آغاز تحقیق و تفحص مجلس از ایران خودرو

آغاز تحقیق و تفحص مجلس از ایران خودرو

 

رئیس و دو عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نظرات موافق و مخالف خود را درباره تحقیق و تفحص دوباره از ایران خودرو مطرح کردند.

به گزارش ایلنا، هرچند مجلس از تحقیق و تفحص دوباره ایران خودرو خبر داده اما اعضای کمیسیون صنایع و معادن تصریح کردند که این موضوع هنوز به کمیسیون یادشده ارجاع نشده با این حال در میان اعضای کمیسیون نیز نظرات مختلفی درباره ضرورت داشتن یا نداشتن این امر وجود دارد.

در تحقیق و تفحص نباید به دنبال مچ‌گیری بود

رضا علیزاده، رئیس کمیسیون صنایع و معادن در این باره توضیح داد: در دوره دهم مجلس هم تحقیق و تفحص از عملکرد ایران خودرو صورت گرفت و نقاط ضعف این شرکت و ایرادات آن شناسایی و راه‌حل‌های مناسبی هم برای برون‌رفت از شرایط اتخاذ شد.

وی افزود: گزارش تحقیق و تفحص ایران خودرو در آخرین روزهای فعالیت مجلس دهم قرائت شد و ایراداتی که سبب شد این صنعت آنچنان که باید رضایت مصرف‌کننده را فراهم نکند مطرح شد، این گزارش حاصل هزاران ساعت کار کارشناسی بود که در اختیار خودروسازان قرار داده شد البته بررسی اینکه تا چه میزان به آنچه به آنها عرضه شد عمل کردند جای خود دارد.

علیزاده تصریح کرد: در تحقیق و تفحص نباید به دنبال مچ‌گیری بود بلکه باید نقاط ضعف شناسایی و برای حل آنها راهکار ارائه شود بنابراین اگر با این رویکرد صورت بگیرد خیلی هم خوب است.  

دلایل کافی برای تحقیق و تفحص وجود دارد  

مصطفی پوردهقان، عضو کمیسیون نارضایتی عمومی که نسبت به کیفیت، قیمت و عرضه محصولات ایران خودرو وجود دارد را دلیل کافی برای ورود مجلس به موضوع تحقیق و تفحص اعلام کرد و گفت: موضوع عجیبی نیست، صنعت خودروی کشور و در زیرمجموعه آن ایران خودرو در شرایط زیاندهی قرار دارند، همچنین انحصاری بودن این شرکت و دستوری بودن قیمت محصولات آن دو موضوع عجیب است و انجام یک تحقیق و تفحص را می‌طلبد.

وی افزود: صنعت خودرو امروز نیاز به اعمال بسته‌‌ای از سیاست‌های نو دارد از جمله اینها سیاست‌های ضدانحصاری، فناوری‌مدار و مبتنی بر تقویت خدمات پس از فروش و پس از اینها خصوصی‌سازی صنعت است.

تحقیق و تفحص را نباید لوث کرد

بهنام رضوانی، دیگر نماینده عضو کمیسیون صنایع و معدن از مخالفت خود با تحقیق و تفحص گفت و اظهار کرد: تحقیق و تفحص را نباید لوث کرد و باید مستنداتی باشد که نیاز به تحقیق و تفحص را توجیه کند، ضمن اینکه تحقیق و تفحص نباید در اولویت باشد بلکه به عنوان گزینه نهایی مطرح می‌شود زیرا انجام آن نیاز به یک پروسه قانونی وقت‌گیر دارد.

وی تصریح کرد: در موضوع ایران خودرو مساله کشف نشده‌ای وجود ندارد که با این کار شناسایی شود، به نظر من امروز گره کور ایران خودرو قیمت‌گذاری محصولات آن است؛ ایران خودرو ادعا دارد که با قیمت‌های کنونی متضرر است اما وزارت صمت، ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت به این ادعای ایران خودرو پاسخی نداده‌اند.

رضوانی تاکید کرد: تحقیق و تفحص زمانی ضرورت دارد که این گمان برده شود در مجموعه‌ای تخلفات گوناگون صورت گرفته است. آنچه امروز ضرورت دارد تعیین تکلیف قیمت محصولات ایران خودرو توسط سه مجموعه یادشده دولتی است. اکنون نمی‌توان تشخیص داد ادعای ایران خودرو درست است یا آنانی که قیمت‌های دستوری برای محصولات این شرکت تعیین می‌کنند.

