عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس: خودروی ۲۰ هزار دلاری گران نیست

 

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس: خودروی ۲۰ هزار دلاری گران نیست

 

جلال رشیدی کوچی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس شورای اسلامی در برنامه تهران بیست در خصوص واردات خودروهای کارکرده گفت: حتما اگر دولت واردات خودروهای نو و کارکرده را درست انجام دهد قطعا باعث کاهش قیمت می شود، البته دولت تاکنون در زمینه واردات خودروهای نو موفق نبوده است.

رشیدی کوچی در ادامه بیان کرد: بعد از مصوبه مجلس برای واردات خودروهای خارجی قیمت لندکروز که 2 ماه پیش 4 میلیارد بود به 2 میلیارد کاهش یافته است.  اگر واردات درست انجام شود و مردم خودروها را در کف خیابان ها و جامعه ببینند باز هم شاهد کاهش قیمت خواهیم بود.

رشیدی کوچی در ادامه بیان کرد: در آئین نام جدید واردات خودروهای  کارکرده خارجی 3 تغییر اساسی اعمال شده شرط یک میلیارد دلار حذف شده، حجم موتور و سقف دلاری  هم حذف شده و اشخاص حقیقی هم می توانند اقدام به واردات خودرو کنند.

وی ادامه داد: در این آیین نامه هیچ اشاره ای به حجم موتور نشده وقتی هیچ اشاره ای نشده یعنی می توان با هر حجم موتوری اقدام به واردات کرد و سقف قیمت هم تعیین نشده است. این آئین نامه که توسط وزارت  نوشته شده کامل است و می تواند به راحتی بازار را از انحصار خارج کند.

وی ادامه داد: هر فرد حقیقی با استفاده از کد ملی اش می تواند با ثبت سفارش از محل سپرده ارزی خود و بعد از تایید بانک مرکزی اقدام به واردات خودروی خارجی کند. از همان ابتدا در بحث ارز برای خودروهای نو هم روی آن بحث داشتیم اما وقتی یک میلیارد دلار ارز را برای واردات خودرو گذاشته ایم عملا خواسته ایم افسار واردات را در دست خود اشخاص  تاثیر گذار در واردات نگه داریم.

رشیدی کوچی در ادامه بیان کرد: اگر می بینید در حال حاضر 9 ماه از قانون تسهیل واردات خودروهای نو گذشته  و قطره چکانی خودروها وارد می شود دلیلش همین مسئله است. ما در مسئله ارز ابتدا باید ارز خانگی را فعال کنیم و بر اساس آمار غیر رسمی گفته شده در خانه های ایرانی ها بین 80 تا 100 میلیارد دلار پول وجود دارد.

وی ادامه داد: این دلارها به بازار نمی آید چون مردم آنها را به عنوان پس اندازه در نظر گرفته اند و علاوه بر این اعلام کرده ایم که هر شخصی بیش از 2 هزار تا 2 هزار و 500 دلار ارز داشته باشد به عنوان قاچاق محسوب می شود و با این افراد به عنوان مجرم برخورد می شود، این موضوع باید حل شود زیرا بسیاری از مردم پس انداز ارزی خود را که اصطلاحا به آن ارز توبالشی گفته می شود را به بانک ها نمی برند.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: مردم حاضرند برای خودروی خوب ارزشان را هزینه کنند ولی به شرطی که برای آنها پیگرد نداشته باشد. شرکت های که هم اکنون خودرو مونتاژ می کنند ارز می گیرند قطعات وارد می کنند و اینجا سرهم می کنند و بعد ماشین را به ریال به مردم می فروشند،  آنها چطور این ریال را دوباره به ارز تبدیل می کنند و اقدام به واردات می کنند؟ آنها این ارز را در رینگ صادراتی تبدیل می کنند.

