اصرار شورای رقابت بر قیمت‌گذاری دستوری با وجود حذف ارز نیمایی

 

اصرار شورای رقابت بر قیمت‌گذاری دستوری با وجود حذف ارز نیمایی

 

طی هفته اخیر شاهد دستور جدید وزارت صمت به شرکت‌های تولیدکننده خودرو، موتورسیکلت و دوچرخه بودیم. براساس این دستور، بانک مرکزی دیگر مسئولیتی برای تأمین ارز تولیدات خودرو، موتورسیکلت و دوچرخه ندارد و این شرکت‌ها بایستی خودشان ارز موردنیاز را تهیه کنند. پس از ارسال این دستور، زمزمه‌های حذف شورای رقابت و قیمت‌گذاری دستوری قوت گرفت. براساس بندهای مرتبط با تعهدات شورای رقابت، قیمت‌گذاری دستوری در شرایطی قابل‌اجراست که شرکت‌های تولیدکننده خودرو ارز سهمیه‌ای یا همان ارز نیمایی را از بانک مرکزی تهیه کنند. با حذف این ارز، قیمت‌گذاری دستوری مبنایی نخواهد داشت.

بااین‌حال، شورای رقابت همچنان به تلاش خود برای حضور در بازار خودرو و اعلام قیمت‌ با فرمول‌های عجیب‌وغریب ادامه می‌دهد. این شورا در قالب یک مصوبه چهاربندی اعلام کرد که بازار خودروهای سواری شامل تولیدی، مونتاژی و وارداتی انحصاری است. این شورا همچنان بر قیمت‌گذاری دستوری اصرار دارد و تصمیمات خود را لازم‌الاجرا می‌داند.

اعلام عدم تأمین ارز موردنیاز خودروسازان از سوی بانک مرکزی باعث شده است تا شورای رقابت محدوده کاری خود را گسترش دهد. این شورا اعلام کرده که براساس دستورات آن، وظیفه نهادهای مختلف در حوزه قیمت‌گذاری خودرو مشخص شده است. بنابراین بانک مرکزی وظیفه دارد که به تأمین ارز خودروسازان بپردازد. بنابراین اکنون شورای رقابت علاوه بر خودروسازان و وزارت صمت، با بانک مرکزی نیز وارد یک مناقشه شده است!

تاریخچه تصمیمات مخرب شورای رقابت

کافی است تا نگاهی به تصمیمات شورای رقابت و تأثیر مخرب آن بر بازار خودرو داشته باشیم. تا پیش از ورود این شورا به بحث قیمت‌گذاری خودرو، عرضه و تقاضا درحال متعادل‌شدن بودند. سطح تولیدات برخی خودروها همچون محصولات خانواده کوییک و ساینا با سطح تقاضا معادل شده بود، درنتیجه این خودروها بدون نیاز به قرعه‌کشی فروخته می‌شدند. از سوی دیگر، مشتریانی که به‌دنبال خرید خودروهای پرطرفدار همچون دنا پلاس یا تارا بودند، می‌توانستند این خودروها را با نرخ رقابتی از بورس کالا خریداری کنند. خودروهای کم‌طرفداری همچون شاهین نیز به‌طور هم‌زمان در بورس و کارخانه با موعد تحویل 90 روز کاری عرضه می‌شدند. البته در مورد خودروهای پرطرفدار همچون پژو پارس، مشتریان ناچار به استفاده از روش قرعه‌کشی بودند.

از زمان آغاز قیمت‌گذاری دستوری توسط شورای رقابت و الزام به خرید خودرو در قالب سامانه یکپارچه، شرایط وخیم‌تر شده است. عرضه خودرو به‌صورت بسیار محدود صورت می‌گیرد و موعد تحویل خودروها تا پایان سال 1403 تعیین شده است. مصرف‌کنندگان ایرانی که سال گذشته قادر به خرید کوییک و ساینا با موعد تحویل فوری بودند، اکنون در بهترین شرایط، باید چند ماه برای تحویل اتومبیل خود منتظر بمانند.

انتقاد مصرف‌کنندگان از شورای رقابت و تصمیمات آن

از سوی دیگر، قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی توسط شورای رقابت با انتقاد خریداران همراه بود. نخست قیمت‌های بسیار پایین برای این خودروها تعیین شد و مصرف‌کنندگان به ثبت‌نام برای خرید این خودروها علاقه‌مند شدند. بااین‌حال، پس از آنکه ثبت‌نام در مرحله دوم عرضه یکپارچه خودرو به پایان رسید، خودروسازان خصوصی از اعمال قیمت‌های شورای رقابت سرباز زدند. درنتیجه قیمت‌ها مورد بازنگری قرار گرفت. نرخ‌هایی که درنهایت به‌عنوان قیمت خودروهای مونتاژی اعلام شد، تفاوت چندانی با نرخ‌های پیشین نداشت. به همین سبب مشتریان احساس کردند که نیازی به خرید خودرو از کارخانه و صبر برای تحویل آن‌ها وجود ندارد. درنتیجه سیل انصراف از خرید خودرو به‌راه افتاد.

