اصرار شورای رقابت بر قیمت‌گذاری دستوری با وجود حذف ارز نیمایی

 

اصرار شورای رقابت بر قیمت‌گذاری دستوری با وجود حذف ارز نیمایی

 

طی هفته اخیر شاهد دستور جدید وزارت صمت به شرکت‌های تولیدکننده خودرو، موتورسیکلت و دوچرخه بودیم. براساس این دستور، بانک مرکزی دیگر مسئولیتی برای تأمین ارز تولیدات خودرو، موتورسیکلت و دوچرخه ندارد و این شرکت‌ها بایستی خودشان ارز موردنیاز را تهیه کنند. پس از ارسال این دستور، زمزمه‌های حذف شورای رقابت و قیمت‌گذاری دستوری قوت گرفت. براساس بندهای مرتبط با تعهدات شورای رقابت، قیمت‌گذاری دستوری در شرایطی قابل‌اجراست که شرکت‌های تولیدکننده خودرو ارز سهمیه‌ای یا همان ارز نیمایی را از بانک مرکزی تهیه کنند. با حذف این ارز، قیمت‌گذاری دستوری مبنایی نخواهد داشت.

بااین‌حال، شورای رقابت همچنان به تلاش خود برای حضور در بازار خودرو و اعلام قیمت‌ با فرمول‌های عجیب‌وغریب ادامه می‌دهد. این شورا در قالب یک مصوبه چهاربندی اعلام کرد که بازار خودروهای سواری شامل تولیدی، مونتاژی و وارداتی انحصاری است. این شورا همچنان بر قیمت‌گذاری دستوری اصرار دارد و تصمیمات خود را لازم‌الاجرا می‌داند.

اعلام عدم تأمین ارز موردنیاز خودروسازان از سوی بانک مرکزی باعث شده است تا شورای رقابت محدوده کاری خود را گسترش دهد. این شورا اعلام کرده که براساس دستورات آن، وظیفه نهادهای مختلف در حوزه قیمت‌گذاری خودرو مشخص شده است. بنابراین بانک مرکزی وظیفه دارد که به تأمین ارز خودروسازان بپردازد. بنابراین اکنون شورای رقابت علاوه بر خودروسازان و وزارت صمت، با بانک مرکزی نیز وارد یک مناقشه شده است!

تاریخچه تصمیمات مخرب شورای رقابت

کافی است تا نگاهی به تصمیمات شورای رقابت و تأثیر مخرب آن بر بازار خودرو داشته باشیم. تا پیش از ورود این شورا به بحث قیمت‌گذاری خودرو، عرضه و تقاضا درحال متعادل‌شدن بودند. سطح تولیدات برخی خودروها همچون محصولات خانواده کوییک و ساینا با سطح تقاضا معادل شده بود، درنتیجه این خودروها بدون نیاز به قرعه‌کشی فروخته می‌شدند. از سوی دیگر، مشتریانی که به‌دنبال خرید خودروهای پرطرفدار همچون دنا پلاس یا تارا بودند، می‌توانستند این خودروها را با نرخ رقابتی از بورس کالا خریداری کنند. خودروهای کم‌طرفداری همچون شاهین نیز به‌طور هم‌زمان در بورس و کارخانه با موعد تحویل 90 روز کاری عرضه می‌شدند. البته در مورد خودروهای پرطرفدار همچون پژو پارس، مشتریان ناچار به استفاده از روش قرعه‌کشی بودند.

از زمان آغاز قیمت‌گذاری دستوری توسط شورای رقابت و الزام به خرید خودرو در قالب سامانه یکپارچه، شرایط وخیم‌تر شده است. عرضه خودرو به‌صورت بسیار محدود صورت می‌گیرد و موعد تحویل خودروها تا پایان سال 1403 تعیین شده است. مصرف‌کنندگان ایرانی که سال گذشته قادر به خرید کوییک و ساینا با موعد تحویل فوری بودند، اکنون در بهترین شرایط، باید چند ماه برای تحویل اتومبیل خود منتظر بمانند.

