خودروسازها طلبکار شدند 

 خودروسازها طلبکار شدند

 
فرهیختگان: در کشورهای صاحب فناوری، صنعت خودروسازی به‌عنوان یکی از صنایع پیشران محسوب می‌شود، اما صنعت خودروسازی کشور در سال‌های اخیر به‌واسطه تولید انبوه زیان، به یکی از بزرگ‌ترین زیان‌‌ده‌ها تبدیل شده است؛ به‌طوری‌که شرکت ایران‌خودرو در‌صورت مالی حسابرسی نشده منتهی به شهریور 1402 زیان خالص خود را 22.4 همت و زیان انباشته را نیز بیش از 97 همت ذکر کرده است. همچنین شرکت سایپا نیز زیان خالص خود را منتهی به شهریور سال‌جاری را 7.2 همت ذکر کرده است. گرچه این شرکت اطلاعات کامل صورت مالی شهریور را منتشر نکرده، اما در آخرین صورت مالی منتهی به اسفندماه سال گذشته زیان انباشته سایپا حدود 78 همت بوده است.
 
اینکه زیان خودروسازان از کجاست، یک توافق کلی بین اغلب کارشناسان و فعالان بازار خودرو وجود دارد و این موضوع را در مرتبه اول ناشی از قیمت‌گذاری دستوری دولت می‌دانند. البته شورای رقابت که مرجع قیمت‌گذاری خودروهای سواری در کشور و دولت که قیم خودروسازان است، چندان این موضوع را یا قبول ندارند یا اینکه مسئولیت خود را در تحمیل این زیان نمی‌پذیرند.
 
اما اخیرا گروه ایران‌خودرو با استناد به تکالیف قانون بودجه برآورد خالص آثار کمی ناشی از تکالیف قیمت‌گذاری دستوری، رقمی نزدیک به 119 همت را برآورده کرده که دولت طی سال‌های 1397 تا شش‌ماهه نخست امسال از طریق قیمت‌گذاری دستوری به این شرکت وارد کرده است. این خودروساز با استناد به ماده 90 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل‌و‌چهارم قانون اساسی مدعی است دولت باید این زیان را در حساب‌های خود لحاظ کند. کارشناسان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» می‌گویند گرچه نقش دولت در زیان‌سازی خودرو‌سازا‌ن برجسته و غیرقابل انکار بوده، اما اولا باید نقش خودروساز نیز در این ماجرا دیده شود. ثانیا بعید است دولت اعتنایی به این مطالبات خودروساز نشان دهد.
 
درخواست 119 همت زیان از دولت
 
براساس آنچه درصورت مالی حسابرسی‌نشده شرکت ایران‌خودرو آمده، درآمد عملیاتی شرکت در شش‌ماهه نخست سال جاری حدود 112 هزار و 872 میلیارد تومان بوده است. همچنین زیان خالص شرکت برای عملکرد نیمه‌نخست امسال نیز 22 هزار و 432 میلیارد تومان ذکر شده است. طبق اطلاعات صورت مالی حسابرسی‌نشده ایران‌خودرو، زیان شرکت در شش‌ماهه نخست سال گذشته 13.3 همت؛ در سال 1401 نزدیک به 32 همت و در نیمه‌نخست سال 1400 نیز 4.7 همت بوده است. نگاهی به مابقی اطلاعات صورت مالی ایران‌خودرو حکایت از آن دارد زیان ‌انباشته شرکت که در شش‌ماهه نخست سال گذشته حدود 74.5 همت بوده، حالا با رشد بیش از 30 درصدی به 97 همت رسیده است.
 
اما بخش قابل‌تامل اصلاعات صورت مالی شرکت ایران‌خودرو، گزارش ارزیابی خالص آثار کمی ناشی از فروش محصولات به قیمت‌های تکلیفی است. براساس جزء 6 بند (ل) تبصره 2 قانون بودجه سال 1401 کل کشور که در قانون بودجه 1402 نیز تکرار شده، شرکت‌های دولتی که مکلف به ارائه خدمات به قیمت تکلیفی هستند، موظف شده‌اند خالص آثار کمی ناشی از تکالیف مذکور را بر نتایج عملکرد ذیل سود و زیان مطابق استانداردهای ابلاغی سازمان حسابرسی ارائه و جزئیات آن را در یادداشت‌های توضیحی صورت‌های مالی افشا کنند.
 
