قیمت خودرو به نرخ تورم خواهد رسید؟

قیمت خودرو به نرخ تورم خواهد رسید؟

 

اگر چه رکود سنگین بازار خودرو و فاصله شدید سوددهی از دیگر بازارهای سرمایه‌ای، در مقطعی از سرعت رشد قیمت خودرو در بازار آزاد کاسته و مانع از اصلاح قیمت خودرو با صعود نرخ ارز و تورم شده است اما به گفته یک قطعه ساز داخلی، قیمت خودرو دیر یا زود خود را به نرخ تورم می‌رساند و این سرنوشت محتوم قیمت گذاری خودرو است.

 

در سال‌های اخیر صنعت خودرو و زنجیره تامین به علت نبود متولی مشخص، عدم سیاست‌گذاری متمرکز و اختلاف‌نظر بین مسئولان و همچنین قیمت گذاری دستوری دچار مشکلات متعدد و جبران ناپذیری شده است.

زیان انباشته سنگین خودروسازان و حجم بالای بدهی آن‌ها به زنجیره تامین و تاخیر در اصلاح قیمت قطعه سازان همگی از تبعات اجرای سیاست دستوری قیمت خودرو و مدیریت دولتی خودروسازان بوده است؛ سیاست‌های دستوری که موجب کسری نقدینگی و افت تولید خودروسازان، بازگشت خودروهای ناقص و شکاف ۵۰۰ همتی و توزیع سوبسید سیاه در بازار خودرو شده است.

اما حالا پس از سال‌ها کشمکش‌ بر سر تبعات مدیریت مدیریت و لزوم خصوصی‌سازی خودروسازان داخلی بالاخره این موضوع به واقعیت پیوست و مدیریت بزرگ‌ترین خودروساز کشور از بخش دولتی به خصوصی واگذار شده است؛ اتفاقی که اگر چه همچنان با حواشی گوناگونی همراه است اما با این حال این سوال جدی را به دنبال دارد که با وجود مدیریت خصوصی، آیا همچنان قیمت خودروها مشمول سیاست قیمت‌گذاری دستوری خواهد بود؟ یا مدیریت خصوصی بهانه‌ای می‌شود تا دولت دست از سر قیمت‌گذاری محصولات این خودروساز بردارد و تعیین قیمت به نظام عرضه و تقاضا سپرده شود؟

در واکنش به شرایط کنونی بازار و قیمت خودرو، آرش محبی نژاد دبیر انجمن همگن صنایع قطعه سازی کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار پرشین خودرو، تاکید کرد: قیمت خودرو دیر یا زود باید خود را به نرخ تورم برساند و این سرنوشت محتوم قیمت گذاری خودرو است.

وی افزود: بالاخره قیمت خودرو یا باید در حاشیه بازار تعیین شود یا در بورس کالا و یا سازوکاری گذاشته شود و با افزایش نرخ نهاده‌های تولید، منحنی قیمت خودرو متناسب با نرخ تورم حرکت کند و تیراژ تولید خودرو در راستای هدف گذاری عملیاتی شود.

مسیر اصلاح سیاست‌گذاری و بازگشت تعادل به بازار خودرو

وی تاکید کرد: ما قطعه سازان به عنوان زنجیره تامین خودروسازان قول می‌دهیم و شک نداریم که اگر مساله قیمت خودرو درست شود و دیگر شکاف بازار را نداشته باشیم تقاضای کاذب به طور کلی ریزش خواهد کرد و زمانی که تقاضای کاذب حذف می‌شود تعداد زیادی خودرو از پارکینگ خانه‌ها وارد بازار خواهد شد.

این مقام در انجمن همگن قطعه سازان با اشاره به برآورد نیاز سالانه بازار خودرو کشور تصریح کرد: امروز بازار خودرو به حدود یک تا یک میلیون و ۲۰۰ دستگاه خودرو در سال نیاز دارد و بقیه تقاضای موجود در بازار همگی کاذب است و با اصلاح سیاست قیمت گذاری خودرو، بدون شک بازار خودرو به تعادل قطعی عرضه و تقاضا خواهد رسید.

 

جبران نرخ تورم در بازار آزاد و افزایش قیمت خودرو

محبی نژاد همچنین به جبران فاصله قیمت خودرو با سرعت رشد نرخ ارز اشاره کرد و افزود: در اواخر آبان با افزایش حدود ۳۰ درصدی قیمت کارخانه‌ای خودروها، تا حدودی از شکاف قیمت در بازار خودرو کاسته و باعث شد که مردم برای سرمایه گذاری به بازارهای ارز و طلا کوچ کنند در واقع جذابیت سایر بازارهای سرمایه‌ای مانع از سرعت رشد قیمت خودرو همپای نرخ ارز و تورم شد اما در هفته‌های اخیر که قیمت ارز تا این میزان افزایش یافته است به طورقطع دوباره بازار خودرو جذاب می‌شود و قیمت خودرو افزایش خواهد یافت.

