هر کشور، چند مونتاژ یا تولیدکننده خودرو دارد؟

 

هر کشور، چند مونتاژ یا تولیدکننده خودرو دارد؟

 

ایران در مقایسه با 9 کشور مطرح تولیدکننده خودروی سواری در جهان، جایگاه چهارم را از نظر بیشترین تعداد تولیدکننده داراست. آماری که بیش از پیش انحصاری بودن بازار خودرو در ایران را به چالش می‌کشد. در این رتبه‌بندی آلمان و ژاپن با ۹ تولیدکننده و فرانسه و کره‌جنوبی به ترتیب با ۷ و ۶ تولیدکننده خودروی سواری، از ایران که ۱۰ تولیدکننده فعال خودرو دارد، جایگاه پایین‌تری دارند.

به گزارش ایران جیب از سنا، انحصار یا مونوپولی یکی از مفاهیم کلیدی در علم اقتصاد است. مفهمومی گسترده که در برابر رقابت کامل قرار می‌گیرد. منظور از رقابت کامل هم این است که خریداران و فروشندگان یک کالا آنقدر زیاد و متنوع هستند که هیچ فروشنده یا خریداری نمی‌تواند به‌ تنهایی بهای یک کالا را تعیین کند. با این اوصاف بازار انحصاری به بازاری گفته می‌شود که در آن صرفا یک عرضه‌کننده یا فروشنده وجود دارد.

هر کشور، چند مونتاژ یا تولیدکننده خودرو دارد؟

در پی عرضه خودرو در بورس کالا و همه حواشی که از سوی سازمان بازرسی و شورای رقابت پیش آمد، بار دیگر بحث بر سر رقابتی یا انحصاری بودن بازار خودرو در ایران داغ شد، مسئله‌ای که پیش‌تر هم نقل محافل شده بود. شاید تاکنون از زاویه مقایسه با دیگر کشورهای جهان به این پرسش پاسخ داده نشده است که بازار خودرو در ایران انحصاری است یا رقابتی. این گزارش مهم‌ترین خودروسازان ۹ کشور - آلمان، ژاپن، آمریکا، کره جنوبی، چین، مالزی، ایتالیا، فرانسه، هند – را با ایران مقایسه می‌کند.

شاید تصور عمومی این است که در مهد تولید بنز و کیا یا در سرزمین تویوتا و بوگاتی ده یا حتی صدها خودروساز وجود دارند که با چنگ و دندان با هم رقابت می‌کنند؛ این در حالی است که کشور آلمان روی هم رفته ۹ کمپانی خودروساز دارد. سه کمپانی از دسته‌بندی فوق شامل بنز، بی. ‌ام. و، و ولکس واگن کمپانی چند ملیتی هستند و غیر از آنها تنها شش کمپانی وجود دارد. آپولو، آرتگا، بیتر، راف، اوپل و روتک.

البته در این گزارش خودروهای سنگین و نیمه سنگین مثل تراکتور و اتوبوس و انواع مختلف کامیون فاکتور گرفته شده‌اند. همچنین خودروهای مسابقه‌ای که برای مسابقات فرمول یک یا مسابقات مشابه تولید می‌شود، در نظر گرفته نشده است؛ چرا که این خودروها در چرخه رقابت با خودروهای سواری نیستند.

تحقیق درباره سرزمین تولید مزدا و تویوتا هم به ما نشان می‌دهد که ژاپن نیز مانند آلمان تنها ۹ تولیدکننده خودرو دارد که پنج کمپانی آن چند ملیتی هستند. سوزوکی، تویوتا، نیسان، مزدا و ایسوز. کمپانی‌های میتسوبیشی، آکورا، دایهاتسو، و سابارئو داخلی هستند. البته بعضی دسته‌بندی‌ها آکورا و میتوبیشی را یک کمپانی به حساب می‌آورد؛ چرا که هر دو متعلق به شرکت هوندا هستن و هوندا هم یک شرکت چند ملیتی است.

