پشت پرده تغییر لوگوی ایران خودرو

پشت پرده تغییر لوگوی ایران خودرو

 

در یک تحول بی‌سابقه در صنعت خودروسازی ایران، مدیریت ایران‌خودرو پس از جلسات طولانی و پرحاشیه، رسماً به بخش خصوصی واگذار شد. این واگذاری که با انتخاب اعضای جدید هیئت‌مدیره همراه بود، نقطه عطفی در تاریخ این شرکت محسوب می‌شود؛ این درحالیست که لوگو این خودروسازی پس از ٢٠ سال، دستخوش تغییر قرار گرفت و بدین ترتیب تحول برند در پسا خصوصی‌سازی رخ داد.

 

به گزارش ایسنا، پس از مدت‌ها بحث و گمانه‌زنی، سرانجام در تاریخ ۱۷ بهمن ۱۴۰۳، مجمع عمومی فوق‌العاده ایران‌خودرو با حضور ۵۱.۷۹ درصد از سهامداران برگزار شد.

در این جلسه که بیش از ۹ ساعت به طول انجامید و با حواشی و اعتراضاتی همراه بود، اعضای جدید هیئت‌مدیره انتخاب شدند. شرکت‌های خدمات گستر صبا انرژی، سرمایه گنجینه ایرانیان، بهینه‌سازان بهمن، اعتبار آفرین و مدیریت سرمایه‌گذاری ملی ایران به عنوان اعضای جدید معرفی شدند که با حضور سه عضو از بخش خصوصی، مدیریت این خودروساز بزرگ به بخش خصوصی منتقل شد.   

این واگذاری اما واکنش‌های متعددی را به دنبال داشت. کنسرسیوم سهامداران بخش خصوصی در بیانیه‌ای اعلام کرد که با اعتماد نظام و دولت، مدیریت ایران‌خودرو را بر عهده گرفته و برنامه‌هایی برای ارتقای کیفیت محصولات، احیای زیرساخت‌های تولیدی و مالی و افزایش رضایت مشتریان در دستور کار دارند. آن‌ها همچنین وعده دادند که طی دو هفته پس از شروع به کار تیم جدید، گزارش کاملی از وضعیت مالی و بدهی‌های شرکت ارائه دهند.  

با این حال، برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس نگرانی‌هایی درباره این واگذاری ابراز کرده‌اند.

پیش از برگزاری مجمع ایران‌خودرو، حسینعلی حاجی دلیگانی- نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی- نیز در جلسه‌ای در تاریخ ۱۵ بهمن ۱۴۰۳، نسبت به این واگذاری هشدار داد و آن را “فساد بزرگ” توصیف کرد.

وی معتقد بود که شرکت مورد نظر اهلیت لازم را ندارد و دارای پرونده‌های قضایی متعددی است و در صورت انجام این واگذاری، مسئولان مربوطه باید پاسخگو باشند.  

واگذاری سهام ایران‌خودرو به بخش خصوصی با مخالفت‌ها و نگرانی‌های جدی از سوی نمایندگان مجلس و کارشناسان مواجه شده است. 

احمد بیگدلی- نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی- ضمن تاکید براینکه خصوصی‌سازی ایران‌خودرو باید بدون رانت و به شرکتی بدون حاشیه واگذار شود، معتقد بود که واگذاری به شرکتی که خود دارای تخلفات و پرونده‌های باز است، نمی‌تواند مشکلات حوزه خودرو را رفع کند و ممکن است دردسرهای بیشتری ایجاد کند.  

علی خضریان، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، نیز ضمن اشاره به تعارض منافع در این واگذاری، خاطرنشان کرده بود که حضور قطعه‌سازان در هیئت‌مدیره خودروسازان می‌تواند منجر به افزایش قیمت قطعات و کاهش تولید خودرو شود. در بسیاری از کشورها، برای سهامداری قطعه‌سازان در خودروسازان محدودیت‌هایی وجود دارد تا از بروز انحصار جلوگیری شود.   

 

از سوی دیگر، برخی کارشناسان، از این واگذاری نوعی ''خصولتی‌سازی'' یاد می‌کرده و اعلام می‌کردند که در ایران، مفهوم ''بخش خصوصی'' اغلب با تعریف کلاسیک جهانی تفاوت دارد و بسیاری از شرکت‌های به‌ظاهر خصوصی وابستگی‌هایی به نهادهای حکومتی دارند. وی هشدار داد که این نوع واگذاری‌ها ممکن است به افزایش فساد و ناکارآمدی منجر شود.  

این مخالفت‌ها و نگرانی‌ها نشان‌دهنده حساسیت بالای موضوع واگذاری ایران‌خودرو به بخش خصوصی و لزوم دقت و شفافیت در این فرآیند بود؛ اما در نهایت تصمیم بر واگذاری برجای خود باقی ماند و بزرگترین واگذاری‌ صنعت خودرو کشور اتفاق افتاد. 

