H330 بررسی معایب بزرگ برلیانس

بررسی معایب بزرگ برلیانس H330

 

برلیانس H۳۳۰، نسخه صندوقدار H۳۲۰ است که تا سال ۲۰۱۶ در چین تولید و عرضه می‌شد. گروه خودروسازی سایپا کوشید در راستای بهسازی بازار خودروهای کشور، برلیانس H۳۳۰ را به عنوان یک سدان شهری و خانوادگی توسط شعبه پارس خودرو ارائه بدهد.

این خودرو به اندازه نسخه هاچ‌بکش که همان H۳۲۰ باشد محبوبیت به دست نیاورد، با این حال رضایت درصد زیادی از مشتریان را تا حدود زیادی جلب کرد. شاید اگر پای معایب برلیانس H۳۳۰ وسط نمی‌آمد، این خودرو می‌توانست استقبال بیشتری نیز دریافت کند.

در این گزارش از پرشین خودرو به بارزترین مشکلات خودرو برلیانس اچ ۳۳۰ خواهیم پرداخت و نگاه دقیقی به نقاط ضعف ماشین برلیانس H۳۳۰ خواهیم داشت تا مشخص شود آیا ارزش خرید دارد یا خیر.

آشنایی با برلیانس H۳۳۰

پیش از اینکه سراغ معایب برلیانس H۳۳۰ برویم، بد نیست اشاره کنیم که این خودرو در میان مدل‌های سری H۳۰۰، بیشترین کامنت مثبت را دریافت کرده است و تقریباً می‌توان آن را یکی از مناسب‌ترین سدان‌های شهری برلیانس دانست. H۳۳۰ در سال ۹۴ با پیشرانه ۱.۵ لیتری و گیربکس دنده دستی و اتومات به صورت CKD (قطعات منفصله) وارد کشور می‌شد و با آرم پارس خودرو در عقب و لوگوی برلیانس در جلو، راهی بازار می‌گردید.

از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰، نسخه آپگرید شده این خودرو با پیشرانه ۱.۶۵ لیتری و در دو تیپ دستی ۵ سرعته و اتومات ۴ سرعته ترونیک عرضه می‌شد. در نسخه اتومات آپشن‌های اضافه‌ای از جمله کیلس استارت، دوربین دنده عقب، نمایشگر مرکزی، غربیلک چرمی مجهز به دکمه‌های تنظیم صدا و ترمز دیسکی وجود دارند که در تیپ دنده‎‌ای مشاهده نمی‌شوند.

این سدان خانوادگی نسبتاً جادار، برای برخی راضی کننده بود و انتقادات فراوان عده‌ای دیگر را برانگیخت. در ادامه به نقاط ضعف برلیانس مدل H۳۳۰ خواهیم پرداخت تا در صورتی که قصد خرید این خودرو را دارید، با دیدی جامع و بی‌طرفانه تصمیم بگیرید.

کیفیت ساخت پایین، یکی از مهمترین معایب برلیانس H۳۳۰
اولین و بارزترین مشکلی که هرکسی با حداقل دانش خودرو متوجهش می‌شود، پایین بودن کیفیت ساخت متریال و بدنه است. برلیانس H۳۳۰ به عنوان یکی از اولین چینی‌هایی که راهش را به بازار خودرو ایران پیدا کرد، در مقایسه با سایرین از لحاظ کیفیت ساخت و مواد به کار رفته نقاط منفی زیادی داشت.

مشکلات خودرو برلیانس اچ ۳۳۰ در کابین

کابین هر خودرو بخش زیادی از فاکتور رضایت تجربه راننده را تعیین می‌کند و برلیانس H۳۳۰ در این زمینه قصور نابجایی از خود نشان داده است. استفاده از پلاستیک خشک و گرید پایین، گذشته از اینکه احساس اقتصادی و ارزان بودن ناخوشایندی برای سرنشین به وجود می‌آورد، در طولانی مدت به سرعت مستهلک شده و هزینه سنگینی بابت تعمیر و تعویض روی دست مالک می‌گذارد. قالب گیری قطعات نیز گویا سرسری انجام شده و چفت نشدن مطلوب قطعات داشبورد و برجا ماندن درزهای بزرگ، ظاهر داخل ماشین را نازیبا کرده‌اند. با این حال، حداقل از لحاظ ارگونومی می‌توان به برلیانس H۳۳۰ امیدوار بود.

