تأیید و تکذیب سه‌نرخی‌شدن قیمت بنزین؛ بازار داغ شایعات بنزینی

 

تأیید و تکذیب سه‌نرخی‌شدن قیمت بنزین؛ بازار داغ شایعات بنزین

 

طی چند روز گذشته، خبری مبنی بر سه‌نرخی‌شدن قیمت بنزین در فضای مجازی منتشر شد. نشردهنده این خبر، کانال خبری تسنیم اقتصادی در تلگرام بود. به همین دلیل ساعتی بعد از انتشار این خبر، خبرگزاری تسنیم چنین خبری را تکذیب کرد و کانال تسنیم اقتصادی را بی‌ارتباط با رسانه خود دانست.

براساس خبری که این کانال منتشر کرد، مصرف هر باک تا ۳۰ لیتر به مبلغ لیتری ۳ هزار تومان، از ۳۰ لیتر تا ۶۰ لیتر به مبلغ لیتری ۷ هزار تومان و از ۶۰ لیتر به بالا به مبلغ هر لیتر 18 هزار تومان محاسبه می‌شود. به عبارت دیگر، افرادی که بیش از یک باک در ماه مصرف سوخت دارند،‌ بایستی بخش عمده بنزین خود را به قیمت 18 هزار تومان خریداری کنند.

با فرض اجرایی‌شدن این پیشنهاد، شاهد افزایش چندین برابری قیمت بنزین خواهیم بود. اگر مصرف ماهانه هر خودرو را 100 لیتر بنزین در نظر بگیریم، به رقم 210 هزار تومان می‌رسیم. البته این مسئله درحالی رخ می‌دهد که 60 لیتر آن سهمیه‌بندی و 40 لیتر آن آزاد باشد. با استفاده از روش سه‌نرخی، هزینه لازم برای پرکردن باک بنزین خودروها به میزان 100 لیتر در ماه، به بیش از یک میلیون تومان افزایش می‌یابد. به عبارت دیگر، افزایش قیمت 5 برابری را در این حوزه شاهد خواهیم بود. مطابق تجربه گذشته، افزایش قیمت بنزین بر همه‌چیز – از کرایه تاکسی تا هزینه مواد غذایی – تأثیر می‌گذارد.

بازار داغ شایعات قیمت بنزین

خبر سه‌نرخی‌شدن قیمت بنزین پس از تکذیب توسط تسنیم، توسط نهادها و اشخاص دیگر نیز تکذیب شد. برای مثال، «مصطفی نخعی»، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، در روز 25 ام تیرماه این موضوع را تکذیب کرد. او به این موضوع اشاره کرد که افزایش قیمت حامل‌های انرژی بایستی در بودجه سال 1402 گنجانده شود و مورد توافق دولت و مجلس قرار گیرد.

بااین‌حال چنین گفته‌ای لزوماً صحیح نیست؛ چرا که اکنون شورای هماهنگی سران سه قوا اختیارات بیشتری را در اختیار دارد و می‌تواند قوانین جدیدی را بدون نیاز به تصویب مجلس، اجرا کند. همین مسئله باعث می‌شود تا بازار شایعات پیرامون نرخ بنزین داغ باشد. افزایش قیمت بنزین و بازگشت سهمیه‌بندی در سال 1398 نیز از همین رویه پیروی کرد. افزایش نرخ بنزین در بودجه درج نشده بود اما از ماه هشتم سال به‌صورت یک‌شبه اجرایی شد.

طی چند ماه گذشته، اخبار بسیاری پیرامون قیمت بنزین و دستکاری آن منتشر شدند. همچنین چند طرح آزمایشی برای تخصیص سهمیه سوخت به افراد یا انتقال سهمیه به کارت بانکی نیز اجرا شد. درحال‌حاضر نیز کارت سوخت از مدارک تحویلی خودروهای صفرکیلومتر حذف شده است و مالکان این خودروها بایستی برای دریافت کارت سوخت، در دفاتر پلیس+10 درخواست ثبت کنند. بنابراین بسیاری از مردم اعتقاد دارند انتشار این اخبار و سپس تکذیب آن‌ها یا اجرای طرح‌های متفاوت، گامی در جهت آماده‌سازی افکار عمومی پیرامون افزایش قیمت بنزین یا تغییر در فرایند سهمیه‌بندی است. بااین‌حال خبری مبنی افزایش دقیق و رسمی قیمت بنزین تا این لحظه اعلام نشده است.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قیمت بنزین






