روز چهارشنبه 23 آذرماه خودرو دیگنیتی پرستیژ که یک خودرو درجه دو و از رده خارج چینی است، در بورس کالا پنج برابر قیمت چین و با قیمت نهایی 2.4 میلیارد تومان در بورس کالا فروخته شد. هرچند این معاملات توسط کمیته معاملات بورس کالا تایید نشد اما این موضوع زنگ خطر بزرگی برای آینده بازار خودرو و آتش زدن به قیمت های بازار و رشد سرسام آور قیمت ها بنظر میرسد.
«در جدیدترین عرضه خودروها در بورس کالا محصول دیگنیتی پرستیژ با قیمتی حدود ۲ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان معامله شد. با در نظر گرفتن سایر هزینهها اعم از مالیات ۹ درصد، هزینه بیمه، شمارهگذاری و… قیمت خرید دیگنیتی پرستیژ در بورس کالا به عددی بیش از دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان میرسد، قیمتی بیش از دوبرابر قیمت مصوب کارخانه.»
این خودرو در کارخانه مونتاژ کننده حدود یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان قیمتگذاری شده که همین قیمت هم دو برابر بازار چین است.
فروش خودرو در بورس کالا توسط دولت ابراهیم رئیسی با این ادعا آغاز شد که میتواند بازار خودرو را کنترل و مانع از دلالبازی باشد. اما حالا این روش خود عامل تنش در بازار خودرو ایران شده است.
دیگینیتی پرستیژ یکی از محصولات تاریخ گذشته شرکت دانگفنگ چین است که در چین فروش بسیار پایینی داشت و با وجود قیمت ۵۰۰ میلیون تومانی در این بازار، خودرو موفقی نبود.
رسانههای خودرویی گزارش دادهاند: «این خودرو دارای تکنولوژی قدیمی است و موتور آن برای ایران مناسب نیست و در شرایط ایران به موتور آن آسیب وارد میشود.»
بنا بر اعتقاد برخی کارشناسان، دولت «سعی میکند بازار خودرو را بهنفع خودروسازان ایرانی و چینی مدیریت کند. این در حالی است که با افزایش قیمت دلار در پی به نتیجه نرسیدن مذاکرات هستهای، قیمت خودرو هم بهشدت افزایش یافته است.»
برخی رسانهها میگویند چینیها از وضعیت بازار ایران بهنفع خود استفاده میکنند و تا میتوانند خودروهای از رده خارج و درجه دو خود را با چندین برابر قیمت چین در ایران میفروشند.
بازار خودرو در کشور کاملاً انحصاری است و در نبود خودروسازان بزرگ جهانی و ممنوعیت چند ساله واردات خودرو، عملاً این بازار به حیاطخلوت شرکتهای نهچندان مطرح چینی تبدیل شده و این شرکتها محصولات خود را در ایران با بهای چندین برابر بازار جهانی میفروشند.