وی یادآور شد: تحقیق و تفحص در مجلس دهم هم انجام شد وقتی در آن زمان نتیجه نداد، پس تکرار آن چه لزومی دارد؟

 

منبع

ایران جیب

 

 

برچسب : خودرو , آغاز , تحقیق , تفحص , ایران خودرو , مجلس






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 59 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
فاطمهx5 : سلام. دوستان کسی سودتاخیررو تاحالا گرفته؟ مبلغش حدودا چقد؟ ممنون میشم جواب بدین
شاهین زمستان 03 : سایپا رندوم ماشین تحویل میده :) مثل پیامک واریز وجه اول که موعد آذر بود بعد سری بعدی پیامک موعد از مرداد
اکبر رینگ : سلام دوست عزیز من سایت saipa corp که وضعیت خودرو رو نشون میده بهمن ما چک کردم و فقط چراغ اول که واریز وجه هست روشن بود یک قسمت نوشته شده بود وضعیت پرونده: محل سکونت احراز نشده من نگران شدم که پروندم مشکل داره رفتم نمایندگی گفتن مشکل خاصی نیست باید سخا رو انجام بدی تایید که شد. تحویل نمایندگی بدی. تا سخا تایید شد و تحویل نمایندگی دادم اواخر بهمن شد و سخا رو دادم نمایندگی اما چند روز بعد بازم پیغام عدم احراز سکونت تو وضعیت خودرو بود. زنگ زدم سایپا 096550 گفتم این مشکل رو دارم گفتن برات درخواست پیگیری میزنیم بعدم تایید شد و بعد هم 15 اسفند که دعوتنامه صادر شد تکنیل وجه کردم
تارا اتومات. ثبت نام قطعی بهمن 403 : با سلام تارا اتومات سفید فروش قطعی بهمن 1403 تحویل هفته دوم اردیبهشت 1404 دیروز فاکتور شد، امروز پلاک اومده، منتظر تحویل هستم
aax5 : نمایندگی گفت احتمالا تا اخر خرداد ماه تحویل میشه ماشین ولی نمیدونم راست میگن یا نه
الهام x5آذر : سلام روز بخیر منم شرایط شما رو دارم و چهارشنبه شاسی شد امروز رو صدور بیمه سبز شد. شما مبلغ مابه تفاوت رو پرداخت نقدی یا چک انجام دادید ؟؟
تارا سفید v1 p : سلام کسانی که پلاک شدن شماره پلاک میزنه؟
تارا اتومات. ثبت نام قطعی بهمن 403 : با سلام تارا اتومات سفید فروش قطعی بهمن 1403 تحویل هفته دوم اردیبهشت 1404 دیروز فاکتور شد، امروز پلاک اومده، منتظر تحویل هستم
aax5 : سلام بنده ۲۲ آذر ثبت نام کردم امروز پیامک شاسی برام اومده کسی میدونه چقدر از زمان شاسی شدن ماشین تا تحویل زمان میبره ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
احسان : سلام بزرگوار من تحویل 6 خرداد هستم اول اسفند تکمیل وجه کردم فروش فوری بودم.هنوز هیچ پیامی برام نیومده توی کاستومر هم هیچی نیومده کسی اطلاع دقیقی داره که موتور این ماشین قراره چی بشه؟من یه بار زنگ زدم ایرانخودرو گفت با همون روند سابق تولید میشه و این خبرها کذبه کسی اطلاع دقیقتری داره؟
علی : برا من هم 12اسفند ثبت نام کردم پیام اومد 105میلیون X22pro انصراف بهترین راهه
اوستا : تو حتی میترسی اسمتو بگی همه کاره خودتی
اف ایکس1403 : سلام این خبرموثق؟؟یعنی تاچه تاریخی وتحویل میدن؟یعنی به تحویل اردیبهشت ماهی هاهم میرسه ؟
دادا : همه کامنتا زیر سر خودته
ایلیا : بابا این چه وضعیه من آذر ثبت نام کردم تمام پول راهم دادم فقط یه شماره شاسی خورده الان پیام اومده صدو ده میلیون باید بدی همون موقع صفر گفت سوار شور برو ارزونتر در می اومد الان پنج ماهه گذشته نه پلاک نه فاکتور نه .....تازه صد و ده میلیون هم باید بدم دیون کجا بود دقیقا مبلغی که گرون کردن را می‌خوان بگیرن اونم مدل 403بدن
نیما : ببین خودتی فیلم بازی نکن
الیاس : چی بهت میرسه که داری رول برا ما بازی میکنی
فرید : خودت کامنت میدی بعد خودتم میای میگی توجه نکنید ؟
پیام : همه مشکلات زیر سر خودته