هند هم ۹ خودروساز دارد؛ اما خودروسازان کشور فرانسه از آلمان و ژاپن هم کمتر است. پژو، بوگاتی، سیتروئن، رنوآلت، آلپین، میکروکار، آکسیم و پی جی او هفت خودروساز فرانسه را تشکیل می‌دهند که با یکدیگر رقابت می‌کنند.

کشور کره جنوبی که از قضا بازار قابل توجهی در ایران داشته و دارد، جمعا با شش خودروساز بازار خودرو خود را می‌گرداند. دو شرکت بزرگ چند ملیتی یعنی هیوندا و کیا و چهار شرکت داخلی تاتا دائوو، سی تی اند تی یونایتد، سانگ یانگ، و رنوآلت موتور کره.

در میان همه این کشورها تنها دو کشور هستند که تفاوت نسبتا فاحشی با بقیه دارند. چین و آمریکا. ایالت متحده با حدود ۳۳۱ میلیون جمعیت ۲۰ کمپانی خودروساز دارد که از میان آنها جنرال موتورز، استِلانتیس، فورد و تسلا چند ملیتی هستند. بقیه شرکت‌ها مثل شلبی آمریکا، اس. آر. تی، اس. اس. سی، هنسی، کارما، پولاریس، و وی. ال. اف در این دسته هستند. چین که یک میلیارد و صد میلیون نفر بیشتر جمعیت دارد هم با ۳۵ کمپانی آمار بیشترین تعداد تولیدکننده را به خود اختصاص داده است. جیلی، برلیانس، چانگ آن، چری، دانگ فنگ و فوتون معروف‌ترین کمپانی‌ها هستند.

حتی در دنیای فراری، لامبورگینی و مازراتی هم تنها ۱۱ کمپانی دیده می‌شود. کشور ایتالیا به جز برندهای مذکور ۹ خودروساز دیگر دارد که فیات، آلفا رومئو، زاگاتو و پاگانی معروف‌ترین آنها هستند.

شاید چندان غیرمنطقی به نظر نرسد که بخواهیم سراغی از یک کشور در حال توسعه بگیریم که در زمینه خودرو نسبتا موفق بوده است. مالزی ِجنوب شرق آسیایی روی هم رفته ۵ کمپانی دارد. بوفاری، نازا، اینوکوم، پدرودوا و هلدینگ پروتون پنج خودروساز مالزیایی هستند.

