تصمیم شورای رقابت برای قیمت خودرو

تصمیم شورای رقابت برای قیمت خودرو

 

از آنجایی‌که در سال‌های اخیر به ویژه از سال 1400 تا به امروز قیمت خودرو در بازار به دلایل مختلف با نوسانات شدیدی روبه‌رو شده، شورای رقابت برای قیمت‌گذاری خودرو مجدداً تصمیمات جدیدی اتخاذ است.

به گزارش خبرآنلاین، در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی تصمیم شورای رقابت برای قیمت‌گذاری خودرو بپردازیم، بنابراین با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

 

آشفتگی بازار خودرو و ورود شورای رقابت

سال ۱۴۰۱، سال بسیار تنش‌زا و پرنوسان‌ برای بازار خودرو بود. اتفاقاتی نظیر افزایش ناگهانی نرخ ارز، شرایط اقتصادی متزلزل، تورم و عدم تطابق میان عرضه و تقاضا موجب افزایش قیمت روز خودرو صفر کیلومتر و خودرو دست دوم شد. دولت برای کاهش قیمت خودرو و ایجاد تعادل در بازار تصمیم به راه‌اندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو، فروش خودرو در بورس کالا و واردات خودرو خارجی گرفت.

در ادامه، نیز طرح ورود شورای رقابت به عرصه خودرو برای ایجاد تعادل قیمت‌ها در بازار خودرو مطرح شد. این طرح جهت ساماندهی صنعت خودرو در تاریخ ۱۷ خردادماه سال ۱۴۰۱ از سمت مجلس به دولت ابلاغ شد.

در طرح ساماندهی صنعت خودرو توسط شورای رقابت، شرکت‌های خودروسازی موظف به اعلام قیمت نهایی محصولات تولیدی خود با توجه به میزان سود و قیمت قطعی فروش بعد از محاسبه را به شورای رقابت شدند.

اما همچنان شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودروها نقشی نداشت. بنابراین با افزایش قیمت روز خودرو در بازار و حذف طرح‌های فروش خودروسازان، متقاضیان به تدریج به سمت خرید خودروهای صفر از بازار بورس سوق پیدا کردند. در نهایت، شورای رقابت در تاریخ شنبه ۱۷ تیر 1402 طی جلسه ۵۸۴ تصمیم به قیمت‌گذاری خودرو گرفتند.

 

آخرین تصمیمات شورای رقابت در مورد قیمت خودرو

با توجه به آخرین تصمیمات شورای رقابت در مورد قیمت خودرو، شورای رقابت در پاسخ به دستور ریاست جمهور حین دفاع از مصوبه خود، عوامل افزایش قیمت خودروهای مونتاژی را به شرح زیر بیان کرد.

قیمت‌گذاری محصولات خودروسازان مونتاژی پیش از ورود شورای رقابت، برطبق تصمیمات هیأت‌مدیره شرکت‌های خودروساز انجام شده و به متقاضیان قیمت‌هایی بالاتر از قیمت‌های مصوبه شورا اعلام شده است.

حفظ، استمرار و تحقق تولید خودرو به ایجاد انگیزه جهت تداوم تولید و رفع مشکلات بستگی داشته و عدم سودآوری یا زیان، تولید را که توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، دچار بحران و توقف خواهد کرد.

بر طبق آخرین تصمیمات شورای رقابت در مورد قیمت خودرو، اصلاح قیمت‌ خودروها با توجه به بررسی اسناد و مدارک، اطلاعات حسابداری و صورت‌های مالی قانونی، انجام شده است.

قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت در جلسه ۵۸۴، نسبت به قیمت‌های شرکت‌های خودروسازی کاهش یافته و با تداوم در تولید، افزایش عرضه و واردات خودرو، بازار به ثبات پایداری خواهد رسید.

شورای رقابت از هرگونه بررسی کارشناسی فنی مبنی بر افزایش قیمت و هرگونه عملکردی جهت ایجاد رقابت‌ بیشتر در بازار خودرو و رفاه متقاضیان محصولات تولیدی استقبال خواهد کرد.

 

سرانجام شورای رقابت و تصمیمات دولت در خصوص قیمت گذاری

بازار خودرو در ماه‌های اخیر بسیار بهم ریخته بوده و بازار دچار تزلزل و بی‌ثباتی شده است. با توجه به لیست قیمت خودرو امروز و آخرین قیمت خودرو امروز، خرید و فروش خودرو با رکود بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شده است. همچنین به علت نوسانات نرخ ارز و تصمیمات دولت، بازار با شوک چشم‌گیری روبه‌رو شده است.

به همین سبب، شورای رقابت در تاریخ 17 تیرماه 1402 برای قیمت‌گذاری خودروها تصمیماتی اخذ کرده تا تولید محصولات داخلی را رونق ببخشد و در بازار تعادل ایجاد نماید. واکنش بازار به مصوبه جدید شورای رقابت، ابتدا با افزایش قیمت خودروها و بعد از آن با کاهش چشم‌گیری روبه‌رو شده است.

