5 نکته تعمیر و نگهداری خودروهای برقی که از آن خبر ندارید

 

تعمیر خودروی برقی

 

رپورتاژ -خودروهای برقی با داشتن مزایای زیست محیطی و هزینه های کمتر سوخت در حال گسترش کی باشند. با این حال، مانند هر وسیله نقلیه، خودروهای الکترونیکی نیاز به تعمیر و نگهداری منظم برای اطمینان از عملکرد مناسب و طول عمر دارند. درک نیازهای تعمیر و نگهداری خاص خودروهای برقی می تواند به مالکان کمک کند تا سرمایه گذاری خود را به حداکثر برسانند. این راهنما نکات ضروری در مورد مراقبت از باتری، نگهداری لاستیک، بررسی مایعات، به روز رسانی نرم افزار و بازرسی های کلی را ارائه می دهد.

اگرچه خودروهای برقی معمولاً به خدمات کمتری نسبت به خودروهای سنتی نیاز دارند، تعمیر و نگهداری حرفه‌ای آن ها ضروری است. اطمینان حاصل کنید که خدمات توسط تکنسین های معتبر و آشنا با فناوری خودروهای برقی انجام می شود. در صورتی که خودروهای الکتریکی شما خراب شوند می توانید از سرویس امدادی یدک کش همدان کمک بگیرید، تا علاوه بر رفع مشکل فنی خودرو شما از مشاوره های کاربردی بهره مند شوید. همچنین فواصل سرویس توصیه شده سازنده را به دقت دنبال کنید تا عملکرد مطلوبی داشته باشید.

1. تعمیر و نگهداری باتری خودروهای برقی

باتری، مهم‌ترین بخش خودروهای برقی است و مراقبت درست از آن می‌تواند به طور چشمگیری عمر و کارایی‌اش را افزایش دهد.

مدیریت دما: دمای شدید می‌تواند عملکرد باتری را تحت تأثیر قرار دهد، بنابراین بهتر است در هوای گرم خودرو را در سایه پارک کنید و در زمستان آن را در گاراژ بگذارید. بسیاری از خودروهای برقی دارای سیستم‌های مدیریت حرارتی هستند که باید به‌طور منظم بررسی شوند.

طول عمر باتری: طبق پیش‌بینی‌ها، باتری‌های خودروهای برقی امروزی در آب و هوای معتدل حدود 12 تا 15 سال عمر می‌کنند، اما در شرایط سخت ممکن است این مدت به 8 تا 12 سال کاهش یابد. نظارت منظم بر سلامت باتری با استفاده از سیستم‌های تشخیص داخلی برای حفظ عملکرد بهینه ضروری است.

سطوح شارژ: بهتر است سطح شارژ باتری را بین 20 تا 80 درصد نگه دارید. شارژ مداوم تا 100٪ یا تخلیه کامل تا 0٪ می‌تواند به سرعت باعث تخریب سلول‌های باتری شود. استفاده از تایمر برای شارژ می‌تواند به تنظیم این فرآیند کمک کند.

تعمیر خودروی برقی

روش‌های شارژ: برای شارژ معمولی، بهتر است از شارژرهای آهسته استفاده کنید؛ زیرا شارژرهای سریع می‌توانند باتری را سریع‌تر فرسوده کنند. همچنین، تنها در مواقع ضروری از شارژرهای سریع استفاده کنید تا فشار کمتری به باتری وارد شود.

همیشه از شارژر مشخص شده توسط تولیدکننده خودرو استفاده کنید، زیرا شارژرهای ناسازگار می‌توانند به باتری آسیب بزنند. در حالی که شارژرهای سریع راحت هستند، استفاده مکرر از آن‌ها ممکن است گرمای بیش از حد تولید کند و به مرور زمان به باتری فشار آورد.

 

2. تعمیر و نگهداری لاستیک  خودروهای الکتریکی

لاستیک‌ها برای عملکرد ماشین های الکتریکی بسیار مهم هستند، به خصوص که به دلیل باتری‌هایشان سنگین‌تر هستند.

بررسی منظم: فشار تایر و عمق آج را به طور منظم بررسی کنید. لاستیک های کم باد می توانند برد را کاهش دهند و سایش را افزایش دهند. توصیه می شود فشار باد تایر را مطابق با مشخصات سازنده حفظ کنید و علائم آسیب یا سایش ناهموار را بررسی کنید.

