قیمت خودرو به نرخ تورم خواهد رسید؟

قیمت خودرو به نرخ تورم خواهد رسید؟

 

اگر چه رکود سنگین بازار خودرو و فاصله شدید سوددهی از دیگر بازارهای سرمایه‌ای، در مقطعی از سرعت رشد قیمت خودرو در بازار آزاد کاسته و مانع از اصلاح قیمت خودرو با صعود نرخ ارز و تورم شده است اما به گفته یک قطعه ساز داخلی، قیمت خودرو دیر یا زود خود را به نرخ تورم می‌رساند و این سرنوشت محتوم قیمت گذاری خودرو است.

 

در سال‌های اخیر صنعت خودرو و زنجیره تامین به علت نبود متولی مشخص، عدم سیاست‌گذاری متمرکز و اختلاف‌نظر بین مسئولان و همچنین قیمت گذاری دستوری دچار مشکلات متعدد و جبران ناپذیری شده است.

زیان انباشته سنگین خودروسازان و حجم بالای بدهی آن‌ها به زنجیره تامین و تاخیر در اصلاح قیمت قطعه سازان همگی از تبعات اجرای سیاست دستوری قیمت خودرو و مدیریت دولتی خودروسازان بوده است؛ سیاست‌های دستوری که موجب کسری نقدینگی و افت تولید خودروسازان، بازگشت خودروهای ناقص و شکاف ۵۰۰ همتی و توزیع سوبسید سیاه در بازار خودرو شده است.

اما حالا پس از سال‌ها کشمکش‌ بر سر تبعات مدیریت مدیریت و لزوم خصوصی‌سازی خودروسازان داخلی بالاخره این موضوع به واقعیت پیوست و مدیریت بزرگ‌ترین خودروساز کشور از بخش دولتی به خصوصی واگذار شده است؛ اتفاقی که اگر چه همچنان با حواشی گوناگونی همراه است اما با این حال این سوال جدی را به دنبال دارد که با وجود مدیریت خصوصی، آیا همچنان قیمت خودروها مشمول سیاست قیمت‌گذاری دستوری خواهد بود؟ یا مدیریت خصوصی بهانه‌ای می‌شود تا دولت دست از سر قیمت‌گذاری محصولات این خودروساز بردارد و تعیین قیمت به نظام عرضه و تقاضا سپرده شود؟

در واکنش به شرایط کنونی بازار و قیمت خودرو، آرش محبی نژاد دبیر انجمن همگن صنایع قطعه سازی کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار پرشین خودرو، تاکید کرد: قیمت خودرو دیر یا زود باید خود را به نرخ تورم برساند و این سرنوشت محتوم قیمت گذاری خودرو است.

وی افزود: بالاخره قیمت خودرو یا باید در حاشیه بازار تعیین شود یا در بورس کالا و یا سازوکاری گذاشته شود و با افزایش نرخ نهاده‌های تولید، منحنی قیمت خودرو متناسب با نرخ تورم حرکت کند و تیراژ تولید خودرو در راستای هدف گذاری عملیاتی شود.

مسیر اصلاح سیاست‌گذاری و بازگشت تعادل به بازار خودرو

وی تاکید کرد: ما قطعه سازان به عنوان زنجیره تامین خودروسازان قول می‌دهیم و شک نداریم که اگر مساله قیمت خودرو درست شود و دیگر شکاف بازار را نداشته باشیم تقاضای کاذب به طور کلی ریزش خواهد کرد و زمانی که تقاضای کاذب حذف می‌شود تعداد زیادی خودرو از پارکینگ خانه‌ها وارد بازار خواهد شد.

این مقام در انجمن همگن قطعه سازان با اشاره به برآورد نیاز سالانه بازار خودرو کشور تصریح کرد: امروز بازار خودرو به حدود یک تا یک میلیون و ۲۰۰ دستگاه خودرو در سال نیاز دارد و بقیه تقاضای موجود در بازار همگی کاذب است و با اصلاح سیاست قیمت گذاری خودرو، بدون شک بازار خودرو به تعادل قطعی عرضه و تقاضا خواهد رسید.

