از کشورهای منطقه در صادرات خودرو عقب افتاده ایم

از کشورهای منطقه در صادرات خودرو عقب افتاده ایم

 

یک فعال حوزه قطعات خودرو، بی ثباتی در قوانین و مقررات، قیمت گذاری دستوری، تاخیر در پرداخت‌ها، مطالبات و تغییرات نرخ ارز را از چالش‌های اصلی این صنعت دانست و گفت که برخی کشورهای همسایه که همزمان با ایران وارد این عرصه شده‌اند، با صادراتی بالغ بر ۳۵ میلیارد دلار فاصله قابل توجهی از ایران گرفته‌اند.

 

ایسنا نوشت : صبح امروز  در ادامه رویداد «پیشگامان پیشرفت» جمعی از تولیدکنندگان و فعالان بخش خصوصی با رهبر معظم انقلاب دیدار کرده و تعدادی از فعالان اقتصادی بخش خصوصی به ارائه دیدگاه و نظرات خود پرداختند.

رضا رضایی - یک فعال حوزه قطعات خودرو در این دیدار با اشاره به اینکه خودروسازی و قطعه سازی کشور به عنوان یکی از ستون‌های اصلی اشتغال و تولید ثروت داخلی است، اظهار کرد: این صنعت با اشتغال‌زایی برای بیش از ۷۰۰ هزار نفر یکی از بزرگترین بخش‌های اقتصادی کشور به شمار می رود.

وی افزود: این صنعت با ظرفیت‌های خود می تواند ایران را به یک قدرت جهانی در این حوزه تبدیل کند اما به دلایل مختلف این امر محقق نشده است.

این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: برخی کشورهای همسایه که همزمان با ایران وارد این عرصه شده‌اند اکنون با صادراتی بالغ بر ۳۵ میلیارد دلار، فاصله قابل توجهی از ایران گرفته‌اند. این فاصله بیش از هر چیز به ثبات در سیاست‌گذاری‌ها، حمایت‌های استراتژیک دولت‌ها و تمرکز توسعه زیرساخت‌ها باز میگردد.

وی بیان اینکه شعار امسال مقام معظم رهبری جهش تولید با مشارکت مردم نقشه راهی برای توسعه اقتصاد است و این مستلزم رفع موانع پیش روی تولیدکنندگان و ایجاد فضای مناسب برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های بخش خصوصی است، گفت: یکی از چالش‌های اصلی صنعت خودرو بی ثباتی در قوانین و مقررات است که مانع از برنامه‌ریزی بلند مدت و اجرای کامل پروژه‌های سرمایه‌گذاری شده است. تدوین نقشه راه بیست ساله به عنوان سند بالادستی می تواند ثبات لازم را ایجاد کرده و فرآیندها را تسهیل کند.

رضایی عنوان کرد: چالش دیگر این است که قیمت‌گذاری دستوری، خودروسازان را با زیان‌های مالی انباشته رو به رو کرده است و توان سرمایه‌گذاری برای توسعه و بهبود کیفیت را از آنها سلب کرده است. حذف قیمت‌گذاری دستوری و تنظیم قیمت‌ها بر پایه عرضه و تقاضا ضروری است.

به گفته وی کاهش تصدی‌گری دولت و واگذاری امور غیرحاکمیتی صنعت خودرو به بخش خصوصی، متخصص و دارای اهلیت گامی اساسی در مسیر توسعه محسوب می شود.

 

این فعال صنعت خودرو به چالش‌ دیگر این صنعت اشاره کرد و گفت: تاخیر در پرداخت‌ها، مطالبات بالای شش ماه و تغییرات نرخ ارز، قطعه سازان را با بحران نقدینگی مواجه کرده است و افزایش سقف تسهیلات بانکی، اعطای وام‌های بلندمدت و  ایجاد ثبات ارزی می تواند فشار مالی بر صنعت را کاهش دهد.

رضایی همچنین افزود که کاهش ارزبری و افزایش عمق داخلی‌سازی قطعات از طریق اصلاح نظام تعرفه‌ای می تواند به ارتقای این صنعت و کاهش وابستگی به واردات کمک کند.

