طی دو دهه اخیر، خودروهای چینی روزبهروز درحال افزایش حضور خود در بازار ایران بودهاند. شرکتهای خودروسازی خصوصی یا مونتاژکاران علاقه زیادی به عرضه این خودروها دارند؛ هرچند در سوی دیگر قطعات خودروهای چینی کمیاب و گران است. همزمان با تغییر نسل این خودروها و افزایش تنوع آنها، دسترسی به لوازم یدکی خودروهای چینی دشوارتر از قبل شده است.
به گفته رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودروی تهران، قطعات خودروهای نسل جدید چینی در بازار کم بوده و به همین دلیل نیز قیمت این قطعات بهصورت کاذب بالا رفته است؛ بنابراین مالکین خودرو سردرگم شدهاند. به گفته «علیرضا نیکآئین»، نمایندگیهای خودروسازان بایستی پاسخگوی این مشکل باشند. فرایند تعمیر خودروهای مونتاژی در مقایسه با گذشته بسیار زمانبر شده است، چرا که قطعات در بازار کمیاب هستند. درنتیجه خودروهای چینی بسیاری در تعمیرگاهها متوقف شدهاند.
این روزها اگر به شبکههای اجتماعی مراجعه کنید، ویدیوهای مختلفی را از کمیاببودن و همچنین گرانی لوازم یدکی خودروهای چینی خواهید دید. این کمبود تا حدی گسترش یافته است که مالک خودرو مجبور است مدت زیادی را برای تأمین قطعات سادهای همچون طلق چراغ منتظر بماند. به عبارت دیگر، خودروهای مونتاژی تنها به مشتریان ایرانی فروخته میشوند اما در بخش خدمات پس از فروش، تضمینی برای تأمین قطعات خودرو وجود ندارد!
کمبود قطعات اصل برای خودروهای چینی باعث شده است تا لوازم یدکی تقلبی در بازار فراوان باشند. به همین دلیل مالکان خودروها یا تعمیرکاران ناچار میشوند برای افزایش سرعت عمل، از این قطعات استفاده کنند. بدیهی است که استفاده از قطعات تقلبی و غیراصل مشکلات دیگری را برای خودروها و مالکان آنها پدید میآورد.
مشکل تأمین قطعات خودروهای چینی تنها در مورد اتومبیلهای جدید مطرح نیست. نسل خودروهای چینی طی بازه زمانی کوتاهی تغییر میکند و پس از آن یافتن قطعات برای خودروهای مونتاژی قدیمی به یک دردسر بزرگ تبدیل میشود. بسیاری از خودروهای چینی که طی دهه 1390 وارد بازار ایران شدند، اکنون بازار دستدوم ضعیفی دارند. علت ضعف اصلی بازار خریدوفروش این خودروها درواقع گرانی قطعات و دسترسی سخت به لوازم یدکی است. این ضعف در مورد لوازم ظاهری خودروهای چینی بیش از سایر موارد قابل لمس است.
با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.