وی علت وضع حاکم بر بازار خودرو را سیاست قیمت گذاری دستوری دانست و گفت: در صورتی که بازار تولید و عرضه خودرو از اقتصاد آزاد پیروی کند و اجازه دهیم قیمت خودرو متناسب با نرخ نهاده‌های تولید در بازار عرضه و تقاضا تعیین شود، تقاضای کاذب از بین خواهد رفت.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور در ادامه به موضوع خصوصی سازی خودروسازان و تاثیر آن بر تغییر جریان تولید و قیمت خودرو پرداخت و تاکید کرد: با عملی شدن خصوصی سازی خودروسازان انتظار می‌رود یک تغییر محسوسی در روند فعالیت و سیاست قیمت گذاری خودرو صورت گیرد.

محبی نژاد در پایان با اشاره به استقبال قطعه سازان از تغییر مدیریت دولتی به خصوصی در صنعت خودرو افزود: تا به امروز مدیریت دولتی خودروسازان تابع سیاست گذاری معیوب و سوء‌تدبیر بود بنابراین اگر بخش خصوصی بخواهد درست مدیریت بکند باید مقابل سوء‌تدبیر ایستاده و در مقابل عدم وجود سیاست گذاری‌های درست مطالبه‌گری کند.

منبع

 ایران جیب به نقل از پرشین خودرو

 

برچسب : خودرو , وان کار , قیمت خودرو , نرخ تورم , افزایش قیمت خودرو , گران شدن خودرو , تورم , تورم در بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J4مشکی تهران : سلام دوستان ثبت نام 21اذر زنگ زدم نمایندگی گفتن تا اخر اسفند اگه قراردادت زده1403تحویل میدن کسی اطلاعی داره
X5 : سلام ابان ماه x5 نقدی ثبت نام کردم گفتن فردا 12/4 تحویل خودرو نه از مدارک خبری شده و نه شاسی خورده مرحله ی تکمیل وجه مانده هیچ تغییری نکرده وبعدازنمایندگی تماس گرفتن گفتن قبل از عید بخوای مدل۴۰۳ میدیم واردیبهشت بگیری۴۰۴ میدم وسود میدیم معلوم نیست چند ماه طول بکشه
علی : سلام وقت بخیر ۱اسفند ثبت نام کردم رنگ ماشین نمایندگی اشتباه زده میخوام رنگشو عوض کنم چیکارکنم ممنون میشم راهنماییم کنید
علی : داداش من ۳۰ بهمن فاکتور شد ۴۰۴ شد مدل ماشینم ۲۰۷ سقف فلز
علی : بدشانسی آوردی من ۳۰ بهمن موعد تحویل بود همون ۳۰م فاکتور شد و ۴۰۴ خورد ۲۰۷
رامین : رنگ مشکی سفید تموم شده بود بنظرت سر موقع تحویل میدن
مسعود cvt آذر : دقیقا منم سوالم همینه...کسی هست از ۲۵ مهر تا ۲۵ آبان کسی هست تکمیل وجه کرده باشه؟
T8 : سلام کسی هست ثبت نام آذر ماه T8 تحویل گرفته باشه
تارا v1p بهمن : فقط با کارتی که ماشین به اسمشه میشه پرداخت کرد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ایکس22 : کسی تماس نگرفته؟؟؟؟
پاسخ به ایکس 22مشهد : قرارداد9اذرم
پاسخ به ایکس 22مشهد : من تماس گرفتم گفتن نخورده ودوروزدیگه تماس بگیر
ایکس22مشهد ک : سلام دوستان ایکس22ثبتنام آذر امروز با دفتر مرکزی تماس داشته باشین ببینیم مجوز خروج خوردیم یا نه و نتیجه رو اینجا بیان کنید متشکر
ساینا اس : تکمیل وجه12دی بودم دوم اسفند فاکتور شدم چند روز طول میکشه پلاک شدنش؟
زهرا خوزستان سورن سفید مادران : منم پلاک نشده
ایکس 33اتومات : سلام دوست عزیز مدل چند خوردی؟ وامت کی واریز شد؟
اطلس مهر : ای خدا چقدر انتظار محمد وقته نوبتت بشه
اطلس جی طرح مادران هفته چهار بهمن : من 62گرم فروختم خرداد الانم دارم میرم برا تکمیل وجه کوییک دوباره طلا بفروشم ان شاالله ک قبل سال کوییکو تحویل بدن مردم از غصه خوردن ذره ذره طلا جمع کردیم راحت ب باد رفت
پذیرش 25 مهر : هنوز مشخص نیست انشالله که 404بشه