حالا انحصاری دانستن بازار خودرو در ایران عجیب و غریب به‌نظر می‌رسد. اینکه به غیر از ایران خودرو و سایپا، ۸ خودروساز دیگر هم فعالیت می‌کنند - مدیران خودرو، کرمان موتور، بهمن موتور، زامیاد، پارس خودرو، فردا موتورز، آرین پارس موتور و مکث موت- و در کنار آن واردات هم بازار رقابت را بیش از پیش رقابتی‌تر کرده است.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , تولیدکننده خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سعید : سلام. دوستان بالاخره بعد از ۴ ماه تاخیر خودرو من هم فاکتور شد الهی شکر‌. تارا دستی v1 نقره ای تیتانیوم تحویل ۲۴ دی
وحید : سلام خسته نباشید خدمت شما مهندسین عزیز آقا من یه چهار ماه پیش گیربکس باز کردم صفحه کلاچ و بلبرینگ کلاچ تعویض شد موقع تحویل دنده یک به سختی جا میرفت مکانیک می گفت یه چند وقتی کار کنه خوب میشه من راه افتادم البته فقط دنده یک باسختی جا میرفت بقیه مشکل نداشت تا روز بعد زدم یک راه افتادم کلاچ گرفتم بیام دو نیومد هر کار کردم نیومد گیر کرد بردم پیش استا دوباره باز کرد بست این بار دنده خوب جا میرفت سه چهار ماه بدون اذیت بود تا پانزده روز پیش باتری خوابید حلش دادم موقع روشن شدن دک بدی خورد به موتور روشن کردم بعد خواستم بزنم یک دیدم مثل سری قبل یک بد جامیره با سختی فقط یک دو روز بعد دوباره تو یک قفل کرد العان بردم جای دیگه چهار بار گیربکس آورده پایین بسته دوباره تو یک گیر کرده تمام قطعات تعویض کرده از کشویی میل ماهک موشکی ولی دوباره گیر کرده لور دنده هم مشکل نداره میشه راهنمایی کنید که مشکل از کجاست
رضا اس ۵ : سلام دوستان ما هفت ماه رو رد کردیم داریم میریم تو ۸ ماه دوستانی که دادگاه شکایت کردن راهنمایی کنند تا بقیه هم شکایت کنند باید وکیل گرفت حرومزادهها الکی الکی مارو گرفتار کردن خدا لعنتتون کنه
اس ۵ نیو : دوستان چرا ماشینه مارو نمیدن؟ ۲۰ روز دیگه چک دومه ماشینه انشالله تا ۱۵ روز آینده همه ماشینارو بدن انرژیشو بفرستیم🙏🏼 همون اس ۵ برسه بهمون
فونیکس Fx : سلام دوستان . اینجور که میبینم اوضاع کرمان موتور از مدیران خودرو بدتر هست . لا اقل مدیران ثبت نام نقدی و لیزینگی چنتا مدل مثل خانواده فونیکس و آریزو رو تا حدود نیمی از برج ۱۱ رو تحویل داده . من ثبت نامی دی ماه هستم و تاریخ تحویل ۹۰ روزه کاری بهم گفتن آخر خرداد گفتم کاش از کرمان موتور یا بهمن خرید کرده بودم حالا میبینم یک از یک بدتر هستن .
امیر : من میخواستم شنبه ماشین j7 بنویسم ولی با خوندن کامنتا برگام ریخت :|
S5 23 مهر : تحویل سیستمی ۴بهمن پارسال بوده چک دوم هم ۱۵خرداد هنوز حتی شاسی نشده حساب کردم تا الان حدود ۱۰۰ میلیون جریمه تاخیر خورده واقعا نمیدونم کرمان موتور چیکار میکنه
اطلس ۲۸ بهمن : سلام هنز کسی فاکتور نشده
دنا پیکانی : من۵ساله دارمش.عالیه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
در جواب جاب : خودت ودوستت خواب دیدین ، خوش باشه
پارس زمستان : این دوستت کجا کار میکنه مطمنه, منم تکمیل وجه نکردم به امیدی قیمت کم بشه
علی : دوستانی که قصد فروش دارن گول دلالها را نخورید پار 403 40 تومن گرونتر از 402 هست و زیر 700 ندید
دوگانه 29اسفند : ایواللا حسین آقا رهاش همینه
سلام : با تمدید استاندارد
سلام : صبر کن نوبت ما هم میرسه
پیش‌فروش‌دی‌ماه : سایپا‌چرا‌فاکتور‌نمیکنی‌‌مگه‌پول‌نگرفتی؟؟؟ چراظلم‌میکنی‌بی‌انصاف‌4ماه‌ازموعدتحویل گذشته‌کجای‌دنیا‌با‌‌مردمشون‌اینجوری‌رفتار میکنند
مسعود : از طریق گوگل وضعیت مشتری یا شماره تماس 096550
امید : ممنون از پاسخگویی .ولی از نمایندگی اوایل ثبت نام گفتن خرداد ماه منتظر پرداخت دوم باشین .برای همین .چون دور اول اسفند ماه پرداخت شد نصف پول برای دنا پلاس توروبو‌ ef7 بعد الان دور دوم که تحویل تیر ماه نوشته پس همشون الکیه درسته؟ خرداد پس نیست
مرجان : سلام کسی اطلاع داره دعوتنامه خرداد کوییک اتومات کی میاد