سود سنگین دلالان از طرح جدید جایگزینی خودروهای فرسوده

 

سود سنگین دلالان از طرح جدید جایگزینی خودروهای فرسوده

 

طبق قانون ساماندهی خودرو، شرکت‌های خودروساز ملزم به عرضه ۱۰ درصد از فروش محصولاتشان در قالب طرح خروج فرسوده‌ها هستند. در حالی که به نظر می‌رسد این موضوع برای مصرف‌کنندگان واقعی چندان جذاب نیست، اما دلالان را اقناع می‌کند. طبق قانون مورد نظر، ۱۰ درصد از فروش خودروسازان باید به خروج و جایگزینی مدل‌های فرسوده اختصاص پیدا کند و بر این اساس، مالکان این خودروها از شانس بالاتری نسبت به مشتریان برخوردار هستند. این در حالی است که با توجه به قوانین مربوط به اسقاط، این طرح برای بسیاری از مالکان خودروهای فرسوده از جذابیت لازم برخوردار نیست و در عوض، واسطه‌‌گران و دلالان را جذب کرده است.

معیار فرسوده‌بودن یک خودرو بر‌اساس آیین‌نامه خارج‌کردن خودروهای فرسوده و قانون هوای پاک، مرز سن فرسودگی است. سن فرسودگی برای خودروهای عمومی بنزینی و دوگانه‌ سوز 8 سال، خودروهای عمومی پایه‌ گازسوز 10 سال، خودروهای عمومی برقی 14 سال، وانت پایه‌ گازسوز 14 سال، بنزینی دوگانه‌ سوز دیزلی 13 سال، اتوبوس درون‌ شهری دیزلی 8 سال، اتوبوس پایه‌ گازسوز 10 سال، اتوبوس درون‌‌شهری برقی (بازسازی‌شده) 20 سال، مینی‌‌بوس و میدل‌ باس درون‌شهری و برون‌شهری دیزلی 8 سال و پایه‌ گاز 10 سال و برای برقی بازسازی‌‌شده 20 سال در نظر گرفته شده است.

سود سنگین دلالان از طرح جدید جایگزینی خودروهای فرسوده

متقاضیان شرکت در طرح اسقاط و جایگزینی خودروهای فرسوده، در صورت برنده‌شدن در قرعه‌کشی، باید ظرف مدتی معین نسبت به از رده خارج کردن خودروی خود اقدام کنند. در‌واقع تحویل خودروی ثبت‌نامی به آنهایی که در طرح مورد نظر برنده شده‌اند، منوط به ارائه گواهی اسقاط است و در غیر این صورت، خودرویی تحویل نخواهد شد. تا این‌جای کار روالی طبیعی به حساب می‌آید، منتها مسئله اینجاست که در ازای اسقاط خودروی فرسوده، پولی به مالکان آنها پرداخت نخواهد شد.

به عبارت بهتر، مالکان خودروی فرسوده در عوض امتیازی که نصیب آنها شده (افزایش شانس برنده شدن در قرعه‌کشی)، عملاً خودروی خود را باید رایگان در اختیار مراکز اسقاط قرار دهند. این در حالی است که آنها برای پرداخت پول خودروی ثبت‌‌نامی، روی فروش خودروی فرسوده خود حساب باز کرده‌اند و وقتی قرار باشد از این بابت پولی دریافت نکنند، خیلی‌ها انگیزه لازم را برای شرکت در این طرح نخواهند داشت. هرچند با در‌نظر‌گرفتن اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروی نو و قیمت پایین خودروی فرسوده، برنده‌شدن در این طرح باز هم به نفع مشتریان است، اما این موضوع به اندازه کافی برای مصرف‌کنندگان واقعی که با کمبود نقدینگی مواجه‌اند و نمی‌خواهند خودروی فرسوده‌شان را رایگان اسقاط کنند، جذابیت کافی ندارد.

