افزایش 20 تا 25 درصد قیمت تمام‌شده تولید خودرو

افزایش 20 تا 25 درصد قیمت تمام‌شده تولید خودرو

 

یک عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: تغییر محل ارز اختصاصی به واردات مواد اولیه تولید قطعات خودرو از نیمایی به بازار توافقی هر چند افزایش حدود 25 درصدی قیمت خودرو را در پی دارد اما ما از این تغییر نه به گرانی بلکه به اصلاح قیمت خودرو و واقعی شدن آن یاد می‌کنیم!

 

محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با ایلنا درباره پیامدهای تغییر ارز تخصیصی به واردات مواد اولیه تولید خودرو از ارز نیمایی به ارز بازار توافقی گفت: قیمت ارز نیمایی با قیمت ارز در بازار توافقی حدود ۵۰درصد فاصله دارد و با این تغییر قیمت ارز اختصاصی به صنعت خودرو از حدود ۴۰هزار تومان به حدود ۶۰هزار تومان صعود کرده است و بی‌تردید تغییر نرخ ارزی که به واردات مواد اولیه صنعت خودرو اختصاص پیدا می‌کند می‌تواند تا ۲۰درصد تا ۲۵ درصد به افزایش قیمت تمام‌شده تولید خودرو و در ادامه قیمت محصول نهایی بینجامد با این حال آنچه در پی تغییر قیمت ارز در قیمت خودرو حادث می‌شود را نمی‌توان افزایش قیمت نام داد بلکه آنچه در این زمینه رخ می‌دهد تعدیل قیمت است و در واقع اکنون قطعات خودرو و در ادامه خودرو با قیمت واقعی عرضه می‌شود. 

وی افزود: بنابراین ما از این افزایش به عنوان اصلاح قیمت خودرو یاد می‌کنیم و سیاستگذار نیز در تعیین نرخ دستوری برای خودرو باید این اصلاحات را در نظر داشته باشد در غیر این صورت این تغییر در نرخ ارز ضرر و زیان خودروساز را در بر خواهد داشت. 

رئیس انجمن قطعه‌سازان خاطرنشان کرد: این تغییر در نرخ ارز تخصیصی سبب می‌شود خودروسازانی که ارزبری کمتری دارند بهتر رشد کنند همچنین در پی این اتفاق خرید خارجی صنعت خودرو متعادل‌تر از میزان کنونی شود اکنون در شرایطی به سر می‌بریم که شماری از قطعات به طور مثال لِنت خودرو هر چند در داخل تولید می‌شوند و در تولید آن هم مازاد وجود دارد اما همچنان واردات آن برقرار است.

وی یادآور شد: تعدیل قیمت ارز تخصیصی به واردات قطعات می‌تواند مانع از تکرار مواردی از این دست شود و تغییر نرخ ارز سبب می‌شود تولید داخل نسبت به واردات مواد اولیه تولید قطعات خودرو مقرون به صرفه‌تر باشد. این در حالی است که اکنون برای شماری واردات نسبت به تولید داخل ارجحیت دارد و در واردات جذابیتی وجود دارد که در تولید داخل نیست. 

 

