آسیب‌شناسی کیفیت خودروهای داخلی

 

آسیب‌شناسی کیفیت خودروهای داخلی

 

در سال های اخیر، داغ شدن بازار خرید خودرو به قصد سرمایه گذاری و نه مصرف، موجب شده نگاه ها به میزان زیادی از مسئله کیفیت خودروهای داخلی منحرف شود. موضوعی که تا پیش از این، با انتشار گزارش های رسمی کیفیت خودروها توسط خریداران دنبال می شد. با این اوصاف به تازگی مرکز پژوهش های مجلس با انتشار گزارشی به مسئله مهم کیفیت خودروهای تولید داخل پرداخته و داده های جالب و قابل توجهی را درباره کیفیت خودروهای داخلی منتشر کرده است. این گزارش نشان می دهد به رغم بهبود نسبی کیفیت در بخش هایی از صنعت خودرو، همچنان شاخص های کیفی در این زمینه ناقص هستند و به ویژه برخی شاخص ها، از ضعف های جدی در این زمینه حکایت دارند. 

 ستاره های کیفی، شاخص گمراه کننده کیفیت خودرو

گزارش شماره 19024 مرکز پژوهش های مجلس با عنوان کیفیت، حلقه گم شده صنعت خودروساز کشور، پیش از هر چیز نشان می دهد ستاره های کیفی که در سال های گذشته برای بیان کیفیت خودروها سنجیده و اعلام می شد، تا چه حد در حوزه برآورد کیفیت واقعی خودروها ناکافی و غیر جامع بوده است. طبق تعریف این گزارش، کیفیت در صنعت خودرو در سه سطح تعریف می شود؛ اول «کیفیت مهندسی» محصول که به معنی کیفیت فرایند تولید بی عیب و نقص قطعات و خودروی طراحی شده است. دوم «کیفیت ذاتی»، به این معنی که خودروهای مختلف حتی در صورت بالابودن کیفیت مهندسی، باز در سطوح کیفی مختلفی قرار خواهند گرفت. به عبارت دیگر این کیفیت از بن سازه (پلتفرم) خودرو نشئت می گیرد. سوم «کیفیت برداشتی» محصول که اگر چه ناشی از برداشت مشتریان از کیفیت محصول در دو سطح قبلی است، اما به طور مستقیم با مرحله فروش و پس از فروش خودرو مرتبط است.

با این حال، این گزارش تصریح می کند که ستاره های کیفی خودروها در سال های گذشته دو اشکال بزرگ داشته اند؛ اول این که صرفاً ناظر به کیفیت مهندسی محصول (با توجه به مولفه هایی مانند «فرمان و سیستم تعلیق»، «موتور و سیستم انتقال قدرت»، «سیستم ترمز» و ..)  بوده اند. ثانیاً این ستاره ها با ستاره های معروفی که خودروهای بین المللی را در حوزه امنیت خودرو مورد سنجش قرار می دهند، ارتباطی ندارند. شاید به همین دلیل هم بوده که به رغم رشد کیفی مهندسی خودروها، نارضایتی از خودروهای تولید داخل در سال های گذشته همچنان ادامه داشته است. در این زمینه، این گزارش از رشد 35 درصدی ستاره های کیفی خودروهای داخلی از میانگین 3/2در بهمن و اسفند 96 به 1/3 در مهرماه 1400 خبر داده است.

خودروهای داخلی در 3 ماه اول، 3 برابر خودروهای دنیا نیاز به تعمیر دارند 

یک شاخص مهم مورد اشاره در گزارش مذکور، شاخص «میزان رضایت از کیفیت اولیه محصول یعنی تعداد ایرادها در سه ماه اول پس از تحویل خودرو» است. این گزارش اگر چه روند این شاخص را در سال های اخیر نزولی نشان می دهد(به طوری که از بیش از 3.5 در سال 96 به حدود 2.8 در سال 1400 رسیده است)، بیانگر این است که در سال 1400، این شاخص تازه در حدود سه برابر متوسط جهانی (یعنی 0.9) است.

بدنه و ایمنی در صدر ایراد خودروهای تازه تولید شده

بررسی ایرادهای سه ماه نخست تحویل، به تفکیک مجموعه های خودرو نشان می دهد که سهم بخش های مختلف به ترتیب به این میزان بوده است: بدنه و اتاق 31 درصد، تعلیق و انتقال قدرت 20 درصد، ایمنی اعم از کمربند و ترمز 21.8 درصد، تهویه مطبوع و وسایل برقی 16 درصد، نیرو محرکه و سوخت رسانی 10 درصد.

پایین بودن کیفیت دوام قطعات

یکی از شاخص هایی که در کنار شاخص میزان رضایت از کیفیت اولیه محصول می تواند مورد توجه قرار گیرد، «کیفیت دوام قطعات» است که در دوره 18 ماهه پس از تحویل خودرو ارزیابی می شود. در این زمینه، بررسی ها نشان می دهد روند کلی رضایت از کیفیت اولیه (دوره سه ماهه ابتدایی مصرف) از مرداد 99 تا مرداد 1400 ثابت و در مقاطعی کاهشی بوده است، اما روند رضایت از کیفیت دوام، کاهشی بوده که نشان دهنده پایین بودن کیفیت دوام قطعات استفاده شده در این صنعت است.