چرخش تایر: لاستیک ها را هر 10000 کیلومتر بچرخانید تا از سایش یکنواخت اطمینان حاصل کنید، عمر لاستیک را افزایش دهید و ویژگی های هندلینگ بهینه را حفظ کنید.

انتخاب تایرها: هنگام تعویض تایرها، لاستیک هایی را انتخاب کنید که مخصوص خودروهای برقی طراحی شده اند. از آنجا که لاستیک خودروهای برقی وزن بیشتری را تحمل می کنند، معمولاً دارای دیواره‌های جانبی سفت‌تر و الگوهای آج خاصی هستند تا وزن اضافی را تحمل کنند و مقاومت غلتشی را کاهش دهند.

 

3. نگهداری سیستم خنک کنندگی و مایعات

بیایید به بررسی سیستم خنک کننده خودروهای برقی بپردازیم:

خودروهای برقی از سیستم های خنک کننده پیشرفته برای تنظیم دمای باتری ها و موتورهای الکتریکی خود استفاده می کنند که برای حفظ عملکرد و افزایش طول عمر این قطعات حیاتی است. نگهداری منظم این سیستم های خنک کننده برای عملکرد بهینه بسیار مهم است. سطح مایع خنک کننده خوردوهای الکتریکی باید بررسی شود، به دنبال هرگونه نشتی باشید و اطمینان حاصل شود که مایع خنک کننده در سطح توصیه شده سازنده است. اگر دچار هر خرابی در سیستم خنک کنندگی شدید سرویس مکانیک سیار همدان خودرو محل می تواند مراجعه به محل خودرو ، شما را اضطراب و نگانی خرابی خودرو راحت کند.

به طور کلی توصیه می شود که مایع خنک کننده را هر 30000 کیلومتر یا با توجه به فواصل زمانی مشخص شده در دفترچه راهنمای خودرو بررسی شود. به‌علاوه، بازرسی‌های حرفه‌ای می‌توانند به شناسایی مشکلات احتمالی مانند انسداد یا خرابی پمپ، که ممکن است در طول زمان به دلیل فرسودگی یا تخریب مایع خنک‌کننده ایجاد شوند، کمک کند.

تعمیر خودروی برقی

اکنون به بررسی مایعات می پردازیم:

اکثر خودروهای برقی از مخلوط آب-گلیکول با افزودنی هایی استفاده می کنند که برای افزایش عملکرد و محافظت در برابر خوردگی طراحی شده اند. برخلاف خودروهای موتور احتراق داخلی سنتی که جایگزینی مایع خنک‌کننده به دلیل تخریب شیمیایی بیشتر است، خودروهای الکتریکی معمولاً به تعویض مایعات کمتری نیاز دارند.

با این حال، بررسی وضعیت مایع و آزمایش pH، که اغلب سالانه یا دوسالانه توصیه می شود، ضروری است. این رویکرد پیشگیرانه نه تنها به حفظ کارایی سیستم خنک کننده کمک می کند، بلکه از گرم شدن بیش از حد جلوگیری می کند و در نهایت به طول عمر و قابلیت اطمینان اجزای خودرو کمک می کند.

 

4. به روز رسانی نرم افزار ماشین های برقی

خودروهای الکتریکی اغلب با سیستم‌های نرم‌افزاری پیشرفته‌ای عرضه می‌شوند که نیاز به به‌روزرسانی‌هایی مشابه گوشی‌های هوشمند یا رایانه‌ها دارند، بنابراین بروزرسانی آن می تواند از اختلالات نرم افزاری جلوگیری کند.

سازندگان به روز رسانی های نرم افزاری را منتشر می کنند که می تواند عملکرد خودرو را بهبود بخشد، ویژگی ها را بهبود بخشد یا اشکالات را برطرف کند. به‌روزرسانی‌ها را مرتباً از طریق سیستم اطلاعات سرگرمی خودرو یا برنامه سازنده بررسی کنید.

 

5. سیستم ترمز احیا کننده

سیستم های ترمز احیا کننده با تبدیل انرژی جنبشی به الکتریسیته کار می کند که باتری خودرو را شارژ می کند و همزمان سرعت خودرو را کاهش می دهد. اگرچه این سیستم‌ها شامل اجزای اصطکاکی نیستند و معمولاً در مقایسه با سیستم‌های ترمز سنتی به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز دارند، اما همچنان نیاز به بازرسی منظم دارند.