وی ادامه داد: بانک مرکزی یا دولت باید فراخوان بگذارد و شرکت های خصوصی  که در خارج از کشور حضور دارند و طبعا ارزشان هم در خارج از کشور وجود دارد ارزشان را تبدیل به خودرو کنند و ما فقط نظارت بر واردات داشته باشیم یعنی بحث ارز را از بانک مرکزی به مردم و شرکت ها منتقل کنیم.

رشیدی کوچی ادامه داد: در این آیین نامه تقریبا تمام استانداردها توسط شرکت ملی استاندارد پذیرفته شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه خودروی 20 هزار دلاری خارجی گران نیست ادامه داد: منظور من در سطح جهانی است، خودروی 20 هزار دلاری در سطح جهان خودروی اقتصادی محسوب می شود ولی ارزش پول ما پایین است. عموم مردم ما هم خودروی 20 هزار دلاری می خرند زیرا 700 تا 800 میلیون معادل همین 20 هزار دلار است.

وی ادامه داد: ما باید تعریفی از خودروی لوکس داشته باشیم. ضمن اینکه دولت تعرفه واردات برای واردات تعیین کرده و هر چه قیمت خودرو پایین تر باشد تعرفه واردات کمتری می پردازد، تعرفه می تواند واردات را کنترل کند و دولت هم از 70 تا 80 درصد تا 170 درصد تعرفه تعیین کرده است.

این عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها ادامه داد: بهترین روش کنترل تعیین تعرفه واردات است. در حال حاضر با 15 تا 17 هزار دلار می توان خودروهای بسیار خوب خارجی را وارد کشور کرد که این خودرو نهایتا 1 و نیم میلیارد برای فرد تمام می شود،  اگر دولت تعرفه را کاهش دهد می توان با قیمت پایین تر هم خودرو وارد کرد.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: هدف ما این است که افراد هدفشان ار خرید ماشین اقدام سرمایه ای نباشد، به عنوان مثال فوتبالیست ها لندروور 3 میلیاردی را وارد کردند و قیمت آن را 100 میلیارد تعیین کرده اند. اگر واردات خودروهای خارجی به اندازه باشد هیچ وقت خودروی 3 میلیاردی 100 میلیارد نمی شود. وقتی بازار رقابتی شود خودرو از حالت سرمایه ای خارج می شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: وقتی بازار اشباع شود، قیمت خودرو بالا نمی رود. وقتی واردات انجام شود خواه ناخواه به صورت پلکانی روی تمام قیمت ها تاثیر می گذارد. وقتی با 800 میلیون بتوان تویوتا کرولا 2020 بتوان خرید آیا بر قیمت خودروی داخلی تاثیر می گذارد یا خیر؟