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حمید : ادم واقعا می مونه چی بگه به اونایی که این تصمیم هارو برا ما میگیرن، هر چی هم نفرین میکنی انگار فایده نداره، می خواستید ماشین بفروشید، تعداد محدود، چرا تمدید میکنید؟!!!! چرا یک ماه قبل از سال جدید اینکارو انجام میدید چرا دقیق اطلاع رسانی نمی کنی شرایط ثبت نامو ؟!!! ، این 500 تومن بلوکه کردن رو از کجاتون در اوردید، با کجاتون فکر میکنید واقعا چرا هیچی درست نیست، سخته توی اطلاعیه بزنی تعداد محدوده و در صورت ثبت نام بیش از ظرفیت قرعه کشی میشه؟!! چرا طرف باید ثبت نام کنه ارسال به خودرو ساز باشه بعد خودرو ساز بگه اسمت تو لیست یا گلاک فعال داشتی نیست؟! سر صحبت با اونایی که زندگی چند هزار نفر رو بهم ریختن، من که نمی گذرم خدا ازتون نگذره
مجید : لطفاشایعه درست نکنید ازماست که برماست
یوسفی : سلام من امروز زنگ زدم گفتن اسفند حالا حالا ها باید صبر کنید.
مجید : باسلام سال گذشته ازتاریخ15تیرماه 1402به مدت3روز مهلت اعلام کردن جهت واریزوجه برای شاهین باتحویل زمستان 1402هنوز زوده لطفاخودتون کاری نکنیدکه قیمت نامتعارف براش تعیین کنند
اس ۵ : من اومدم ۱۶ مخصوص گفتن اینجا برای گمرکه برو جنت آباد الان اومدم اینجا
ماه : سلام دوستان برای کسی هست که تارا v4 اتومات اسفند فاکتور شده باشه ؟
شاهین اتوماتیک 90 روزه : کارشناس خود سایپا (09660) بهتون گفت که تا آخر خرداد خبری نیست؟
سعید : سلام. من تحویل 24 مهر هستم. هنوز هیچ خبری نیست و فاکتور نشده. آخرین بار گفتن تیر ماه به بعد فاکتور می کنن
سان : تکیمل وجه 25 آذر بوده هنوز خبری نیست این چه بساطیه راه انداختن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رضا دوگانه : سلام مبارک باشه 10 روز بعد
رضا دوگانه : سلام مبارک باشه تقریبا یک ماه بعد میدن
رضا دوگانه : سلام سارا جان درست فرمایش میکنی تعداد اسفندی کمتره زودتر کارها انجام میشه سر یک ماه ماشینو میدن
دی ماه : تا26فردوین ک تکمیل وجه کردن امروز فاکتور شده
اصغر ملا محمود : لطفا اگه امروز فاکتور شده اعلام کنه تاریخ تکمیل وجه کی بوده؟ سپاس
اتومات30دی : حدود 8ر وز من 9ام فاکتور شدم امروز پلاک نصب شد دیگه امروز یا فردا میاد نمایندگی تهرانم،
60019تحویل 29اسفند به 21 : ما تبدیل زدیم صد و بیست روز هم گذشته هنوز فاکتور نشدیم تو حرف از تحویل میزنی.
مجید اسفند : اقا پرهام اخرین خبر از دعوتنامه اسفند چیه؟ لطفا جواب بدید
تیگو 7 پرمیوم : دوستانی که قرار دادشون قبل از دیماه بوده 90 روز کاریشون تمام شده میتون متعرض بشن . روز های تعطیل هم شامل پنجشنبه و جمعه و تعطیلات رسمی و تعطیلات أیام عید هم میشه اگر قرار دادتون توی دیماه و بعد از دیماه هست 90 روز کاریتون تموم نشده و استرس بیهوده به خودتون ندید
صادق : بمنم گفت حداقل 2 ماه تاخیر دارن