تولیدکنندگان معمولاً پیروی از یک برنامه سنتی تعمیر و نگهداری ترمز را توصیه می کنند که شامل بررسی وضعیت اجزای مرتبط مانند لنت ترمز، روتورها و کالیپرها می شود. برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی، به ویژه در محیط هایی که رطوبت و نمک شایع است، لازم است این قطعات را به طور دوره ای بررسی و روغن کاری کنید. تعمیر و نگهداری معمول می تواند به کاهش مشکلات ناشی از استفاده نامنظم از ترمزهای اصطکاکی کمک کند، در نتیجه عملکرد ایمن خودرو و افزایش طول عمر اجزای ترمز آن را تضمین می کند. خرابی خودرو به دلیل خرابی ترمز ممکن است منجر به تصادف شود و در نتیجه ممکن است در جاده بمانید، از این رو یک شرکت امداد جاده ای از قبیل جرثقیل همدان khodromahal.ir خودرو شما را به محل تعمیرگاه حمل می کند تا خودرو الکتریکی شما تعمیر شود و همچنین از نگرانی های جاده خلاص شوید.

 

بازرسی های عمومی درونی و بیرونی را دست کم نگیرید

بازرسی های منظم می تواند از مشکلات احتمالی قبل از تبدیل شدن به مسائل جدی جلوگیری کند.

چراغ ها و سیگنال ها: برای ایمنی در جاده اطمینان حاصل کنید که چراغ های جلو، چراغ های عقب، چراغ های ترمز و چراغ های راهنما به درستی کار می کنند.

فیلترهای کابین: فیلترهای کابین را به صورت دوره ای تعویض کنید تا کیفیت هوای داخل خودرو حفظ شود. گرفتگی فیلتر بر کیفیت هوا و راندمان تهویه مطبوع تأثیر می گذارد.

 

اهمیت مکان پارک خودرو برقی

مکانی که خودروی برقی خود را پارک می کنید نیز بر عملکرد آن تأثیر قابل توجهی دارد.

اثرات دما بر محدوده: شرایط سرد زیر 7- درجه سانتیگراد (20 درجه فارنهایت) می تواند برد رانندگی را تا 12٪ کاهش دهد، در حالی که گرمای بالای 35 درجه سانتیگراد (95 درجه فارنهایت) می تواند آن را تا 17٪ کاهش دهد. انتخاب پارکینگ سرپوشیده می تواند قطعات را از سایش و پارگی ناشی از آب و هوا محافظت کند.

تعمیر خودروی برقی

 

مقایسه زیست محیطی خودروهای برقی در مقایسه با خودروهای سنتی

خودروهای برقی نسبت به خودروهای بنزینی سنتی از نظر محیط زیست خیلی بهتر هستند، چون انتشار گازهای گلخانه‌ای کمتری دارند. تحقیقات نشان می‌دهد که خودروهای الکتریکی با وجود تولید باتری و برق تقریباً نصف گازهای گلخانه‌ای خودروهای بنزینی را تولید می‌کنند. البته، ساخت یک خودروی الکتریکی ممکن است در ابتدا گازهای بیشتری تولید کند، چون تولید باتری‌های لیتیوم یونی انرژی‌بر است. اما این مشکل با نداشتن انتشار گاز در لوله اگزوز و کارایی بالای موتورهای الکتریکی که 85 تا 90 درصد انرژی را به حرکت تبدیل می‌کنند، جبران می‌شود. در حالی که موتورهای بنزینی فقط 35 تا 40 درصد از انرژی را به حرکت تبدیل می‌کنند. همچنین، با افزایش استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر، ردپای کربن خودروهای برقی کمتر می‌شود و آنها گزینه‌ای دوستدار محیط زیست باقی می‌مانند. حتی اگر از شبکه‌های برق آلوده هم شارژ شوند، خودروهای برقی معمولاً آلودگی کمتری نسبت به خودروهای بنزینی دارند و 

