خودروی وارداتی با قیمت رقابتی؟

خودروی وارداتی با قیمت رقابتی؟

 

در آستانه ورود به سال چهارم آزادسازی واردات خودرو، سیاستگذار تصمیم دارد «تعیین قیمت خودروهای خارجی» در سال 1404 را به واردکنندگان واگذار کند. بعد از لغو توقف واردات، سازمان حمایت، مرجع تعیین قیمت خودروهای وارداتی اعلام شد. این سیاست تاکنون باعث کاهش رقابت و افزایش تخلفات از جمله بیش‌اظهاری ارزی و فروش خارج از سامانه از سوی برخی از واردکنندگان شده است. با این حال با حذف دخالت دولت انتظار می‌رود بازار وارداتی‌ها در سال آینده رقابتی و به دور از تخلف باشد.

 

آزادسازی واردات خودرو در آستانه ورود به سال چهارم  است، این در شرایطی است که گفته می‌شود سیاستگذار تصمیم گرفته از سال آینده قیمت و فروش خودروهای وارداتی را به واردکنندگان بسپارد. یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» می‌‌‌گوید: سیاستگذار از مدت‌ها پیش تصمیم به حذف سامانه یکپارچه تخصیص خودروهای وارداتی گرفته، منتها در انتظار ایجاد فرصت مناسب برای اجرای آن است.

 وی با بیان اینکه به احتمال زیاد، سامانه یکپارچه تخصیص خودروهای وارداتی سال آینده حذف خواهد شد، می‌افزاید: با حذف این سامانه، زمان و مدل فروش خودروهای وارداتی بر عهده واردکنندگان خواهد بود و آنها خود تعیین می‌کنند چه تعداد خودرو را چه زمانی و با چه شرایطی بفروشند.  این منبع آگاه با بیان اینکه گام بعدی سیاستگذار در اصلاح بازار خودروهای وارداتی، واگذاری قیمت به واردکنندگان است، تاکید می‌کند: مدت‌هاست سیاستگذار تصمیم به کناره‌گیری از قیمت خودروهای وارداتی گرفته و بنا دارد تعیین قیمت را از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به شرکت‌های واردکننده منتقل کند.

به گفته وی، طبق هدف‌گذاری انجام‌شده، از مقطعی به بعد در سال آینده، واردکنندگان خود، قیمت محصولاتشان را تعیین خواهند کرد، بنابراین فروش و قیمت خودروهای خارجی به حالت سنتی باز خواهد گشت. اظهارات این منبع آگاه در شرایطی است که با وجود گذشت حدود ۳ سال از لغو ممنوعیت واردات خودرو، قیمت و فروش خودروهای وارداتی خارج از ید واردکنندگان است و وزارت صنعت، معدن و تجارت آن را بر عهده دارد.

وقتی در اردیبهشت ۱۴۰۱، شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا رای به آزادی واردات خودرو داد، تصور اولیه این بود که فضای قبل از ممنوعیت واردات (پیش از اردیبهشت ۹۷) تکرار خواهد شد. در آن فضا، واردکنندگان در قیمت‌گذاری و مدل فروش محصولاتشان آزادی عمل داشتند، به نحوی که خود تعیین می‌کردند چه محصولی را به چه قیمتی و با چه شرایطی بفروشند. در واقع سیاستگذار تنها در مسائل کلی مانند تعیین تعرفه یا در نظر گرفتن یکسری محدودیت‌ها برای واردات (اینکه مثلا از چه کشوری یا با چه حجم موتوری وارد نشود) دخالت می‌کرد و کاری به قیمت و نحوه و زمان فروش نداشت.

در چنین فضایی، کمتر کسی خبر داشت که بین عرضه‌کننده و مصرف‌کننده خودروهای وارداتی چه می‌گذرد، زیرا دو طرف با کمترین حاشیه معامله می‌کردند. به تعبیری مکانیزم عرضه و تقاضا قیمت و تعهدات دو طرف را تعیین می‌کرد. این وسط سیاستگذار نیز سری آسوده داشت، چون به واسطه دخالت در امور داخلی واردکنندگان مانند قیمت و فروش، برای خود دردسر درست نکرده بود.

