خودروهای وارداتی پشت ویترین نمایشگاه های پرزرق و برق

خودروهای وارداتی پشت ویترین نمایشگاه های پرزرق و برق

 

در شرایطی وزارت صمت فرآیند ثبت‌نام جدید خودروهای وارداتی را هفته گذشته به پایان رساند که به نظر می‌رسد وارد کنندگان نسبت به لزوم عرضه خودرو در سامانه یکپارچه و همچنین قیمت‌گذاری بر اساس آنچه که دولت دستور می‌دهد، چندان تمکین نمی‌کنند.

در شرایطی وزارت صمت فرآیند ثبت‌نام جدید خودروهای وارداتی را هفته گذشته به پایان رساند که به نظر می‌رسد واردکنندگان نسبت به لزوم عرضه خودرو در سامانه یکپارچه و همچنین قیمت‌گذاری دستوری چندان تمکین نمی‌کنند.

با لغو توقف واردات خودرو  و ورود رسمی محصولات خارجی از ۱۴۰۲ وزارت صمت دولت سیزدهم، واردکنندگان را ملزم به عرضه خودروها در سامانه یکپارچه خودروی وارداتی‌ نمود و تعیین قیمت وارداتی‌ها  نیز برخلاف رویه گذشته به سیاستگذار خودرو سپرده شد. بدین ترتیب از سال گذشته تاکنون ورود، تخصیص ارز ، قیمت‌گذاری و در نهایت عرضه خودرو با نظارت دولت انجام می‌شود.

در این میان دولت هم البته با ادعای حمایت از مصرف‌کننده واقعی خودرو، از یک سو قیمت وارداتی‌ها را تعیین می‌کند و از سوی دیگر با هدف تنظیم بازار، ورود و عرضه را نیز تحت نظارت خود قرار داده است.

این شیوه ناکارآمد در شرایط کنونی منجر به آن شده که محصولات خارجی به جای اینکه در خیابان، معابر و جاده‌ها رویت شوند، بیشتر در نمایشگاه‌های پرزرق و برق خودرو آن هم با قیمت‌های نجومی در معرض دید قرار بگیرند.

با این حال وزارت صمت همچنان اصرار بر دولتی بودن واردات خودرو دارد و این شیوه را با ادعای حمایت از حقوق مصرف کننده و تنظیم بازار پیگیری می‌کند. حال آنکه شیوه کنونی، نارضایتی مصرف‌کنندگان و واردکنندگان خودرو را در پی داشته و تنها دلالان از واردات دولتی بهره می‌برند.

از سوی دیگر، ناکارآمدی واردات و عرضه دولتی خودرو منجر به آن شده که برخی واردکنندگان مسیر خود را از دولت جدا و به طور مستقل نسبت به ثبت‌نام و عرضه خودرو اقدام کنند. بر این اساس، برخی از واردکنندگان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آنلاین روزنامه دنیای اقتصاد، شیوه کنونی عرضه خود را رانت‌پاشی در بازار وارداتی‌ها تعبیر می‌کنند و تاکید دارند که وزارت صمت، واردکنندگان را به دلیل آنچه تعلل در قیمت‌گذاری محصولات وارداتی می‌خوانند، بلاتکلیف و مصرف‌کنندگان را نیز با پروسه طولانی عرضه، معطل نگه داشته‌ است.

از سوی دیگر با تخصیص ارز به برخی از واردکنندگان، شرکت‌های کوچکتر از گردونه شرکت‌های وارداتی خارج شده‌اند. مجموع این شرایط منجر به آن شده که برخی از واردکنندگان در اقدامی خودروهای خود را در سامانه یکپارچه عرضه نکنند و به طور مستقل ثبت‌نام از مصرف‌کنندگان را در دستور کار قرار دهند.

هر چند مدیر طرح واردات خودرو، این فروش خارج از سامانه را غیرقانونی و تخلف از سوی واردکنندگان خوانده؛ اما با این حال واردکنندگان اذعان می‌کنند که شرایط پرنوسان اقتصادی کشور به خصوص روند صعودی نرخ ارز، مانع از عرضه خودرو به شیوه دولتی و تمکین از قیمت‌گذاری شده است؛ به همین دلیل سامانه نیز دیگر کارآیی خود  را ندارد.