اما بعد از گذشت چندین روز از نتیجه مصوبه شورای رقابت بر بازار خودرو، در تاریخ یکشنبه ۲۵ تیرماه، ریئس جمهور با نظر شورای رقابت مخالفت کرده و قصد دارد در یک جلسه ویژه با توجه به تصمیمات ریئس جمهور مجدداً قیمت خودروهای مونتاژی را مشخص نمایند. در حالی‌که طی چند روز اخیر با توجه به آخرین قیمت خودرو امروز برطبق مصوبه شورای رقابت، قیمت‌ محصولات تولیدی کاهشی داشته و قیمت‌ها تعدیل شده‌اند.

 

سرنوشت بازار خودرو

بر اساس گفته‌های بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، درباره قیمت خودرو امروز در بازار، دولت مخالف با اخذ این‌گونه تصمیمات یک‌جانبه، بدون توجه به شرایط اقتصاد کشور و تحقق شعار سال برای مهار تورم است.

در ادامه بیان می‌دارد که بر طبق صلاحیتی که مجلس شورای اسلامی به شورای رقابت داده، شورای رقابت برای تصمیم‌گیری درباره آخرین قیمت خودرو امروز استقلال داشته و دولت نیز به این تصمیمات احترام می‌گذارد. اما به عقیده دولت هر نهاد صلاحیت‌دار نمی‌تواند بدون همکاری و هماهنگی با نهادها و دستگاه‌های دیگر یک‌طرفه و یک‌جانبه تصمیم‌گیری نماید.

 

مصوبه شورای رقابت برای خودروهای مونتاژی

با توجه به آخرین تصمیمات شورای رقابت در مورد قیمت خودرو و مجادله میان شورای رقابت و شرکت‌های خودروسازی بخش خصوصی، نایب رئیس شورای رقابت، محمود دودانگه، اعلام کرد که مصوبه‌ اعلام شده توسط این شورا، لازم الاجرا خواهد بود. همچنین ایجاد هرگونه تغییرات لازم، در چارچوب دستورالعمل تنظیم بازار خودرو امکان‌پذیر است.

نایب رئیس شورای رقابت نیز بیان کرده که قیمت پایه‌ای محصولاتی که به دلیل عدم تکمیل اطلاعات و اسناد هزینه‌ای، مشخص نشده‌اند، در هفته‌های آتی اعلام خواهند شد.

 

کلام آخر

با توجه به عواملی نظیر تورم، نوسانات نرخ ارز، تصمیمات دولت و عدم تعادل میان عرضه و تقاضا، شرایط کنونی بازار خودرو بسیار بهم ریخته است. به همین سبب شورای رقابت تصمیم به ورود به بازار خودرو، جهت ساماندهی قیمت محصولات تولیدی اتخاذ کرده است.

در این طرح شورای رقابت با هدف قیمت‌گذاری خودروهای تولیدی شرکت‌های خصوصی در تاریخ 17 تیرماه 1402 طی جلسه ۵۸۴ تصمیم به بررسی قیمت محصولات مونتاژی گرفته اند. انتظار می‌رود که با توجه به این طرح، قیمت خودروها کاهش یابد و بازار به حالت پایداری برسد.

منبع

ایران جیب

 

 