نجفی‌منش تصریح کرد: شکل‌گیری بازار توافقی ارز را می‌توان حرکتی به سوی تک نرخی شدن ارز در کشور قلمداد کرد و این تک نرخی شدن به نفع کل صنعت خودرو است و چنانچه همواره گفته‌ام باز هم تاکید دارم در صورتی که شکل‌گیری این بازار به ایجاد ارز تک ‌نرخی در کشور بینجامد می‌تواند سیاست موفقی باشد. چند نرخی بودن ارز ام‌الفساد است و واردات و صادرات با ارز ارزان مفسده‌های بسیاری را به بار می‌آورد.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , افزایش قیمت خودرو , افزایش قیمت تولید خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهدی پلاس 14 اردیبهشت : درود.دوستان تو رو خدا هرکس نزدیک هست بره سایپا ببینم چه جوابی میدان ممنون از بزرگواری دوستان
Shahin G : دقیقا هر کدومشون ی حرفی میزنن نمیدونی کدومو باور کنی
شاهین تیرماه : من ۲۰ اردیبهشتم جی ال فاکتور نشدم
Mz : سلام آقا مهران شماره پذیرش شما چند بود ؟
رضا : منظورش ۹ اسفند بوده برای cvt
جواب سخا : باید زنگ بزنی 096550 بپرسی تاریخ احراز هویتت رو بگه یا از نمایندگی که ثبت نام کردی
جواد شاهین جی : نمیدانم منم دیروز زنگ زدم کارشناس گفت ااو 12و13اذر داره فاکتور میشه امروز زنگ زدم کارشناس میگه شاهین جی برو تبدیل جی ل کن .......جی فاکتور نمیشه نمیدانم اینو باور کنم یا اونو ولی لعنت خدا پدر مادرشان پدر سگا پدر منو در آوردن 8ماه شده انشاالله نسلشون بر بیوفته...... ابرو برای ما نگزاشته
شاهین اسفند : شما نوشتین شاهین cvtتا ۱۹ اسفند من cvt ام
Masoud x5 : ارسالی های امروز از قول همون طرف ارسالی های امروز تا اونجایی که ویدئو هارو دیدم ۷ تریلی j4 برای بوشهر شیراز اصفهان مشهد تبریز تهران اراک ۳ تریلی x5 تهران ۲ تریلی a5 و sr3 تهران ۳ تریلی j7 تهران ۱ تریلی t9 و t8 تهران ۲ تریلی j7 شیراز و اصفهان ۱ تریلی j4 و j7 کرج ۳ تریلی j7 x5 j4 مازندران ۱ تریلی x5 و a5 مقصد نامعلوم بدون پلاک دو تریلی t9 و t8 بدون پلاک مقصد نامعلوم
A5شهریور : ریاست محترم دادگاه عمومی حقوقی تهران با سلام و احترام اینجانب ...... (خواهان)، به موجب قرارداد شماره ........ به تاریخ 19/06/1403، یک دستگاه خودرو A5 1500T 7DCT به مبلغ 141,500,000,000 ریال از شرکت کرمان موتور (خوانده ردیف اول) از طریق نمایندگی ........ (خوانده ردیف دوم) با موعد تحویل 90 روز کاری خریداری نمودم. مطابق مفاد قرارداد، خوانده متعهد بوده که خودرو را حداکثر تا تاریخ 05/10/1403 تحویل نماید. لیکن خودرو با .... روز تأخیر در تاریخ ....... فاکتور شده و نهایتا در تاریخ ...... و با .... روز تأخیر به اینجانب تحویل داده شد. بر اساس ماده 31 قرارداد، خسارت تأخیر در تحویل، معادل 36 درصد سالیانه نسبت به مبلغ دریافتی تعیین گردیده است. با توجه به مبلغ 10,000,000,000 ریال وجه دریافتی اولیه از سوی شرکت خوانده، خسارت دیرکرد روزانه مبلغ 9,863,013 ریال می باشد که برای ..... روز تأخیر، مجموعا معادل ....... ریال میگردد. در ادامه ماده 18 قرارداد، مقرر شده خسارت صرفا تا زمان صدور فاکتور فروش محاسبه گردد. این بند از قرارداد خلاف صریح تبصره 1 ماده 7 آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
استپ وی : احمدی تو خودت شریک دزد و رفیق قافله شدی!! کم تبلیغ ساندرو 400 رو بکن!
مشدی : سلام دوستان احتمالاالان بعدافزایش قیمت ایران خودروتندتندپلاک می کنه وسایپاهم اکثراتاپایان اردیبهشت فاکتور کرده اما فقط رنگ سفیدهارومن میگم نه رنگ های سفارشی مثل مشکی نقره ای یاسفیدقرمزتوجه کنید فقط سفیدها روگفتم تافرداروزی مدیون نباشیم
فرید : رانا ماله مادرم هست. برای من سورن پلاس هست. هر دو تاش رو با هم تحویل گرفتیم همزمان میتونم مقایسه کنم. سورن 615 تومن بود رانا 607 تومن بود. من ارومیه هستم.
مرتضی : سلام خبر ندارم محسن چی گفته ولی تی اطلاعاتی که من خودم تحقیق کردم تا اخر دو هم جی ایکس ال دادند ولی طرح فوق لاده بوده یعنی تحویل 30 روزه نزدیک عید کل مبلغ را دادند . ولی پیش فروشها تا اخر 12 فاکتور شده
ساینا یهمن : بنام ای و کور
وحید : برا من که تحویل 20 مردادم طرح فرسوده هنوز sbr نیومده
207 : شما میگید تو دستی کدوم مدل 207 بهتر
,شهرام : ریامه نو مدیریت سایپا
فروش فوق العاده : پس چرا کوییک رو دارن فاکتور میکنن برای ما ساینا که 6 ماه هست فاکتور نمیکنن این چه وضعیتی هست خدا مارو نجات بده از دست سایپا
مجید RS : شرکت سایپا بی شرف امروز RSفاکتور نکرده کسی فاکتور نشده امروز