وی ادامه داد: وقتی واردات درست انجام شود و عرضه و تقاضا متناسب شود، افراد برای مصرف خود خودرو وارد می کنند.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Jjj : چرا دروغ میگی دعوتنامه ۸ شهریور صادر شده تو شهریور هیچ j7 شاسی تخصیص ندادن
عباس علیزاده : سلام کجاتراکتوراریون 630 مدل1395میدن 250میلیون تومن برای من سفارش بدهید یاواقعامردم مچل میکنیدیاخودتون زدین به بی راهه اگرواقعا شما سراغ دارید برای من لطفاً یک عدد خریداری کنید تراکتور هست که کاربکنه وزیر 500000000میلیون تومان کمترباشه
شاهین پلاس۱ : من از امور مشتریان پرسیدم گفتن فعلاهمچین طرح تبدیل برای شاهین پلاس نیومده
X5تیر : میشه تاریخ شاسی شدن رو بفرمایید
فاکتور 2 اردیبهشت : شما حتما یه مشکلی داشتی تو روند من الان تکمیل وجه دوم اردیبهشت یودم و فاکتور شد تز سایپا تماس گرفتن تو پنل کاربری اثری از SBR نبود فقط علامت دایره فاکتور زرد رنگ شده و از آماده تخصیص یه تخصیص یافته تغییر پیدا کرده ، رنگ سفید شیری خورده ، یعضی از دوستان شنیدم که مجدد به حالت قبل از فاکتور بر میکرده و SBR میاد و باید یه مبلغ 3-4 تومنی پرداخت کرد که اگر این مورد پیش بیاد اطلاع میدم ، شما 26 اسفند اگر بودی حتما حضوری برو واحد فروش ببین مشکل چی بوده که فاکتور نشدی چون اپراتور ها هنوز اطلاعات درستی ندارن و اطلاعات درستی هم هیچ وقت نمیدن مگر بعضیشون که دوستانی که شاید چند بار تو یک روز تماس گرفتن متوجه تناقض در نخوه ی اطلاع هر کدوم از اپراتورها قطعا شدن . شما تهرانی یه سر برو واحد فروش
J7 فروردین : سلام از کدوم شهر هستین
مرتضی : من تکمیل وجه ۲۳ اسفند ۴۰۳ انجام دادم برای اطلس چی و تحویل ۲۳ فروردین ۴۰۴ بوده که الان ۷ماهه داره میگذره وهر روز یه دروغ برای تحویل ندا نشون به ما میگن خدا ریشه کن کنه هرچی ظلمه که دیگه نمی دونیم باید چیکار کنیم
فاکتور 2 اردیبهشت : شاهین پلاس اتوماتیک AT تکمیل وجه دوم اردیبهشت هستم، فاکتور شدم ، پیامک نیومد، از سایپا تماس گرفتن حدود ساعت 11ظهر بود... ، تو پنل کاربری سایپا علامت دایره فاکتور رو دیدم زرد رنگ شده بعضیا شنیدم میگن SBR اونجا اثری ازش ندیدم ، رنگ سفید شیری و وضعیت تخصیص یافته .... اردیبهشتیا نگران نباشید سانروفم حذف نشده و مورد خاص دیگه ای هم نیست . انشاالله بزودی تک تکتون این حس خوب رو بعد از مدتها خواهید داشت.در پناه خدا
J7 : ثبت نام ۲۵فروردین امروز تحویل گرفتم
بهمن : مثل اینکه بخاطر جنگه تمدید شدن تا آخر اردیبهشت، حیرونیم فعلا
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رضا پانا تحویل دی ماه : فک نکنم افزایش قیمت داشته باشه آخه اولا تازه افزایش دادن و حتی مبالغ اضافه رو هم میخوان برگردونن
وحید : سقف فلز
وحید : دوستان من تازه به این صفحه اومدم دوستان مطلع هستن دعوتنامه ی پیش فروش تا چه ماهی اومده؟ سپاسگزارم
ساینا : ایران نصب کنید عالیه
مهندس : از موعد تحویل شما هر چی بگذره روزی حدود 300 تومن میدن از مهلت تحویل مثلا اگه موعد هفته چهارم شهریور بودی از یک مهر حساب میشه
207 فرسوده تحویل آذر ماه : سلام دوستان 207 پانا طرح فرسوده تحویل آذرماه اگر دعوتنامه براتون امد خبر بدین
سباستیان تاخیری : اگر تاخیری زده باشن بله
مونا پانادی ماه : سلام دوستان لطفا کسی اطلاع داره راهنماییم کنه خیلی استرس دارم،بنظرتون تا اوایل ابان بدون افزایش قیمت دعوت نامه دی ماه میاد؟یا افزایش قیمت داره اگر داره بنظرتون چند درصد؟
ایرانخودرو : سلام نه گفتیم فقط به مرداد ماهیا تعلق نگیره، به بقیه ماه ها تعلق میگیره
علیرضا 207اتومات پانا تحویل دی : سلام دوستان عزیزو گرامی ببخشید دعوتنامه دی ماه برای پانا اتومات ارسال نشده کسی خبر نداره