وقتی خودروسازان داخلی واردکننده خودروهای چینی می‌شوند؛ 7 تجربه تلخ در جاده مخصوص

 

وقتی خودروسازان داخلی واردکننده خودروهای چینی می‌شوند؛ 7 تجربه تلخ در جاده مخصوص

 

صنعت خودروسازی ایران از نظر قدمت تقریباً با صنعت خودروسازی کره جنوبی برابری می‌کند. بااین‌وجود، درحال‌حاضر وضعیت این دو به شکلی است که گویا خودروسازان ایران و کره جنوبی در دو جهت مخالف حرکت کرده‌اند. به‌ عنوان مثال، در شرایطی که کیا به‌تازگی از نسخه ویژه ۳۰ سالگی اسپورتیج رونمایی کرده است، مدیرعامل ایران‌خودرو با چهره‌ای خندان و پرغرور از واردات یک خودروی چینی جدید توسط این شرکت خبر می‌دهد. البته این تنها یکی از لحظات‌ ناراحت‌کننده در صنعت خودروسازی ایران است که در این مطلب تعدادی از آن‌ها را بازگو خواهیم کرد.

۱. خودروسازان داخلی واردکننده می‌شوند

رونمایی از خودرو دانگ فنگ شاین مکس برای ایران‌خودرو تا حدی مهم بود که مدیرعامل این شرکت شخصاً در سالن حاضر شد تا خودروی جدید چینی را رونمایی کند. این مراسم توسط شرکتی برگزار شد که زمانی ادعا داشت بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه است.

شاین مکس محصول شرکت دانگ‌فنگ است که پیش از این دانگ فنگ H30 کراس را در ایران از آن شاهد بودیم. دانگ فنگ شاین مکس با موتور بنزینی تا نیمه اول سال به بازار می‌آید و قرار است یک نمونه با موتور هیبریدی نیز از آن رونمایی شود.

واردات چانگان به ایران

سایپا وضعیت مشابهی دارد و به‌‌عنوان تولیدکننده‌ای پرادعا، مشغول آمادگی برای فروش خودرو‌های وارداتی چینی مثل چانگان CS35 پلاس است. بنابراین دو شرکتی که روزگاری نه‌چندان دور ادعا می‌کردند بزرگ‌ترین خودروساز منطقه هستند، اکنون دست به دامان چینی‌ها شده‌اند تا چند اتومبیل‌های جدید را به سبد محصولات خود اضافه کنند.

۲. آتش‌گرفتن شاهین در ابتدای عرضه

نخستین نمونه‌های شاهین در آخرین روز‌های سال ۱۳۹۹ به مشتریان تحویل داده شد. اما در همان اول فروردین‌ماه ۱۴۰۰ یک دستگاه از آن جلوی نمایندگی آتش گرفت. سایپا گفت این خودرو هنوز به مشتری تحویل داده نشده بود و دلیل آتش‌سوزی را عاملی جانبی و خارج از سیستم‌های خودرو اعلام کرد. قرار بود دلیل قطعی این حادثه پس از بررسی‌های کارشناسی به اطلاع عموم برسد؛ اما این اتفاق هرگز رخ نداد.

آتش سوزی شاهین، آبروریزی صنعت خودروسازی ایران

شاهین پس از آن نیز ماه‌های پرحاشیه‌ای را پشت‌سر گذاشت و چندین بار توسط سایپا برای رفع برخی از ایراد‌ها به نمایندگی فراخوانده شد. موتور هشت سوپاپ و قدیمی شاهین که از تیبا قرض گرفته شده است هنوز پاشنه آشیل آن محسوب می‌شود. سایپا حداقل دو بار به‌طور جدی درباره تعویض موتور شاهین فکر کرده اما این تغییر هنوز عملی نشده است. بنابراین شاهین به‌عنوان محصول پرچمدار فعلی سایپا، با پیشرانه‌ای به تولید می‌رسد که روی دیگر خودروهای این شرکت با قیمت ارزان‌تر نصب شده است.

۳. اصرار بر ادامه تولید پراید و سایر خودروهای قدیمی در صنعت خودروسازی ایران

پراید اوایل دهه ۷۰ به ایران آمد و تولید آن به‌طور رسمی تا سال ۱۳۹۸ ادامه پیدا کرد. سرانجام سایپا اعلام کرد آن را از خط تولید خارج خواهد کرد. اما پراید هنوز در قالب وانت به حیات خود ادامه می‌دهد و همچنان روح خود را در کالبد تمام محصولات سایپا ازجمله ساینا و کوییک تا شاهین دمیده است. بنابراین هرکدام از خودروهای سایپا همچنان قطعه‌ای از پراید را در کالبد خود جای داده‌اند.

