اصرار شورای رقابت بر قیمت‌گذاری دستوری با وجود حذف ارز نیمایی

 

اصرار شورای رقابت بر قیمت‌گذاری دستوری با وجود حذف ارز نیمایی

 

طی هفته اخیر شاهد دستور جدید وزارت صمت به شرکت‌های تولیدکننده خودرو، موتورسیکلت و دوچرخه بودیم. براساس این دستور، بانک مرکزی دیگر مسئولیتی برای تأمین ارز تولیدات خودرو، موتورسیکلت و دوچرخه ندارد و این شرکت‌ها بایستی خودشان ارز موردنیاز را تهیه کنند. پس از ارسال این دستور، زمزمه‌های حذف شورای رقابت و قیمت‌گذاری دستوری قوت گرفت. براساس بندهای مرتبط با تعهدات شورای رقابت، قیمت‌گذاری دستوری در شرایطی قابل‌اجراست که شرکت‌های تولیدکننده خودرو ارز سهمیه‌ای یا همان ارز نیمایی را از بانک مرکزی تهیه کنند. با حذف این ارز، قیمت‌گذاری دستوری مبنایی نخواهد داشت.

بااین‌حال، شورای رقابت همچنان به تلاش خود برای حضور در بازار خودرو و اعلام قیمت‌ با فرمول‌های عجیب‌وغریب ادامه می‌دهد. این شورا در قالب یک مصوبه چهاربندی اعلام کرد که بازار خودروهای سواری شامل تولیدی، مونتاژی و وارداتی انحصاری است. این شورا همچنان بر قیمت‌گذاری دستوری اصرار دارد و تصمیمات خود را لازم‌الاجرا می‌داند.

اعلام عدم تأمین ارز موردنیاز خودروسازان از سوی بانک مرکزی باعث شده است تا شورای رقابت محدوده کاری خود را گسترش دهد. این شورا اعلام کرده که براساس دستورات آن، وظیفه نهادهای مختلف در حوزه قیمت‌گذاری خودرو مشخص شده است. بنابراین بانک مرکزی وظیفه دارد که به تأمین ارز خودروسازان بپردازد. بنابراین اکنون شورای رقابت علاوه بر خودروسازان و وزارت صمت، با بانک مرکزی نیز وارد یک مناقشه شده است!

تاریخچه تصمیمات مخرب شورای رقابت

کافی است تا نگاهی به تصمیمات شورای رقابت و تأثیر مخرب آن بر بازار خودرو داشته باشیم. تا پیش از ورود این شورا به بحث قیمت‌گذاری خودرو، عرضه و تقاضا درحال متعادل‌شدن بودند. سطح تولیدات برخی خودروها همچون محصولات خانواده کوییک و ساینا با سطح تقاضا معادل شده بود، درنتیجه این خودروها بدون نیاز به قرعه‌کشی فروخته می‌شدند. از سوی دیگر، مشتریانی که به‌دنبال خرید خودروهای پرطرفدار همچون دنا پلاس یا تارا بودند، می‌توانستند این خودروها را با نرخ رقابتی از بورس کالا خریداری کنند. خودروهای کم‌طرفداری همچون شاهین نیز به‌طور هم‌زمان در بورس و کارخانه با موعد تحویل 90 روز کاری عرضه می‌شدند. البته در مورد خودروهای پرطرفدار همچون پژو پارس، مشتریان ناچار به استفاده از روش قرعه‌کشی بودند.

از زمان آغاز قیمت‌گذاری دستوری توسط شورای رقابت و الزام به خرید خودرو در قالب سامانه یکپارچه، شرایط وخیم‌تر شده است. عرضه خودرو به‌صورت بسیار محدود صورت می‌گیرد و موعد تحویل خودروها تا پایان سال 1403 تعیین شده است. مصرف‌کنندگان ایرانی که سال گذشته قادر به خرید کوییک و ساینا با موعد تحویل فوری بودند، اکنون در بهترین شرایط، باید چند ماه برای تحویل اتومبیل خود منتظر بمانند.

