چند ابهام بزرگ در عرضه خودروهای وارداتی

چند ابهام بزرگ در عرضه خودروهای وارداتی

 

در اقدامی عجیب و خلاف جریان حرکت جهان به سمت خودرو برقی و هوای پاک، قرار است از سال آینده تعرفی خودروهای برقی در کشورمان از ۴ درصد به ۱۰۰ درصد افزایش یابد یعنی افزایش ۲۵۰۰درصدی و این یعنی صفر شدن آمار خرید خودرو برقی درکشورمان و خداحافظی با هوای پاک!

 

در تصمیمی جنجالی، تعرفه واردات خودروهای خارجی برای سال آینده به 100 درصد افزایش یافته است؛ تصمیمی که تا به امروز خودروهای برقی و هیبریدی را نیز شامل شده است!

این در حالیست که پیش از این، تعرفه واردات خودروهای برقی صرفاً 4 درصد و خودروهای هیبریدی 15 درصد بود.

این افزایش وحشتناک تعرفه خودروهای برقی در کشورمان در حالی قرار است از سال آینده اجرا شود که دنیا با سرعت به سمت برقی‌سازی صنعت خودرو حرکت می‌کند و کشورهای پیشرو هر ساله با ارائه مشوق‌های مالی و توسعه زیرساخت‌های شارژ، مسیر را برای جایگزینی خودروهای فسیلی با خودروهای برقی هموارتر می‌کنند.

این اقدام نه‌تنها با سیاست‌های جهانی در کاهش آلودگی و وابستگی به سوخت‌های فسیلی مغایرت دارد، بلکه امیدها برای توسعه خودروهای پاک در ایران را هم به یأس تبدیل خواهد کرد.

انتظار می‌رفت که در سال 1404، ایران نیز با اتخاذ سیاست‌های حمایتی از خودروهای برقی، به گسترش حمل‌ونقل پاک و کاهش آلودگی هوا در کشورمان کمک کند اما این تصمیم، دقیقاً برعکس عمل کرده و خودروهای برقی و هیبریدی را از دسترس مصرف‌کنندگان ایرانی، خارج خواهد کرد!

تناقض با قانون هوای پاک و سیاست‌های جهانی

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های این تصمیم عجیب، مغایرت آن با ماده 9 قانون هوای پاک است که نقش خودروهای برقی و هیبریدی در کاهش آلودگی هوا را به رسمیت شناخته و با ذکر اینکه این خودروها از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند، بر لزوم حمایت از این خوددروهای برقی تأکید دارد.

این قانون دولت را موظف کرده که مشوق‌هایی برای تولید، واردات و توسعه زیرساخت‌های خودروهای برقی و هیبریدی در کشورمان فراهم کند اما افزایش 100 درصدی تعرفه واردات، نه‌تنها از این سیاست حمایت نمی‌کند، بلکه مانعی جدی برای تحقق آن محسوب می‌شود.

در سطح جهانی، کشورهایی مانند چین، اتحادیه اروپا و آمریکا با ارائه یارانه، معافیت مالیاتی و تسهیلات ویژه، شهروندان را به خرید خودروهای پاک تشویق می‌کنند حتی برخی کشورها مانند نروژ و هلند اعلام کرده‌اند که تا سال‌های آینده، فروش خودروهای با موتور درون‌سوز را به‌طور کامل متوقف خواهند کرد!

در این شرایط، ایران با اتخاذ سیاست‌هایی که باعث افزایش شدید قیمت خودروهای برقی می‌شود، در مسیری مخالف با روند جهانی حرکت می‌کند.

 

پیامدهای اقتصادی و زیست‌محیطی

افزایش تعرفه خودروهای برقی و هیبریدی، پیامدهای منفی گسترده‌ای خواهد داشت که هم بخش اقتصادی و هم محیط زیست کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد:

1. وابستگی بیشتر به بنزین، افزایش ناترازی بنزین و افزایش آلودگی هوا

با این تصمیم، مصرف‌کنندگان به دلیل افزایش قیمت خودروهای برقی و هیبریدی، بیشتر به سمت خودروهای بنزینی و دیزلی سوق داده خواهند شد. این موضوع منجر به افزایش مصرف بنزین و در نتیجه افزایش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ مانند تهران، مشهد و اصفهان خواهد شد.

