ناامیدی از واردات خودروهای دست‌دوم

ناامیدی از واردات خودروهای دست‌دوم

 

واردات خودروهای کارکرده ازجمله طرح‌های خبرساز مجلس یازدهم بود که با حواشی بسیار آغاز شد و با مشکلات فراوان به پایان رسید. به بیان بسیاری از کارشناسان اقتصادی، این طرح مختومه شده است. همچنین این افراد معتقدند که طرح واردات خودروهای دست‌دوم جنبه تبلیغاتی برای نامزدهای انتخابات مجلس داشته است. انتخابات مجلس دوازدهم در اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، ارگان‌های دولتی از زیر مسئولیت واردات خودروهای دست‌دوم شانه خالی می‌کنند. در سوی دیگر، نمایندگان مجلس بر اجرای این طرح اصرار دارند و آن را یک قانون می‌دانند. این اصرار درحالی است که دولت ارزی برای اختصاص به واردات خودرو کارکرده ندارد.

واردات خودروهای کارکرده، دروغ بزرگ

«عماد جعفری»، فعال بازار خودرو، واردات خودروهای دست‌دوم را به یک دروغ‌ بزرگ تشبیه می‌کند. او می‌گوید: «از همان ابتدای تصویب خودرو‌های کارکرده معلوم بود که این قانون به اجرا درنمی‌آید. واردات این خودرو‌ها صرفاً یک خبرسازی و خبردرمانی برای کاهش التهاب بازار بود که سعی شد از این طریق بازار را وارد رکود کنند. اکنون به‌راحتی می‌توان مشاهده کرد که از زمان روی کار آمدن دولت رئیسی وعده واردات خودرو‌های نو بار‌ها و بار‌ها تکرار شده است و هنوز هم پس از چندین سال به‌صورت قطره‌چکانی انجام می‌شود.»

درحال‌حاضر و پس از گذشت دو سال از آزادسازی واردات خودرو، حتی پنج هزار دستگاه خودروی صفرکیلومتر نیز وارد کشورمان نشده‌اند. بدیهی است در این شرایط، واردات خودروهای کارکرده که با دشواری‌های بیشتری همراه است، چندان امکان‌پذیر نخواهد بود. به گفته جعفری، هنوز هزار دستگاه خودروی وارداتی به مردم تحویل داده نشده است، اما وزارت صمت اعلام می‌کند که ماهانه 10 هزار دستگاه خودرو به کشور وارد می‌شود. این میزان واردات با آمار گمرک در تضاد است. جعفری پیشنهاد کرد که به‌جای واردات خودروهای دست‌دوم، تعرفه واردات خودروهای صفرکیلومتر کاهش یابد.

واردات خودروهای کارکرده

کارشناس بازار خودرو در ادامه افزود: «واردات خودرو‌های دست‌دوم به‌احتمال‌قوی فعلاً اتفاق نخواهد افتاد و شاید در آینده این پرونده به‌کلی مختومه شود. درحال‌حاضر جریانی در کشور شکل گرفته است که بسیاری از مسئولین قصد افزایش محبوبیت خود را دارند و به همین دلیل، دست به اعمالی می‌زنند که به نفع مردم نیست. در شرایط فعلی بازار، بسیاری از افرادی که نیاز به خودرو دارند، اقدام به خرید نمی‌کنند و این می‌تواند گواهی بر ضرر مردم باشد.»

صنعت خودروسازی یا مونتاژکاری؟

بسیاری از مسئولین صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی همواره واردات خودروهای کارکرده و نو را به‌عنوان عاملی برای شکست صنعت خودرو ذکر می‌کنند. عماد جعفری دراین‌باره می‌گوید که عملاً صنعت خودروسازی در کشور وجود ندارد. این صنعت از مونتاژکارانی و قطعه‌سازانی تشکیل شده که درحال‌حاضر نگران آزادسازی واردات هستند. ورود خودرو‌های کارکرده به جهت افزایش رقابت با خودروسازان داخلی به نفع مردم خواهد بود.