مشکلات خودرو برلیانس اچ ۳۳۰ در ساختار فنی

یکی دیگر از ایرادهای وارد به برلیانس H۳۳۰، خشک و پرسروصدا بودن کمک فنرهای عقب این خودروست. این مشکل برای بعضی مالکان، چاره‌ای باقی نمی‌گذارد جز اینکه سراغ تعویض کمک فنرها با قطعات باکیفیت‌تر خودروهای دیگری از جمله رنو لوگان بروند.

ایرادهای سیستم الکتریکی هم از جمله مشکلات فنی برلیانس اتوماتیک H۳۳۰ هستند. این امر هم برمی‌گردد به کاربرد قطعات و ادوات درجه پایین و کم‌کیفیت که در طولانی مدت هم موجب تسریع استهلاک ماشین می‌شوند و هم ریسک‌های ایمنی برای سرنشینان به وجود می‌آورند. اکثر خودروهای چینی و به ویژه مونتاژی‌ها به وجود مشکلات در سیستم برق کشی و ECU معروفند، اما برلیانس H۳۳۰ که در وهله اول یکی از ارزان‌ترین سدان‌های چینی است، شکایات متعددتری در این رابطه داشته است.

مشکلات خودرو برلیانس اچ ۳۳۰ در رانندگی

کیفیت پایین متریال و تعلیق خشک علاوه بر قدیمی بودن گیربکس اچ ۳۳۰ سبب شده تا این خودرو دقیقاً گزینه مناسبی برای سفرهای طولانی نباشد. رانندگی با برلیانس H۳۳۰ برای زمان زیاد نه تنها آزارهای مکانیکی به همراه دارد بلکه دیلی‌های گیربکس، افت تدریجی توان خودرو و شنیده شدن صدای موتور در کابین در دورهای بالا، همگی از معایب برلیانس H۳۳۰ در هنگام رانندگی هستند. این مشکلات در تیپ‌های مجهز به گیربکس اتوماتیک AL۴ محسوس‌ترند و برخلاف تصور عموم، تیپ دنده‌ای این خودرو ضعف کمتری از این لحاظ به نمایش می‌گذارد.

ضعف پیشرانه برلیانس H۳۳۰

یکی از بارزترین ضعف های برلیانس H۳۳۰ نسبت به رقبای هم کلاس، در زیر کاپوت آن خوابیده است. موتور برلیانس H۳۳۰ از نوع ۴  سیلندر (BM۱۶LB) به کار رفته که ماکسیمم قدرت آن در عمل به ۱۰۳ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه می‌رسد. با این حجم قدرت، برلیانس اچ ۳۳۰ در به پیش راندن هیکل ۱۲۵۰ کیلوگرمی این خودرو در مسیرهای سراشیبی و سربالایی به مشکل برمی‌خورد و به قول رانندگان، «سنگین» پیش می‌رود. گذشته از آن، در تست‌های رانندگی عددی حول و حوش ۱۳ تا ۱۶ ثانیه برای صفر تا صد این خودرو ثبت شده که برای سدانی به این قد و قامت، ناامیدکننده است.

مصرف سوخت برلیانس H۳۳۰ در کاتالوگ، در حالت ترکیبی چیزی حدود ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده که زیادی تخیلی به نظر می‌رسد. در عمل این خودرو در جاده‌ها و رانندگی شهری، مقداری بیش از حد عادی سوخت مصرف می‌کند.

عرضه محدود قطعات با قیمت بالا

یکی از مهم‌ترین معایب برلیانس H۳۳۰، به مشکلات در عرضه و توزیع قطعات و تعمیرات آن مربوط می‌شود. یک تصادف جاده‌ای کلی یا جزئی، می‌تواند هزینه سنگینی روی دست مالک بگذارد (آن هم در صورتی که بعد از کلی جستجو، قطعه موردنظر را بیابد). کیفیت قطعات برلیانس H۳۳۰ تولید داخلی نیز چندان تعریفی ندارد و نسبت به هزینه‌ای که بابت خرید قطعات پرداخت می‌شود، بازدهی صددرصدی دریافت نخواهد شد.