 

جبران نرخ تورم در بازار آزاد و افزایش قیمت خودرو

محبی نژاد همچنین به جبران فاصله قیمت خودرو با سرعت رشد نرخ ارز اشاره کرد و افزود: در اواخر آبان با افزایش حدود ۳۰ درصدی قیمت کارخانه‌ای خودروها، تا حدودی از شکاف قیمت در بازار خودرو کاسته و باعث شد که مردم برای سرمایه گذاری به بازارهای ارز و طلا کوچ کنند در واقع جذابیت سایر بازارهای سرمایه‌ای مانع از سرعت رشد قیمت خودرو همپای نرخ ارز و تورم شد اما در هفته‌های اخیر که قیمت ارز تا این میزان افزایش یافته است به طورقطع دوباره بازار خودرو جذاب می‌شود و قیمت خودرو افزایش خواهد یافت.

وی علت وضع حاکم بر بازار خودرو را سیاست قیمت گذاری دستوری دانست و گفت: در صورتی که بازار تولید و عرضه خودرو از اقتصاد آزاد پیروی کند و اجازه دهیم قیمت خودرو متناسب با نرخ نهاده‌های تولید در بازار عرضه و تقاضا تعیین شود، تقاضای کاذب از بین خواهد رفت.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور در ادامه به موضوع خصوصی سازی خودروسازان و تاثیر آن بر تغییر جریان تولید و قیمت خودرو پرداخت و تاکید کرد: با عملی شدن خصوصی سازی خودروسازان انتظار می‌رود یک تغییر محسوسی در روند فعالیت و سیاست قیمت گذاری خودرو صورت گیرد.

محبی نژاد در پایان با اشاره به استقبال قطعه سازان از تغییر مدیریت دولتی به خصوصی در صنعت خودرو افزود: تا به امروز مدیریت دولتی خودروسازان تابع سیاست گذاری معیوب و سوء‌تدبیر بود بنابراین اگر بخش خصوصی بخواهد درست مدیریت بکند باید مقابل سوء‌تدبیر ایستاده و در مقابل عدم وجود سیاست گذاری‌های درست مطالبه‌گری کند.

منبع

 ایران جیب به نقل از پرشین خودرو

 