برچسب : خودرو , تصمیم , شورا , رقابت , قیمت , خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
هادی : تولید خرداد هم تو کدال نوشتن. جمع شاهین های تولید شده خرداد ۲۵۰۰ تا شد. هر ماه تولید کمتر ، نرخ فروش بیشتر. تو ۳ ماه امسال ۸۰۰۰ تا تولید شد. با این روند فکر کنم اونایی که نیمه دوم ۴۰۲ پیش پرداخت دادن . دعوتنامشون پاییز بیاد تحویل واقعی بیفته سال بعد. چون هنوز پیش پرداخت های نیمه اول مهر ۴۰۲ کامل نیومده.
علی : اینا رو از کجات در آوردی
هلیا : سبحان جان،خیلی ممنون،بسه.دیگه راهنمایی نکن،حوصله نداریم،تو هم تازه گرم شدی! ول کن نیستی.
مانی : این استدلال ها و محاسبات را از کجا درآوردی!؟ همش اشتباه یا بدون سند و مدرک بود.اینها را هم داداش همکارت گفته !؟
سروش : از کجا به این عدد رسیدی. اولا توی قرارداد ننوشته 30 روز کاری و فقط گفته 30 روز و در خصوص جریمه دیرکرد حدود درصد 28% میشه که عددش تقریبا دو برابر این عددی هستش که شما کفتی حدود 650 هزار میشه برای هر روز . فقط احتمالا هزینه های سال 1404 که نسبت به پارسال افزایش داشته ازش کم می کنن که حدود کمتر از 10 میلیون باید باشه
شاهین اردیبهشت : همه جا همینطوره ،داداش رفیق منهم در شرکت BMW آلمان شاغله،اونجا هم بخاطر تحریم از طرف دولت ایران ،تولیدشون پایین اومده،همه بیکارند.....اصلن یه وضعی ها...
شاهین پلاس : به داداش رفیقت سلام برسون،بگو :داداش رفیق.... با مرام ،،آخه شاهین Gو cvt رو هم نمیدید.کامنت های اونها رو هم در گروهشون ببین.اونها هم ذله شدن و هر هفته جلوی سایپا معترض هستند....داداش رفیق شیطون بلا،بد بد....دیگه دوستت ندارم.
وحید : ایرانخودرو و سایپا( بخصوص سایپا) دو شرکت کاملا ورشکسته هستند،دولت هم به همین دلیل با گران کردن متوالی قیمت این دو کارخانه کنار میآید،حتی اگر بجای 15 درصد فعلی، پنجاه درصد هم گران بکنند،چاله چوله ها و بدهی های سنگین آنها پر نمیشود،هر روز فعالیت آنها میلیاردها تومان ضرر است.کرمان خودرو و بهمن خودرو ،راهش را پیدا کردند،بجای تولید ،قطعاتCKDمیآورند و اینجا فقط مونتاژ میکنند( انصافا بعضی خودروهایشان هم باکیفیت است)،سود معقولی هم میبرند.ایرانخودرو و سایپا هم بجای تولید خودروهای بی کیفیت و گران،باید( در صورت امکان) فقط لیسانس خودروهای ارزان کره و مالزی و ترکیه، را بگیرند و فقط مونتاژ کنند،شاید نجات پیدا کنند.
سبحان : لازم به ذکر هستن اینم بگم از روز تکمیل وجه سی روز کاری حساب کنین از اون ببعدش هرروز کاری 384 هزار تومن سود تاخیر میدن شانسمونم همه این ماها یا پنج شنبه جمعس یا تعطیل رسمی یعنی سود تاخیر خیلی زیادیم بهمون تعطلق نمیگیره یک هفتم ک بخاطر جنگ تعطیل بودن به اونم سود تاخیر تعلق نمیگیره
سبحان : دیروز به چند نفرشون زنگ زدم تو دیوار همشون تکمیل وجه ۲۰ تا ۲۲ اسفد بودن ک تحویل گرفتن از ۲۲ تا ۲۶ اشفند فعلا خبری نیست داداش همکارمم تو سایپا خط شاهین کار میکنه میگه داریم تولید میکنیم ولی فعلا موتور تیوفایو زیاد نصب نمیکنن دارن cvvt نصب میکنن احتمالا میخوان اول قراردادی قدیمیو بدن بعد برسن به ما ک تیوفایو هستیم وقراردادمون جدیدتره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تیگو8 : سلام دوست عزیز تاریخ سیستم شما کی بوده
واریزی 9 فروردین1404 : همش الکیه .این بی شرف ها دارن با اعصاب مردم بازی میکنن ، این ها همون خائن ها وطن هستند باید بگیرنشون اعدامشان کنند
خسارت دیده از سایپا : دوشنبه کیامیان بریم دم در اون خراب شده؟ اعلام کنید جمع شیم
اطلس آذر : مثل این که هنوزآذر 3ماه دیگ مشخص نیست من بعدتعطیلات میرم ک پولموبگیرم ازاین دزدا چادرم میبرم همونجامیزنم هرکی آمد خوش آمدمن تاپولمونگیرم هم چادرجمع نمیکنم دیگ 17ساعت هم فاصله دارم ولی دیگ چاره ای نیست بایدبرم شماهم خواهش میکنم بیاین
ساینا اس بهمن : امید خدا یک دست باشیم حق مونو میگیریم
مهندس : یک نکته دیگه بگم که از تاریخ تحویل روی کاغذ تا تحویل واقعی نمایندگی دقیقا یکماه شد، یعنی یکماه تاخیر اما اینا دو هفته بعدش فاکتور میکنن که سود ندهند دیگه. دو هفته هم بعدش طول میکشه تحویل بدهند. میشه یکماه. اینو در جریان باشید خلاصه
ساینا فوری : آفرین لطفا همگی همکاری و شرکت کنید تا نتیجه عالی بگیرید چون هر چه دست رو دست گذاشته بشه از فاکتور خبری نیست.
مهرداد کرج. فوق العاده : وعده دیدار ما دوشنبه کیلومتر 11، من تو بورس کل زندگی مو باختم بخدا به ت خط رسیدم
14خرداد : سلام دوستان من تحویل14خرداد مادران رنگ سفید بودم.26 فاکتور شدم.10تیر تحویل گرفتم. الان رفتم کاستومر زده طرح تبدیل خودروی رانا!!!! انگار هرچی قرارداد رانا دارن خودکار براش تبدیل میزنن!!!
خانم : فکر میکردم فقط من اینطوریم خیلی خوشحال شدم دیدم مثل من بازم هستن.