تبعات سانسور قیمت‌‌ در بازار خودرو

 

تبعات سانسور قیمت‌‌ در بازار خودرو

 

نامه سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان به کسب‌وکارهای آنلاین برای برداشتن قیمت خودرو شبیه حکایت آن کودکی است که چشم‌هایش را می‌بندد و گمان می‌کند جهان تاریک شده‌ و حتی از این هم بدتر است؛ چون کودک از تجربه‌ها یاد می‌گیرد و رشد می‌کند؛ اما بوروکرات‌های دولتی ما حتی از تجربه‌های قبلی هم درس نمی‌گیرند.

نهادهای دولتی در سال۹۸ کسب‌وکارهای آنلاین و استارت‌آپ‌ها را مجبور کردند قیمت ملک و خودرو را از روی سامانه‌های خود حذف کنند و این محدودیت نزدیک به یک سال هم ادامه داشت. آن تجربه نشان داد که این اقدام نه تنها باعث کاهش قیمت نشد، حتی آهنگ رشد قیمت خانه و خودرو را هم کند نکرد. اما مدیران دولتی باز هم این تجربه شکست‌خورده را تکرار می‌کنند. این فقدان حلقه بازخورد و یادگیرنده نبودن الگوریتم تصمیم‌گیری در دولت را وقتی کنار کیفیت پایین تصمیم‌گیری‌ها قرار می‌دهیم اوضاع نگران‌کننده‌تر می‌شود.

دردناک اینجاست که این تصمیم بیشتر از هر کس به خریداران خودرو لطمه می‌زند که ظاهرا این تصمیم با هدف حمایت از آنها گرفته‌ شده ‌است. بازار خودرو (به‌ویژه دست دوم) یک نمونه خوب از بازارهایی است که در آنها مشکل عدم تقارن اطلاعات وجود دارد. بخشی از این عدم تقارن بین خریدار و فروشنده است. فروشنده به خوبی می‌داند که خودروی او چه شرایطی دارد و عیب و ایرادهای آن چیست؛ اما خریدار در ابهام مطلق است. به همین دلیل ممکن است دو خودرو از نظر برند و مدل مشابه باشند؛ اما قیمت آنها به‌دلیل شرایط فنی و بدنه متفاوت باشد. تمایزهای قیمتی به خریدار کمک می‌کند تفاوت بین این گزینه‌ها را بفهمد. البته بعضی از استارت‌آپ‌ها هم خودشان موتور قیمت‌گذاری دارند که بر اساس شرایط خودرو و گزارش کارشناسی، بازه قیمتی منصفانه را برای ماشین‌ها مشخص می‌کنند. حذف قیمت‌ها باعث می‌شود مهم‌ترین تمایز میان ماشین سالم و ماشین مشکل‌دار حذف شود که طبعا به نفع فروشنده و به زیان خریدار است.

ضمن اینکه نزدیک جغرافیایی (Proximity) هم مهم است؛ مثلا ممکن است خریداری که ساکن شمال تهران است خودرویی را در شمال تهران پیدا کند که گران باشد؛ درحالی‌که مشابهش در جنوب تهران را کمی ارزان‌تر پیدا کند. طبیعی است که او خودروی دورتر را ترجیح می‌دهد؛ چون ارزان‌تر است. زمانی که قیمت حذف می‌شود خریدار مجبور است جست‌وجوی خود را محدود به آگهی‌هایی کند که نزدیک اوست و طبعا وقت او برای تماس گرفتن و قرار گذاشتن و بازدید رفتن هم محدود است و عملا خریدار ناچار است از بین گزینه‌های محدودتری انتخاب کند. این سایت‌ها به خریدار کمک می‌کنند که تمایزهای قیمتی را در دامنه گسترده‌تری از گزینه‌ها بررسی کند و بتواند تحلیل بهتری از قیمت واقعی خودروی مورد نظر متناسب با شرایط آنها داشته باشد.

به سادگی می‌شود دید که این تصمیم سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان باعث می‌شود هم عدم تقارن بازار به ضرر خریدار بیشتر شود و هم هزینه مبادله برای او افزایش پیدا کند. ضمن اینکه در شرایط تورمی هرچه خریدار زمان بیشتری صرف جست‌وجو و بررسی کند ضرر می‌کند؛ چون ارزش پولش کاهش می‌یابد؛ اما فروشنده دیرتر هم بفروشد ضرر نمی‌کند؛ چون قیمت خودرو بالا می‌رود.