این موضوعی است که شرکت ایران‌خودرو نیز بنابر تکلیف قانونی، در اطلاعات صورت مالی نیمه‌نخست امسال منتشر کرده است. طبق گزارش شرکت، در نیمه نخست امسال ایران‌خودرو از محل قیمت‌گذاری دستوری بیش از 24 هزار میلیارد تومان زیان متحمل شده است. شرکت ایران‌خودرو این زیان را به ترتیب برای سال 1397 حدود هشت‌هزار و 752 میلیارد تومان، برای سال 1398 حدود 10 همت، برای سال 1399 نزدیک به 20 همت، برای سال 1400 حدود 21.3 همت، برای سال 1401 حدود 34 هزار و 784 همت و برای نیمه‌نخست امسال نیز 24 هزار و 48 همت ذکر کرده است.

منبع

 

 

برچسب : خودرو , خودروسازی , شرکت , قیمت گذاری , دولتی , دستوری , ضرر , شرکت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Puya : ماده ۶ قراردادی که امضا کردی زمان و مکان تحویل خودرو قید شده
شاهین : سلام آقا محمد ما هم مثل شما اردیبهشت ماه تبدیل زدیم ولی هنوز خبری از فاکتور نیست من ۱۰ اردیبهشت تبدیل زدم😞
مهدی23 : سلام دوستان تکمیل وجه 23 اسفند تا الان نه فاکتور شده نه پلاک شده و همه اش تو سایت نوشته آماده تخصیص هیچ خبری هم نیست. اگر اپراتور گفته سایت بروزرسانی نشده پیامکی هم نیومده که اطلاع رسانی کرده باشن در خصوص وضعیت خودرو.
اکبرا از اردبیل : ممنونم بهزاد جان فکر میکنم بستگی به محل ارسال داره که برگیری میشه حالا ظاهرا از شانس من اردبیل محوله کامل سایپایی برای ارسال بوده که سریع تا پلاک شد چراغ تحویل فعال شد و یکروزه رسید.
مهدی شاهین پلاس : چوخ مبارک
حسینی : سلام کدوم استان هستین من چند روزه دارم میرم نمایندگی جواب نمیده سایپا میگه از اول مرداد شاید تاکید میکنم شاید فاکتور شروع بشه
محمد-:::::::: : هفته چهارم تیرماه G بودم 28اردیبهشت تبدیل به gl زدم و تکمیل وجه کردم همون روز هم سخا رو دادم ۲۹ خرداد دوباره یه ۵۸ هزار تومان دعوتنامه اومد واریز کردم ولی فعلا فاکتور نشدم
محمد-:::::::: : هفته چهارم تیرماه G بودم 28اردیبهشت تبدیل به gl زدم و تکمیل وجه کردم همون روز هم سخا رو دادم ۲۹ خرداد دوباره یه ۵۸ هزار تومان دعوتنامه اومد واریز کردم ولی فعلا فاکتور نشدم
بهزاد ۲۲اسفند : سلام اکبر آقا مبارکه ایشالاه چرخش برات به خوشیها بچرخه چراغ منم هنوز روشن نشده فعلا
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ماشین ترکشی : سلام من شنیدم نزدیک پارکینگ سایپا زدن یه سری ماشین آسیب دیدن دارن اونا درست میکنند قالب کنند ماشین حتما کارشناسی ببرید
ایکس33 کراسmt : از این شرکت مدیران خودرو هر چی بگی برمیاد اصلا معلوم نیست کاراشون از پیگیریشون تا تحویلشون ، والله من از سایپا خرید داشتم اینجور نبوده مثل اینا درست تحویل دادن
مهدی : سلام داداش شما ماشینو تحویل گرفتید
حامد : با سلام خدمت دوستان میگن تا پایان اسفندماه پارسال فاکتور شده کوییک gxrl ولی من خودم بیستم اسفندماه پول ریختم 27 اسفندماه پذیرش شدم ولی هنوز فاکتور نشدم همش دروغ میگن.خدا لعنتشون کنه
زخمی : داداش میشه اون سایت رو معرفی کنی ماهم شکایت کنیم بجایی ک نمیرسه فقط ی جورایی خودمونو گول بزنیم ک شاید کاری کنن تکمیل وجه 10 اسفند
محمد : چیه هی میایی بر ضد این بنده خدا کامنت میزاری مریضی چیزی هستی؟
حسن موتور جدید تحویلی 26خرداد : همدردیم هنوز خبری از فاکتور نیست رنگ مشکی
33کراس : یکم از شرایط ثبت نامت میگی؟
پانا 18 : من 18 خردادم الان چک کردم فاکتور نشدم
سورن 4تیر : نه هنوز.میرم سایتش نوشته دهه اول تیر درحال فاکتور میباشد.احتمالا تا چند روز اینده فاکتور بشیم