مالیات لوکس نشین ها به کجا رسید؟ 

 مالیات لوکس نشین ها به کجا رسید؟

 
مالیات املاک و خودروهای لوکس که در نظام اقتصادی کشورهای موفق اجرا شده، در ایران نیز با تصویب در مجلس از سال ۱۳۹۸ در دستور کار قرار گرفته و سالانه با توجه به نرخ تورم و افزایش ارزش دارایی‌ها میزان آن تغییر می‌کند. این نوع مالیات به تدریج در سال‌های گذشته با رشد زیرساخت‌ها شکل عملیاتی جدی‌تری به خود گرفته و سال آینده خودروهای بالای سه میلیارد تومان و املاک بالای ۲۵ میلیارد تومان مشمول مالیات می‌شوند. 
 
 
ایسنا نوشت : با نزدیک شدن به انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در اسفند ماه، یکی از موضوعاتی که می‌توان به آن اشاره کرد عملکرد بهارستان نشینان در مجلس یازدهم است، عملکردی که می‌تواند با توجه به انتظارات و مطالبات چراغ راهی برای افرادی باشد که در دور بعدی بر کرسی مجلس تکیه زده و می‌توانند صدای مردم باشند و در راستای تسهیل زندگی و پیشرفت کشور گام‌های اساسی بردارند.
 
ایسنا نیز در این مدت به بررسی عملکرد شاخص مجلسی‌ها در بخش‌های مختلف اقتصادی پرداخت که در حوزه املاک و خودروهای لوکس طی چهار سال اخیر کم‌کم توفیقاتی حاصل شده است.
 
در قالب بودجه‌های سنواتی مالیات بر املاک و خودروهای لوکس از سال ۱۳۹۸ به تصویب رسید که صرفا بر املاک و خودروهای گران‌قیمت که برای اقشار ثروتمند جامعه هستند وضع می‌شود. به اعتقاد کارشناسان، اخذ این مالیات می‌تواند منجر به بهبود توزیع درآمد در بین اقشار جامعه و هم‌چنین افزایش درآمدهای دولت و شهرداری‌ها شود.
 
با نگاهی به نظام‌های اقتصادی کشورهای موفق مشخص می‌شود که در کشورهای توسعه‌یافته، آن چیزی که سال‌هاست به عنوان منبع اصلی درآمدی مورد استفاده قرار می‌گیرد، درآمدهای  مالیاتی است. مالیات علاوه بر ظرفیت بالقوه درآمدی که دارد می‌تواند در توزیع عادلانه ثروت در جامعه نیز موثر باشد.
 
در ایران نیز با توجه به نرخ بالای تورم و به تبع آن شکاف طبقاتی در جامعه، به مالیاتی نیاز است که علاوه بر ظرفیت درآمدی بالا، موجبات کاهش معضلات اقتصادی همچون تورم و شکاف طبقاتی را فراهم آورده و از طرفی باعث بهبود عدالت مالیاتی و تقسیم بار مالیاتی در دهک‌های مختلف درآمدی کشور شود.
 
مالیات بر دارایی، گزینه‌ای است که می‌توان از آن به عنوان راهکاری مناسب در این زمینه استفاده کرد. دولت‌ها در دیگر نقاط جهان به منظور افزایش درآمد مالیاتی و کاهش جذابیت بازارهای غیرمولد، سیاست‌های مختلفی را متناسب با شرایط اقتصادی خود وضع می‌کنند. طی دهه‌های اخیر مالیات بر دارایی به عنوان یکی از مهم‌ترین محورهای برنامه اصلاح مالیاتی در اغلب کشورهای جهان شناخته شده است.
 
در کشور ما با وجود این‌که عوارض سالانه از خودرو و املاک توسط شهرداری‌ها گرفته می‌شود اما با توجه به مأخذ و نرخ پایین این عوارض، اثر چندانی بر درآمد دولت و بهبود توزیع درآمد بین خانوارها ندارد.
 
بدین منظور در قالب بودجه‌های سنواتی مالیات بر املاک و خودروهای لوکس از سال ۱۳۹۸ به تصویب رسید که صرفا بر املاک و خودروهای گران‌قیمت که برای اقشار ثروتمند جامعه هستند وضع می‌شود. اخذ این مالیات می‌تواند منجر به بهبود توزیع درآمد در بین اقشار جامعه و هم‌چنین افزایش درآمدهای دولت و شهرداری‌ها شود.
 
طبق لایحه بودجه ۱۴۰۳، مقرر شده صاحبان زمین‌های مسکونی، اداری و تجاری که ارزش آنها بیش از ۲۵ میلیارد تومان باشد، مالیات بپردازند در حالکه طبق لایحه بودجه امسال، خانه‌های بالای ۲۰ میلیارد تومان مشمول پرداخت مالیات بودند. البته آن‌طور که رییس سازمان امور مالیاتی می‌گوید داده‌هایی که از سوی وزارت راه و شهرسازی درخصوص خانه‌های خالی و املاک لوکس به سازمان مالیات ارایه می‌شود از دقت کافی برخوردار نیست.
 
خودروهای لوکس نیز از سال ۱۳۹۸ با ورود نمایندگان مجلس به این موضوع در تیررس مالیات قرار  گرفته‌اند. بر اساس بند «د» تبصره ۵ لایحه بودجه سال ١۴٠٣ که به تصویب نمایندگان مجلس رسید، در سال آینده، خودروهای با ارزش بالغ بر سه میلیارد تومان مشمول پرداخت مالیات خواهند بود که جزئیات آن را در این اینفوگرافیک مشاهده می‌کنید.
 
