یک کارشناس بازار خودرو بیان کرد: حاشیه سود خرید و فروش خودرو کم شده است. اشتیاقی برای خرید خودرو وجود ندارد و تقریبا از وضعیتی که خودرو برای حفظ سرمایه خریداری میشد خارج شدهایم.
فیروز نادری، کارشناس بازار خودرو درخصوص وضعیت فعلی بازار خودرو گفت: قیمتها در بازار خودرو یک مقدار افزایشی بوده، اما خرید و فروش چندانی وجود ندارد.
نادری افزود: قیمتها در بازار خودرو نباید جهش آنچنانی داشته باشد، چرا که تقاضا خیلی کمتر از سالهای گذشته است و خریدها مانند قبل هیجانی نیست، منتها تحولات سیاسی باعث جهش قیمت خودرو میشود و خریدار در بازار زیاد نیست.
وی ادامه داد: اگر اتفاق سیاسی رخ ندهد، بازار خودرو آرام میشود و قیمتها خود به خود پایین میآید، چون عرضه خودرو نسبت به تقاضا بییشتر شده و تقریبا جوابگوی تقاضا است؛ واردات خودرو به کشور شدت گرفته است، تعهد خودروسازان داخلی هم کم کم در حال تمام شدن است و مجدد پیش فروش میگذارند، این وضعیت باعث میشود بازار تقریبا ثبات پیدا کند.
نادری تصریح کرد: حاشیه سود خرید خودرو کم شده است و اشتیاقی برای خرید خودرو وجود ندارد. تقریبا از وضعیتی که خودرو برای حفظ سرمایه خریداری میشد خارج شدهایم، چون سود این کار کم شده است. سه سال پیش خیلی شور و اشتیاق این کار وجود داشت و تقاضا کاذب بود نه مصرفی، اما در حال حاضر دیگر اینطور نیست که خودرو را بخرند و بدون استفاده نگه دارند.
نادری تاکید کرد: ۷ ماه است که تقریبا سود خرید و فروش خودرو جزئی شده است و دیگر توجیه اقتصادی ندارد.
وی در مورد قیمت خودروهای پرطرفدار داخلی نیز گفت: ۲۰۷ پرطرفدارترین ماشین داخلی است که حدود ۸۰۰ میلیون تومان قیمت دارد و بعد از آن کوئیک از گروه خودروسازی سایپا در رنج قیمتی ۴۲۰ تا ۴۳۵ میلیون تومان پرطرفدار است.
این کارشناس بازار خودرو در مورد خرید و فروش خودروهای وارداتی نیز گفت: تقریبا ارزانترین خودروی وارداتی یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان قیمت دارد و برخی از این ماشینها تا سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون هم خرید و فروش میشود. حاشیه سود معامله خودروهای وارداتی حدود ۵۰۰ میلیون تومان است.