اگرچه کیا پیکانتو خودرویی کوچک است، اما با مقایسه نحوه برخورد کمپانی سازنده با این خودرو و محصولاتی چون Cee’d و اسپورتیج، میتوان گفت که پیکانتو از اهمیت بسیاری برای این خودروساز کرهای برخوردار است. این کمپانی خودروسازی با اعمال تغییرات مختلف در طول هفت سال عرضه پیکانتو، بر این باور است که این هاچ بک زیبا به عنوان مظهر تکامل کمپانی سازنده، توانایی کسب موفقیت های گوناگون را دارد. سوالی که در اینجا مطرح میشود این است که آیا این غول کرهای میتواند تمامی تکنولوژی های روز دنیا را در خودرویی که با زحمت در تلاش است از قیمت 8000 پوندی خود سود مناسبی را برای کمپانی سازنده به همراه بیاورد، گرد آورد؟ لازم به ذکر است، در بازار پر هیاهوی خودرو، بعد از فولکس واگن Up و فیات پاندا، بزرگترین رقیب پیکانتو، هیوندای i10 است؛ چرا که این دو خودرو از شاسی و حتی موتورهای مشابهی استفاده میکنند. ارزان ترین مدل پیکانتو، مدل سه درب با موتور یک لیتری است که به دلیل برخورداری از قفل مرکزی، شش کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل در سربالایی، و یک کامپیوتر مسافرتی با قیمت 8,000 پوند به فروش میرسد. اگرچه این مدل خودروی کاملی نیست، اما به عنوان مدل پایه از مشخصات قابل قبولی برخوردار است. در ادامه به بررسی بخش های مختلف پیکانتو میپردازیم.
طراحی بدنه
به اعتقاد کمپانی کیا، تلفیق قدرت و زیبایی در مدل جدید پیکانتو، این خودرو را در زمره یکی از بهترین محصولات این کمپانی قرار میدهد. با مقایسه مدل جدید پیکانتو با مدل های قبلی آن متوجه تغییرات بسیاری میشوید که از جمله آنها میتوان به حذف خطوط بدنه اشاره کرد. با این وجود، طراحی ظاهری، سپرهای پهن، و چراغ های عقب زاویه دار این خودرو بیانگر اصالت کره ای آن میباشد. گفتنی است، اگرچه پیکانتو نقاط مشترک زیادی با هیوندای i10 دارد، اما از لحاظ ظاهری بسیار زیباتر از آن میباشد.
طول مدل جدید پیکانتو حدود 60 میلی متر بیشتر از مدل قبلی آن میباشد که همین امر سبب افزایش فضای پای سرنشینان میشود. حجم صندوق عقب نیز، به 200 لیتر افزایش یافته است. طراحی جدید سپرها حالت اسپرت مدل سه درب این هاچ بک را افزایش داده است. اگرچه استفاده از رینگ های استیل 14 اینچی در این کلاس خودرو کمی قدیمی و غیر عادی به نظر میرسد، اما ظاهر بهتری به پیکانتو میبخشند.
طراحی داخلی
در داخل کابین پیکانتو موارد بسیاری توجه شما را به سوی خود جلب میکند. در وهله اول، قسمت نقره ای رنگ فرمان است که شبیه یک دهان بزرگ و خندان به نظر میرسد و به اعتقاد برخی افراد میتواند به عنوان یکی از ویژگیهای مهم در طراحی کیا معرفی شود. چنانچه با مدل قدیمی پیکانتو آشنا باشید، با نگاهی به طراحی داخلی مدل جدید آن متوجه خواهید شد که کیفیت مواد به کار رفته در این مدل تا حد بسیار زیادی بهبود یافته و از نظر تناسب رنگ نیز، با یکدیگر هماهنگ میباشند.
اگرچه در برخی موارد از صرف هزینه های اضافی جلوگیری شده است، اما کیفیت مواد انتخابی با کلاس خودرو کاملا متناسب و حتی در برخی موارد بسیار عالی میباشد. با نگاهی به دکمه های موجود در صفحه کلید پیکانتو میتوان گفت که تمامی دکمه های نصب شده در این هاچ بک زیبا، در مقایسه با بسیاری از همکلاسانش، از کیفیت و عملکرد بهتری برخوردار هستند. کابین پیکانتو به گونه ای طراحی شده است که فضای نسبتا مناسبی را برای سرنشینان فراهم میآورد.
طراحی صندلی راننده نیز به گونه ای است که علاوه بر فراهم آوردن دید مناسب، فضای بیشتری را در اختیار سرنشینان عقب قرار میدهد؛ بدین ترتیب 2 سرنشین با سایز متوسط میتوانند به راحتی در صندلی عقب جای بگیرند. مدل جدید پیکانتو با طول 3.6 متری خود، در مقایسه با پژو 107، برای مسافرت های کوتاه خودروی مناسبی به شمار میرود. صندوق عقب این خودروی هاچ بک با گنجایش 200 لیتر، فضای مناسبی را برای حمل بار به وجود میآورد.
