خسارت هدررفت بنزین در خودروهای بی‌کیفیت داخلی

 

خسارت هدررفت بنزین در خودروهای بی‌کیفیت داخلی

 

طبق محاسبات در صورت مصرف استاندارد خودروهای داخلی و با فرض قیمت هر لیتر بنزین صادراتی معادل 0.5 دلار، سالانه درآمدی معادل 10 میلیارد دلار نصیب کشور می‌شد.

واردات گسترده واکسن و افول کرونا در ایران از اواسط سال 1400 منجر شد که فنر فشرده شده مصرف بنزین در سال‌های قبل از آن به ناگهان و با سرعت زیادی رها شود و این موضوع در کنار بی‌توجهی به احداث پالایشگاه جدید و رشد تولید بنزین، در نهایت منجر به ناترازی بنزین در کشور شده است.

طبق محاسبات، با بررسی روند 10 سال رشد مصرف بنزین طبق گزارش شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی (تصویر 1)، میانگین مصرف بنزین در سال جاری روزانه 120 میلیون لیتر و میانگین تولید متعارف از پالایشگاه‌ها 105 میلیون لیتر برآورد می‌شود که حکایت از یک ناترازی 15 میلیون لیتری در روز است.

*آسیب ناترازی 13.5 میلیون لیتری بنزین به اقتصاد کشور

به نظر می‌رسد پیش‌بینی مصرف بنزین بر مبنای رشد 10 ساله مصرف دقیق بوده و تا نیمه سال اعداد واقعی مصرف با این پیش‌بینی تطابق دارد. علی‌اکبر نژادعلی مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به آخرین ارقام مصرف بنزین تا شهریور عنوان کرد: میانگین مصرف بنزین از ابتدای سال تاکنون، روزانه 116 میلیون لیتر است ولی در دوره مشابه 1401 این عدد 102.5 میلیون لیتر بوده که حاکی از رشد 13.5 میلیون لیتری است.

طبق آمار گمرک، ایران در سال گذشته (سال 1401) هیچ صادرات بنزینی نداشته و در حالت خوشبینانه در حالت تراز قرار داشته است و در نتیجه با افزایش 13.5 میلیون لیتری مصرف بنزین در سال جاری، این عدد به ناترازی بنزین در کشور منجر شده است.

البته ظاهرا وزارت نفت با استفاده از راهکارهایی تاکنون مانع از واردات بنزین شده است که این راهکارها می‌تواند شامل مواردی مانند افزایش کمیت تولید با کاهش کیفیت در پالایشگاه‌های موجود، استفاده از ظرفیت پتروشیمی‌ها برای تامین مواد اولیه بنزین، سوآپ بنزین و غیره باشد.

اما به هر حال، این موضوع بدان معناست که عدم‌النفع ناشی از افزایش مصرف 13.5 میلیون لیتری بنزین به نحوی به اقتصاد کشور تحمیل شده که اگر به صورت واردات بنزین نباشد قطعا به صورت افت تولید پتروشیمی‌ها و کاهش کیفیت بنزین تولیدی خواهد بود.

*تامین مالی احداث یک پالایشگاه با اصلاح صنعت خودروسازی

اما آیا راهکاری برای حل ناترازی بنزین وجود دارد؟ قطعا راهکار اساسی حل این مشکل، اصلاح صنعت خودروسازی کشور است، صنعتی که خودروهایی تولید می‌کند که دو برابر استاندارد جهانی بنزین مصرف می‌کنند. 

جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش در گفت‌وگو با فارس گفت: در شرایطی که هیچ توجهی به موضوع بهینه‌سازی نمی‌شود و مصرف بنزین خودروهای داخلی به طور میانگین دو برابر متوسط جهانی است، نمی‌توان با ساخت پتروپالایشگاه و افزایش تولید بنزین به تقاضا پاسخ داد.

به اعتقاد کارشناسان، هم‌اکنون بزرگترین مشکل پیش‌روی احداث پالایشگاه‌ها و افزایش تولید بنزین، کمبود منابع مالی است. احداث یک پالایشگاه 300 هزار بشکه‌ای به حدود 10 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد که تامین آن حتی در شرایط غیرتحریمی نیز مشکل است.