در حالیکه کلان‌شهرهای ایران با بحران آلودگی هوا و مشکلاتی مانند ریزگردها و پدیده وارونگی دما دست‌وپنجه نرم می‌کنند، افزایش سهم خودروهای بنزینی، وضعیت را بحرانی‌تر خواهد کرد.

از سوی دیگرف طی این سالها، کشورمان به شدن با ناترازی بنزین مواجه بوده است و از مجموع مصرف روازنه حدود 120 میلیون لیتر بنزین، مجبور بوده‌ایم که حدود 20 تا 30 هزار لیتر بنزین به‌صورت روزانه به کشورمان واردات بنزین داشته باشیم.

در صورت اجرایی شدن تعرفه 100 درصد خودروهای برقی و هیبریدی، قطعاً این امر تاثیر بسیار مخربی را در تشدید ناترازی بنزین و افزایش شدید واردات بنزین خواهد گذاشت.

2. افزایش هزینه‌های درمانی و آسیب به سلامت عمومی

طبق گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت (WHO)، آلودگی هوا یکی از عوامل اصلی مرگ‌ومیر زودرس در بسیاری از کشورها، از جمله ایران است. ورود خودروهای برقی و هیبریدی می‌توانست سهم زیادی در کاهش انتشار گازهای آلاینده و بهبود کیفیت هوا داشته باشد اما افزایش تعرفه‌ها باعث خواهد شد که روند جایگزینی این خودروها کندتر شود. این موضوع در نهایت هزینه‌های درمانی ناشی از بیماری‌های تنفسی و قلبی را افزایش خواهد داد.

پشت پرده اتخاذ تصمیم خطرناک و مخرب در افزایش 25 برابری تعرفه خودروهای برقی و هیبریدی چیست؟

مسئولان کشور هنوز توضیح شفافی درباره این افزایش ناگهانی تعرفه‌ها ارائه نکرده‌اند اما برخی تحلیلگران معتقدند که دولت در تلاش است تا با افزایش درآمدهای گمرکی، بخشی از کسری بودجه خود را جبران کند! با این حال، این استدلال در بلندمدت می‌تواند آسیب‌های جدی‌تری به اقتصاد کشور وارد کند. چراکه حذف یا کاهش خودروهای برقی و هیبریدی از بازار، باعث افزایش وابستگی به سوخت‌های فسیلی شده و در نهایت هزینه‌های بیشتری برای یارانه‌های سوخت به دولت تحمیل خواهد کرد.

لزوم ورود مجلس

 

تصمیم به افزایش 100 درصدی تعرفه واردات خودروهای برقی و هیبریدی، در تضاد با سیاست‌های جهانی و داخلی در زمینه کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت‌های فسیلی است. این سیاست، نه‌تنها موجب وابستگی بیشتر کشور به سوخت‌های آلاینده خواهد شد، بلکه بر سلامت عمومی، هزینه‌های اقتصادی و توسعه فناوری خودروهای پاک در داخل کشور نیز تأثیر منفی خواهد داشت.

در شرایطی که بسیاری از کشورهای جهان به سمت حذف خودروهای بنزینی و جایگزینی آن‌ها با مدل‌های برقی حرکت می‌کنند، ایران باید سیاست‌های تشویقی به جای سیاست‌های محدودکننده اتخاذ کند تا بتواند هم‌زمان با کاهش آلودگی هوا، از فرصت‌های اقتصادی و فناورانه در این حوزه بهره ببرد.

