شرایط فروش خودروها تغییر خواهد کرد؟

شرایط فروش خودروها تغییر خواهد کرد؟

 

پروسه اولین فروش خودرو در سال جاری بدون ثبت‌نام در سامانه عرضه یکپارچه از 21 مرداد آغاز شد؛ اما حواشی این فروش هنوز ادامه دارد. از اسفند ۱۴۰۱ با هدف ساماندهی بازار و جلوگیری از تخلف خودروسازان، عرضه خودرو در سامانه یکپارچه انجام شد؛ این در شرایطی است که با شکست طرح فروش همسان، در سال جاری عرضه خودرو بار دیگر به طور مستقیم به خودروسازان محول شد.

هرچند مسوولان وزارت صمت دولت سیزدهم که ازجمله طراحان عرضه یکپارچه خودرو بودند، هم‌اکنون در این وزارتخانه حضور ندارند و مشخص نیست که پاسخگوی این طرح شکست‌خورده کدام مقام مسوول است؛ با‌این‌حال واگذاری فروش به خودروسازان آن هم با قرعه‌کشی، بازگشت به روش قبلی و البته مسیر شکست‌خورده در فروش خودرو است. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که پیام طرح‌ها و ایده‌های مختلف فروش خودرو که از قضا تنها شکست را به خود دیده، برای سیاستگذار جدید خودرو چیست؟ آیا ایده جدیدی برای فروش خودرو در راه است؟

آنچه مشخص است هر ایده‌ای با هدف محدود کردن خرید، تاکنون به نتیجه مطلوب منجر نشده، با‌این‌حال باز هم تجربه‌های قبلی تکرار می‌شود. دو سال پیش سامانه یکپارچه خودرو با ده‌ها بند و مقررات جدید برای جلوگیری از خرید واسطه‌ای اعمال شد و نتیجه‌ای نیز جز گستردگی دلالی در بازار خودرو نداشت.

حالا باز هم به روش قرعه‌کشی برای دریافت خودرو بازگشته‌ایم؛ با این تفاوت که صنعت خودرو حال و روز خوشی ندارد و تولید از ابتدای سال جاری روند نزولی به خود گرفته است.

از سوی دیگر خودروسازان هنوز تعهدات سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ را به طور کامل انجام نداده‌اند و فریز ۱۶ماهه قیمتی تولید را در شرکت‌های خودروساز کاهش داده است.

بنابراین طرح اخیر فروش در بدترین شرایط و تنها به منظور جمع‌آوری نقدینگی در شرکت خودروساز اجرا شده است.

هر‌چند در فروش اخیر نیز محدودیت‌های خرید پابرجا بود، اما دلالان در این مدت کارآزموده‌تر شده و تمامی روش‌هایی را که می‌تواند به معامله پرسود انجامد در این مدت آموخته‌اند.

بنابراین با توجه به شرایط کنونی نمی‌توان انتظار داشت که تغییری در بازار یا صنعت خودرو روی دهد. با این حال، آیا با فروش اخیر باید در انتظار معجزه حذف دلالی در بازار خودرو بود؟ پس وعده‌های ساماندهی بازار خودرو چه شد؟

این سوالات هیچ پاسخی ندارند همان‌طور که فروش اخیر نیز تاثیری در بازار خودرو به همراه نخواهد داشت.

اما بازگردیم به فروش بزرگ خودرو که حدودا دومیلیون و ۲۰۰هزار متقاضی برای دریافت محصولی از شرکت ایران‌خودرو اقدام به ثبت‌نام کرده‌اند. حدودا دو هفته‌ای است که این فروش بسیاری از شهروندان را به خود مشغول کرده است.

از دپوی ۲۳۰میلیون تومانی خودرو گرفته تا عملکرد بانک‌ها در همراهی با مشتریان برای اعطای وام و ثبت‌نام و دیگر قضایا. هر‌چند با توجه به عرضه ۱۱۵هزار خودرو برای افراد عادی، طرح جوانی و فرسوده‌ها، شانس برنده شدن در این طرح ایران‌خودرو بسیار ناچیز است؛ بااین‌حال سوداگران بازار و متقاضیان واقعی یک بار دیگر شانس خود را برای خرید از کارخانه امتحان کرده‌اند.