این فعال بخش خصوصی در پایان گفت: جامعه قطعه سازی کشور با تکیه بر دانش فنی و مهندسی به عنوان سرمایه‌های ملی با توان تامین قطعات برای بیش از دو میلیون خودرو در سال در مسیر تحقق اقتصاد مقاوتی گام برمی دارد.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , صادرات کشور , صادرات خودرو کشور , صادرات خودرو خاورمیانه , وضعیت صادرات خودرو ایران






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 33 نظر
حسن قُلی 4 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اهورا : من امروز با شرکت سایپا تماس گرفتم برای شاهین جی گفتن خط تولیدش فعلا متوقف شده و تولید نمیکنن. گفتم زمانی نمیتونستین تولید کنین چرا از مردم بی چاره پول گرفتین؟ گفت میتونین بیاین تغیرش بدین. به نظرتون چکار کنیم
mehdi : چه عجب بالاخره ی نفرم تونست از سایپا شاهین جی بگیره،ما فکر کردیم دیگه شاهین جی تولید نمیکنن, داداش مبارکت باشه،اگه بقیه هم کوتاه نیان سایپا وظیفش هست شاهین جی ها رو همه رو تحویل بده
بهروز : ما هیچکدوم دیوانه نشدیم ...شما ازخودت مایه بذار لطفا اگرقرارباشه به خاطر این چیزها کسی دیوانه بشه که الان کل ایران دیوانه خونه بود
بنده خدا : چه کمکی ازدست ما برمیاد ؟؟؟ما فقط میتونیم برات دعا کنیم خدا کمکت کنه ماشینو زودتربهت بدن
شهرام : پیامک تکمیل وجه هفته چهارم مهر ماه چهارم شهریور اومده ومنم مثل شما هفته چهارم مهر ماه بودم و تکمیل وجه کردم
مهدی : مشتري گرامي با عنايت به ابلاغ مراجع ذيصلاح، مبلغ ذيل بابت افزايش يك درصد ماليات ارزش افزوده و افزايش مبلغ بيمه شخص ثالث با كسر سودتاخير احتمالي مي باشد لازم به ذكر است كه ريز آيتم هاي فاكتور در سند فروش قابل مشاهده خواهد بود مبلغ : ۲۵,۳۲۰,۰۰۰ ریال مابه التفاوت
حسین : با چه شماره ایی تماس گرفتید؟منم تماس بگیرم
مهدی X5 مشکی دی ماه ۴۰۳ : والا ما که ثبت نام دی ماهیم تازه فاکتور شدیم چه برسه به تحویل😐😐😐
اکبر : ممنون از همگی هنوز نرفتم نمایندگی تحویلش بگیرم چون مسافرتم تا جمعه فارس شهرستان کازرون دوستان قیمت الانش بازار چند هست؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
زهرا 207 فولادی : سلام دوست عزیز ما تحویل 31 مردادیم هنوز فاکتور نشده
دنا تحویل 31 مرداد : خبری نیست ر...دن تو سردر ایرانخودرو
قادر : چقدر بهت برخورد ببخشید واقعا زمانی که من 640 تومن بابت ماشین دادم دلار70 تومن بود،، پس ارزش پولم چی میشه... ایران خودرو باید حسابش تسویه کنه بعد سفارش بگیره.. نه اینکه برای یک ماشین دو بار پول بگیره..
یوسف : همون بهانه جدیدم افتاد گیرشون ای بابا خدا کنه افزایش ندن دوباره چون من 50 درصد افزایش اردیبهشت هم شامل حالم شد اگه دوباره افزایش بدن میشه دوتا افزایش قیمت از طرفی پول از کجا بیاریم با حقوق کارگری
فوق العاده بهمن : صبر کن تا هفته آینده دو شنبه بفروشید. هفته آینده دلار 110 ساینا حداقل 600 هست
بزرگ آقا : ظاهرا شروع شده
محمد رضا : سلام داداش این چه حرفیه،من چند تا صفحه قبل ازت معذرت خواهی کردم و ببخشید قضاوتت کردم امیدوارم تو هم منو حلال کنی،فاکتور شدن ماشینتم مبارک باشه ولی الان کسی بهت چیزی نکفته که میخوای بری،یه چیزی بود بین من و خودت که اونم رفع شد
مهسا : شما چند روز طول کشید از باطل شدن تا پلاک جدید؟ منم31فاکتور شدم 8شهریور باطل کردن
یوسف : اتومات اپشنال 31شهریور تکمیل وجه 8تیر ارسال پرونده 10تیر امروز فاکتور شدم
امیر : من پرداختی 19 تیرم اول صب پرداخت کردم ولی هنوز فاکتور نشدم،حتی سخا رو 17 تیر تحویل دادم،پشتیبانی تایید کرد ک سخا 17 تیر ثبت شده