به گفته جعفری، انحصار در بازار خودرو ایران باعث شده است که خودروسازان نیازی به خلاقیت و نوآوری نداشته باشند. قطعه‌سازان نیز اعلام می‌کنند که خط تولید آن‌ها فرسوده شده است و قادر به نوسازی خط تولید، به‌دلیل عدم پرداخت بدهی‌ها، نیستند. بنابراین با صنعت خودرویی مواجه هستیم که قطعه‌ساز با استفاده از تجهیزات قدیمی، قطعات بی‌کیفیت تولید می‌کند و عمده قطعات موردنیاز (مانند قطعات های‌تک) به‌دلیل قیمت تمام‌شده پایین‌تر، مستقیماً از چین تأمین می‌شود.

خودرو دست دوم

در شرایط فعلی کشور و با وجود تحریم‌های مختلف، قطعه‌سازان نیازی به همکاری با برندهای معتبر نمی‌بینند. آن‌ها می‌توانند قطعه موردنیاز را با کیفیتی پایین تأمین کنند و سود کلانی از این راه به جیب بزنند؛ بنابراین انحصار همه‌جانبه در بازار خودرو کشور باعث نابودی صنعت خودرو شده است و واردات خودرو در این بین نقشی ندارد.

 

منبع

دیجیاتو

 

 

برچسب : خودرو , واردات , کارکرده , دست دوم






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حسین : شما گفتین قراره بجای 418 م 470 ازتون بگیرن و 90 روزه تحویل بدن هنوز چیزی مشخص نشده شما گفتم گفتم راه انداختین صبر کنید
لاماری سفید28آذر : تخصیص شده ولی پلاک نشده
سورن باز : یک سورن پلاس دارم دوگانه 220تا رو پر میکنه .پژو میخوره چیکار کنم
مهدی پلاس : درودبرشما شقایق خانم حالا حتما ۱۶ فروردین ماه پیامک تکمیل وجه میا مطمئن هستی. ممنون‌از اطلاعات شما
عای : منظورتون متوجه نشدم ، لطف توضیح بدین
شَهین : ما هم گفتیم اگه آشنا داری بهش بگو یه کاری کنه شاهینتو زودتر تحویل بگیری 😁
بیکران : سلام منم پیش فروش تحویل خرداد بودم تبدیل جی ال واریز کردم ماشین و هم گرفتم از ترس افزایش قیمت فکر کردم ساندروف ارزش این همه ریسک و نداشت آدم ۳ ماه منتظر بمونه حالا افزایش قیمت بیاد یا نیاد اون وقت هم نگن بیا جی ال ببر.
حامد : سلام حدودا ۶روز زمان مفید داره یادتون باشه حتما سخا (کدپستی )رو تایید کنید
شقایق : برین کامت ۲۷ مو بخونین که چی نوشتم دوهزاریتون بیفته چی‌گفتم گفتم که مدیر اشنا دارم دوباره بخونین چی نوشتم تا بفهمین شاهین پلاس داستانش چیه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهدی آریزو 5 : در جواب آقا سعید. اگه سخات ردیف باشه نهایتا 2 هفته همه تیکها میخوره بجز آخریش که تحویله بیمه هم صادر بشه برات پیامک میاد
سورن پلاسxu7p تحویل خرداد 404 : ابطال سند تقریبا یک ماه زمان بر هست تنها کاریم که میتونی انجام بدی 096440مرتب زنگ بزن و پیگیر باش
راضی : کلاه منم برداشت
مسعود : اون مفت بره
Emad : سلام ماشینتون هر وقت اومد خودشون واستون محاسبه میکنم میفرستین تهران سه ماه بعد واریز میشه به حسابتون
محسن x33mt : منم 4 فروردین چکم پاس شد. خبری از فاکتور. نیست ولی. شما مدل 403 خوردید؟
سعید : دوستان توی کاستومر بعد از تکمیل وجه که اسفند انجام شده نوشته تخصیص شاسی ، چند وقت طول میکشه تا این مرحله رد بشه کسی میدونه
مهدی : تشکر ممنون که جواب دادین
سایناتحویل16اسفند : سلام منم 16بهمن تکمیل وجه کردم که تحویلش 16اسفند بود که الان تو تاخیره نیومده تو وضعیت خودرو هم نگاه کردم هنوز تو حالت آماده برای تخصیص هستش
امیرحسین : سلام و عرض ادب ببخشید اگه تحویل سیستمی آخر فروردین باشه ،امکانش هست تو این دو هفته کاراش رو انجام بدم ،هنوز ماشین فاکتور نشده .