طبق بررسی‌ها افراد عادی برای برگزیده شدن در این لاتاری، حدود سه‌درصد شانس دارند؛ یعنی از هر ۳۲ نفر یک نفر از افراد عادی موفق به خرید خودرو از کارخانه خواهد شد.

همان‌طور که عنوان شد این طرح با حواشی زیادی همراه بود، به‌طوری‌که در مرحله ثبت‌نام مشخص نبود که متقاضیان چگونه باید در این طرح شرکت کنند؛ بدین معنا که تفکیک فروش فوق‌العاده (فوری) از پیش‌فروش در اطلاعیه‌های ایران‌خودرو مشخص نشده بود.  این تفکیک زمانی مشخص شد که سازمان بازرسی کل کشور به این موضوع ورود و خودروساز را مقید به تعیین روش‌های فروش کرد.

هرچند برخلاف گذشته به جای وزارت صمت این بار سازمان بازرسی به موضوع عرضه خودرو ورود کرده با‌این‌حال باز ابهاماتی در نحوه تخصیص خودرو به متقاضیان وجود دارد.

به عنوان مثال در اطلاعیه آخر ایران‌خودرو به این نکته اشاره نشده وقتی متقاضی خواهان خرید فوری یا فوق‌العاده است،‌ از زمان فراخوان تا تکمیل وجه چه بازه زمانی در نظر گرفته شده است. شرکت فروشنده باید این نکته را مدنظر قرار دهد که بسیاری از متقاضیان واقعی، با هدف جایگزینی خودروی قدیمی خود با محصولی جدید در این طرح شرکت کرده‌اند و باید فرصتی برای فروش خودروی قدیمی خود داشته باشند. در این زمینه برخی از منابع غیررسمی، فرصت ۱۰روزه را برای پرداخت هزینه قطعی خودرو در فروش فوق‌العاده عنوان کردند که درست نیست.

در قرعه‌کشی‌های قبلی، ایران‌خودرو فرصت سه‌روزه‌ای برای پرداخت هزینه خودرو در نظر می‌گرفت که ظاهرا این بار هم متقاضیان فروش فوق‌العاده بعد از فراخوان این شرکت، باید سه‌روزه هزینه قطعی خودرو را پرداخت کنند.

از سوی دیگر زمان قرعه‌کشی خودرو با ورود سازمان بازرسی کل کشور به تعویق افتاد که این موضوع نیز چالشی در ثبت‌نام اخیر به شمار می‌آید.

تجربه شکست‌خورده

همان‌طور که عنوان شد فروش اخیر، خود حاوی پیامی به سیاستگذار جدید خودرو است؛ این پیام که تا زمانی که قیمت خودرو اصلاح نشود و سایه دولت بر خودروسازی کشور همچنان گسترده باشد نباید در انتظار معجزه‌ای در تولید و عرضه خودرو بود.

تا زمانی که خودروساز مجبور به فروش محصولات تولیدی خود با زیان است و فاصله قیمتی بازار و کارخانه نیز همچنین برقرار باشد، با موجی از متقاضیان خودرو روبه‌رو خواهیم بود.

همان‌طور که پیش از این در این صفحه به آن اشاره کردیم، تقاضای واقعی خودرو در کشور حدود یک‌میلیون و ۲۰۰هزار دستگاه است؛ این بدین‌معناست که تقاضای بیش از این کاذب و تنها با هدف واسطه‌گری صورت می‌گیرد.

بهتر است زمانی که صرف فکر کردن به اجرای روش‌های غیر‌معمول فروش می‌شود، به اقدامات ساختاری و بنیادی اختصاص پیدا کند تا هم شاهد رشد کمی و کیفی خودرو باشیم و هم بازار خودرو ساماندهی شود.