طبق محاسبات اگر صنعت خودروسازی کشور در وضعیت استاندارد قرار داشت، هم‌اکنون مصرف بنزین در کشور نصف شده و با فرض قیمت هر لیتر بنزین صادراتی معادل 0.5 دلار، سالانه درآمدی معادل 10 میلیارد دلار نصیب کشور می‌شد. یعنی هر سال منابع مالی احداث یک پالایشگاه تامین می‌شد!

به بیان دیگر، اصلاح صنعت خودروسازی نه تنها مشکل افزایش بی‌رویه مصرف بنزین را حل می‌کند بلکه می‌تواند زمینه‌ساز افزایش تولید بنزین و سپس صادرات آن برای درآمدزایی بیشتر را نیز فراهم کند.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , هدررفت بنزین






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مجتبی S3 : سلام کسی بامن تماس نگرفت ولی به نمایندگی زنگ زدم و اعلام کردن ماشین رسیده و فردا بیا تحویل بگیر S3سفید.نیشابور ثیت نام ۶آبان ۲۱اسفند فاکتور ۲۲اسفند بیمه ۲۱ فروردین پلاک ۲۵ فروردین تحویل مدارک فردا ۳۰ اردیبهشت تحویل
S3 ابان : سلام. بی زحمت تاریخ تکمبل وجه و شهر و رنگ رو میگید
ه : من صبح پرسیدم گفتن نه . البته کارشناس گفت هیچ دستور و بخشنامه ای نیومده .
رضا s5 نقدی : کسی از خرید نقدی ها شاسی شده؟
S5مهر تهران : نه واقعا خیلیا رو دارن شاسی میکنن از اول هفته ی قبل. از بس رفتیم شاکی شدیم و...
S5مهر تهران : فکر کنم همین روزا برای شما شاسی بشه . برا منم تازه شد ۲۴مهری ام . و گفتن کل مهر ماهی هارو شاسی میکنن جکs5
S5مهر تهران : من ۲۴مهرم چهارشنبه هفته پیش بالاخره شاسی شد بعد از کلی دعوا و شکایت و... امروز پیام بیمه شدنش اومد و تو سایت دیدم فاکتور شد تکمیل وجه سبز شد و فاکتور.
S3سفید : سلام دوستان بلاخره امروزتماس گرفتن گفتن دوشنبه ساعت ده ونیم صبح بریم برای تحویل گرفتن ماشین
T8 و T9 : دوستان چطوری هاست ، تو قسمت وضعیت مشتری ، چراغ فاکتور شد و چراغ بیمه سبز شده و در مرحله پلاک است ولی هیچ پیامکی برای شماره شاسی و بيمه نیومده و در قسمت شماره شاسی چیزی درج نشده است فقط زده نوع خودرو T8 ۲۰۰۰ همین
S3 سفید : سلام ثبت نام 1402/08/09نود روز کاری 12/26شاسی شد صدور بیمه 01/15 کارت وسند 01/25 دیروز تماس گرفتن 02/30 برم تحویل بگیرم. به امید خدا پیام تحویل برای شما هم بیاد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
بیگانه اسفند : سلام کجای کشور درمورد افزایش قیمت صحبتشده ک شما الکی جو میدین
فروش فوری اسفند : اسفندی های فروش فوری دیگه نوبت ماست،فاکتور شدین اعلام کنین بدونیم
ال ایکس : سلام دوستان از بخشنامه 4707کسی فاکتور شده
محمد ذاکر : سلام چقدرسودتاخیرتعلق گرفته
الب ارسلان : تحویل 31 فروردینم هنو فاکتور نشدم
60019تحویل 29اسفند به 21 : فعلا تبدیلی های ماشین های دیگه به 207رو میدن ما رو هم فاکتور نمیکنن.چ برسه سقف فلز هم باشی
امین : 177تمن جمع کن
اسفند دوگانه : لطفا الکی حرف نکارید افزایش قیمت یعنی چی ؟؟؟؛!! آذر و دی و بهمن افزایش نخوردن خودرو ما چرا افزایش قیمت بخوره؟؟ حرف بیجا نزنید لطفأ
ساینا : میتونی مهرماه بازم به روز سخا رو بگیری تحویل نمایندگی بدی
سجاد : سلام تا یک سال اعتبار داره