کمبود امکانات در تیپ دنده‌ای

در راستای سیاست کاهش قیمت تمام شده برلیانس H۳۳۰، تیپ دنده‌ای این خودرو با تعداد آپشن‌های کمتری عرضه می‌شود. همانطور که اشاره کردیم، امکاناتی مانند تهویه الکتریکی، مه شکن، تنظیم برقی آینه و بالابر شیشه اتوماتیک، روکش فرمان چرمی، سانروف، کیلس استارتر و دستگاه مجهز مولتی مدیا در تیپ دنده‌ای حذف شده‌اند. درنظر داشته باشید که این خودرو به طور عمومی، از بسیاری آپشن‌های استاندارد جهانی بهره نمی‌برد و حذف تعدادی از امکانات برای کاهش قیمت، در نهایت تجربه رانندگی مشتریان را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

بازار ضعیف فروش برلیانس H۳۳۰

قدیمی بودن این خودرو در بازار جهانی، توقف تولید قطعات یدکی و تشدید تحریم‌ها، از جمله عواملی بودند که به توقف تولید برلیانس H۳۳۰ در ایران انجامیدند. این امر نه تنها روی هزینه و توزیع قطعات یدکی در بازار اثر می‌گذارد بلکه توقف تولید، تبدیل به عاملی می‌شود برای افزایش نجومی قیمت این خودرو در بازار دست دوم و آزاد.

ضعف در ارائه خدمات پس از فروش

معایب برلیانس H۳۳۰ به ساختار و مونتاژ آن ختم نمی‌شود؛ کم نیست تعداد رانندگانی که در میان تجربیات منفی با برلیانس H۳۳۰، از عدم ارائه پشتیبانی مناسب، نبود یک مسئول پاسخگو برای پیگیری شکایات و محدودیت‌ها در عرضه و توزیع قطعات خودرو نیز ناراضی بوده‌اند. از پارس خودرو به عنوان عرضه کننده این ماشین در بازار داخلی انتظار می‌رود که اقدامی در این باره انجام دهد و زمینه ارائه خدمات و نمایندگی‌های معتبر در سراسر کشور را در سطح گسترده‎‌تری فراهم کند.

برلیانس H۳۳۰ بخریم یا نه؟

تا اینجا به معایب برلیانس H۳۳۰ پرداختیم و از ضعف‌هایی صحبت کردیم که تا کنون با این خودرو تجربه شده‌اند. با آگاهی از مشکلات خودرو برلیانس اچ ۳۳۰، تصمیم نهایی با شماست که این خودرو را انتخاب نمایید یا خیر. اگر به دنبال خودرویی هستید که سواری تیز، شتاب بالا با آپشن‎هایی بالاتر از حداقل‌ها و آسایش در سفرهای طولانی را تأمین کند و با هزینه بالای نگهداری مشکل دارید، پیشنهاد می‌کنیم سراغ خودروهای دیگری در سگمنت‌های سدان، SUV و حتی کراس اوور بروید. با وجود تمام نقاط ضعف ماشین برلیانس H۳۳۰ که برشمرده شد، رانندگانی هستند که این خودرو را به بسیاری از مدل‌های وطنی ترجیح می‌دهند.

 

منبع

ایران جیب

 

 

 

برچسب : خودرو , بررسی , معایب , بزرگ , برلیانس






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

مجید
0

واقعا مزخرف و چرت گفته این مقاله
حتما سمند و پژو تیبا خیلی خوبه
برلیانس قابل مقایسه با خودروهای داخلی نیست
06:45  1403/08/08
پاسخ دادن
محمد
2