انتقاد مصرف‌کنندگان از شورای رقابت و تصمیمات آن

از سوی دیگر، قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی توسط شورای رقابت با انتقاد خریداران همراه بود. نخست قیمت‌های بسیار پایین برای این خودروها تعیین شد و مصرف‌کنندگان به ثبت‌نام برای خرید این خودروها علاقه‌مند شدند. بااین‌حال، پس از آنکه ثبت‌نام در مرحله دوم عرضه یکپارچه خودرو به پایان رسید، خودروسازان خصوصی از اعمال قیمت‌های شورای رقابت سرباز زدند. درنتیجه قیمت‌ها مورد بازنگری قرار گرفت. نرخ‌هایی که درنهایت به‌عنوان قیمت خودروهای مونتاژی اعلام شد، تفاوت چندانی با نرخ‌های پیشین نداشت. به همین سبب مشتریان احساس کردند که نیازی به خرید خودرو از کارخانه و صبر برای تحویل آن‌ها وجود ندارد. درنتیجه سیل انصراف از خرید خودرو به‌راه افتاد.

پایان قیمت‌گذاری دستوری چه تأثیراتی خواهد داشت؟

با تمامی تفاسیر انجام‌شده، مشخص است که دخالت شورای رقابت در بازار خودرو نتیجه مثبتی نداشته است. البته این شورا طی دوره‌های پیشین نیز با اعلام قیمت‌ها، باعث برهم‌خوردن شرایط بازار شده بود. همان‌طور که شورای رقابت نتوانست قیمت‌های اعلامی خود را به خودروسازان خصوصی تحمیل کند، به‌نظر نمی‌رسد این شورا بتواند به‌طور هم‌زمان با بانک مرکزی، وزارت صمت و خودروسازان رقابت کند. البته جای تعجب هم وجود ندارد که آزادسازی قیمت‌ خودرو و تعادل میان نرخ بازار و کارخانه، باعث ثبات بازار خودرو و خروج تقاضای سفته‌بازانه از این حوزه خواهد شد. در سوی منفی ماجرا نیز مصرف‌کنندگان کمتری قادر به خرید خودرو خواهند بود، چرا که خودرو دیگر با نرخ دستوری به فروش نمی‌رسد.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , شورای رقابت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