توقف تولید پراید

۴. تولید ۲۰۷ با داشبورد ۲۰۶ و موتور TU3

ایران‌خودرو به ‌منظور کاهش هزینه‌های تولید پژو ۲۰۷ تصمیم گرفت آن را با داشبورد ۲۰۶ عرضه کند. کمی بعد این شرکت متوجه شد که با استفاده از موتور TU3 متعلق به ۲۰۶ می‌توان قیمت تمام‌شده آن را بازهم کاهش داد. اما با وجود این تمهیدات هنوز پژو ۲۰۷ با قیمتی ارزان‌تر به دست مشتریان نمی‌رسد.

تولید پژو 207 با موتور TU3

سایپا نیز در سال‌های قبل سعی کرد هزینه‌های تولید پراید را با حذف زه روی درِ آن کاهش دهد؛ البته این شرکت طوری رفتار کرد که گویا این کار را برای ایجاد هارمونی بیشتر در نمای جانبی انجام داده است.

همچنین بخوانید: ادعای عجیب وزارت صمت: عرضه هفت پلتفرم ملی در صنعت خودروسازی کشور

علاوه‌براین، خودروسازان پرمدعا چند سال پیش به‌دلیل عدم توانایی در تأمین دستگاه پخش خودرو، آن را همراه کارت هدیه تحویل می‌دادند تا مشتری خودش دستگاه پخش را از بازار بخرد. اگر طی چند سال پایانی تولید پراید خودرویی را از سایپا خریداری کرده باشید، حتماً جای خالی سیستم پخش آن را به یاد دارید.

۵. ادامه تولید نیسان آبی و بنز واگن هود

نیسان آبی یا نسل سوم نیسان جونیور بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۲ تولید شد؛ اما خط تولید آن در ایران همچنان فعالیت می‌کند و تازه قرار است با صادرات نیسان آبی به کنیا گوشت قرمز وارد کنیم. طبق محاسبات، برای این منظور باید حدود ۱۱ هزار نیسان آبی در کنیا فروخته شود که با آمار‌های مربوط به توان تولید این شرکت همخوانی ندارد.

بنز واگن هود

کامیون بنز واگن هود، معروف به ۱۹۲۴ نیز ازجمله خودرو‌هایی است که همچنان قصد بازنشستگی ندارد. آلمانی‌ها این کامیون را از سال ۱۹۵۹ تا ۱۹۹۵ تولید کردند، اما ایران‌خودرو دیزل هنوز دست از سر آن برنمی‌دارد و با معرفی مدلی جدید، این کامیون را به توربوشارژ، استاندارد آلایندگی یورو ۴، ترمز جلو و عقب کاسه‌ای ABS و... مجهز کرده است.

۶. معرفی فیس‌لیفت‌های زشت، آبروریزی در صنعت خودروسازی ایران

پژو پارس آخرین قربانی بی‌سلیقگی خودروسازان داخلی است؛ اگرچه ظاهراً این تصمیم بنابر استاندارد‌های اجباری گرفته شده و ایران‌خودرو ناچار بوده چراغ روز را به آن اضافه کند. بااین‌حال ایران‌خودرو می‌توانست به‌جای سپر وانت آریسان، دست به طراحی جدیدی بزند. با توجه به جنس سپر بعید بود این کار خرج زیادی روی دست ایران‌خودرو بگذارد.

سیتروئن زانتیا فیس لیفت

ساینا S محصول سایپا نیز یکی از موارد مشابه است، با این تفاوت که ساینا اصلی (که خودش فیس‌لیفت تیبا است) آنقدر‌ها جذاب نیست. اما ساینا S عمداً زشت طراحی شد و یاد و خاطره خودروهای دهه ۹۰ میلادی را زنده کرد.

۷. ادامه تولید خودرو‌های قدیمی با نام جدید در صنعت خودروسازی ایران

پیکان و پراید طی سال‌های طولانی با همین نام در ایران تولید شدند. اما در دور جدید تولید خودرو، شاهد بدعت ناشایستی هستیم. کوییک درواقع همان فیس‌لیفت تیبا ۲ است. همین شرایط در مورد اطلس صدق می‌کند و به ‌زودی تیبا صندوق‌دار پس از یک بار تغییر نام به ساینا، با عنوان سهند به بازار برمی‌گردد. ایران‌خودرو وقتی تصمیم به کنارگذاشتن سمند گرفت، سراغ دنا (نسل اول) رفت و رانا را جایگزین پژو ۲۰۶ صندوق‌دار کرد.

