لکسوس از نسل سوم شاسیبلند GX رونمایی کرد. این نسل تغییرات بسیار زیادی را تجربه کرده است و بهعنوان مدل 2024 به فروش خواهد رسید. در مقایسه با نسل پیشین که از سال 2010 روی خط تولید بود، این نسل طراحی خشنتری دارد و با مسیرهای آفرود هماهنگتر است. طبق انتظار، لکسوس GX جدید از امکانات بیشتر و پیشرانه قدرتمندتری سود میبرد.
لکسوس GX جدید و انقلاب در طراحی
از لحاظ طراحی، نسل جدید لکسوس GX هیچ وجه اشتراکی با نسل قبلی ندارد. بدنه این نسل از GX مکعبیشکل است و در جایجای آن خطوط تیز و حجمهای برآمده بهچشم میخورد. جلوپنجره همان ساختار همیشگی را حفظ کرده، اما از نظر جزئیات اندکی متفاوت شده است. چراغهای اصلی حالا کاملاً افقی هستند و با هواکشها و جلوپنجره ادغام شدهاند.
در نمای جانبی، لکسوس GX حس قدرت و صلابت را به بیننده القا میکند. در این نما تقریباً همه المانها دارای خطوط و لبههای تیز هستند و تا حدودی محصولات لندرور را در ذهن تداعی میکنند.
نمای عقب لکسوس GX جدید هماهنگی کاملی با نمای جانبی و جلو دارد. در این نما نیز با انواع خطوط تیز روبهرو هستیم. نکته جالب اینکه شیشه در عقب بهطور مجزا قابل بازشدن است. این در به سنسور تشخیص حرکت مجهز است و راننده میتواند با حرکت پا آن را باز کند.
نسل جدید لکسوس GX در تریمهای متنوعی به فروش خواهد رسید که عبارتند از پریمیوم، پریمیوم پلاس، لاکچری، لاکچری پلاس، اوورتریل و اوورتریل پلاس. همانطور که قابل حدس است، دو تریم آخر مخصوص دوستداران آفرود خواهد بود.
از نظر ابعاد باید گفت لکسوس GX مدل 2024 طولی برابر با 5005 میلیمتر و عرضی برابر با 2117 میلیمتر دارد. با توجه به نوع تایر انتخابی، ارتفاع آن نیز بین 1915 و 1935 میلیمتر متغیر است. با چنین ابعادی باید گفت نسل جدید در مقایسه با نسل پیشین، 70 میلیمتر طویلتر و 95 میلیمتر عریضتر است. این شاسیبلند جذاب ژاپنی با 11 رنگ متنوع برای بدنه به فروش خواهد رسید.
طراحی داخلی
برخلاف نمای بیرونی که در آن طراحان لکسوس بر جانسختی و طراحی خشن تمرکز کردهاند، در داخل کابین کیفیت و تجمل را در دستور کار قرار داشته است. داشبورد نسل جدید GX میزبان یک نمایشگر بزرگ 14 اینچی در قسمت میانی است. اطلاعات موردنیاز راننده هم از طریق یک نمایشگر 12.3 اینچی حاضر در پشت فرمان، در اختیار وی قرار میگیرد. برای مقایسه بد نیست بدانید در نسل قبلی نشانگرها آنالوگ هستند و سیستم اینفوتینمنت بهوسیله نمایشگر 10.3 اینچی مدیریت میشود.
سیستم اینفوتینمنت لکسوس GX مدل 2024 از اندروید اتو و اپل کارپلی بیسیم پشتیبانی میکند. دکمههای سیستم تهویه مطبوع این خودرو لمسی نیست و با کمک چند دکمه گردان میتوان آن را تنظیم کرد. بلندی صدای سیستم صوتی نیز از طریق چنین دکمههایی تنظیم میشود. خبر نهچندان خوب اینکه در حالت استاندارد GX فاقد سیستم هداپ دیسپلی است و در صورت علاقه، مشتریان باید با پرداخت مبلغ اضافی آن را سفارش دهند.
نسل سوم لکسوس GX در دو نسخه 6 و 7 نفره تولید خواهد شد. در نسخه 6 نفره صندلیهای ردیف دوم از نوع کاپیتانی هستند؛ اما در نسخه 7 نفره صندلی این ردیف ساده و نیمکتمانند است. در حالت استاندارد صندلیهای جلوی این شاسیبلند آفرودی به گرمکن و سردکن مجهز هستند؛ اما گرمکن ردیف دوم در لیست آپشنها حضور دارد.