 

پس از آزادسازی واردات خودرو در سال ۱۴۰۱ اما ورق برگشت و سیاستگذار احتمالا با این نیت که واردکنندگان زیاده‌خواهی نکنند و با توجه به تشنگی بازار (ناشی از ممنوعیت ۴‌ساله) قیمت‌های نجومی روی محصولاتشان نگذارند، قیمت‌گذاری را به سازمان حمایت مصرف‌کننده و تولیدکننده سپرد.

 این اتفاق در حالی رخ داد که سیاستگذار پیش‌تر سیاست قیمت‌گذاری دستوری را در مورد خودروهای داخلی به کار گرفته و به نتایج منفی آن واقف بود.

در کنار قیمت، سیاستگذار حق فروش وارداتی‌ها را نیز از واردکنندگان سلب و آنها را ملزم کرد در زمان و مکانی واحد و همزمان با یکدیگر خودروهای خود را عرضه کنند.

هرچند به نظر می‌رسد سیاستگذار با سلب اختیار قیمت و فروش از واردکنندگان خودرو دنبال نظارت سفت و سخت بر عرضه و کنترل قیمت به نفع مصرف‌کنندگان واقعی است، اما این مدل تبعات منفی خاص خود را  به دنبال داشته که شاید مهم‌ترین آن، رقابت تقریبا صفر در بازار خودروهای وارداتی (پس از آزادسازی) است.

تا قبل از سال ۹۷ که واردکنندگان در تعیین قیمت و مدل فروش آزادی عمل داشتند، رقابتی نصفه و نیمه بین آنها (با یکدیگر) و حتی در مواردی با دیگر عرضه‌کنندگان خودرو در کشور به چشم می‌آمد.

به عنوان مثال، در آن مقطع نیز ممکن بود یک محصول وارداتی توسط چند واردکننده به بازار عرضه شود. در این فضا، هر کدام از واردکنندگان سعی می‌کردند با ارائه قیمت و شرایط خاص فروش، حداکثر سهم بازار را در اختیار بگیرند. از همین رو بین آنها رقابتی هرچند شاید اندک وجود داشت.

از طرفی، گاهی پیش می‌آمد که واردکنندگان مچ خودروسازان را در فروش مدل‌های وارداتی می‌خواباندند. نمونه بارز این ماجرا در مورد نیسان مورانو رخ داد. این خودرو در دهه ۸۰ توسط بخش خصوصی و پارس خودرو وارد می‌شد. پارس خودرویی‌ها مورانو را با قیمت بالاتری نسبت به بخش خصوصی می‌فروختند و دلیل‌شان نیز ارائه خدمات پس از فروش بود.

با این حال، این مصرف‌کنندگان بودند که مورانوی فاقد خدمات پس از فروش رسمی بخش خصوصی را بر مورانوی پارس خودرو با خدمات پس از فروش ترجیح دادند. پارس خودرو نیز مجبور شد بخشی از مورانوهای وارداتی خود را مرجوع کند، چون خریداری نداشتند.

این نتیجه تصمیم نگرفتن جای مصرف‌کننده و ناشی از رقابت بین عرضه‌کنندگان خودرو بود، رقابتی که مصرف‌کننده تصمیم می‌گرفت فلان خودرو را با چه قیمت و چه شرایط فروشی، بخرد. در حال حاضر اما خودروهای وارداتی از تنوع شرایط فروش برخوردار نیستند.

 

از طرفی، با وجود اینکه یک برند خودرویی توسط چند واردکننده عرضه می‌شود، اما توفیری بین قیمت آنها نیست، چون سازمان حمایت قیمتی واحد را برای آنها لحاظ می‌کند. به همین دلیل، رقابتی نیز میان عرضه‌کنندگان مثلا تویوتا یا نیسان یا هیوندایی وجود ندارد.

