از ابتدای امسال بحث واردات خودروهای کارکرده مطرح شد اما با گذشت هفت ماه، همچنان این موضوع در بخش تدوین قوانین متوقف شده است. براساس اظهارات رئیس گمرک، آییننامه واردات خودروهای کارکرده هنوز در وزارت صمت نهایی نشده. این آییننامه همچنان درحال تبادل بین بخشهای مختلف وزارت صمت است و از آن بهعنوان یک پیشنویس یاد میشود. دو روز پیش نیز معاون صنایع حملونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامهای به دبیر کمیسیون زیربنایی، صنعت و محیطزیست دفتر حیات دولت، اصلاحیه آییننامه اجرایی واردات خودروهای دست دوم را ارسال کرد.
برای همگان کاملاً واضح و مبرهن است که تا زمان تصویب آییننامه واردات خودروهای دستدوم در هیئت دولت، امکان ورود هیچ خودرویی به کشور وجود ندارد. «محمد رضوانیفر»، رئیس گمرک نیز با اشاره این موضوع، اعلام کرد که تاکنون هیچ خودروی وارداتی دستدومی وارد گمرکات کشور نشده است.
مطرحشدن موضوع واردات اتومبیلهای کارکرده باعث ایجاد یک جو خوشبینی در بازار خودرو شد. در نتیجه این جو، مشتریان از خرید دست کشیدند و قیمتها در بازار کاهش یافت. برخلاف رویه همیشگی فصل بهار و تابستان، بازار خودرو در این فصل بیرونق بود و اکثر مشتریان فعال با هدف تعویض خودرو به این بازار قدم گذاشته بودند. بنابراین دولت با استفاده از وعده واردات خودرو، موفق شد تا روند روبهرشد قیمتها را که از فروردینماه 1402 آغاز شده بود، تا پایان بهار کنترل کند.
بااینحال، مدتی است که این وعدهها تنها در حد وعده باقی ماندهاند. درنتیجه مصرفکنندگان امید خود را به واردات خودروهای کارکرده از دست دادهاند و بهدنبال خریدهای جایگزین هستند. به همین دلیل است که با وجود رکود در بازار و نبود مشتری، قیمت خودروهای داخلی رو به افزایش هستند. در بازاری که همچنان عرضه با اختلاف از تقاضا عقبتر است، آرامش با ارائه وعدههای رنگارنگ چندان پایدار نخواهد بود.
با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.