مسیرهای فروش همچون قرعه‌کشی یا اولویت‌بندی و دیگر راه‌هایی که پیشنهاد می‌شود، سیاستگذار را از مسیر اصلی در اصلاح خودروسازی دور می‌کند و عایدی نیز در بر ندارد. اگر سیاستگذار به اصلاح قیمت بپردازد دیگر نیازی به اجرای روش‌های قبلی شکست‌خورده در فروش نیست.

 

منبع

دنیای اقتصاد

 

 

برچسب : خودرو , شرایط فروش , تغییر , شرایط , فروش , خرید






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
نسترن : سلام من 8اردیبهشت تکمیل وجه کردم شاهین پلاس پیش فروش اما فاکتور نشده مطمئن هستید
زینب : ما که تکمیل وجه ۱۴ اسفند هستیم هنوز فاکتور نشده و زنگ زدیم شرکت میگن فعلا معلوم نیست کی فاکتور بشه
اکبری : بد واریز وجه چند روزه ماشین میاد نمایندگی
شاهین g : سلام نه هنوز ولی تبدیلی چند روز پیش اومد
مهدی : دلتون رو صابون نزنید برای کاهش قیمت یا گرفتن تارا اتومات جای دستی فردا پس فردا میان میگن اشتباه شده بود ایران خودرو تازه ارزان هم حساب کرده داره ضرر هم میکنه
بیژن : با درود ، یه کم طول میکشه ، کارت ماشین حدودا دو هفته ولی برگ سبز یکی دو ماهی زمان میبره ،کارت ماشین اگر به پست ارسال بشه پیامک میاد از طرف راهور
ایکس۵ : دوستان یکی منو راهنمایی کنه من وضعیت مدارکم در سامانه سخا از تاریخ ۱۴مرداد، فقط بارکد تولید شده و هنوز تحویل پست ندادن پس کی ارسال میشه؟؟؟؟
cvt : اینا ماشین بده نیستن. اگه میخاستم بدن. تا الان داده بودن.
حسین : 13 آذر تکیمل وجه کردم هنوز خبری نیست
علی : یک ساعته دارم فکر میکنم کا دبلیو سی چیه 😂حداقل اسمشو درست بنویس🤨
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 تیر : خدا شفات بده اونوقتی که اضافه هایی که گرفتنو پس بدن تو اولین نفری هستی ک میگیری و خرجش میکنی حالا پس بدن یا ندن تو چرا شعورتو به رخ مردم منتظر میکشی
احسان 13 تیر : نه دادا فاکتور نشده چند روز پیش زنگ زدم گفتن تا یکشنبه فاکتور میشه
6دنده پیش فروش31مردادآلمنیوم : آخر مرداد هم زوده بنظرم آخر شهریور
6دنده پیش فروش31مردادآلمنیوم : شهریوری ها از الان یکم زود نیست اضطراب؟کلی مونده تازه خرداد ماه رو ندادن بنظرم آخر مرداد بفکر باشید
6دنده پیش فروش31مردادآلمنیوم : اپتیما
6دنده پیش فروش31مردادآلمنیوم : اگر وارد آبان شدید نزد قرار داد های ماه جاری بدونید که قرار هست با تاخیر زیاد تحویل بگیرید
6دنده پیش فروش31مردادآلمنیوم : متن رو با دقت نخوندید اگر بزنه قرار دادهای ماه جاری درحال فاکتور می باشد یعنی ماهی که هستیم مثلا مرداد اگر تحویلتون مرداد باشه فاکتور می شید یکم بگذره برای شما میزنع دهه سوم مهر درحال فاکتور می باشد وارد آبان که بشید دوباره میزنع ماه جاری اگر اینو بزنه فاکتورتون نزدیکه دوست عزیز
6دنده پیش فروش31مردادآلمنیوم : قانون برای همه یکسانه اگه قرار باشه افزایش نخوره باید پول مارو برگردونه نزدیک صد تومن اضافه دادیم فرمایش شما کاملا صحیح است
رانا : واسه مافروش فوق العاده هاکه فاکتورشدن تکلیفشون چی میشه داداش؟؟
دنا اتومات تحویل 31 شهریور : الان دنا اتومات به چی تبدیل شه