در کنار نبود رقابت، دستوری کردن عرضه خودروهای وارداتی که به سود دستوری واردکنندگان نیز منجر شده، برخی از آنها را به سمت تخلف سوق داده است. به عنوان مثال، اخیرا کاشف به عمل آمده که برخی واردکنندگان دست به بیش‌اظهاری ارزی زده‌اند. منظور از بیش‌اظهاری ارزی این است که آنها قیمت مبدأ خودروهای وارداتی‌شان را بیش از آنچه هست، به گمرک اعلام کرده‌اند. این اقدام واردکنندگان واکنش به قیمت‌گذاری دستوری است که سود آنها را محدود کرده است.

در واقع برخی واردکنندگان با توجه به اینکه مانند دوران قبل از ممنوعیت با آزادی عمل در قیمت‌گذاری و کسب سود مواجه نیستند، برای جبران به سمت بیش‌اظهاری ارزی رفته‌اند تا قیمت مبدأ خودروهایشان بسیار بالاتر از واقعیت باشد.

علاوه بر بیش‌اظهاری ارزی، برخی شرکت‌های فعال در عرصه واردات خودرو اقدام به فروش خارج از سامانه کرده‌اند. این در حالی است که به گفته مدیر واردات خودرو وزارت صمت، فروش خودروهای وارداتی خارج از سامانه مخصوص، غیر‌قانونی است.

به هر حال گویا سیاستگذار قصد دارد در مقطعی از سال آینده، هم قیمت هم فروش خودروهای وارداتی را به واردکنندگان بسپارد و خود در این امور دخالت نکند. اگر این اتفاق رخ دهد، واردکنندگان در تعیین زمان، مکان و شرایط فروش محصولاتشان آزاد خواهند بود، بنابراین مصرف‌کنندگان با طرح‌های متنوع فروش مواجه می‌‌‌شوند.

از طرفی، با واگذاری قیمت به واردکنندگان، رقابت قیمتی بین آنها شکل خواهد گرفت، اتفاقی که به نفع مصرف‌کنندگان تمام خواهد شد.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , خودرو وارداتی , واردات خودرو , قیمت خودرو وارداتی , قیمت خودرو خارجی , قیمت رقابتی خودرو وارداتی , خودرو وارداتی به صرفه






