برندگان و بازندگان واردات خودرو در سال 1404

برندگان و بازندگان واردات خودرو در سال 1404

 

طبق چیدمان تعرفه و ارز تخصیصی به واردات خودرو در مجمع تشخیص مصلحت نظام، حالا این سوال مطرح است که سال آینده چه گروهی از ورود خارجی ها نفع خواهند برد؟

 

این سوال در شرایطی مطرح است که طبق بودجه ۱۴۰۴ تعرفه واردات خودرو ۱۰۰ درصد در نظر گرفته شد و دو میلیارد یورو نیز ارز بدین منظور تخصیص یافت؛‌ هر چند هیات نظارت تنها ایرادی که به مصوبه مجلس در مورد واردات خودرو گرفت، ارز تخصیصی ۳.۳ میلیارد یورویی بود؛ با این حال مجمع تشخیص مصلحت نظام بنا بر مصالحی، تعرفه واردات را نیز از ۶۰ درصد مصوبه مجلس به ۱۰۰ درصد افزایش داد.

آنچه مشخص است برخی گروه‌ها و حتی دولت با روی باز  از مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام، استقبال کردند؛ این در شرایطی است که این مصوبه تنها یک گروه ناراضی خواهد داشت و آن هم مصرف کنندگان واقعی خودرو است. مصرف کنندگانی که طی ۵ سال گذشته از خرید خودرو خارجی محروم بودند.

اما در پاسخ به این سوال که مصوبه مجمع چه گروهی را خوشحال کرد؛ در وهله اول باید نفع دولت از واردات خودرو در ۱۴۰۴ اشاره کرد. با تعیین تعرفه ۱۰۰ درصدی، دولت درآمد قابل توجهی از محل واردات خودرو خواهد داشت.

طبق اظهارات عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، میانگین قیمت ارز  که مبنای حقوق دولتی قرار گرفته، تقریباً ۶۴ هزار تومان (ارز توافقی ) است. این افزایش نرخ ارز سبب می‌شود تا درآمدهای دولت از محل واردات خودرو به ۱۲۸ هزار میلیارد تومان برسد، در حالی که قبلاً ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود. یعنی ۲۸ هزار میلیارد تومان افزایش درآمد که با همین نرخ ۶۴ تومان محاسبه شده است.

بنابراین دولت بیشترین نفع را از واردات خودرو در سال آِینده خواهد برد. در وهله دوم به نظر می‌رسد که شرکت‌های واردکننده نیز چندان از تعرفه موجود ناراضی نباشند؛ چراکه شرکت‌هایی که مجوز واردات دارند، می‌توانند از افزایش حجم واردات سود ببرند، به‌ ویژه اگر بتوانند خودروهای پرطرفدار و با قیمت مناسب وارد کنند.

پیش‌بینی می‌شود که واردکنندگان به دلیل پرداخت تعرفه ۱۰۰ درصدی، بیشتر متمایل به واردات خودروهای چینی شوند چراکه محصولات ژاپنی، کره‌ای و اروپایی با تعرفه مدنظر قیمت‌های بسیار بالایی خواهند داشت.

 

از سوی دیگر با افزایش تعرفه و نرخ ارز، احتمالاً قیمت خودروهای وارداتی بالا خواهد رفت. این موضوع می‌تواند به نفع دلالان و واسطه‌ گرانی باشد که خودروها را با قیمت بالاتر در بازار عرضه می‌کنند.

دست آخر مونتاژکاران را نیز باید به این جمع اضافه کرد؛ چراکه با تعرفه ۱۰۰ درصدی خدشه‌ای به بازار مونتاژکاران وارد نمی‌شود و با افزایش قیمت وارداتی‌ها، مونتاژکاران می‌توانند از بازار خود حفاظت کنند.

اما چه کسانی ضرر می‌کنند؟ خریداران خودرو که مجبورند خودروهای خارجی را با قیمت‌های بسیار بالا تهیه کنند یا به خودروهای داخلی و مونتاژی با کیفیت پایین‌تر بسنده کنند.

در نهایت، به نظر می‌رسد که سیاست‌گذاری دولت همچنان به نفع خودروسازان داخلی و مونتاژکاران است و مصرف‌کنندگان همچنان از این سیاست‌ها متضرر خواهند شد.

