از ابتدای پیدایش خودرو تا ظهور نسل Z، هر نسل بیش از نسل قبل رانندگی میکرد. بااینحال، بهنظر میرسد که این روند اکنون برعکس شده است و نسل زد یا زومرها مانند نسل هزاره قبل از خود، کیلومترها کمتر از نسل قبلی خودشان رانندگی میکنند. این مسئله ممکن است درنهایت موجب انقراض رانندگی شود.
فرایند انقراض رانندگی توسط نسل هزاره آغاز شد که بین سالهای ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۶ به دنیا آمده بودند. با افزایش سن آنها، بین سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۹، میزان مسافت طیشده با خودروی شخصی توسط جوانان ۲۴ درصد کاهش یافت. اگرچه نسل هزاره با بهدنیاآمدن بچههای خود به خارج از شهر میروند و بیشتر رانندگی میکنند، اما هنوز هم بهطور متوسط مسافت کمتری را نسبت به نسلهای قبلی خود طی میکنند.
روند نزولی علاقه به رانندگی در آمریکا
با گذشت زمان، بهنظر میرسد که علاقه به فرهنگ رانندگی در آمریکا درحال کاهش است. حتی در مقایسه با نسل هزاره، نسل Z (متولدین سالهای ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۲) مسافت کمتری را رانندگی میکنند.
به گزارش واشنگتن پست، در حوزه انقراض رانندگی طی سال ۱۹۹۷، ۴۳ درصد از ۱۶سالهها گواهینامه رانندگی داشتند. این رقم در میان ۱۷سالهها به ۶۲ درصد میرسید. در سال ۲۰۲۰، این عدد برای ۱۶سالهها به میزان ۱۸ درصد و برای ۱۷سالهها به میزان ۱۷ درصد کاهش یافت.
حتی تعداد زومرهای مسنتر دارای گواهینامه درحال کاهش است. در سال ۱۹۹۷، نزدیک به ۹۰ درصد از افراد ۲۰ تا ۲۵ ساله گواهینامه رانندگی داشتند، درحالیکه در سال ۲۰۲۰، این رقم ۸۰ درصد بود. دلایل مختلفی برای این تغییر و انقراض رانندگی وجود دارد؛ ازجمله نگرانی در مورد تغییرات آبوهوا، هزینههای مالکیت خودرو و حتی ترس از جاده.
مدیسون مورگان ۲۳ساله اهل کنویک در گفتوگو با واشنگتن پست گفت پس از اینکه تعدادی از همکلاسیهای دبیرستانی او در حوادث رانندگی از دنیا رفتند، تمایل کمتری به رانندگی پیدا کرده است. متأسفانه تلفات جادهای آمریکا در سالهای اخیر رو به افزایش بوده و در سال ۲۰۲۱ رکورد ۱۶ سال گذشته را شکسته است. اگرچه این آمار در سال ۲۰۲۲ ثابت ماند، اما آمریکا در زمینه تلفات جادهای در بین کشورهای توسعه یافته پیشتاز است.
هزینههای گزاف، دلیل انقراض رانندگی
این درحالی است که هزینه رانندگی در جادههای آمریکا درحالحاضر بسیار بالاست. بیمه خودرو بین سالهای 2023-2022 تا ۱۴ درصد افزایش پیدا کرده، درحالیکه هزینه کلی مالکیت خودرو در همین بازه زمانی نزدیک به ۱۰ درصد افزایش یافته است.
در این میان تلاشها برای فراگیرکردن خودروهای برقی ممکن است به کاهش ترس از تغییرات آبوهوایی کمک کند. اما قیمت بالای آنها و افزایش نرخ برق ممکن است تأثیر چندانی در کاهش نگرانیها در مورد ایمنی جادهها و هزینههای مرتبط با انقراض رانندگی نداشته باشد.
نسل Z بهجای مالکیت خودروهای شخصی به استفاده از حملونقل عمومی تمایل پیدا کرده است. به گفته «تونی دوتزیک»، تحلیلگر ارشد سیاست در فرانتیر گروپ، حالا این سؤال مطرح میشود که برنامهریزهای شهری چگونه نسبت به این موضوع واکنش نشان خواهد داد.
دوتزیک به واشنگتن پست گفت: «شما گروهی از مردم را دارید که با اقدامات خود نشان میدهند خواستار سیستم حملونقل متفاوتی هستند. آنها به گزینههای بیشتری نیاز دارند تا بتوانند زندگی خود را آنطور که دوست دارند، بگذرانند.»