پوشش قسمتهای مختلف کابین لکسوس GX از جنس چرم بسیار با کیفیت است و مشتری میتواند از بین رنگهای مشکی، خاکستری و قهوهای رنگ دلخواه را انتخاب کند. در تریمهای اوورتیل، امکان انتخاب رنگ ترکیبی مشکی و زیتونی یا کرم و زیتونی نیز فراهم است.
مشخصات فنی لکسوس GX
نسل سوم لکسوس GX براساس پلتفرم GA-F گروه تویوتا توسعه پیدا کرده و روی شاسی مستقل از بدنه سوار است. نسل اخیر LX 600 و لندکروزر نیز براساس این پلتفرم تولید میشوند. سیستم تعلیق این شاسیبلند آفرودمحور، در محور جلو دوبل-جناغی و در محور عقب از نوع چنداتصالی (مولتی لینک) است. در صورت علاقه، مشتریان میتوانند سیستم تعلیق متغیر تطبیقی را از لیست آپشنها انتخاب کنند. فرمان GX جدید برقی است و لکسوس تأکید دارد هم در جاده و هم در مسیرهای آفرود راننده حس بهتری را تجربه خواهد کرد.
در ابتدای عرضه، لکسوس GX مدل 2024 فقط با کد GX 550 وارد بازار خواهد شد. نیروی این نسخه توسط یک موتور 3.4 لیتری توئین توربوی V6 تأمین میشود. این موتور 349 اسببخار قدرت و 649 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند و مصرف سوخت ترکیبی آن 13.8 لیتر است. وظیفه انتقال قدرت به چرخها را هم یک گیربکس 10 سرعته خودکار بر عهده دارد. لکسوس میگوید این نسخه از GX میتواند باری به وزن 8 هزار پوند یا 3.6 تن را یدککشی کند.
نسل جدید GX دیگر با موتور 4.6 لیتری V8 تنفس طبیعی تولید نخواهد شد. هرچند این یک خبر بد بهنظر میرسد، اما باید گفت که خروجی موتور V6 بهتر از موتور V8 قبلی است. این موتور تنفس طبیعی 301 اسببخار قدرت و 446 نیوتنمتر گشتاور دارد. بنابراین با یک مقایسه ساده میتوان نتیجه گرفت که موتور V6 با وجود حجم کمتر، 48 اسببخار قدرت و 203 نیوتنمتر گشتاور بیشتری تولید میکند.
هر چهار چرخ لکسوس GX مدل 2024 همواره نیروی تولیدی موتور را دریافت میکنند. این شاسیبلند آفرودی به دیفرانسیل لغزش محدود مرکزی از نوع تورسن و جعبه دنده کمکی با حالتهای 4WD-High و 4WD-Low مجهز است. لکسوس اعلام کرده در این نسل جابهجایی بین دو حالت مذکور با سرعت بیشتری انجام میشود. در تریم اوورتریل قفل دیفرانسیل عقب نیز وجود دارد.
شرکت لکسوس تأیید کرده است که GX در آینده با پیشرانه هیبریدی نیز تولید خواهد شد. در رابطه با مشخصات یا زمان عرضه این نسخه از GX اطلاعاتی در دست نیست.
تفاوت تریم اوورتیل با سایر تریمها
همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، دو تریم اوورتیل و اورتیل پلاس مخصوص دوستداران آفرود است. این تریمها را میتوان با دقت در ویژگیهایی مثل لبه مشکی گلگیرها، سینیهای محافظ، رینگهای 18 و تایرهای 33 اینچی از سایر تریمها تشخیص داد. در این تریمها امکان سفارش آپشنهای کاربردی مثل کنترل خزش، دستیار حرکت در سراشیبی و نمایش سهبعدی مسیر وجود دارد. همچنین سیستم تعلیق این تریمها پیشرفتهتر است و اجازه بازی بیشتر به چرخها را میدهد. در تریم اوورتیل پلاس، ماساژور صندلی و بالشتکهای برقی نیز به به امکانات لکسوس GX اضافه میشود.
قیمت و زمان عرضه
لکسوس GX جدید در ژاپن و در کارخانه تاهارا تولید و از اوایل سال 2024 راهی بازار خواهد شد. درباره قیمت این خودرو فعلاً اطلاعات رسمی موجود نیست، اما بهاحتمالقوی همانند نسل قبلی، با بودجهای در حدود 60 هزار دلار قابل خرید خواهد بود. نکته تأملبرانگیز اینکه طبق آمار، لکسوس موفق به فروش 29,945 دستگاه GX در سال گذشته شده است. این رقم در مقایسه با سال 2021، افتی 7.9 درصدی دارد.