7 برابر تلفات رانندگی کمتر عراق نسبت به ایران: مقایسه ایمنی خودروهای دو کشور براساس اطلاعات پلیس راهور

 

7 برابر تلفات رانندگی کمتر عراق نسبت به ایران: مقایسه ایمنی خودروهای دو کشور براساس اطلاعات پلیس راهور

 

طی روزهای اخیر آمارهای مختلفی در رابطه با افزایش ناراحت‌کننده تعداد تلفات رانندگی نسبت به سال گذشته و ردشدن آمار امسال از 17 هزار نفر منتشر شده است. این درحالیست که پلیس راهور نیز در اظهاراتی تازه، آمار تلفات رانندگی عراق و ایران را با یکدیگر مقایسه کرده. سردار هادیانفر گفته است: «در عراق اصلاً گواهینامه رانندگی وجود ندارد و هرکسی که رانندگی بلد باشد، از خودرو استفاده می‌کند. تصادفات عراق 3.5 برابر ایران است، اما کشته‌های تصادفات عراقی‌ها نصف ایرانی‌هاست و این موضوع تنها به‌دلیل خودروهای ایمن است!» به عبارت دیگر می‌توان گفت که رانندگی در عراق در حدود 7 برابر ایمن‌تر از ایران است؛ تفاوتی بنیادین که دلیل عمده آن، مزیت خودروهای موجود در عراق نسبت به ایران محسوب می‌شود!

رئیس پلیس راه تصریح کرد: «سالانه در تصادفات بیش از 17 هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند و اگر یک نفر در تصادفات جان خود را از دست بدهد، 8.3 میلیارد تومان خسارت به کشور وارد می‌شود.»

تصادف رانندگی ایران

با توجه به این اطلاعات می‌توان دریافت که عملاً در عراق با سه‌و‌نیم برابر تصادف بیشتر نسبت به ایران، در حدود 8.5 هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند. به عبارت دیگر در عراق امنیت تصادفات 7 برابر از ایران بیشتر است؛ چرا که در تئوری می‌توان گفت درصورت 3.5 برابرشدن تعداد تصادفات و تلفات در ایران، با رقم دهشتناک 59 هزار نفر روبه‌رو می‌شدیم که در حدود 7 برابر بیشتر از آمار فعلی عراق است!

البته سردار هادیانفر، پنج عامل شامل خودرو، جاده، انسان، مدیریت و آموزش را در زمینه تصادفات تأثیرگذار می‌داند که در سه مورد آخر با توجه به عدم رعایت اصول رانندگی و نداشتن گواهینامه شماری از رانندگان عراقی، برتری با ایران خواهد بود.

درخصوص راه نیز احتمالاً می‌توان حدس زد که تفاوت چندان بنیادینی بین عراق و ایران وجود ندارد، به‌خصوص که عراق به‌عنوان یک کشور جنگ‌زده، احتمالاً از جاده‌های چندان استانداردی برخوردار نیست؛ موردی که شامل حال ایران نیز می‌شود.

بنابراین آخرین مورد به اختلاف زیاد سطح ایمنی خودروهای دو کشور مربوط می‌شود که شامل انواع و اقسام خودروهای صفر ستاره ایمنی در ایران و خودروهای نسبتاً مدرن بازار عراق است که چنین اختلاف عظیمی را توجیه می‌کند.

تصادف رانندگی

با چنین تحلیلی می‌توان گفت که درصورت تغییر ناگهانی خودروهای موجود در ایران با خودروهایی مدرن‌تر در حد بازار خودرو عراق، شاید تعداد تلفات رانندگی نیز در حدود یک‌هفتم شود و به‌جای مرگ سالانه 17 هزار هموطن،‌ شاهد ثبت ارقامی در حدود 2.4 هزار نفر باشیم؛ رقمی که ایران را نیز در زمره کشورهای مدرن جهان از حیث تلفات رانندگی قرار می‌دهد.

همچنین باید گفت که با احتساب هزینه 8.3 میلیارد تومانی برای هر جان ازدست‌رفته،‌ کاهش حدود 14.6 هزار نفری آمار تلفات رانندگی به‌معنای بیش از 121 هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی در هزینه‌های پنهان کشور خواهد بود که با دلار 40 هزار تومانی،‌ رقمی بیش از 3 میلیارد دلار را شامل می‌شود؛ رقمی که از بودجه 2 میلیارد دلاری در نظر گرفته شده دولت برای دو سال واردات خودرو به کشور بیشتر است!

