با پیشرفت علم و تکنولوژی، خودروها مجهزتر و ایمن تر شده اند. امروزه کمتر کسی در اثر برخورد سر با شیشه جلو و یا غربیلک فرمان جان خود را از دست میدهد. بسیاری از موارد ایمنی که روزی به صورت آپشن بر روی خودروها نصب میشدند، امروزه جزء موارد استاندارد میباشند. ترمز ضد قفل، کیسه هوا و کمربند سه نقطهای دیگر از ابتدایی ترین وسایل ایمنی در خودروها هستند و هر روز تکمیل تر نیز میشوند. زمانی باور بر این بود که هرچه خودرو دارای آلیاژ بدنه محکم تر و مقاوم تر باشد، ایمنی آن نیز بیشتر است ولی با گذشت زمان مشخص شد دفع ضربات ناشی از تصادفات آسیب بیشتری به سرنشینان وارد میکند تا جذب آنها!
سپس طراحی شاسی، بدنه و سپرها به نحوی شدند که تا مقدار معینی تغییر شکل داده و ضربه را جذب کنند. بارها شاهد آن بوده ایم، در خودروهای قدیمی یا با تکنولوژی قدیمی (!) در اثر تصادف از جلو، فرمان و داشبورد به سمت جلو آمده و به راننده و سرنشین جلو صدمات شدیدی را وارد میکنند. ولی در خودروهای جدید ضربه توسط سپر، شاسی و موتور خودرو جذب شده و بعد از اینکه این قسمت ها تغییر شکل دادند، نیرو به داخل خودرو وارد نمیشود. در این قسمت 10 تکنولوژی برتر در ایمن سازی خودروها را به شما معرفی میکنیم:
فرمان جمع شونده
شاید بتوان فرمان جمع شونده را از قدیمی ترین موارد ایمنی در خودروها به شمار آورد. به طوری که گلف های نسل دوم از بدو تولید در اوایل دهه 80 میلادی به این سیستم مجهز بودند. در شکل اولیه این سیستم، میله فرمان از دو لوله با قطرهای مختلف ساخته شده بود که در اثر فشار زیاد، در هم فرو میرفتند و این امر باعث میشد تا ضربه از طریق میله فرمان به بدن راننده منتقل نشود.
ترمز دیسکی نیز از موارد قدیمی در صنعت خودروسازی است و باز هم آلمانی ها از این سیستم در مرسدس بنزهای 220 (معروف به معماری) و برخی مدل های قبلی آن بهره میبردند.
سیستم ترمز ضد قفل که ابتدا برای هواپیما طراحی شده بود نیز از دهه 80 میلادی به صورت فراگیر بر روی انواع اتومبیل های لوکس و مطرح بازار نصب گردید.
شیشه ایمنی
همه ما میدانیم شیشه میشکند و این موضوع در تصادفات رانندگی بسیار خطرناک میباشد. در خودروهای مدرن، در ساخت شیشه جلو، از تکنولوژی شیشههای چند لایه استفاده میکنند که لایه وسط در صورت شکسته شدن شیشه از پرتاب شدن آن جلوگیری مینماید.
به لطف این سیستم دیگر لغزندگی جاده و عبور از پیچ ها به دشواری سابق نیست و در خودروهای مجهز به ا سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، کمتر شاهد خروج از مسیر یا انحراف در مواقع ترمزگیری میباشیم.
کیسه هوا در سال 1951 توسط مهندس آلمانی، والتر لیندرر اختراع شد و در دهه 60 تکمیل تر گردید. در اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 میلادی نیز از این سیستم ایمنی در خودروها به طور گسترده تر استفاده گردید. همچنان شاهد پیشرفت روزافزون این سیستم هستیم.
فولاد مقاوم
استفاده از فولاد مقاوم در نقاط مختلف بدنه از جمله ستون های خودرو، تاثیر بسزایی در ایمنی و حفظ جان سرنشینان دارد.
لاستیک های رادیال
لاستیک نیز بر خلاف باور بسیاری از افراد از موارد ایمنی محسوب میشود. چراکه در لاستیک های جدید، به لطف چند لایه بودن، دارای مقاومت و استحکام بیشتری هستند و کمتر در آنها شاهد ترکیدگی میباشیم.
کابین ایمن
امروزه در طراحی کلی اتاق خودرو، سعی میشود تا برخی قسمت ها طوری طراحی شوند که ضربه را جذب کرده و با تغییر شکل از انتقال نیرو به سرنشینان جلوگیری کنند.
کمربند سه نقطه ای
شاید بتوان کمربند ایمنی را موثر ترین وسیله ایمنی در خودرو دانست. کمربندها در ابتدا دو نقطه ای بودند (مانند کمربند هواپیما) ولی با اختراع کمربندهای سه نقطه ای، بحث ایمنی کامل تر شده و همچنان در خودروهای امروزی مورد استفاده هستند.
از جدیدترین سیستم های ایمنی میتوان به سیستم محافظت از گردن اشاره کرد که میزان زیادی از صدمات وارده بر گردن و ستون فقرات راننده کاهش میدهد. نحوه عملکرد کامل برخی از این سیستم ها در سایت 1Car وجود دارد که با کلیک بر روی نام آنها میتوانید به مطالب مورد نظر دسترسی داشته باشید.