ارز توافقی باز هم قیمت خودرو را بالا می برد

ارز توافقی باز هم قیمت خودرو را بالا می برد

 

کارشناسان معتقدند یکی از دلایل رویکرد خودروسازان به‌ واردات قطعه، قیمت پایین‌تر، آن هم با استفاده از ارز نیمایی بود. اما با حذف ارز نیمایی و جایگزین شدن نرخ توافقی، این جریان علاوه بر اینکه تا حدی می تواند واردات قطعه توسط خودروسازان بزرگ کشور را کاهشی کند موجب رشد هزینه قطعه سازان و بالارفتن هزینه تولید محصول نهایی خودروسازان نیز خواهد شد!

 

از ابتدای هفته جاری (شنبه ۲۴ آذر) با تصمیم بانک مرکزی حرکت ارز به سوی تک نرخی شدن آغاز شد. اقدامی که اگر چه می تواند سرآغازی برای جمع شدن بساط رانت های حاصل از چند نرخی بودن ارز و کالاهایی مانند خودرو نیز به شمار رود، اما این اتفاق مهم در حذف ارز نیمایی و جایگزین شدن با ارز توافقی، می تواند بخش‌های اقتصادی مختلف کشور از جمله صنایع خودرو و قطعه را متاثر از خود کند.

پس از آغاز حرکت به سمت تک نرخی شدن ارز، وزیر اقتصاد در شبکه ایکس نوشت: «قیمت گذاری دستوری در بازارها از جمله بازار ارز، جز توزیع رانت، ایجاد فساد و تشدید سفته بازی و التهاب در بازار ارز نتیجه‌ای به بار نمی‌آورد. براساس یافته‌های علم اقتصاد و تجربه خود در این سال‌ها می‌گویم که بدون مهار تورم، دفاع از نرخ‌های ارز غیر واقعی، اگر هم در کوتاه مدت فایده اندکی برای آن متصور شویم، پایدار نیست بلکه با از بین بردن ذخایر ارزی، امنیت اقتصادی کشور را دچار آسیب جدی می‌کند.»

به هر حال با تصمیم بانک مرکزی در حذف ارز نیمایی و جایگزین شدن نرخ توافقی، گمانه زنی ها در خصوص این حرکت که می‌تواند صنعت خودرو و قطعه کشور را متاثر از خود کند یا نه؛‌ این روزها جز موضوعاتی است که در محافل خودرویی و رسانه ای بسیار مطرح می شود.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند با توجه به اینکه واردات بسیاری از قطعات و مواد اولیه مورد نیاز این صنعت با ارز نیمایی تامین می شد، حالا با حذف آن و جایگزینی نرخ توافقی که میزان بالاتری دارد، می‌تواند خودرو و صنایع وابسته را تحت تاثیر قابل توجهی قرار دهد.  

براین اساس،‌ به نظر می رسد واردکنندگان قطعه و مواد اولیه که از قضا پیش تر واردات خود را با ارز نیمایی انجام می‌دادند، حالا باید هزینه بیشتری را برای تامین ارز بپردازند.

تا پیش از این یکی از دلایل رویکرد خودروسازان به‌ واردات قطعه، قیمت پایین‌تر، آن هم با استفاده از ارز نیمایی بود. اما حالا با حذف این شکل از ارز، ضمن این که می‌تواند تا حدی واردات قطعه توسط خودروسازان بزرگ کشور را کاهشی کند، در رشد هزینه تولید شرکت ها هم تاثیر گذار خواهد بود.

 

البته از نگاه کارشناسان این اتفاق در کلیت خود می‌تواند تا حدی به‌ نفع قطعه‌سازان داخلی باشد؛ اما باید توجه داشت که قطعه‌سازان نیز بسیاری از مواد اولیه خود را وارد کرده و به‌ قیمت دلاری خریداری می‌کنند؛ بنابراین این موضوع می‌تواند کار را برای آن‌ها نیز تا حدی سخت کند.