انتقاد مصرف‌کنندگان از شورای رقابت و تصمیمات آن

از سوی دیگر، قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی توسط شورای رقابت با انتقاد خریداران همراه بود. نخست قیمت‌های بسیار پایین برای این خودروها تعیین شد و مصرف‌کنندگان به ثبت‌نام برای خرید این خودروها علاقه‌مند شدند. بااین‌حال، پس از آنکه ثبت‌نام در مرحله دوم عرضه یکپارچه خودرو به پایان رسید، خودروسازان خصوصی از اعمال قیمت‌های شورای رقابت سرباز زدند. درنتیجه قیمت‌ها مورد بازنگری قرار گرفت. نرخ‌هایی که درنهایت به‌عنوان قیمت خودروهای مونتاژی اعلام شد، تفاوت چندانی با نرخ‌های پیشین نداشت. به همین سبب مشتریان احساس کردند که نیازی به خرید خودرو از کارخانه و صبر برای تحویل آن‌ها وجود ندارد. درنتیجه سیل انصراف از خرید خودرو به‌راه افتاد.

پایان قیمت‌گذاری دستوری چه تأثیراتی خواهد داشت؟

با تمامی تفاسیر انجام‌شده، مشخص است که دخالت شورای رقابت در بازار خودرو نتیجه مثبتی نداشته است. البته این شورا طی دوره‌های پیشین نیز با اعلام قیمت‌ها، باعث برهم‌خوردن شرایط بازار شده بود. همان‌طور که شورای رقابت نتوانست قیمت‌های اعلامی خود را به خودروسازان خصوصی تحمیل کند، به‌نظر نمی‌رسد این شورا بتواند به‌طور هم‌زمان با بانک مرکزی، وزارت صمت و خودروسازان رقابت کند. البته جای تعجب هم وجود ندارد که آزادسازی قیمت‌ خودرو و تعادل میان نرخ بازار و کارخانه، باعث ثبات بازار خودرو و خروج تقاضای سفته‌بازانه از این حوزه خواهد شد. در سوی منفی ماجرا نیز مصرف‌کنندگان کمتری قادر به خرید خودرو خواهند بود، چرا که خودرو دیگر با نرخ دستوری به فروش نمی‌رسد.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , شورای رقابت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