افت کیفیت دوام خودروهای منتخب نسبت به کیفیت اولیه

نکته قابل توجه دیگر این است که طبق آیین نامه ارتقای کیفیت خودروهای سبک مصوب 1389، عرضه کنندگان خودرو موظف بوده اند به گونه ای اقدام کنند که میزان رضایت مشتریان از کیفیت دوام نسبت به کیفیت اولیه هر محصول بیش از 5 درصد کاهش نیابد. با این حال، بررسی ها نشان می دهد در مردادماه 1401، میزان رضایت مشتریان از کیفیت دوام نسبت به کیفیت اولیه هر محصول بیش از 5 درصد و به طور متوسط 9.5 درصد کاهش داشته است. این کاهش به عنوان مثال برای تیبا 2 در حدود 10 درصد، برای ساینا دنده ای، سمند، دناپلاس توربو اتومات، دنا پلاس و تیبا در حدود نزدیک یا بیش از 9 درصد، برای دنا، پژو پارس، پژو 207 دنده ای حدود 8.5 درصد، برای کوییک آر و کوییک دنده ای حدود 8 درصد و برای پژو 206 هاچ بک بیش از 7 درصد بوده است.

فاصله صنعت خودروسازی با کیفیت مطلوب چقدر است؟

مرکز پژوهش های مجلس در مجموع با اشاره به این که سهم مراحل مختلف زنجیره ارزش خودرو از کیفیت نهایی محصول به ترتیب مربوط به طراحی (35.6 درصد)، تامین قطعات (27.2 درصد)، خط تولید (19.4 درصد)، فروش (9.3 درصد) و خدمات پس از فروش (9.4 درصد) است، فاصله این بخش ها با کیفیت مطلوب را بر خلاف سهم آن ها از کیفیت ارزیابی کرده است. به طوری که فاصله طراحی از وضع مطلوب 56 درصد، تامین قطعات 44 درصد، خط تولید 42 درصد، فروش 43 درصد و خدمات پس از فروش 40 درصد است.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , کیفیت خودروهای داخلی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی : سلام یکی که به تجمع رفته بود میگفت ۱۷۵ تا مااشین باهاش فاصله داره فاکتور شدی؟چون بهت گفته بودن ۱۳ روز بعدش فاکتور میشی درست از آب دراومد؟؟؟
سهند ۷اردیبهشت : من امروز تماس گرفتم کارشناساشون نبودن که پاسخگو باشن شما چه تایمی تماس گرفتید ؟
شاهین تیرماه : سلام من ۱۸ اردیبهشت تتبدیل به جی ال و تکمیل وجه کردم ۲۰ اردیبهشت سخام ثبت شد ۲۲ مرداد فاکتور شد امروزم ۲۵ مرداد پلاک شدم خودم کرمانشاه هستم به نظر شما کی ماشین میرسه دستم ممنون میشم هرکی اطلاع داره بگه انشالله قسمت همه بشه
7 اردیبهشت : سلام ما هم هفتم هستیم هنوز فاکتور نشده واقعا دیگه نمیدونیم چکار کنیم من سه بار هم رفتم پارس خودرو میگن همین روزا فاکتور میشه
یه احسان : کسی هست بدونه سود تاخیر چطوری حساب میشه ماهی چقد میدن خودشون که گفتن ۱۶ درصد سالانه تو قرارداد این ماهی چقد میشه
یه احسان : کسی هست بدونه سود تاخیر چطوری حساب میشه ماهی چقد میدن خودشون که گفتن ۱۶ درصد سالانه تو قرارداد
یه احسان : یه سوال اصا فرض کنیم ندن به شما چی میرسه
ایگل تهران : قسمت ارسال مدارک و پلاک قبل از اینکه نماینده به شما زنگ بزن رنگش زرد بود ؟
سعیده : منم مثل شمام ن فاکتور نشدم
احمد x5 : دقیقا حرفتون درسته
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پناه : شما واریز اولتون چندم بهمن ماه بوده؟
دنا اتومات تحویل 31 شهریور : مشکل اینه از ما همزمان با تحویل 31 مرداد پول رو گرفتن و این نامردیه باید از ما ها یک ماه دیرتر پول می گرفتن
دنا 6دنده 20 بهمن : اولویت فاکتور درحال حاضرباواریزی های اوایل بهمن وکسایی که از دی باقی مونده هست
محمد gxrl : رفتم نمایندگی یک شکایت هم ثبت کردم بی فایده بود، دوستان دقیق زمان ثبت نام و نوع ثبت نام و تکمیل وجه رو مینوشتن، میدونستیم تا کی تحویل شده هم خوب بود.
اریامهر31تیر : سلام مال من15208940 هنوز فاکتور نشدم واریز وجه29اردیبهشت طرح پیش فروش مادران
ساینا دوگانه 27 اسفند : دو گانه کلا مبحثش جدا از تکه . دوگانه تا 23 ایفند فاکتور شده
ساینا دوگانه پیش 26 اسفند : دوستان نظر داده بودن آخرین تاریخ پیش های اسفند12 هست که فاکتور شدن و حالا نوبت فوق العاده هاست تکلیف ما که پیش فروش تکمیل 26 اسفند هستیم چی میشه کی نوبت فاکتور ما میرسه لطفا اگه کسی میدونه راهنمایی کنه
دنا 6دنده31مرداد پیش فروش : من واریز اول یه روز مونده به اتمام مهلت پرداخت کردم اما تکمیل وجه دو روز بعد از صدور دعوت نامه همون روز هم پرونده ام ارسال شد پس تکمیل وجه پارسال پرونده تاثیر داره واریز اول بی تأثیره
سید حسن : سلام دوستان از زمان قرعه کشی 1400 تا 1404 تمام مراحل مختلف قرعه کشی را انجام دادم تو همه طرح ها برنده نشدم بلخره 19مرداد تو طرح عادی برنده شدم برای پیش فروش تحویل دی ماه 207 سقف شیشه ای دندای امروز پول واریز کردم به امید خدا؟ ؟ تاببینم به چه قیمتی حساب میکنه
Mehdi : سلام من 2/18بودم جمعه فاکتور شده انشالله که از شما هم فاکتور بشه