اما در این ارتباط یک کارشناس صنعت خودرو با اشاره به شوک حذف سامانه نیما بر روی خودروسازان و قطعه سازان معتقد است با توجه به وابستگی خودروسازان و قطعه‌سازان به قطعات و مواد اولیه خارجی، طبعا هرچه ارز ارزان‌تری در اختیار آنها قرار بگیرد، هزینه تولیدشان کمتر خواهد بود و هرچه نرخ ارز مصرفی بالا برود، این هزینه بیشتر می‌شود.

محمد تقی احمدیان، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، تاکید کرد: خودروسازان و قطعه‌سازان این سال‌ها همواره بخشی از ارز مورد نیاز خود را از طریق سامانه نیما تامین کردند، سامانه‌ای که بخشی از ارزمورد نیاز آنهارا با قیمت پایین‌تر از بازار آزاد در اختیارشان می‌گذاشت اما با برنامه جدید بانک مرکزی و حذف ارز نیما، قطعه‌سازان از این پس مواد اولیه و برخی قطعات مورد نیاز خودروسازان را  با ارز گران‌تری می‌خرند؛ بنابراین هزینه تولیدشان بالا می‌رود و قطعات ارسالی به خودروسازان قیمتی افزون بر گذشته خواهد داشت.

به گفته وی، البته با افزایش داخلی‌سازی می‌توان از ارزبری خودروها کاست و قیمت تمام‌شده را از این مسیر کنترل کرد، اما واقعیت ماجرا این است که قیمت تمام‌شده قطعات داخلی نیز به واسطه حذف ارز نیمایی بالا می‌رود.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه با این روند رشد قیمت تمام‌شده خودروهای داخلی اجتناب‌ناپذیر است، تصریح کرد: مگر اینکه قطعه‌سازان و خودروسازان با صرفه‌جویی در دیگر هزینه‌های خود، اثر رشد نرخ ارز را خنثی کرده یا کاهش دهند.

احمدیان همچنین به تاثیر حذف ارز نیما بر شرکت‌های بخش خصوصی پرداخت و گفت: با این تصمیم شرکت های بخش خصوصی و مونتاژکار هم با چالش رشد هزینه مواجه خواهند شد. در واقع، مونتاژکاران با توجه به حذف ارز نیمایی، باید ارز مورد نیاز خود را از بازار توافقی تامین کنند، بنابراین با رشد قطعی هزینه تولید مواجه خواهند شد.