رضایی
0

این طرز استدلال مصداق شانتاژ است و کمترین مصداق و معنی در این موضوع ندارد حذف هر نوع ارز و رانت و امتیازی که دولت از و یا به خودرونسازها پرداخت کند یا حذف کند ارتباطی به شورای رقابت ندارد چونکه این شورا وظیفه دارد در شرایطی که بازار مصرف برای تولیدکنندگانی بصورت انحصاری دربیاید این شورای محترم باید وارد عمل شده و نرخ بازار را تعیین نماید بازار خودروی کشور ما انحصاری است و این واقعیت تلخ که باعث ظلم به مصرف کنندگان هم شده و حق انتخاب انها را گرفته است ارتباطی به حذف امتیازات و کمک های دولت ندارد بازار انحصاری در اختیار دو خودرونساز است و باید قیمت توسط شورا تعیین شود و هرگاه تعرفه گمرک واردات خودرو صفر شود انگاه دیگر دخالت این شورا در قیمت خودرو غیرقانونی خواهد بود ولی تا بحال چنین نشده پس اعتراض شما باطل است
18:00  1402/05/27
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
صابر : ماشالله اینجا چقدر کارشناس و تحلیل گر داریم !حرف کدومتون رو باور کنیم؟
شاهین : کارشناس های پشتیبانی سایپا مثل گ... میمونن، گوس... تلفن رو قطع میکنه، انگار ما پول اونا رو خوردیم، دیو...
شاهین اردیبهشت : دوست عزیز من فقط چیزی که کارشناس گفت را منتقل کردم. راست و دروغش را هم نمیدونم.
سایپای بدقول : کسی نمیدونه شاهین پلاس تکمیل وجه اردیبهشت کی تحویل میشه؟🥲
صدرا : شکر خدا .همه هم اطلاعات موثق و دست اول دارند،یکی میگه با سرعت کم در حال فاکتور شدنه!یکی میگه تا دوماه دیگه از تولید خبری نیست!،یکی میگه همین روزها شروع می‌کنند!..همه هم به نقل از کارشناس شرکت یا امور مشتریان یا فامیلشون که در سایپا کار میکنه...خدایا شکرت!
شاهین : من فاکتور نشدم اردیبهشت هستم ۲۲
احسان شاهین دستی : کسانی که فاکتورمیشن اطلاع رسانی کنن اگه سخت نیست براشون
A5شهریور مشکی : سلام دوستان A5 کسی توی این هفته تحویل گرفته؟ من هر روز زنگ میزنم میگن هنوز بارگیری نشده
داریوش : تکمیل وجه تا ۲۶ اسفند بوده شروع مجدد تکمیل وجه ۲ اردیبهشت بوده تا ۲۳ صدور فاکتور انجام شده مگر برای اونایی که پرونده ش ایراد داره مثل سامانه سخا بحث سانروف هم اصلا واقعیت نداره به احتمال خیلی زیاد تکمیل وجه تا سوم اردیبهشت به زودی فاکتور میشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
25خرداد : سلام دوستان وقتی تبدیل زدم به207 نمایندگی گفت که شما این هفته فاکتور میشین متاسفانه این هفته هم تموم شد فاکتور نشدیم
2tir : بچه ها دوباره میگم من 5فروردین تکمیل وجه کردم طرح مادران فوقالعاده ردیف قرارداد 1542 رنگ مشکی ایلام هستم از یازدهم تیر اماده برای صدور فاکتور بروز نشده بود دیروز بروز شد و امروز فاکتور شدم
8ie : سلام دوستان اگه خرید اقساطی باشه برگه سند نمایندگی را کپی میدن
اطلس : داداش منم اطلس تحویل بهمن هستم هنوز تکمیل وجه نیومده خدا بخیر کنه کی تکمیل وجه کنیم و کی تحویل بگیریم خدا ازت نگذره سایپا با دو تا بچه کوچک خیر سرم طرح مادران بود موقع ثبت نام بچم کوچک بود الان هم راه میرسه هم حرف میزنه
امین 23 مهر مشکی : سلام من برای شنبه صبح میتونم بیام همون امور مشتریانی که چند روز پیش رفتم پیگیری کردم داخل اتوبان لشگری بود
رانا پلاس1363 : سلام منم دقیقا مثل شما 306اول365دوم گرون کردن نامردا
واریزی 9 فروردین1404 : از منم ردیف قرارداد 154161 هست ، ولی داش یا امروز یا فردا یا شنبه ساعت 12 فاکتور میشی چون ردیف قراردادت خیلی نزدیک به قرارداد هست چون ردیف قرارداد15408 هم فاکتور شدن ، فقط بگید تاریخ ارسال پرونده ات چندم بوده؟
Gxrl : سلام دوستان من تکمیل وجه 28اردیبهشت الان دیدم 23تیرفاکتورشدم
اطلس خر : ما هم هر روز دعوا و بحث داریم در خانه بخاطر اطلس آخه شما که نمی توانستین ماشین تولید کنید چرا ثبت نام گذاشتین الان ایران خودرو ثبت نام کرده بودم و تحویل گرفته بودم چرا ثبت نام گذاشتین ما رو بدبخت کردین خدا نگذره ازتون
اطلس آذر : برو تبدیل کن به اطلس جی ال .اگ دی ماه هستی تا پنج ماه دیگه نمییاد.تبدیل کن به اطلس جی ال نقره ای تووی سایت خرید ماشین سایپا .هرکی فاکتور کرد بعد یه هفته فاکتورشد