خط تولید دنا پلاس، از محصولات جدید صنعت خودروسازی ایران

همه این خودرو‌ها با اینکه نام جدیدی دارند، اما بسیاری از قطعات مثل در، جلوپنجره، چراغ، صندلی، فرمان، دسته‌دنده و... را از یکدیگر قرض گرفته‌اند. بنابراین در اصل با خودروهایی روبه‌رو هستیم که ادعای جدیدبودن دارند، اما تفاوت جدی میان آن‌ها و خودروهای پیشین مشاهده نمی‌شود.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
هیراد : آقا یوسف نه دیگه، همه که منتظر پیامک نبودن، یه عده عدم تخصیص خوردن ،احتمال زیاد این عده میتونن ماشین جدید انتخاب کنن
شاهین : ایا کسی میدونه یکشنبه واسه بهمن ماه ۴۰۲ یا نه یعنی احتمال داره بگن بجای چانگان ۵۵ خودروی دیگه ای انتخاب کنید
S5ccc : این همه لایک؟؟؟؟؟؟؟؟؟ من فقط دارم می گم بعد از اینکه به امید خدا ماشین گرفتید چکار کنید. چون خودم شش ماه تو این گروه بودم. واقعاااا. تقصیر ندارن . از ماست که بر ماست. خدانگهدار یاد اون حرف بنده خدا افتادم که می گفت تاخر هست خروارها هست
بهرام : چرا سهند از اطلس گرون‌تره؟ تو بازار هم همینطوری خواهد بود؛ آخه زه اطلس بیشتره و کراسه اطلس خیلی بهتره، دورش محافظ‌های سیاه هم داره
نعمت : سلام لطفا یه راهنمایی کنید من پیامک پیش فروش سهند s دریافت کردم و واریز کردم، ولی من چشمم اطلس رو گرفته، دوستان چطوری اطلس ریختن من فقط سهند رو برای انتخاب داشتم؟ بعضی ها ساینا هم برای انتخاب داشتن اونم فروش فوری؛ قیمت اون چند بود؟ از راهنماییتون متشکرم 🙏
سعید8 : خب دوستان، یکشنبه قراره سامانه فقط برای ثبت نام کنندگان دوره های قبلی باز بشه. دوره های قبلی هم که فقط 2 دوره بوده. انشاالله افرادی که دور دوم عدم تخصیص خوردن هم ممکنه شانس مجدد داشته باشن
عادل : دوست عزیز (تارا تیتانیوم) ماشینم تارا اتومات v2 رنگ سفید فروش فوری تحویل دی ماه
بی همتا : سایپا مگه اونایی که براشون شاهین درآمد و نوبت بهار خوردن دارین ماشینو تحویل میدین مگر ماهم همون موقع ثبت نام نکردیم برای ماهم پیامکتکمیل وجه دنده ای می‌فرستادند اگر تکمیل وجه نمیشد حق با سایپابود ولی اتومات فرستادن قیمت زیاد چرا اینقد بی اعدالتی اونا شامل هیچ افزایش قیمتی نشن ماها که زمستان ۴۰۳ خورده هم میخوای ماشین جایگزین پیشنهاد میدی هم میخوای شامل افزایش قیمت هم بشه این نهایت بی اعدالتیه
بی همتا : سایپا مگه اونایی که براشون شاهین درآمد و نوبت بهار خوردن مگر ماهم همون موقع ثبت نام نکردیم چرا اینقد بی اعدالتی اونا شامل هیچ افزایش قیمتی نشن ماها که زمستان ۴۰۳ خورده هم میخوای ماشین جایگزین پیشنهاد میدی هم میخوای شامل افزایش قیمت هم بشه این نهایت بی اعدالتیه
یوسف : بنظر میاد برای ثبت نامی های ۴۰۱ باشه. بهمن ۴۰۲ که خودرو رو انتخاب کردیم و منتظر پیامک هستیم، انشالله این هفته تکلیفمون روشن بشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا 29 اسفند : سلام ، هنوز فاکتور نشدی؟
سینا : منم 19 هم تکمیل وجه کردم خبری نیست
پرو مکس : سلام از دوستان کسی هست که نود روز کاری از تایید لیزینگ یا نود روز کاری از تکمیل وجه نقدی گذشته باشه و خودرو تحویل نگرفته باشه ؟؟تو سال جدید منظورم هست
207دستی ارتقا یافته ت 31 فروردین : بله متاسفانه منم‌ دقیقا مثل شما الان چند بار موعد تحویلش تغییر کرده.
محمدرضا : من هم اسفند تکمیل وجه کردم هنوز رو فاکتور شدن میچرخه
تیگو 7 پرو پرومیوم : آیا بعد از فاکتور شدن اس ام اس میاد؟
اسفندی : یعنی چی آقا پرهام فردا چیو جواب میدی
محمدحسن : سلام. میگم تو پلیس من. تو کدوم قسمت میبینید پلاک شدید یا نه؟
حلما : ماشین تو هم مشهد بود؟خونه خودتون کجاست؟
آریزو 6 پرو : دوستان قرارداد من 24 اسفند. آرزو 6 پرو نقدی. تا الان تخصیص هم نشده. کسی شبیه من هس. اطلاعات بدین لطفا.