از آن سو، اما طرح خودروهای فرسوده برای واسطه‌گران و دلالان جذاب است؛ زیرا با وجود اینکه بابت اسقاط خودروی فرسوده پولی در کار نیست، باز هم به دلیل وجود اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروی نو، طرح مورد نظر جذابیت لازم را برای آنها دارد. از همین رو، هیچ بعید نیست بخشی از ثبت‌نام‌های طرح اسقاط، به واسطه اجاره کارت ملی مالکان خودروهای فرسوده انجام شده باشد. به عنوان مثال، اگر قیمت یک پژو آر دی فرسوده را 40 میلیون تومان در نظر بگیریم، مالک این خودرو اگر در طرح اسقاط برنده پژوپارس شود، عملاً از ناحیه اختلاف قیمت کارخانه و بازار این خودرو حدود 150 میلیون تومان سود خواهد کرد. با کسر 40 میلیون تومان ارزش خودرو که نصیب وی نمی‌شود، فرد برنده باز هم 110 میلیون تومان سود خواهد کرد. با این حساب، طرح اسقاط و جایگزینی فرسوده‌ها در فروش خودروسازان، نوعی رانت را در دل خود جای داده که به نظر می‌رسد با توجه به تأثیر آن روی از رده خارج کردن فرسوده‌ها، سیاست‌گذار چشم خود را بر آن بسته است.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , جایگزینی خودروهای فرسوده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
نازنین۱ : اقای جی ال یا همون زری خیلی تابلو پیام میدی که یک نفری با اسم های متفاوت🤣
X5اسفند : سلام من هم شرایط مشابه شما دارم 21مهر شاستی 9آبان پلاک مدارکم ارسال شد شهر تهران شما چطور؟
J7 : برای من هم واریز نشده ثبت نام اردیبشهت دو مرحله ای تکمیل وجه ۲۸ مهر
زری : دمت گرم این یکی روخوب اومدی ..........این علی مدبر خیلی مدعی بود با حرفهاش باعث شد خیلی ها توچاله بیفتن خدا لعنتش کنه
m t8 : سلام من ثبت نام اردیبهشت بودم در مرحله پلاک یک ماهی هست مانده ام . کار هاشون نظم نداره شاید به شما زود تر تحویل دادن .
سینا : خدا شرمنده شون کنه. تحویل 4 تیر و تکمیل 20 اسفند. به قرار خودشون 50 م سود تأخیر. الان برج 9 پس سود تأخیر 5 ماهه این 50 میلیون رو هم که فعلا خوردن. بخوره تو سرتون به حق محمد و آل محمد این ظلم آشکار و ظلم های دیگر
X5تیر : ببخشید شما مرحله تکمیل وجه و صدور فاکتور باهم سبز شد؟چون من چند روزی هست تکمیل وجه سبز شده ولی صدور فاکتور نه
علی : تشکر از اطلاعاتی که در اختیار ما گذاشتید بسیار آموزنده و مفید بود
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
بابک : برای منم نیومده لطفا اگه برای کسی از دوستان اومد اطلاع بده ممنون
مهدی : خودت فهمیدی چی نوشتی؟؟
اکرم : سلام دوستان محترم پیش فروش برای دنا 6 دنده مرحله دوم مبلغ واریزی چقدر هست؟ ممنون میشوم اکر اطلاع بدین
دیلان ساینادوگانه : سلام دوستان ظرفیت ثبت نام هرماه سایپا چندنفراست آیا کسی می داند
207 : اینجا مرحله آیه که طول می کشه بستگی به شرکت تعداد افراد جلوت دارن
Soheilدنامشکی : سلام انشاالله سرموقع تحویل بگیرید..درضمن 90روزکاری حساب میکنند.شما کی ثبت نام کردید
ساینا تک طرح فرسوده : سلام من 29مداد تکمیل کردم گواهی هم28نشسته توکاستومرالان نگاه کردم دیدم فاکتورشده
احمد : سلام برای من هفته چهارم آذر دوگانه مرحله اول 2251پرداخت کردم مرحله دوم چقدر باید پرداخت کنم
بهنام مشهد : پراید. وانت 31شهریور 12355286 فاکتور شد انشاالله مال شما هم فاکتور بشه یارب نظر تو برنگردد 🤲✌️💯✌️
Amir.E : از پاسختون ممنونم خیر چیزی اضافه نشده