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهینcvt_mojtaba : تکمیل وجه ۱۳ اسفند. شاهین cvtهنوز فاکتور نشدم
سبیل : سلام قلی.. والله من مرخصی ندادن وگرنه همرات میامدم...خداوکیلی رفتی هر چی گفتن اینجابزارماهم بدونیم...برواونجاتاماشین بهت ندادن برنگردی..بگوماشین من بهم بدهیدمن دگه کرایه برگشت ندارم..انشالله موفق باشی دوست عزیز
سبیل : هرکی فاکتورمیشه خب مث ادم اعلام کنه...چوب بالاسرت که نیس که دروغ میگی...ماروحرف شماحساب میکنیم....نترسیداعلام کنیدمانمیریم شاهین شمارو مصادره کنیم سوارشیم
قلی نیا : سلام به دوستان زخم خورده لعنت به سایپا عزیزان هرکی گفته من فاکتور شدم تو این جمع دروغ گویی بیش نیست این کد پذیرش 12056590 که گفته بود برای پسر عمم هست فاکتور شده دوروز پیش دروغ بوده من امروز نمایندگی بودم پیگیری کردم 12061627 این عزیز هم همینطور چندروز پیش گفته بودن اگر خدا بخواد فردا میرم تهران شرکت سایپا خراب شده از مازندران میام بابلسر هر عزیزی هم خواست مارو همراهی کنه خوشحال میشم مرسی. و اینکه دوستان تا بهشون فشار نیاریم هیچ خبری از فاکتور نیست اینا دارن با پول ما بازی میکنن ببینین چقدر ماشین شاسی cs55 وارد میکنن تمام نمایندگی ها پر شده از این ماشین حتی بیشتر از اطلس و شاهین هست بعد شرکت سایپا تو اینستا برید ببینید چقدر تبلیغات میکنه همت همت پول مردم دستشونه میگن ما رکورد زدیم نشینید تو خونه دست دست نکنید اینا همه مال مردم خورن از بالا تا پایین هیچکدومشون نه غیرت دارن نه ناموس دارن نه ایرانی واقعی هستن بی غیرتا 8 ماهه ابرو حیثیت ما رفته جلو همه از بس اسنپ و تاکسی گرفتیم با زن و بچه پدرمون در امد ایشالله خدا ازشون نگذره
X5 : سلام ما هم تماس گرفتن برای تحویل .ثبت نام آذر ماه بودیم x5 امیدوارم به زودی با شما هم تماس بگیرین برای تحویل .ما مازندران بابل هستیم
جی آذر : در جواب امید بابا دوست و حجازی دلبندم===> 18 -در روش فروش فوق العاده ادر صورت بروز هر گونه تاخیر احتمالی در تحویل خودرو برابر ضوابط مندرج در قرارداد، خسارت تاخیر معادل 36 درصد سالیانه (3 درصد ماهیانه) محاسبه و پرداخت می گردد. 19 -در روش فروش فوق العاده از زمان واریز وجه تا زمان تحویل خودرو سود مشارکت و انصراف صفر خواهد بود
قلی نیا : اگر خدا بخواد فردا میرم تهران شرکت سایپا خراب شده از مازندران میام بابلسر هر عزیزی هم خواست مارو همراهی کنه خوشحال میشم مرسی
شهریور A5 : من امروز زنگ زدم میگن هنوز ماشین توی بم هستش و سمت تهران بارگیری نشده آخه چه وضعشه 28 روز شاسی شده نمی‌خوان بدن؟؟!
قلی نیا : سلام به دوستان زخم خورده لعنت به سایپا عزیزان هرکی گفته من فاکتور شدم تو این جمع دروغ گویی بیش نیست این کد پذیرش ۱۲۰۵۶۵۹۰ که گفته بود برای پسر عمم هست فاکتور شده دوروز پیش دروغ بوده من امروز نمایندگی بودم پیگیری کردم ۱۲۰۶۱۶۲۷ این عزیز هم همینطور چندروز پیش گفته بودن چه نفعی میبرید از این دروغ؟؟؟
شاهین پلاس : سلام تکمیل وجه ۲۳ اسفند امروز صبح فاکتور شد امیدوارم از همه فاکتور بشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امیر : سلام.کاش روتر انصراف داده بودم. سریع فاکتور میکنن ک نتونیم انصراف بدیم.
نیلی : سلام من پیش فروش بهمن ماه تکمیل وجه اردیبهشت تحویل 30تیر می تحویل میدن
علی دنا اپشنتال 2 مرداد : سلام دنا آپشنال مشکی فروش فوری واریز 5 اردیبهشت تحویل 2 مرداد هنوز فاکتور نشدم
ارش : چه تاریخی ثبت نام کردی کجا زنگ میزنی هربار
کوییک s شهریور : مشکل روان پرشی پیدا کردی از دست سایپا می میری تو
کوییک اس تحویل تیر : کوییک اس تیر سخا 27 اردیبهشت امروز فاکتور شده
25 ا : سلام من موعد تحویلم 25 خرداد بوده طرح مادران فروش فوری هنوز فاکتور نشده برام
اطلس آذر - تکمیل وجه اسفند1403 : سلام علی آقا حالتون خوبه انشاءا... تبدیل زدید بسلامتی کی تحویل میدن و قیمتش چنده؟ ممنون میشم به من بگید، احتمالا منم تبدیل بزنم
207 مهر : سلام نه هنو نیامده
رانا تحویل 19 خرداد : سلام.دوستان رانا تحویل 19 خرداد تبدیل به 207 کسی میدونه فاکتور شده یا ن؟