اینها نکات پیچیده‌ای نیست و بعید است به ذهن تصمیم‌گیرندگان در سازمان حمایت نرسیده باشد. پس چرا چنین تصمیماتی گرفته می‌شود؟ به گمان من خیلی وقت‌ها مدیران ما در مواجهه با شرایط دشوار هیچ کاری از دستشان ساخته نیست در عین حال فشار رسانه‌ها و مردم و گاهی نمایندگان مجلس و نهادهای نظارتی هم روی آنها زیاد است. در چنین شرایطی آنها کارهایی می‌کنند صرفا برای اینکه نشان بدهند کاری کرده‌اند و بیکار ننشسته‌اند.

واضح است که رشد قیمت خودرو ناشی از کمبود عرضه و محدودیت واردات است. وقتی تقاضا برای خودرو وجود دارد ولی عرضه آن محدود است و با قرعه‌کشی و صف و حواله می‌شود ماشین خرید آن هم ماشین ایرانی با‌کیفیت پایین، عجیب نیست که قیمت بالا برود. اما عوامل موثر بر کمبود عرضه ریشه در سیاست‌هایی دارند که خارج از کنترل و حیطه اختیار اغلب مدیران حتی ارشد دولتی است؛ ولی چون جالب نیست که هیچ کاری نکنند و دست روی دست بگذارند، پس سراغ نمایش‌های خیابانی و رسانه‌ای می‌روند. این کار هم یکی از همین کارهاست.