پایان قیمت‌گذاری دستوری چه تأثیراتی خواهد داشت؟

با تمامی تفاسیر انجام‌شده، مشخص است که دخالت شورای رقابت در بازار خودرو نتیجه مثبتی نداشته است. البته این شورا طی دوره‌های پیشین نیز با اعلام قیمت‌ها، باعث برهم‌خوردن شرایط بازار شده بود. همان‌طور که شورای رقابت نتوانست قیمت‌های اعلامی خود را به خودروسازان خصوصی تحمیل کند، به‌نظر نمی‌رسد این شورا بتواند به‌طور هم‌زمان با بانک مرکزی، وزارت صمت و خودروسازان رقابت کند. البته جای تعجب هم وجود ندارد که آزادسازی قیمت‌ خودرو و تعادل میان نرخ بازار و کارخانه، باعث ثبات بازار خودرو و خروج تقاضای سفته‌بازانه از این حوزه خواهد شد. در سوی منفی ماجرا نیز مصرف‌کنندگان کمتری قادر به خرید خودرو خواهند بود، چرا که خودرو دیگر با نرخ دستوری به فروش نمی‌رسد.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , شورای رقابت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

رضایی
0

این طرز استدلال مصداق شانتاژ است و کمترین مصداق و معنی در این موضوع ندارد حذف هر نوع ارز و رانت و امتیازی که دولت از و یا به خودرونسازها پرداخت کند یا حذف کند ارتباطی به شورای رقابت ندارد چونکه این شورا وظیفه دارد در شرایطی که بازار مصرف برای تولیدکنندگانی بصورت انحصاری دربیاید این شورای محترم باید وارد عمل شده و نرخ بازار را تعیین نماید بازار خودروی کشور ما انحصاری است و این واقعیت تلخ که باعث ظلم به مصرف کنندگان هم شده و حق انتخاب انها را گرفته است ارتباطی به حذف امتیازات و کمک های دولت ندارد بازار انحصاری در اختیار دو خودرونساز است و باید قیمت توسط شورا تعیین شود و هرگاه تعرفه گمرک واردات خودرو صفر شود انگاه دیگر دخالت این شورا در قیمت خودرو غیرقانونی خواهد بود ولی تا بحال چنین نشده پس اعتراض شما باطل است
18:00  1402/05/27
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 65 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی : تو کدوم سایت خبر گرون شدنو دیدی؟
علیرضا ، تارا دستی ۳۰ اسفند : سلام دوستان لطفا اگر کسی از شما حمل خودرو براش فعال شد اعلام کند، ممنون
Jac j4 سفید : از ۱۱ بهمن تا الان که شد ۵ ماه
شاهینg : فکر نمیکنم اینجوری باشه چون الان اتوماتش میدن۸۵۰ اونوقت دستی هم بدن ۸۵۰؟
شاهینg : شما ماشینو در بیارین بفروشین خیلی بهتر
حسین : قیمت کارخانه شاهینG ۸۵۰م اعلام شد
شاهین G حواله : سلام وقت بخیر برای شما اگر گران کردند نصف که ریختی شامل افزایش قیمت نمیشه ولی برای نصف بقیه باید نصف قیمت جدید رو بدی البته برای نصف پولت که قبلا دادی چیزی حدود ۳ الی۴ تومن ماهیانه سود میده که از واریزی دوم کسر میشه.
شاهین G : قراره شاهین پلاس دنده ای بدن بیرون این 850 قیمت اونه موتور 16 سوپاپ
شاهین : حتی یکی دو تا از آشناها هم حواله رو میخواهند و از بس که سایپا بد عهدی کرده حوصله دردسر رو ندارم که بعد از ۲۵ ماه دو باره با کسای دیگر کلنجار برم و به این خاطر دلخوری پیش بیاد
حسن : به ماهایی که قرارداد داریم نصف پول ماشینا دادیم هم افزایش قیمت میخوره؟ بی صاحب تر از سایپا ندیدم کمتر از یک سال دو بار افزایش قیمت داشته لعنت بهتون
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
هانی : منم ثبت نام آذر بعد دادن چک بابت دیون هم فاکتور شد ماشیم هم پلاک شد هم بیمه الان درمرحله تحویل مدارکم
علیرضا 25 مهر : یک روز بگین بریم ،همه مون
ممد فلز مشکی اریبهشت : اردببهشتی که هموز فاکور نشددده اونایی که مشکی فلز هستن فعلا خبری نیست شانس از من 21 اردیبهشته تا دهه دوم اردیبهشت فاکتور کردن الان ده روزه خبری نیست خدا بگم چیکارشون کنه
جعفر : کارگر خط تولید بدنه، بزرگوار خیر، من توحید نیستم، فقط چیزی که حس کردم منطقیه رو گفتم. شما چون تاب انتقاد نداری اینجوری واس خودت توهم میکنی. هر کی باشم شما لینک منبع موثق بده. ایران جیب و این چرت و پرت ها موثق نمیشه. حرفت اگر هم درست لطفا لینک منبع موثق بذار. اینجا مخاطب مسخره ی حرف کوچه خیابونی نیست.
اطلس 18 مهر : بشیر داداش من 18 مهر مشکیم فاکتور نشدم کجا تا الان راست گفتن
خسارت دیده از سایپا : واریز اول اردیبهشت بعد تکمیل وجه اسفند بعدتحویل آذر؟؟؟ خب باید 7ماه صبر کنی تا آذر ماه برسه. عجیبا قریبا
خسارت دیده از سایپا : مدیر سایپای کثافت. من اگه این هفته فاکتور نشم خودم با ماشین زیرت میکنم
حسین : قیمت کارخانه شاهینG 850م اعلام شد
کارگر خط تولید بدنه : جعفر جان،من که نفهمیدم شما خودت توحید از ارومیه ای،توحید جان زشته این کارا
خسارت دیده از سایپا : چقدر تاریخ واریزی هاتون عجیبه!!!!