پیش‌بینی این است که با اجرای درست این پایه مالیاتی به دلیل ایجاد هزینه نگهداری مسکن و خودروهای با قیمت بالا، تقاضای سرمایه‌ای مسکن و خودرو در کشور کم شود. این در حالی است که با توجه به داده‌های موجود، کمتر از ۱۰ درصد خانوارهای کشور مشمول این پایه مالیاتی خواهند شد که نشان از هدفمندی آن دارد.
 
ضروری است این پایه مالیاتی به صورت قانون دائمی در کشور درآمده و تمرکز بر بهبود ساز و کارهای اجرای دقیق آن از جمله تکمیل سامانه املاک و اسکان در اولویت دولت و مجلس باشد. هم‌چنین واگذاری اخذ این پایه مالیاتی به شهرداری‌ها در بهبود تمکین و وصول آن اثر بسزایی خواهد داشت.
 

منبع

ایران جیب

 

 

برچسب : خودرو , مالیات , لوکس , نشین , نتیجه






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حسین سهند اسفند 1403 : داداش مارو نمی‌بینی دیوانه ای مگه 600 تومن بریزی یکسال دیگه بهت ماشین بدن من زیاد از سایپا ماشین گرفتم فقط این سهند دیونم کرد از بس دیر دادن خدا به ایران خودو برکت بده حداکثر با یک ماه تاخیر میده
شاهین جی ال : سلام و درود خدمت همه بزرگواران بنده ۲۱ خرداد تکمیل وجه کردم و تبدیل زدم موعد تحویل هفته چهارم تیرماه بود ولی هنوز فاکتور نشده
مهدی cvt : دوست عزیز من تکمیل وجه 19اسفندم خبری نیست شما میگی 20 فاکتور شده ؟
شاهین جی ال : سلام ۲۱ خرداد خبری نیست
22بهمن : سلام خدمت خدا نشناس های زامیاد وسایپا الان 3ماه ثبت نام نیسان کردیم قرار یک ماه زودتر هم گفتن تحویل بدن الان 3ماه بنده بدون یک ریال درآمد با دوتا بچه مدرسه ای ومستجر کل زندگیم همین 500ملیون پول شود ودوستی تقدیم شما کردیم به امید اینکه باهاش کار کنم کار که نکردم هیچ چندوقت دیگه 80ملیون از کجا بیارم چک پاس کنم اگر شرف دارید زودتر پلاک کنید اگرم بیشرفید همینجور مردم را گرفتار نگهدارید
شاهین جی تبدیل به جی ال : درجواب دوستمون گفته درصورت تبدیل تأخیر تعلق می‌گیرد بله من تبدیل زدم ۶ماه تأخیر داشتم حدودا ۱۰۰ملیون وبابت تبدیل ۲۱ملیون تعلق گرفته ولی چندماه طول میکشه بدن خداداند
g; : من 20خرداد تکمیل وجه کردم هنوز خبری از فاکتور نیست...
محمد : Cvt گیربکس اتوماتیک و sbrسنسور کمربند شاگرد
افشاگر : تو بیخود کردی مزدور منافق که حرف مفت میزنی وتو دل هموطنت رو خالی میکنی.من یکی از دوستام توشرکته وگفته شاید با تاخیر تحویل بشه ولی به همه ی اونایی که تعهد بهشون دادیم وقرارداد دارند خودرو به اندازه هست وقطعا تحویل میشه.بعضیا یا مریضند یا عمدا برای ایجاد یاس وناامیدی وآشوب تلاش میکنند.شنونده باید عاقل باشه
Azim : تو قرارداد من همچین چیزی نوشته نشده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی : یعنی 95 میلیون تومن سود تاخیر بهتون دادن ؟
علی بی پلاک : ولی فک نکنم تو این چن وقته تحویل داده باشن بلخره یه نفر باید تو سایت بگه تحویل گرفته ک خیال بقیه راحت بشه
مجید : اونی که مرداد ماه تحویل گرفته احتمال زیاد ثبت نامی اول تیر ماه یا خرداد ماه بوده ولی اونی که مهر ماه تحویل گرفته نمیدونم شاید شماره گذاری میکنن ولی به تعداد محدود
هادی : دوستان این حرف های افزایش الکی هست من تا دوشنبه صبر میکنم اومد که هیچ نیومد اول میرم شرکت جواب داد همونجا عیب نداره نداد شکایت میکنم وکیل میگیرم
24بهمن : کسی فوقالعاده24بهمن هست؟
کیان : 206 تیپ 2، یکم دورش رو با قیچی باید کوچیک کنی تا واشرش دورش بیفته
سجاد : همه گزارش دادیم
ساینا اس شهریور : صدای موتور و شتاب چطوره؟
ادیب : منم مثل شما هستم اگه فاکتور شدی اطلاع بده ممنون
نیسان تک : من 31 شهریور پدیرش شدم حالا به وقت تحویلم مونده نمیتونم نظر بدم با توجه به نظرات دوستان که میگن خرداد وتیر ثبت نام کرده بودن یه جای کار میلنگه من اردبیل هستم قبل ثبت نام من در شهریور ماه تو خود نمایندگی سایپا یه نفر اومده بود ماشینش رو بفروشه چکی گرفته بود بهش گفتم کی تحویل گرفتی گفت 10 مرداد خیلی ام مشتاق بود ماشین رو بده من پیش قسط رو بگیره من چک هارو پاس کنم از اونجایی که سند تو رهن بود ترسیدم و دلم میخواست به اسم خودم سند بیاد باز همونجا هم نیسان موجود بود همین الانم تو دیوار یکی اگهی گزاشته بود ازش پرسیدم میگه 2 مهر تحویل دادن فک میکنم نوع خودرو یا چیزهای دیگه در روند پیش برد پرونده مشتری شاید تاثیر میزاره این یه نظر شخصیه شاید دوستان واردتر باشن