عادت کردن سیستم اداره کشور به اشتباهات تکراری حتی از گرفتن تصمیم اشتباه بدتر است. وقتی یک تصمیم اشتباه گرفته می‌شود، می‌توان تصمیم‌گیرنده را مقصر دانست؛ ولی وقتی یک اشتباه مدام تکرار می‌شود دیگر فقط یک فرد مقصر نیست کلیت سیستم اداری کشور و ‌سازوکارهای سنجش نتایج آن است که زیر سوال می‌رود. اشتباه اول ناراحت‌کننده است؛ اما وقتی تکرار می‌شود ناامیدکننده و مایوس‌کننده است.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قیمت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امیر : ما اسفند تکمیل وجه کردیم هنوزم خبری نیست پاسخگو هم نیستن چه باید کرد نمیدونم لطفا عزیزان راهنمایی کنبد
ف : سلام دوستان کسی خبرتارا دنده ای داره ماابان یکجاپولش دادیم تحویل ‌ اول بهمن۴۰۲ بوده کسی اگرتارا دستی خبرداره اطلاع بدین ممنون
J7تاریخ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ : کدوم برگ سبز؟ میگم هیچ کدوم از ما توی این تاریخ بیمه نشدیم ، پلاک نشدیم ! شما پست اشتباه نزدی؟؟
سایناDA : دوستانیکه اطلس زدند ایا قراردادشون اوکی شد؟من زنگ زدم پشتیبانی گفت هرچند درگاه اطلس بازه ولی نباید ثبت نام کنید.ودیگر اینکه فعلا اطلس وبدتر ازان سهند تعداد ثبت نامشون کمه وبازار شون خوب نیست وطبق امارها مردم بیشتر دنبال ساینا یا شاهین هستند.ولی نمیدونم چرا منشی اینجوری گفتند.
j4 مشکی : داداش فرهاد دوستمون میگه هنوز بیمه نشده شما میگی کارت سبز صادر شده؟؟؟؟؟؟ حاجی کامل بخون طرف هنوز اندر خم یک کوچه هست تازه اگر بیمه براش بزنن ممکنه بعد بره پلاک شه بعدش کارت و کارت سبز گیرش بیاد
سایناDA : دوستانیکه ثبت نام کردن میتونن بروند نمایندگی که ثبت نام کردند پرینت قرارداد رو بگیرند(فقط صرفا جهت اطلاع ومحکم کاری) وگرنه اصلا اجباری نیست.
فرهاد : جناب s3black اگر اینجوریه پس چطور برگ سبز صادر شده؟؟
s5 سفید تهران : الان شما پست زدی که یعنی ماشینا زیر سایه بان هست و زیر آفتاب کویری کرمان نیست حاجی؟؟ پس شما عقیده داری این شرکت که هر خط تولیدش خودش میگه روزی 40 تا ماشین تولید میکنه و 9 تا محصول داره با احتساب a7 روزی 360 خودرو تولیدی رو میزاره زیر سایه بان؟ الان 2 ماهی هست خودروی خاصی نفرستاده حداقل باید 10 هزار تا خودرو داشته باشه هر کدومش متوسط 6 متر جا بخواد یعنی الان 6 هکتار سایه بان زده برای خودروها ؟؟؟؟؟ ایران خودرو و سایپا که غولهای خودروساز بودن سقف نداشتن چه برسه کرمان موتور حداقل برو عکسهای هوایی رو ببین روی گوگل ارت درسته جدید نیست فکر کنم برای پارسال هست ولی از بالا کارخانه رو ببین . متوجه میشی سقفی در کار نیست . البته خودت بهتر میدونی چون جزو مجموعه کثیف کرمان موتوری
رشت j7 مشکی : پس اگر اینجوره مگه مریض هستند مارو اذیت میکنند الان دوهفته هست میگن ماشین رسیده پست مدارکو اشتباه برده تهران منتظریم از تهران برگرده تا ماشین و مدارکو تحویل بدیم. برم الان نمایندگی ببینم اصلا ماشین در کار هست یا سرکاریم؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!
S5 سفید : بازی کثیف و جدید کرمان موتور یکشنبه هفته پیش به من زنگ زدن خودرو میرسه تا آخر هفته و آپشن میخواهی انتخاب کنی؟ کلی شوق و ذوق داشتیم بالاخره بعد از 8 ماه ماشین رسیده هفته قبل رو که پیچاندن که مدارکش نرسیده دیگه امروز صبح رفتم با چوب میخواستم ناقصشون کنم و ماشینو بدون مدارک بکشم بیرون از نمایندگی تازه میگن اشتباه شده مدارک شما با یک ماشین دیگه اومده و مال شما هنوز حمل نشده بیشرفهای دروغگو
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فرهاد : کماکان در انتظار حتی صدور یک فاکتور هستیم
Hamidnikoo : من زنگ زدم نمایندگی گفت دیروز چندتا ماشین رپ چک کردیم مجوز خروج خورده بودن x55 هم بوده
م : چطوری میشه بگی چطوری شکایت کردی مراحلی ک انجام دادی بفرست ممنون میشم
هایما : در جواب به 8s سلام از داخل سایت فروش میگن بعد از تایید حسابداری میره برای ارسال مدارک به ناجا ولی در سایت crm هم ثبت اعتراض کنید ببینید چی پاسخ میدن یک قسمت برای تاخیر تخصیص پلاک داره که اعتراض ثبت کنین اکه نتیجه ای گرفتین ممنون میشم اطلاع رسانی کنید که ببینیم دلیلش چی بوده که اکر برای ماهم اینجوری بود پیگیری کنیم
دنا پلاس : سلام دوست عزیز (اتو بهمن) شما اپشنال هستید ؟ تاریخ واریز وجه شما کی بوده ؟
شایان DA : سلام اینجا همه دوگانه هستن.. من ساینا اس تیپ DA تک سوز هستم.. تحویل مهرماه.. خواسم بپرسم دعوت نامه واریز نهایی کی میاد برام؟ اخه ب اسم خودم ننوشتم میخام بدونم کی میاد ک پولو بزنم رو حساب کسی ک ب اسمش نوشتم تا همون لحظه ک پیامش میاد واریز کنم ممنون میشم حدودی هم بگید کی پیام واریز میاد ممنون میشم
علی آریزو 6پرو : آقای الوند پس تکلیف من چیه که کاربر بانک صادرات اشتباهی واسه من وام رو ریخته بحساب مدیران خودرو و کارمزد از حساب من کم شد در صورتی که هنوز ماشین من شاسی نخورده و فاکتور هم نشده و تا الان هم 2تا قسط پرداخت کردم قراردادم 26 دی هست تایید لیزینگ 24 بهمن و واریز وام 24 اسفند ولی تا الان شاسی نخورده و 2تا قسط هم پرداخت کردم با شرکت تماس گرفتم گفتن که اشتباه کاربر بانک بوده که قبل شاسی و صدور فاکتور وام رو به حساب مدیران خودرو ریختن الان نمیدونم چیکار کنم اگه میتونید لطفا راهنماییم کنید. ممنون.
ابراهیم : اقا یوسف سلام شما تاریخ تکمیل وجه تون چه تاریخی بوده ما که 19دی ماه تکمیل وجه کردیم الان میگ قطعه نداریم تیر ماه فاکتور میشه خیلی پررو میگن چرا تبدیل نزدید که زودتر بگیرید
جواد : سلام از مجوز خروج تیگو 7 پرو پریمیوم کسی خبر داره-قرارداد بهمن 1402-مدارک رسیده
آپشنال مشکی اتومات : سلام عزیزانی که امروز فاکتور میشن لطفاً اعلام کنن لطفاً تاریخ واریز و تحویل و رنگ ماشین رو اعلام بفرمائید با تشکر