دست رد طالبان به بنزین صادراتی ایران؛ ابهام درباره کیفیت سوخت موجود در کشور

 

دست رد طالبان به بنزین صادراتی ایران؛ ابهام درباره کیفیت سوخت موجود در کشور

 

موضوع کیفیت بنزین تولید داخل یکی از موارد بحث‌برانگیز طی سالیان اخیر بوده است. سخنگویان صنعت پالایش و پخش همواره بر کیفیت تولیدات خود تأیید می‌کنند. اما در سوی دیگر، آمار چشمگیر خرابی خودروهای توربو و مجهز به سیستم تزریق مستقیم سوخت حاکی از کیفیت نازل سوخت داخل دارد. حال به‌نظر می‌رسد این کیفیت حتی مورد قبول دولت فعلی افغانستان نیست؛ چرا که این کشور سوخت خود را از منابع دیگری تأمین می‌کند.

بنابر اظهارات «حمید حسینی»، رئیس اتحادیه صادرکننده‌های فرآورده‌های نفتی: «کشورهای افغانستان و عراق دیگر مشتری بنزین ایران نیستند. این کشورها سوخت موردنیاز خود را از روسیه یا ازبکستان تأمین می‌کنند که کیفیت بالاتری در مقایسه با بنزین ایران دارد. طالبان که از یک سال پیش اختیار امور افغانستان را در دست دارد، استانداردهای واردات بنزین را افزایش داده است. درنتیجه همانند گذشته، هر کالایی با هر کیفیتی توسط آن‌ها مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد. پایین‌بودن کیفیت بنزین تولید داخل در مقایسه با استانداردهای وارداتی افغانستان، سبب عودت محموله‌های صادراتی سوخت به این کشور شده است.»

در گذشته نه‌چندان دور، بخش اعظم بنزین موردنیاز افغانستان از طریق ایران تأمین می‌شد. بااین‌حال سختگیری بیشتر و افزایش استانداردها، سبب شده است تا بنزین کم‌کیفیت تولید داخل در این کشورها نیز مشتری نداشته باشد. البته بنابر گفته رئیس اتحادیه صادرکننده‌های فرآورده‌های نفتی، این بنزین پس از مرجوعی توسط مبادی دیگر وارد افغانستان می‌شود.

راهکارهای حل مشکل کیفیت بنزین داخلی

پایین‌بودن کیفیت بنزین تولید داخل و عدم تمایل مشتریان سابق به خرید آن سبب شده است تا پیشنهادهای دیگری برای مصرف این سوخت ارائه شود. یکی از این پیشنهادها، استفاده از بنزین و گازوئیل تولید داخل به‌جای مازوت در نیروگاه‌هاست. راه‌حل دیگر اعطای مجوز جدید به پالایشگاه‌های کوچک است که بنزین و گازوئیل صادراتی را تولید می‌کنند. براساس اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نباید کالایی مشابه بنزین و گازوئیل تولیدی پالایشگاه‌های مادر تولید کرد. بنابراین اگر پالایشگاه‌های کوچک قادر به تولید بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو 3 باشند، درصدی از بازارهای صادراتی احیا خواهد شد. بااین‌حال مشخص نیست چه میزان از بنزین و گازوئیل کم‌کیفیت در شرایط ناترازی سوخت، سهم باک خودروهای ایرانی شده است!