این اظهارات در شرایطی است که سامانه فروش یکپارچه خودروهای داخلی نیز در سال ۱۴۰۳ منحل و عرضه خودرو به خودروسازان محول شد؛ هر چند در حال حاضر نیز به نظر می‌رسد شرایط برای انحلال سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی مهیاست و تغییر در رویکردهای موجود، نظیر آزادسازی بیشتر واردات و کاهش نظارت‌های دستوری، می‌تواند راهکاری برای بهبود این وضعیت باشد.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , واردات خودرو , خودرو وارداتی , خرید و فروش خودرو وارداتی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین : سلام‌این مدبر الکی پیام فاکتور می دهد شما را از تجمع باز نگه دارد روز شنبه همه با قدرت ساعت ۱۰صبح جاده مخصوص در سایپا از هر شهری هستید بیایید این ها ماشین بده نیستند والسلام
علی مدبر : شاهین سی وی تی امروز فاکتورشدم....این جمله ای هستش که انشالله بعداز فاکتورشدن می خوام بنویسم خواستم نظربگیرم که آیاجمله قشنگیه ؟؟؟
مهدی تارا دستی فرسوده اذر : پاسخ امیر رضا اگه مشکل سخا نداشته باشی دو تا سه روز شماره پلاک روی کاستومر نشون میده و تیک تخصیص میخوره، ولی نصبش حدود یک هفته طول میکشه، البته جدیدا دیگه نصب رو دادن به نمایندگی یعنی ماشین بی پلاک حمل میشه و نمایندگی پلاک هارو میگیره جای نگرانی نیست به زودی حل میشه جریمه تاخیر در صورتی تعلق میگیره که از موعد تحویلت گذشته باشه، اگه قبلش فامتور شدی باگ سیستمی هست و توی سند فروش حذف میشع هنگام صدور سند، بیمه هم من بیرون دانا زدم ارزش خودرو 1200 زدم با تمام پوشش ها و تخفیفات و جشنواره شد 4150 ، کارت طلایی یه مشکلاتی داره ،الان نمایندگی ها پر از ماشین های تصادفی و خراب که بخاطر کارت طلایی صرفا باید توسط نمایندگی تغمیرر شن و وقت ندارن، کلی ماشین میخابه و اذیت شدن و غیره، البته این نظر منه هر جور صلاحه اقدام کنید من به شخصه بیمه بدنه رو بیشتر قبول دارم و سال بعد مجدد تخفیف میخوره مثل ثالث
بهمن 21 : خسته نباشن زحمت کشیدن خروسی بکش، شما هم هر وقت پلاک شدی خبری بده
مینو : سلام 10اذرفاکتورشده اماهنوزپلاک نشده کسی میدونه چرا
مینو : سلا10اذرفاکتورشده اماهنوز پلاک نشده چرا
امیر،اردیبهشت : من تکمیل وجه ۸ اردیبهشت بودم ۸ آذر فاکتور کردن ۱۱ آذر هم پلاک شد ،چند روزه میاد ماشین بنظرتون
Amin : فقط تجمع نشینید تو خونه پول خوردن جور دیگه نیست همینجوری پولو میخورن شنبه منم هستم اگر ساکت باشیم هیچکس صدامونو نمیشنوه بعد ک اختلاس کردن صداش به همه میرسه تا زوده باید خقمون رو بگیر داره دیر میشه
رضا خان : سلام آقا واریز اولیه 6 شهریور موعد تححویل اسفند 1403 تکمیل وجه 11 اردیبهشت فاکتور 30 آبان ولی هنوز پلاک نشدم آیا کسی مثل من هستش؟؟ چه گیری کردیما جلوجلو فاکتور کردن الان میخوان یک ماه پلاک کردن رو لفت بدن یک ماه هم تخویل رو و اینطوری 2 ماه سود تاخیر کمتر بدن چه آشغالایین اینا به والله
T8 : سلام دوستان به نظرتون هفته دیگه t8 افزایش قیمت‌داره؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمید : اگه بنز هم سوار بشی درست استفاده نکنی اونم به درد نخور میشه
سلام : انشاءالله زودتر فاکتور میشین روال اینطوریه اکثرا بعد واریز تا اماده تخصیص میره اصلش فاکتوره که زمان بر و طولانی هست.
آرش : سلام. شماره کارخانه ساینا کاشان کسی داره بیزحمت بنویسیه
بهمن : دعوت نامه بهمن ماه فرسوده برای کسی اومده؟
دنا اپشنال پیش فروش بهمن : سلام 19مهر واریز اول 1 آذر واریز دوم
هادی : زیاد به اینا توجه نکن - اینا فاکتور سوری هستن
reza : سلام 17 آبان واریز کل وجه ،فروش فوری 30 روزه ،12 آذر تحویل شد ، قفل رو صندوق حذف شده ،از رو سوئیچ هم صندوق باز میشه ،ضبط هم عوض شده ، tu5p
کوییک اس تحویل شهریور : سلام دوستان،،کوییک اس تحویل هفته چهارم شهریور،،،پذیرش 21اردیبهشت ،،،،تکمیل وجه 30تیر،،،،فاکتور13آبان،،،،،پلاک آنلاین 22آبان،،،،پلاک فیزیکی 24آبان،،، 5آذر تحویل حضوری زدم ،،،،8آذر پیامک اومد ،،،10آذر از تهران تحویل گرفتم ماشین خوبیه اینارو نوشتم بگم ماهم مثل شما فکر میکردیم دیگه ماشینمون رو تحویل نمیدن نا امید نباشید
محمد علی : پانزده ماه از موعد تحویل خودرو اطلس به من گذشته طلای مان را فروختیم با پول بازنشستگی ثبت نام کردیم در این مملکت بی در و پیکر کسی نیست بگه چرا به مردم ظلم میشه ، سایپا چه زنگی هایی رو تباه کرد ، سرمایه من دست سایپاست وام گرفتم با سود 20درصد
شهرام : اساس صورت های مالی منتشرشده، زیان انباشته سایپا از 102.7 هزار میلیارد تومان در پایان 1402 به 138.7 هزار میلیارد تومان در پایان 1403 رسیده است؛ یعنی افزایش 35 درصدی زیان فقط در یک سال. چنین رشدی در زیان انباشته، در هیچ صنعتی طبیعی نیست؛ این عدد هشدار واضحی است از اینکه سایپا نه تنها نتوانسته مشکلات ساختاری خود را کنترل کند، بلکه در مسیر بدتری قرار گرفته است. در این شرایط، فروش ملک و دارایی های غیرمولد تنها یک اقدام «مسکن گونه» است؛ پولی که وارد حساب شرکت می شود، نه صرف توسعه می شود و نه بدهی های ریشه ای را کاهش می‌دهد، بلکه صرف هزینه های جاری و چاله های نقدینگی می شود که مثل چاهی بی انتها منابع را می بلعند.