در مجموع، واگذاری مدیریت ایران‌خودرو به بخش خصوصی، تحولی بزرگ در صنعت خودروسازی ایران محسوب می‌شود. با این حال، موفقیت این تغییر بستگی به اجرای صحیح خصوصی‌سازی، شفافیت در مدیریت و پاسخگویی به نگرانی‌های موجود دارد. زمان نشان خواهد داد که آیا این واگذاری می‌تواند به بهبود کیفیت و کارایی در بزرگ‌ترین خودروساز کشور منجر شود یا خیر؟

 

تغییر نشان برند ایران‌خودرو پس از خصوصی‌سازی

پس از واگذاری ایران‌خودرو به بخش خصوصی و آغاز فعالیت هیأت مدیره جدید بر کرسی‌های گروه صنعتی ایران‌خودرو، نشان برندیگ این گروه خودروسازی پس از ١٠ سال تغییر کرد. 

با توقف تولید پیکان در سال ۱۳۸۴ و معرفی خودروی سمند به عنوان اولین خودروی ملی کشور، ایران‌خودرو تصمیم گرفت تا یک بازطراحی اساسی در لوگوی خود انجام دهد؛ این بار، طراحی لوگو به مرتضی ممیز، یکی از برجسته‌ترین طراحان گرافیک ایران و پدر گرافیک مدرن ایران، سپرده شد؛ او نیز  طرحی را ارائه داد که به جای ارابه و اسب کامل، تنها سر یک اسب را به تصویر می‌کشید. این طرح که نماد سرعت، قدرت و پویایی بود، به سرعت مورد استقبال قرار گرفت و به عنوان لوگوی رسمی ایران خودرو انتخاب شد.

در پسا خصوصی‌سازی گروه صنعتی ایران‌خودرو، پس از ٢٠ سال، با روی کار آمدن بخش خصوصی در مدیریت این شرکت، نشان تجاری ایران خودرو تغییر کرده و باز طراحی شده است. 

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , ایران‌خودرو , واگذاری به بخش خصوصی , تغییر لوگوی ایران‌خودرو , مجمع عمومی فوق‌العاده , اعضای جدید هیئت‌مدیره , برندینگ پسا خصوصی‌سازی , کنسرسیوم سهامداران خصوصی , حواشی واگذاری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 60 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اشکان شوریده x5 : مشهدی هستین شما ؟‌
رضا : سلام تماس گرفتم ایران خودرو به خاطر تارا دستی کارشناسشون گفت تا آخر اردیبهشت اکثر تحویلی های اسفند فاکتور میشن
کرمان موتور بفرست : منم همین جوره آخه این چه دردیه ماشینی که الان ۱۵ روزه پلاک روش نصب شده را واسه چی نگه داشتند خوب بفرستین دیگه
رامین : سلام دوستان امروز قیمت کارخانه لاماری افزایش یافت بالای 2 میلیارد قیمت کارخانه اش شد
ناجی : کاربر محمد سلام خدمت شما مرحله اول چند پرداخت کردید؟ و الان برای تبدیل به جی ال چند پرداخت کردید؟کلا با سود ۱۶درصد مشارکت؟؟
حامد : سلام موافقم واقعا لذت‌بخشه خیلی نرم و راحت میشه رانندگی کرد بدون خستگی تو سرعت بالا حس خوبی میده
bac x3 : با سلام دوستان این چند روز گذشته برای کسی bac x3 شاسی شده؟ ثبت نام ۱۹ آذر اقساطی رنگ خاکستری
عارف هریوندی : سلام خسته نباشید خانم الهام میخواستم بدونم شما با درس خوندن تونستین ماشین بخرین ؟ ببخشید اگه فضولیه ولی میخواستم بدونم تو زندگیم اشتباه کردم یا نه
آیدین سالاری : سلام بارا این که ماشین شاسی بقوله باید کجا بلم؟
J7بهمن : سلام و عرض ادب جسارتا شما تاریخ ثبت نامتون کی بوده؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا تیر1404 : دوستان تبدیل بزنید به سمند واشر وگرنه همینم از کفتون میره باید برید پولتونو پس بگیرید
دوستان اتو : خدا لعنت کنه تحویل آبان هنوز خبری نیست
31خرداد : شما کی تکمیل وجه کردین
خراسان : رانا پلاس دیگر تولید نخواهد شد فقط و فقط تبدیل به سمند واشر
سورن پلاس،31 خرداد : ما،1اردیبهشت واریز کردیم. از 18یا19فروردین شروع شده بود،اگر روند فاکتور متوقف نشه وبا سرعت تحویل 31 خرداد هر روز به ترتیب واریز وجه فاکتور انجام بشه،هفته آینده شاید واریز اردیبهشت فاکتور بشه.
علیرضا : ممنون میشم شماره تماس بزارین جهت راهنمایی
سورن پلاس تک گانه 31 خرداد : با سلام دوستان بنده هم تحویل 31 خرداد هستم فاکتور نشدم
داود کوییک از اس : سلام نامه سخا از صدور به مدت یک سال اعتبار دارد
شادمهر : تو سایت سخا نگاه کن ببین اطلاعات کامله هم راهورت هم پست تایید شده فقط بیاد نمایندگی واست بارگزاریش کنه تمام
محسن : سلام به همه کسی میدونه بیمه نامه و سند چه موقع نمایندگی تحویل میده