به هر حال با اوج‌گیری هزینه‌های خودروسازان در سال های اخیر به خصوص پس از تحریم های سال ۹۷ و روند تورم و کاهش ارزش پول ملی، نرخ دلار نیز در کشور به‌ شدت با افزایش همراه شده است و از آن جا که خودروسازان و قطعه سازان بخش قابل‌توجهی از مواد اولیه مورد نیاز خود را وارد می‌کنند. علاوه بر آثار تورم، رشد نرخ ارز نیز روی هزینه‌های تولید آنها تاثیر بسیاری داشته است اما در این میان رشد دخالت دولت در این بازه زمانی و قیمت‌گذاری دستوری برای دو خودروساز بزرگ کشور همچنان پابرجاست؛ شرایطی که وضعیت بسیار پیچیده‌ای را پیش روی خودروسازان قرار داده است و بیش از پیش نیازمند یک تصمیم جدی از سوی سیاست گذار و خروج دولت از این صنعت است.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , تاثیر ارز توافقی , ارز توافقی و قیمت خودرو , افزایش قیمت خودرو , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
Hamta 4 نظر
Soshyan 3 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اسی : شک نکن و نگران نباش ، حتما میاد
سودابه : دوستان من تماس گرفتم آقای فراقت بابت جریمه تاخیر و کاملی منو زد و گفت جریمه تاخیرم تا موقع فاکتور هست ولی کارشناس هاي سایپا و مدیر نمایندگی شهرم سوال گردم گفتن تا تحویل خودرو هست حالا من موندم کدوم درست میگن
شاهین زمستان درجنوب : اونایی که براشون پیام نیومد من یکی از انها هستم ومیخواستم بتون بگم که پیامک شاهین دیر یازود میاد ولی بدرد نمیخوره اگه پیش فروش برای یه سال دیگه باشه اصلا ارزش نداره ثبتنام کنیدچونکه افزایش قیمت داره ویکسال انتظار خیلی سخته من یکی ماشین پارس زیر پامه وپول پیش فروش دارم برای پرداخت ولی انجام نمیدم چونکه ١سال خیلی زیاده ادم از انتظار دق میکنه قبلا تجربش وداشتم برای تیبا ١سال انتظار کشیدم
fff : سلام تعیین رنگ که میشید براتون پیامک میاد؟
پاسخ : از پس که این شهریوری ها بد اقبال و بد شانس هستید بوی شما ما رو هم گرفت
امیر j4 : سلام دوستان یه طرحی دارم زیر این پست که میزارم فقط تاکید میکنم فقط و فقط کسایی که ثبت نامی مــرداد ماه هستن که شاسی شدن کامنت یا نظر بدن و به این 3 سوال جواب بدن:1.رنگ انتخابی2.تاریخ شاسی شدن3.نام شهر محل زندگی تا اینجوری دوستان متوجه بشیم دقیقا تو مرداد وضیعت ثبت نام های چگونه هست باتشکر
شاهین : منم پیامک اومد واریز نکردم
Mahdi : همچنان 10شهریور در انتظار فاکتور خدا ازتون نگذره
علی v4 اسفند : دوستان چندین سری سعی کردم راه ارتباطی قرار بدم حتی شماره تماس بگذارم متاسفانه مدیران سایت رد میکنند امیدوارم مردم سرزمینم شاد و موفق باشند یاحق
اطلس G : سلام، تو اون یکی صفحه یکی اینو گذاشته بنام اطلس تکمیل وجه آذر بنام خدا. ی خبر خوب بدم ک حال آذر ماهی های اطلس عوض بشه الان تماس گرفتم با کارخونه گفت دعوتنامتون صادر شد پنج الی هفت روز دیگه اس ام اس دعوتنامه میاد گفت مشکل قطعه اطلسم امروز برطرف شد. تولید چند برابر شد به امام حسین عین حرفایی هست ک کارخونه گفت امیدوارم تونسته باشم خوشحالت ن کنم یا علی مدد🙏🌹13:12 1403/10/18
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اریزو 6 جی تی : سلام دهقان جی تی از کی پرسیدی اینو گفت؟
ساینا مهر : عدم نقص در پرونده یعنی هیچ نقصی نیست و خیالت راحت باشه
اپشال 30 ابان : سلام دوستان فروش فوری تحویل 30 ابان هنوز فاکتور نشدم
شهرام 85 : نه هیچ مشکلی نداره
بهمن 7 مهر : بله من پلاک شدم 18 دی
صالح : سلام دوستان. ما هم منتطریم. با این تفاوت که ماشینمون رو هم تو ابان فروختیم که مبلغ را برا آذر اماده داشته باشیم. 😭قبل از گرونی. حالا نه تنها شاهین ندادن بلکه اطلس هم ندادن واینکه کلا بی ماشین شدیم دوماهه با ضرر مالی.
207 پانا : سلام امروز زنگ زدم نمایندگی گفتم چرا پانا فاکتور نمیشه گفت قطعه ندارن خط خوابیده احتمال 99 درصد گفت خط 20 روز دگ راه میفته تحویل بهمن و اسفند 2 ماه عقب تر میشه
31شهریور : 😆😆😆
207 پانا : سلام دوستان واریز 29 مهر تحویل 30 آذر کسی فاکتور شده؟
k.t arrizo5fl : به محض برداشت کارمزد وام واریز میشه به حساب مدیران خودرو به حساب شما واریز نمیشه، توی همراه بانک صادرات قسمت تسهیلات الان مبلغ تسهیلات و اقساط و تاریخ پرداخت ثبت شده