قدرت و عملکرد موتور
کسب حداکثر توان از یک موتور بنزینی کوچک همواره باعث خوشحالی است و موتور سه سیلندر 1 لیتری کیا پیکانتو دقیقا به همین منظور طراحی شده است. صدای لذت بخشی که هنگام رانندگی از موتور پیکانتو به گوش میرسد بیانگر آن است که این پیشرانه کوچک به خوبی از عهده حمل این هاچ بک 940 کیلوگرمی برمیآید. اگرچه تا سرعت 80 کیلومتر بر ساعت این خودرو از شتاب نسبتا خوبی برخوردار است، اما برای رسیدن به حداقل شتاب در سرعت های بالاتر، باید موتور آن را تقویت کرد. شایان ذکر است، گشتاور 95 نیوتن متری و قدرت 68 اسب بخاری پیکانتو در مسیرهای طولانی سبب خستگی راننده و سرنشینان میشود. اما با انتخاب موتور چهار سیلندر 1.2 لیتری بنزینی میتوانید از قدرتی معادل 83 اسب بخار و گشتاوری در حدود 121 نیوتن متر بهره ببرید که همین امر سبب عملکرد بهتر موتور حتی در دور کم نیز میشود. با این وجود، اگر میخواهید از این خودرو فقط برای رفت و آمد شهری استفاده کنید، موتور سه سیلندر نیز به خوبی پاسخگوی نیاز شما میباشد. سیستم ترمز این هاچ بک نیز، اگرچه از قدرت خوبی برخوردار است، اما عملکرد پدال آن در لحظه ترمز به حدی سریع است که حتی با وجود آشنایی با این خودرو بهتر است تا حد امکان از ترمز کردن در محدوده شهری پرهیز کنید. همین موضوع یکی از نقاط ضعف اصلی پیکانتو به شمار میرود.
تجربه رانندگی
پیکانتو علاوه بر طراحی داخلی، در زمینه عملکرد رانندگی نیز استانداردهای جهانی را رعایت کرده و به همین دلیل موفق به کسب رتبه دوم در کلاس خود شده است. اگرچه این خودروی هاچ بک عملکرد خوبی در جذب ضربات دارد، اما کنترل پایداری آن همانند دیگر خودروهای شهری میباشد. حرکت نرم پیکانتو در جاده ها سبب میشود که هنگام عبور از دست انداز ها و ناهمواری های خیابان، لرزش بسیار کمی در داخل کابین حس شود. با مقایسه عملکرد تیپ 2 پیکانتو که از رینگ های 15 اینچی آلومینیومی بهره میبرد و مدل پایه این خودرو در هنگام رانندگی، متوجه خواهید شد که مدل پایه رانندگی نرمتر و بهتری را فراهم میسازد و همین امر سبب میشود که هنگام خرید، از امکانات تیپ 2 چشم پوشی کرده و مدل پایه را سفارش دهید. اگرچه این خودرو در سرعت های بالا از چسبندگی خوبی برخوردار است، اما کنترل پایداری آن کاهش مییابد؛ همین امر یکی از نقاط ضعف پیکاتو به شمار میرود. کمپانی کیا نیز، بدون در نظر گرفتن بازار اصلی این خودرو، با کاهش وزن و حساسیت سیستم فرمان، فرمان پذیری پیکانتو را کاهش داده و استفاده از آن را در جاده های شهری با مشکل مواجه ساخته است. این امر قابلیت های کیا را زیر سوال برده و اعتبار این کمپانی کره ای را خدشه دار میسازد. در این مورد می توان گفت که همتای این خودرو یعنی هیوندای i10 از عملکرد بهتری برخوردار است.
مصرف سوخت
برخلاف ادعای کمپانی کیا مبنی بر مصرف سوخت 4 لیتر به ازای هر صد کیلومتر به صورت ترکیبی، موتور یک لیتری پیکانتو چیزی در حدود 7 لیتر به ازای هر صد کیلومتر ثبت شده است. با این وجود، با انتشار 99 گرم دی اکسید کربن در هر کیلومتر، از نظر میزان آلایندگی در رتبه خودروهای پاک و معاف از مالیات قرار دارد؛ این امر برای خودروهای شهری نکته مثبت و حائز اهمیتی است. مدل پنج درب پیکانتو مجهز به موتور یک لیتری، با قیمت 7,995 پوند، خودروی ارزان و مقرون به صرفهای به شمار میرود که اگرچه در مدل پایهی خود، از امکانات و تجهیزات چندان رضایت بخشی برخوردار نیست، اما با پرداخت هزینهای ناچیز میتوانید خودروی خود را ارتقا داده و از مدلهای بالاتر استفاده کنید. با در نظر گرفتن خدمات پس از فروش هفت ساله و طراحی بادوام و دوست داشتنی پیکانتو، میتوان گفت که این هاچ بک کره ای بهترین انتخاب در گروه خود به شمار میرود.
نظر نهایی
با وجود رقبای مختلف که بازار خودرو را اشباع کرده اند، کمپانی کیا توانسته است با بهبود مدل جدید پیکانتو جایگاه خوبی برای خود کسب کند. در این میان، حضور هیوندای i10 و فولکس واگن Up مانع از برتری پیکانتو در این کلاس شده است. هیوندای i10 با وجود موتور چهار سیلندر، امکانات بیشتر، مصرف سوخت کمتر، و قیمت مشابه رقیب اصلی پیکانتو به شمار میرود. با وجود تمام مشکلات و نقاط ضعفی که در این خودرو به چشم میخورد، میتوان گفت به عنوان یک خودروی شهری کوچک توانایی رسیدن به جایگاه های بهتری را دارد.
با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در صفحه فیس بوک 1Car، مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.