رئیس سازمان ملی استاندارد کشور در مصاحبه تلویزیونی اخیر خود علاوهبر توقف خط تولید ۵ خودرو در سال جاری و احتمال حذف خودروهای بیشتر در سال آینده، به لزوم تعمیر خودرو نو بعد از سه ماه اشاره کرد. این مقام مسئول، اتفاقات ناگوار در طی سالهای متمادی را عامل اصلی کیفیت پایین قطعات میداند.
در حالی که شرکتهای خودروسازی از حداقل فواصل ششماهه یا حتی یکساله برای مراجعه محصولات خود به تعمیرگاه و تعویض احتمالی قطعات سخن میگویند، اما واقعیت این است که حتی خودروهای نو و دستاول نیز پس از دو الی سه ماه به تعمیر احتیاج دارند. لزوم تعمیر خودرو نو بعد از سه ماه به هیچوجه استاندارد نیست، با این وجود خودروهای تولیدشده در داخل کشور به سبب ضعف در قطعات، عمر مفید چندانی نداشته و خیلی زود راهی تعمیرگاه میشوند.
به گفته رئیس سازمان ملی استاندارد، به دنبال مشکلات عدیده در تأمین قطعات از جمله تحریمهای بینالمللی و اقتصاد ضعیف، حوزه قطعه رها شده است. از این بسیاری از قطعات به صورت قاچاق وارد کشور شده و یا با سوءاستفاده از نشان ملی استاندارد، به صورت زیر پلهای تولید میشوند که کیفیت آنها به هیچوجه مورد تأیید نیست. درحالحاضر سنجش کیفیت هر قطعه خودرویی براساس ۵۴ معیار استاندارد صورت میگیرد، ولی قرار است تا اوایل سال آینده، ۵۰۰ معیار برای سنجش کیفیت قطعات خودرو در نظر گرفته شود.
فعالیت مراکز فنی برای خودروهای جادهای نیز روی حوزه قطعات تأثیر میگذارد. تفاوت نتایج آزمون مراکز معاینه فنی، یکی از مشکلاتی است که موجب عدم توجه به کیفیت قطعات میشود. براساس مصوبه ۱۵۶۷۸، مراکز معاینه فنی میبایست با رعایت بندهای ذکرشده در آییننامه مربوطه و بازرسی دقیق بخشهای مختلف خودرو، گواهی معاینه فنی را صادر کنند. سازمان ملی استاندارد نیز به نوبه خود مسئولیت نظارت بر ستاد معاینه فنی و عملکرد آن را بر عهده دارد.
با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.