جالب آنکه باید تأکید کرد این رقم، تنها صرفه‌جویی در این رابطه نیست، بلکه کاهش بسیار چشمگیر مصرف سوخت کل کشور، کاهش آلودگی هوا و کاهش تلفات انسانی ناشی از آن (که خود بالغ بر 20 هزار نفر در طول یک سال برآورد شده است) در کنار صرفه‌جویی زمانی (ناشی از تعمیرات کمتر و کیفیت بالاتر) و... از جمله پارامترهای دیگری هستند که تفاوت شرایط خودرویی ایران را با کشوری مانند عراق پررنگ می‌سازد!

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , تلفات رانندگی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

علی
0

الان اقدام کنند حداقل ده سال آینده تلفات به حدود دو هزار نفر میرسد
چون این ماشین های در چرخه حداقل ده سال زمان میبرد خارج شوند
10:29  1402/03/07
پاسخ دادن
شهاب
0

فکرش رو بکونید چه قدرتهایی در پشت پرده مانع واردات خودرو میشوند تا این همه مزیت که از واردات بدس میاد از بین بره
21:11  1401/10/27
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حسین : شما گفتین قراره بجای 418 م 470 ازتون بگیرن و 90 روزه تحویل بدن هنوز چیزی مشخص نشده شما گفتم گفتم راه انداختین صبر کنید
لاماری سفید28آذر : تخصیص شده ولی پلاک نشده
سورن باز : یک سورن پلاس دارم دوگانه 220تا رو پر میکنه .پژو میخوره چیکار کنم
مهدی پلاس : درودبرشما شقایق خانم حالا حتما ۱۶ فروردین ماه پیامک تکمیل وجه میا مطمئن هستی. ممنون‌از اطلاعات شما
عای : منظورتون متوجه نشدم ، لطف توضیح بدین
شَهین : ما هم گفتیم اگه آشنا داری بهش بگو یه کاری کنه شاهینتو زودتر تحویل بگیری 😁
بیکران : سلام منم پیش فروش تحویل خرداد بودم تبدیل جی ال واریز کردم ماشین و هم گرفتم از ترس افزایش قیمت فکر کردم ساندروف ارزش این همه ریسک و نداشت آدم ۳ ماه منتظر بمونه حالا افزایش قیمت بیاد یا نیاد اون وقت هم نگن بیا جی ال ببر.
حامد : سلام حدودا ۶روز زمان مفید داره یادتون باشه حتما سخا (کدپستی )رو تایید کنید
شقایق : برین کامت ۲۷ مو بخونین که چی نوشتم دوهزاریتون بیفته چی‌گفتم گفتم که مدیر اشنا دارم دوباره بخونین چی نوشتم تا بفهمین شاهین پلاس داستانش چیه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهدی آریزو 5 : در جواب آقا سعید. اگه سخات ردیف باشه نهایتا 2 هفته همه تیکها میخوره بجز آخریش که تحویله بیمه هم صادر بشه برات پیامک میاد
سورن پلاسxu7p تحویل خرداد 404 : ابطال سند تقریبا یک ماه زمان بر هست تنها کاریم که میتونی انجام بدی 096440مرتب زنگ بزن و پیگیر باش
راضی : کلاه منم برداشت
مسعود : اون مفت بره
Emad : سلام ماشینتون هر وقت اومد خودشون واستون محاسبه میکنم میفرستین تهران سه ماه بعد واریز میشه به حسابتون
محسن x33mt : منم 4 فروردین چکم پاس شد. خبری از فاکتور. نیست ولی. شما مدل 403 خوردید؟
سعید : دوستان توی کاستومر بعد از تکمیل وجه که اسفند انجام شده نوشته تخصیص شاسی ، چند وقت طول میکشه تا این مرحله رد بشه کسی میدونه
مهدی : تشکر ممنون که جواب دادین
سایناتحویل16اسفند : سلام منم 16بهمن تکمیل وجه کردم که تحویلش 16اسفند بود که الان تو تاخیره نیومده تو وضعیت خودرو هم نگاه کردم هنوز تو حالت آماده برای تخصیص هستش
امیرحسین : سلام و عرض ادب ببخشید اگه تحویل سیستمی آخر فروردین باشه ،امکانش هست تو این دو هفته کاراش رو انجام بدم ،هنوز ماشین فاکتور نشده .