برچسب : خودرو , وان کار , قیمت خودرو , نرخ تورم , افزایش قیمت خودرو , گران شدن خودرو , تورم , تورم در بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی مدبر : شاهین سی وی تی امروز فاکتورشدم....این جمله ای هستش که انشالله بعداز فاکتورشدن می خوام بنویسم خواستم نظربگیرم که آیاجمله قشنگیه ؟؟؟
مهدی تارا دستی فرسوده اذر : پاسخ امیر رضا اگه مشکل سخا نداشته باشی دو تا سه روز شماره پلاک روی کاستومر نشون میده و تیک تخصیص میخوره، ولی نصبش حدود یک هفته طول میکشه، البته جدیدا دیگه نصب رو دادن به نمایندگی یعنی ماشین بی پلاک حمل میشه و نمایندگی پلاک هارو میگیره جای نگرانی نیست به زودی حل میشه جریمه تاخیر در صورتی تعلق میگیره که از موعد تحویلت گذشته باشه، اگه قبلش فامتور شدی باگ سیستمی هست و توی سند فروش حذف میشع هنگام صدور سند، بیمه هم من بیرون دانا زدم ارزش خودرو 1200 زدم با تمام پوشش ها و تخفیفات و جشنواره شد 4150 ، کارت طلایی یه مشکلاتی داره ،الان نمایندگی ها پر از ماشین های تصادفی و خراب که بخاطر کارت طلایی صرفا باید توسط نمایندگی تغمیرر شن و وقت ندارن، کلی ماشین میخابه و اذیت شدن و غیره، البته این نظر منه هر جور صلاحه اقدام کنید من به شخصه بیمه بدنه رو بیشتر قبول دارم و سال بعد مجدد تخفیف میخوره مثل ثالث
بهمن 21 : خسته نباشن زحمت کشیدن خروسی بکش، شما هم هر وقت پلاک شدی خبری بده
مینو : سلام 10اذرفاکتورشده اماهنوزپلاک نشده کسی میدونه چرا
مینو : سلا10اذرفاکتورشده اماهنوز پلاک نشده چرا
امیر،اردیبهشت : من تکمیل وجه ۸ اردیبهشت بودم ۸ آذر فاکتور کردن ۱۱ آذر هم پلاک شد ،چند روزه میاد ماشین بنظرتون
Amin : فقط تجمع نشینید تو خونه پول خوردن جور دیگه نیست همینجوری پولو میخورن شنبه منم هستم اگر ساکت باشیم هیچکس صدامونو نمیشنوه بعد ک اختلاس کردن صداش به همه میرسه تا زوده باید خقمون رو بگیر داره دیر میشه
رضا خان : سلام آقا واریز اولیه 6 شهریور موعد تححویل اسفند 1403 تکمیل وجه 11 اردیبهشت فاکتور 30 آبان ولی هنوز پلاک نشدم آیا کسی مثل من هستش؟؟ چه گیری کردیما جلوجلو فاکتور کردن الان میخوان یک ماه پلاک کردن رو لفت بدن یک ماه هم تخویل رو و اینطوری 2 ماه سود تاخیر کمتر بدن چه آشغالایین اینا به والله
T8 : سلام دوستان به نظرتون هفته دیگه t8 افزایش قیمت‌داره؟
علی : برای من از اواخر آبان که در مرحله ارسال مدارکه تا حالا بدستم نرسیده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمید : اگه بنز هم سوار بشی درست استفاده نکنی اونم به درد نخور میشه
سلام : انشاءالله زودتر فاکتور میشین روال اینطوریه اکثرا بعد واریز تا اماده تخصیص میره اصلش فاکتوره که زمان بر و طولانی هست.
آرش : سلام. شماره کارخانه ساینا کاشان کسی داره بیزحمت بنویسیه
بهمن : دعوت نامه بهمن ماه فرسوده برای کسی اومده؟
دنا اپشنال پیش فروش بهمن : سلام 19مهر واریز اول 1 آذر واریز دوم
هادی : زیاد به اینا توجه نکن - اینا فاکتور سوری هستن
reza : سلام 17 آبان واریز کل وجه ،فروش فوری 30 روزه ،12 آذر تحویل شد ، قفل رو صندوق حذف شده ،از رو سوئیچ هم صندوق باز میشه ،ضبط هم عوض شده ، tu5p
کوییک اس تحویل شهریور : سلام دوستان،،کوییک اس تحویل هفته چهارم شهریور،،،پذیرش 21اردیبهشت ،،،،تکمیل وجه 30تیر،،،،فاکتور13آبان،،،،،پلاک آنلاین 22آبان،،،،پلاک فیزیکی 24آبان،،، 5آذر تحویل حضوری زدم ،،،،8آذر پیامک اومد ،،،10آذر از تهران تحویل گرفتم ماشین خوبیه اینارو نوشتم بگم ماهم مثل شما فکر میکردیم دیگه ماشینمون رو تحویل نمیدن نا امید نباشید
محمد علی : پانزده ماه از موعد تحویل خودرو اطلس به من گذشته طلای مان را فروختیم با پول بازنشستگی ثبت نام کردیم در این مملکت بی در و پیکر کسی نیست بگه چرا به مردم ظلم میشه ، سایپا چه زنگی هایی رو تباه کرد ، سرمایه من دست سایپاست وام گرفتم با سود 20درصد
شهرام : اساس صورت های مالی منتشرشده، زیان انباشته سایپا از 102.7 هزار میلیارد تومان در پایان 1402 به 138.7 هزار میلیارد تومان در پایان 1403 رسیده است؛ یعنی افزایش 35 درصدی زیان فقط در یک سال. چنین رشدی در زیان انباشته، در هیچ صنعتی طبیعی نیست؛ این عدد هشدار واضحی است از اینکه سایپا نه تنها نتوانسته مشکلات ساختاری خود را کنترل کند، بلکه در مسیر بدتری قرار گرفته است. در این شرایط، فروش ملک و دارایی های غیرمولد تنها یک اقدام «مسکن گونه» است؛ پولی که وارد حساب شرکت می شود، نه صرف توسعه می شود و نه بدهی های ریشه ای را کاهش می‌دهد، بلکه صرف هزینه های جاری و چاله های نقدینگی می شود که مثل چاهی بی انتها منابع را می بلعند.