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , کیفیت بنزین






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سبیل : کاش ایرانخودروثبت نام کرده بودم...چقداطرافیان گفتن بهم...من گردن شکسته عاشق شاهین شدم...۴ماه تکمیل وجه کردم دارم باموتورمیرم....
علیرضا : سلام من دوروز پیش تکمیل وجه کردم برا شاهین جی ال الان چطور باید بفهمم تو کدم مرحه هستم کی فاکتور میشه لطفا راهنمایی کنید
فیروز : 1404/3/11 نقدی تحویل 20 روزه
میثم : سلام هیچکس در جریان نیست چون سایپا حساب کتاب نداره ولی طبیعتا با این وضعیت تحویل حداقل بالای ۵ یا ۶ ماه تاخیر داره
Alireza : تو سایت برای تحویل حضوری ثبت نام کرده بودین؟
رضا : من آذرماه ثبت نام کرده بودم تحویل فروردین ماه بود که الان فاکتور شده و پلاک م شده
اردی پلاس : وای دلم آب شد.مبارکت باشه. انقدر ذوق داری ،که ساعت ۲ نیمه شب هم بیداری! درکت میکنم.
محسن : با سلام خدمت دوستان عزیز و بالاخص شاهین سواران محترم لطفا تجربه رانندگی با خودروی مذکور ومعایب و مزایا ونقاط ضعف ماشین رو بفرمایید و اگر برای حل مشکل پیش آمده راه حل دارید عنوان نمایید .دوم اینکه آیا آمپر آب ماشین بالا میاد توضیح مختصر و راه حل باچگونگی رفع مشکل با تشکر
گلی : دوستان 4.4 تکمیل وجه شاهین جی ال رو زدم سخاهم همون روز تحویل دادم بنظرتون چطور میشه وضعیتش؟ اینم میره واسه 5.6 ماه دیگه یعنییییی اون روز ک تکمیل وجه میکردم خانومه گفت دارن ماشین های اسفند رو فاکتور میکنن تا تیر فاکتور بشه چقد زمان میبره؟؟؟ کسی درجریان هست؟؟
میرزاده مشفقی : دوستان جان سلامی دیگر تجربه رانندگی شاهین پلاس بعد از ده هزار کیلومتر... چندروز پیش بردم سرویس دوم بعد از 9000 کیلومتر رانندگی روغن هیوندای 5 دابلیو 30 میریزن و روغن خوبیه کیفیتش قبل تعویض خوب بود خود شرکت برای پلاس میگه هر ده هزار کیلومتر بیار عوض کن ولی توصیه میکنم هر پنج هزار کیلومتر خودتون بیرون یا اگه وقت اضافه دارید داخل نمایندگی عوض کنید ، ماشین تا الان خداراشکر ایرادی نداشته و سواری و کیفیت رانندگی خوبی داره ، اگر لاستیک پهن بندازید یکم نرمی خودرو کم میشه من کمهو 205 انداختم نسبت به 185 بارز کوبش بیشتر شده ولی کنترل و فرمان پذیری و طبیعتا ریسک سرعت و مخاطرات جاده پایین میاد ... امیدوارم همه چشم انتظاران بزودی خودروشون رو تحویل بگیرن و لذت ببرن موید باشید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
5دنده فوری تحویل مرداد : سلام اگر فروش فوری باشبد معادل مبلغ واریزی به هزارتومن.مثلا 730میلیون تاخیر 732هزار تومن هست اما اگر پیش فروش باشی روزی 200الی 250
اطلس آذر : خراسان جنوبی کسی نیست من دارم میرم تهران دوشنبه ساعت 4بلیط دارم کسی هست بریم باهم
عدالتgxl : هم وزارت صمت هم شورای رقابت هم تعزیرات سایپا ایران خودرو همشون سگ زردن و برادر شغال😇😁
3 تیر فروش فوری مادران : مشکل داری الکی میگی امروز فاکتور و پلاک کردن نکن این کارو
علی احمدی : سلام رینگ آلمینیومی بودید یا قالپاق ؟؟
31 خردا : ای بابا تیر فاکتور کردن خودمون موندیم
کوییک GXL Ahwaz : در پاسخ به دوستانی که فرمودند شرکت باید سود مشارکت به ودیعه اول تخصیص بده و نباید شامل افزایش قیمت بشه شماها کاملآ درست میگید و با اینکه لگن های سایپا ارزش قیمتی تا این حد نداره ولی سایپا آومده یک بند جدید اضافه کرده بنام سهم تورمی و میگه من سهم تورمی از قیمت کل ماشین موقع تحویل کسر میکنم. با این حال بنظر میرسه مبلغ سهم تورمی بیشتر از سود مشارکت باشه.
توحید ارومیه : توسایت بازرسی ثبت نام و قسمت شکایت ثبت شکایت کنید که آمار بره بالا و پیگیر بشن بدونن که مشتری نارازی هست جویای حق خودشه انشالله که به نتیجه میرسیم وهم دوستان از این وضعیت بی ماشینی در میاد یاحق.
ساینا تکمیل 7 اسفند : دادا اسفند رو ادامه ش رو به نظرت کی میدن؟
پاناسفید تحویل 31 تیر فولادی : داداش تبدیل بزن زودتر تحویل بگیر برو دنبال زندگیت وسلام