برچسب : خودرو , رپورتاژ , خودرو برقی , تعمیر خودرو برقی , باتری خودرو برقی , مکانیک سیار , مکانیک سیار همدان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J7 : سلام من هم دیدم البته خود کرمان
X5 : روی دیه جدید امسال ازت حدودا بین ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ میلیون میگیرند چون دیه زیاد شده
متخصص : سلام اردیبهشت پیام میاد پولتون آماده باشه افزایش قیمت هم برای اردیبهشت قطعا نداریم.
سورن ef7ت : دوستان من ماشین تحویل گرفتم تو ۱۰۰۰تا موتور صدا میده مانیتور روز اول خراب سایکلون روغن میده دنده ها سفتن نمایندگی هم فقط وقت تلف کردنه الان ۴۰۰۰کارکرد نمایندگی میگه سر سیلندر باید باز بشه لعنت ب همچنین خودرو سازی
تارا 30 بهمن : سلام دوستان جهت ثبت درخواست و پیگیری ، مرحله اول رو براساس ردیف قرارداد انتخاب میکنیم بعد یه شناسه میخواد کسی میدونه شناسه چی هست؟
Masoud : افزایش قیمت کارخانه شامل قراردادهای قبلی نمیشه چون کرمان خودرو قراردادهاش قطعیه .ولی افزایش مواردی مانند نرخ بیمه و نرخ مالیات و در این اخر هم که به همه قراردادها اضافه کردن افزایش قیمت به خاطر ارز مبنا شامل خودروهای تحویل ۱۴۰۴ میشه. مورد اخر به همه کسایی که تیک بند ۱۳ را امضا کردن میشه.
Masoud : درتمام خودرو ها at یعنی اتوماتیک
تارا : مرسی امین جان ، از دوستانی کسی دیگه ای هست که سود تاخیر براش درست محاسبه نشده باشه؟
محسن : برای منهم فاکتور شد ۳ بهمن تکمیل وجه کردم. ۷ بهمن سخا
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سینا : 24/11
نوید : واریزی 12 دی فلز سفید…بالاخره امروز پلاکش نصب و تحویل باربری شد…شیراز هستم نکته اصلی بعد تخصیص پلاک اون تاریخ تحویل هس که در قسمت اسناد خودرو وجود داره…حتما باید وضعیتش نصب شده باشه تا ماشینو ارسال کنن…خیلی ممنونم از نظر شما دوستان که توی این چند ماه بهم کمک کرد…ایشالا که تونسته باشم کمک کنم…ایشالا سال جدید اتفاقات خوب برا همه بیوفته…خدانگهدار
حمید 151 فروش فوری اسفند : سلام دوستان فروش فوری اسفند بودم 29بهمن ثبتنام کردم 16 اسفند تحویل دادن موقع تحویل آچار چرغ نداشت میگفتن کسری خورده،یه برگه مهر شده هم نشون دادن که نوشته کسری داره بعد 4 روز ماشین از بالای موتور روغن ریزی شدید داشت بردم نمایندگی گفت درپوش میل سوپاپ بغل موتور خرابه اورینگ هاشو تعویض کردن درست شد الانم موقه دنده عقب از چرخ جلو سمت راننده صدای تق تق میده خیلی بی کیفیته ترمزدستی میخابونم چراغش خاموش نمیشه صبح روشن میکنم سمت چپ موتور صدای چق چق شدید میاد مصرف سوختشم بالاس کابین فوق العاده کوچیکه گاری چهار چرخ میگرفتم بهتر از این بود
علی : پنج ماهه دو میلیارد پول وگرفتن ماشین و پلاک و بیمه کردن انداختن تو بیابون ،آخه این چه مرضیه چه بی درو پیکریه که ماشین و تحویل نمی دید حاضرن پول پارکینگ و انبارداری بدن و ماشین مردم و تحویل ندن این چه پدرسوخته بازیه که ماشین مدل 403 رو تو 404 تحویل بدی ،کلا دوست دارن با اعصاب و روان مردم بازی کنن و به مردم ضرر بزنن ،
سورن دوگانه تحویل 30بهمن : به ما هم مخزن 75 لیتری بدن، اصلاً مخزن نخواستیم ، خسته شدیم از دست این ویران خودرو
محمد : مهرداد عزیز،منم تحویل گرفتم ،برای منم وقتی استارت میزنم یه حرکت ریز رو به جلو میکنه،دوستان شما هم امتحان کنید اگر اینطوری باشه کلاچها درگیر هستند و باید حتما درست بشه چون به زودی کلاسها میسوزه و داستان داره
... : اگه تو هم داری پز بده چرا فشار میخوری 🤪😂
مجید محمدی : داداش جواب دادن اینقدر تیکه نداره دوماً یکم شخصیت هم خوبه من از شما نپرسیدم هر وقت فکر کردی خیلی دانش داری بیا باهم صحبت میکنم
علی : این کی بود دنبال بوق میگشت؟؟؟
حسین : سقف فلز تحویل 30 بهمن فاکتور 18 اسفند پلاک 29 اسفند تحویل 5 فروردین حضوری هنوز بعد 5 روز بیمه صادر نشده کس دیگه ای هم اینجوری هست؟؟؟؟