رضایی
0

این طرز استدلال مصداق شانتاژ است و کمترین مصداق و معنی در این موضوع ندارد حذف هر نوع ارز و رانت و امتیازی که دولت از و یا به خودرونسازها پرداخت کند یا حذف کند ارتباطی به شورای رقابت ندارد چونکه این شورا وظیفه دارد در شرایطی که بازار مصرف برای تولیدکنندگانی بصورت انحصاری دربیاید این شورای محترم باید وارد عمل شده و نرخ بازار را تعیین نماید بازار خودروی کشور ما انحصاری است و این واقعیت تلخ که باعث ظلم به مصرف کنندگان هم شده و حق انتخاب انها را گرفته است ارتباطی به حذف امتیازات و کمک های دولت ندارد بازار انحصاری در اختیار دو خودرونساز است و باید قیمت توسط شورا تعیین شود و هرگاه تعرفه گمرک واردات خودرو صفر شود انگاه دیگر دخالت این شورا در قیمت خودرو غیرقانونی خواهد بود ولی تا بحال چنین نشده پس اعتراض شما باطل است
18:00  1402/05/27
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
فریبا : سلام منم هفته اخر مهر ماه هستم ساهین gl اما هنوز پیامکی برام نیومده
j4 : سلام دوستان از ثبت نام مرداد 60 روزه جک جی 4 کسی فاکتور شده ؟
Gl : 12094647 انشالا شما هم فاکتور بشین
jjj : لینک فارس https://farsnews.ir/user175682827536/1757853956658933553
محسن : والا خیلی تبلیغ کرد گفت 38 میلیونه ولی با تخفیف میشه 8 و خورده ای، من نگرفتم بیمه بدنه پوشش بیشتری داره و هم قیمت همینه، بدنه برای دزدی هم هست ولی کارت طلایی نداره، بدنه با همون قیمت کارت طلایی تا سطح خسارت بیشتری میده، بدنه چند سال که بدی اپشن کسر فرانشیز براتون فعال میشه که خیلی خوبه ولی طلایی نداره، خلاصه فرانشیز میشه درصدی از خسارت رو پرداخت نمیکنن که اگه بیمه بدنه 2 3 سال بدی میتونی فعال کنی که فرانشیز کمتر بشه، حالا این اطلاعاتی بود که من داشتم اگه کسی از دوستان نظر دیگه ای دیگه داره در خدمتیم
شاهین gl : چطور بفهمیم ماشین پلاک شده یا ن
x5 : اگه سواد داشته باشی دفترچه راهنما بخونی توضیح داده
زارع : پول بی زبون دادیم مسئولین سایپا حالا مثل دیوونه ها داریم لحظه ب لحظه توی این گروه و اون گروه چک میکنیم ببینبم کی مسئولین حرامخور سایپا لطف میکنن ماشینی که دوسال پیش خریدیم رو بهمون میدن😔
V1p تیتانیوم : به نظر من ماشینها هنوز توی خط تولید بودن ولی شماره شاسی ها رو ثبت کردن برای فاکتور که دیگه جریمه تاخیر ندن تا وقتی که ماشین آماده بشه. پلاک هم سیستمی ثبت شده وگرنه روی ماشین نصب نشده. بازدید فنی هم یه بهانه بود برای اینکه ماشینها دیرتر آماده میشه بگن تاخیر میخوره تا بارگیری بشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا تک : دوستان اهوازی نمایندگی محمدی یه ساینا اس واریزی 22 اردیبهشت فاکتور کرده پیش فروش بهمن تحویل تیر به شماره پذیرش 12168240 لطف کنید یه پیگیری کنید
Z8 : شما از کجا متوجه شدین؟مجوز خروج رو از کجا میشه فهمید؟
مجید : هرکی تبدیل میزنه نمیخاد بیاد بگه زدی خوشبحالت بسلامت، اینجا اگه کسی جی فاکتور شد بیاد بگه شنبه برای ساینا میخان برن جاده مخصوص هرکی میتونه بیاد سایت قوه قضائیه هم میتونید ملاقات حضوری بزنید اگه تعداد زیاد باشه خودشون یه فکری میکنن
وانت پراید : پذیرش 4 شهریور امروز فاکتور شدم
اطلس بهمن : من مرداد بودم تبدیل زدم شما یکم دیگه صبر کن خیلیا کم شدن
کوییکRs : یعنی ایشون دروغ گفتن ؟؟
کوییک آر اس : خوب شما 500 تومن یه تومن بزن به حساب یکی از این بچه‌ها که تهران هستند یکی بیشتر با خودش ببره
کوییک آر اس : کوییک GX-L از دوستم تکمیل وجه 21 خرداد هنوز فاکتور نشده ; و از خودم کوییک آر اس تکمیل وجه 23 تیر هنوز فاکتور نشده
سوگند : سلام خواستم ی سوالی بپرسم چون هممون با همدیگه هم دردیم کسی بهتراز شما نمیتونه درک کنه و کمکم کنه من اطلس مشکی اذربودم تکمیل وجه خرداد دوتا بچه مدرسه ای دارم سرویس گرفتم حالا نمیدونم تبدیل بزنم یا نه احساس میکنم تبدیل بزنم غرور خودمو زیر پا گذاشتم شدم طعمه سایپا تبدیل نمیزنم فشار زندگی و بی ماشینی از پا درمیاره خدا ازشون نگذره شده کلافه سردرگم
سلطان : شکایت هم بخوایم بکنیم باید سر موعد چک هارو پاس کنیم چون شرکت بفهمه ما شکایت کردیم اونام اگه پاس نکنیم شکایت میکنن تا سر ماه وای میسم خبری نشد شکایت میکنیم یه اظهار نامه 48ساعت می فرستیم بعد شکایت