در چنین شرایطی مجلس شورای اسلامی باید هرچه سریع‌تر با ارائه یک اصلاحیه یا تبصره به این موضوع ورود کند و مانع از اجرای تصمیمی شود که مستقیماً با منافع مردم و حق آنان برای داشتن هوای پاک در تضاد است. تعرفه 100 درصدی بر خودروهای برقی و هیبریدی به هیچ وجه قابل قبول نیست و باید به تعرفه‌های قبلی و یا حتی کمتر از آن برگردد.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , چند ابهام بزرگ , عرضه خودروهای وارداتی , مشکلات واردات , چالش‌های بازار , تعرفه‌های واردات , خودروهای خارجی , سیاست‌های واردات , قیمت خودروهای وارداتی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
X33 Cross cvt 25 نظر
پارسا. 24 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J7 رضا : سلام ابو محمد مبارکه خدایش خیلی برات خوشحال شدم میدیم هر روز پیگیر هستی انشالله ماشین منم پلاک بشه . مبارک همه دوستان باشه که ماشین هاشون رو تحویل می گیرن
حامد ایکس ۵ مشکی مشهد : سلام دوستان. ۱۲ آبان ثبت نام kmc x5 مشکی پرداخت دو مرحله ای ۲۳ فروردین فاکنور ۲۵ فروردین بیمه ۱ اردیبهشت پلاک ۷ اردیبهشت خروج از کارخانه و بارگیری به مشهد انشالله فردا پس فردا میرسه مشهد😍🌹
۳۰ اسفند : سلام تحویل اسفند امروز پلاک شده کسی اطلاع نداره کی میرسه دستم
عمه بزرگه ی عظیم زاده : من پیگیر شدم، منتها کارگزار پیگیر نشد منم انصراف دادم
خواهر زن محسن اسفند ماه : سلام دوستان ، بیایید در سال تولید ، از شرکت ایران خودرو سپاسگزار باشیم، برای تولید خودروهای ایمن و خوب
مهوش خواهر محسن اسفند ماه : آره والا
پریوش : ماهیت این گروه نمی‌دونم کجای چرا ماشین مارو نامیده پس همش تقصیر این محسن اسفند ماه و عظیم زادس، همرو فراری دادن
دیانا : سلام بزرگواران من هم هنوز فاکتور نشدم تکمیل وجه 20اسفند
مریم : دوستان شاهین پلاس عزیز درود بر همه امروز شنبه ماشین و از نمایندگی شماره یک سایپا تحویل گرفتم ۲ روز بعد از فاکتور شدن پلاک شد و ۴ روز بعد یعنی امروز ۷ اردیبهشت ماشین و تحویل گرفتم بنده ۳ اردیبهشت فاکتور شده بودم تو پیام های قبلی توضیح کامل دادم من تا الان با خودرو دنده اتومات رانندگی نکرده بودم اولش که سوار ماشین شدم استرس داشتم اما یه کیلومتر که رفتم دیدم چقدر راحتترو آسونتر از کلاچ گرفتن بود از نمایندگی تا خونه ما ۱۴ کیلومتر بود ایشالله ماشین همه دوستان چشم انتظار و بدن ازش خیر و خوشی ببینید سفرهای جشن و شادی برید
شهاب ایکس5 ابان : مبارک باشه شماره قراردادتون چند بود؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
Gl مشکی : آقای راعی اطلس gl مشکی چرا فاکتور نمیشه ؟؟؟؟ واریزی 26 اسفند و سخا 27 اسفند مابالتفاوت بیمه هم واریز شده
arrizo 6 : چرا موعد تحویل از پنل پاک شده ؟ برج 12 نقدی نوشتم ولی امروز که چک کردم دیدم موعد تحویلم از سایت پاک شده
اطلس سفید مشکی 26 مهر : جواب راعی :حالا ما 13 میاییم فحشامون میدیم خودمون خالی میکنیم آتیشی بپا میکنیم دور همی از روش میپریم خوش میگذره شما از 15 فاکتوراتون بزنید ببینم چیز دیگه ای نیست تو بخوری؟
آیدین : سلام چ تاریخی تکمیل وجه کردید؟
fx : دوستان حداقل کاری که میشه انجام داد اینه که توی پیچ های اینستاگرام مربوط به خودرو مثل اخرین خودرو و اسب بخار برید کامنت بزارید و بگید که بلکه اونا رسانه ای کنن موضوع رو تا مدیران خودرو تحویل بده و پیگیری کنه اصلا زیر پست های خوده پیج مدیران خودرو برید کامنت بزارید
پذیرش اردیبهشت 1403 : کوییک gxr تحویل بهمن بودم پیام تبدیل به آر اس اومد.زنگ زدم گفتن جی ایکس آر رو با تاخیر تحویل میدن تبدیل بزنی اواسط اسفند ماشین رو تحویل میگیری،ناچاری تبدیل زدم اما چند ماه گذشته هنوز آر اس فاکتور هم نشده با پذیرش 11841281.تبدیل نمیزدم شاید جی ایکس رو میدادن تا حالا
سعید : دلت خوهش نه؟ تو‌شکایت کردی چی شد؟ میخوای از یه نفر ه خودش شکایت کنی؟
پیش فروش اردیبهشت : Gxl پذیرش 22 آبان‌ بودم
اکران : مابه‌التفاوتو پرداخت کرده بودی؟
فردین : سلام دوگانه تحویل اسفند بودم 75لیتری پیام تبدیل اومده ب100که انجام دادم ولی احتمال در تاخیر دوباره وجود دارد