چرت تر از این حرفا نشیده بودم یک چرخ می ارزه به ایران خودرو و سایپا
09:41  1403/04/10
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
B : سلام تحویل۱۵ مهر کسی خبر داره کی فاکتور میشه
سلام جناب خوب هستین قربان : چه خبر خانواده خوبن سلامتی والده محترم خانم بچه ها راستی چکار کردین وام جور شد؟ اقساطی که سنگین نیست؟ حالا مدارکش میفرستم واست ممنون میشم رفتید مدارک منم تحویل بدین شاید تا قبل از عید نوبت ما هم شد با نیت خیرتون منم خبر سلامتی چی بگم والا همش گرفتار تعمیرات و بازسازی خونم هرچی پس انداز بود خرج کردم واسه نوسازی خونه حالا اگه بشه تا قبل از عید تموم بشه زنده باشی سلام برسونید تشریف بیارید خوشحال میشیم شبتون بخیر خدانگهدار
T8امیر : سلام ۱۵ آبان پلاک شد مدارک ماشینم رسید دستم ولی خدشه تحویل ندادن نمایندی رستمی شیراز
محیا : سلام چطورشما۲ابان شاسی شدید و الان تحویل گرفتید ومن ۲۳مهر پلاک شدم هنو تو مرحله ی حمل هست ؟تی۸مشکی ثبت نام ۲۵خرداد
X5 اردیبهشت : با سلام ثبت نام اردیبهشت هنوز تو تکمیل وجه مونده من نمیدونم چه فرقی هست که بعضیها میگم ما تحویل هم گرفنیم
حسین... : بازهم یک شیرین کاری بی مزه از مزدوران وجیره خوران سایپا! پس شما آشغالهای مواجب بگیر سایپا که سالی چند بار ماشینهای متفاوت از شرکتتون میگیرین بعداز فروش لباسای خودتون و خانوادتون چی چی تون را خرج تهیه پیش پرداخت ماشینتون میکنید؟
مهسا : دوستان خبری از دعوتنامه آذر ماه ندارید؟؟؟؟؟؟؟؟
ناصر محب نژاد : J4سفید ثبت نام۱۸ اردیبهشت از نمایندگی سلیمانی پور از شهر ری ۶اردیبهشت شاسی ۲۸ارسال مدارک وامروز هم کارت ماشین رافرستادن ماشینو کی تحویل میدن خدا میدونه خسته شدیم
حسین : روزی ۷۵۰ هزار تومان
Mr.p : کسی هست تحویل گرفته باشه از 90 روزه ها
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا : منم تحویل 4بهمن بودم الان شدم 30 بهمن . امروز هم دعوتنامه تکمیل وجه اومد واسم
یاسین : سلام پیام واریز براتون اومد چقدر بوده
سورن دوگانه : سلام ، فاکتور شدم ولی پلاک نشده چند روز طول میکشه پلاک بشه؟
محمد رحیمی : سلام بعد از فاکتور چند روز طول می کشه پلاک شه
قاسم رشیدی : من لیفان 620 1600خریدم بیشتر از 200کیلو بار میزنم داخلش عقب ماشین رو زمین می‌خوابه دلیلش چیه
نیما : سلام برداران وحواله داران عزیزیه تجمع بذاریم سازمان استاندارد که بهانه ایرانخودروتمام بشه مطمئنم ربطی به سازمان استاندارد نداره فقط ما بایدازطرف سازمان استاندارد پیگیری یاتماس بگیریم
حمید x33 cross : پاسخ به مهساfx من تایید لیزینگ 7 تیر تحویلی 17 شهریور مدارکم مشکلی نداره پس چرا وام منو نمیریزه بانک سگ مال شمارو ریخته عجب گیری افتادیم
X33 cvt : سلام دوستان ، کسایی که x33 cvt تاریخ قراردادشون بین اردیبهشت تا خرداد بوده تحویل گرفتن؟ من تقریبا تاریخهای ثبت نامهارو بررسی کردم و از خرداد تا مرداد ثبت نام ایکس33 نبوده . میخوام ببینم اونایی که قبل خرداد ثبت نام کردن تحویل گرفتن؟ میخوام ببینم کی نوبت میرسه به ثبت نامی های بعد مرداد . من تاریخ قراردادم 6شهریور1403 هست و تحویل سیستمی 18دی و همه مدارک هم اومده
ساینا استاندارد 85 گانه ارومیه : 90روز عادی
ساینا استاندارد 85 گانه ارومیه : دوستان میدونید بعد 24 شهریور و مهرماه چه تاریخ هایی واریزی داشتیم؟