 دی : سلام میخواستم بدونم طرح تبدیل رینگ از قالپاق به الومینومی چند روز بعد قبل از فاکتور شدن میاد برامون یا بعد از فاکتور شدنم طرحش میاد؟
رانا پلاس : سلام من دیروز تحویل گرفتم دوستان آیینه بغل چطوری بسته میشه؟؟
ساینا پیش فروش : سلام بچه ها من 19تیر تکمیل وجه کردم 26ابان فاکتور شدم امروز چراغ تحویل روشن شده چقدر طول می کشه تا ماشین تحویل بدن .؟
پانا 30 دی : پیام طرح تبدیل رینگ نیومد براتون؟
پانا 30 دی : سلام منم تکمیل وجه کردم 6 ابان ولی هنوز فاکتور نشده. امکلن داره برام پیامک طرح تبدیل رینگ بیاد؟
سایپا لعنتی : انشالله از ماشینی که جلوتر تحویل میگیرن / خیر نبینن
گل گفتی : همون اقاکه درحقوقی هست واول فامیلش هم د میباشد برج یازده پارسال هم همین بلا راسرمن آورد و نمایندگی معرفی کرد که حواله بابهش بفروشم ومنم دیگه محبورشدم فروختم هرچند ازطریق دادگاه حکم صادرشده بوداما حکم دقیقا غیرمنصفانه وبه نسبت پول پرداختی حکم کردکه اونم چیزی توش درنمیومد،،،یعنی کسی حق من وشما را خدایی نمیده
سی دی فلز : نه این فک کتم از قصد اینجور تایپ کرده مگه میشه مگه دارییم اینقد غلط املایی
Gxl مرداد : من دیروز با نمایندگی سایپا تهران تماس گرفتم، کارشناس میگه تا 3 تیر فاکتور شده حتی 4 تیر معلوم نیست کی فاکتور بشه چه برسه به مرداد؟، میگم علت؟ میگه کمبود قطعات، آقا اگه بحث کمبود قطعه هست چرا ایرانخودرو داره انقدر سریع و عالی ماشین هاش رو تحویل میده، اثر قطعات شون که مشترک هست. میگه بهتون سود تاخیر میدیم، گفتم بخوره تو سرتون. 94 روز از تکمیل وجه من گذشته و خبری از فاکتور نیست. ای کاش من موقع ثبت نام با این سایت آشنا میشدم و هیچ وقت ثبت نام نمیکردم. لعنت بهشون. خاک تو سرشون.
رضا : هفته آخر شهریور اگه اشتباه نکنم