منبع

 ایران جیب به نقل از دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , وان کار , واردات خودرو , واردات خودرو 1404 , برندگان واردات خودرو , سود واردات خودرو , ضرر واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
X33 Cross cvt 25 نظر
صابری 1 18 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
فراهانی : بله ما مرداد ماه ثبتنام کردیم ولی خبری نیست
امین : در مهر 1402 مبلغ 290 تومان بابت پیش خرید یک دستگاه شاهین اتومات از سایپا پرداخت کردیم با سود مشارکت 19.5 درصد در اسفند 1403 دعوتنامه پرداخت ودیعه دوم صادر گردید که متاسفانه سود مشارکت که 85 میلیون تومان شده بود در نظر گرفته نشده و مبلغ 390 میلیون تومان دعوت نامه صادر گردید پس از پیگیری از شرکت سایپا اعلام کردند که شورای رقابت تبصره ای به خودرو ساز ها داده که خلاف قرارداد منعقده با مشتری می توانند سود مشارکت پرداخت نکنند و فقط نرخ تورم را در نظر بگیرند به همین منظور سایپا 40 میلیون تومان بابت نرخ تورم مطابق پرداخت ودیعه اول برای شما در نظر گرفته و 85 میلیون تومان سود مشارکت را در نظر نگرفته است . لذا مشتری که دو سال در تولید سایپا مشارکت کرده است باید 45 میلیون تومان بیشتر پرداخت نماید .
زارع : سلام. اینها چرا به هر کسی که زنگ میزنه یه چیزی میگن.؟. خدا میدونه چی تو سرشون میگذره😞 هنوز ندیدم به دونفر یک جور جواب داده باشند
امير : سلام تارا v4 تحويل اسفند تيتانيوم هستم تغيير رنگ فعال شده كسي تغيير داده كه فاكتور شده باشه
سلام : خداروشکر مبارکتون باشه
امير : سلام كسي تارا v4 تغيير رنگ داده كه فاكتور بشه ، تحويل اسفند هستم تيتانيوم تغيير رنگ اومده برام
مجتبيa5 : سلام من امروز زنگ زدم گفتن از هفته اينده شاسي ميشه البته اگه اين حرف درست باشه
علی : سلام داداش برا مام اونجوری هست تونستین مشکل رو حل کنید. مام اونکارو بکنیم
امیر پلاس : امروز زنگ زدم شرکت اپراتور کلا تو باغ نبود
شاهین پلاس اتومات : سلام دوستان ، امروز هم گذشت و از پیام تکمیل وجه خبری نشد ، انشاله فردا با خبرهای خوب مذاکرات پیام تکمیل وجه هم بیاد.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
28 : واقعا فاکتور شدی
علی : 14بهمنیا فاکتور نشدن؟
17بهمن : سلام کسی امروز فاکتورنشده چرا دراین سایپاروگل نمیگیرند
مریم : پول کرایه حضوری رو کی میدن 20م برج 12 تحویل کاشان گرفتم
S اسفند 403 : عرض سلام و ادب خدمت همه دوستان که اعصاب و روانشون درگیر بی کفایتی یک مشت بی لیاقت و بیسواد شده. این مدیران نالایق شرکت های خودروساز که فقط به دنبال چپاول اموال مردم هستند. امثال من و شما هیچ گناهی نداشته و نداریم از اینکه داشتن یک خودرو شده آرزومون. آقای مدیر بی شرف که هنوز نتونستی به تعهدات عمل بکنی، بی خود و بی جا و .... میکنی که ثبت نام جدید رو آغاز میکنی، و بی لیاقت تر و پست تر از اینها مجموعه شورای رقابت و سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده که بعنوان حامیان مردم اما سگ زرد در کنار شغال هستند. ننگ و نفرین بر ذات کثیفتان
جواد : چقدر خوشحال میشم شما میگید ک خودرو رو تحویل گرفتید. انشاالله برای همه
محمد : سلام داش توحید ارومیه خوبی ؟؟ من امروز برگه کمپانی اومد ولی داخلش چیزی درباره خسارت تاخیر نزده بود ...خود نمایندگی میگه چون قبل عید با مدل 404 تحویل کرفتی شاید بهت تعلق نگیر ...خواستم ببینم شما تجربت بیشتره چجوری پیگیری کنم بگیرم خسارت تاخیرو ...ممنون میشم راهنمایی کنی دمت گرم
احمد : منم پرداختی 20 ام هستم فاکتور نشدم
207 هیدرولیک فلز tu5 : دوستان تاریخ آماده برای صدور فاکتور تا الان 3 بار به روز شده، امروزم دوباره به روز شد به نظرتون میخواد فاکتور شه؟؟
دوگانه30بهمن : سلام دوستان من سورن دوگانه75لیتری 19آذر تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشده کسی هست این شرایط فاکتور شده باشه؟