کف قیمت خودروهای وارداتی کارکرده چقدر است؟

کف قیمت خودروهای وارداتی کارکرده چقدر است؟

 

بررسی‌ها نشان می‌دهد با وجود افزایش حجم تخصیص ارز در سال جاری، طرح واردات خودروهای کارکرده با قیمت اقتصادی به نتیجه نخواهد رسید، در این بین چاره‌ای جز اصلاح نرخ حقوق ورودی خودروهای بنزینی وجود ندارد.

 

به گزارش تسنیم، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، به‌تازگی از سیاست‌های موجود در حوزه واردات خودرو انتقاد کرد و اشاره کرد که با وجود اختلاف قابل توجه بین نرخ ارز قطعات وارداتی خودرو (65 هزار تومان داخل کشور و 95 هزار تومان خارج)، سود 30هزارتومانی برای واردکنندگان ایجاد شده است.

وی با اشاره به تبلیغات گسترده و عدم ارائه خدمات پس از فروش، از سیاست‌های فعلی انتقاد کرد و پرسید:
" چرا مردم نباید بتوانند ماشین خارجی دست‌دوم با عمر حداکثر 5ساله بخرند و در واقع به‌قیمت یک پراید، تویوتا سوار شوند؟"

با این حال، حتی با وجود صدور مجوزهای لازم برای واردات خودروی کارکرده و تخصیص 3 میلیارد دلار ارز وارداتی، به‌نظر می‌رسد در سال 1404 مانند سال قبل پیشرفتی در این حوزه مشاهده نشود.

 

چرا واردات خودروی کارکرده ارزان‌قیمت امکان‌پذیر نیست؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که عوامل متعددی باعث شده‌اند واردات خودروی کارکرده با قیمت مناسب عملی نشود، این عوامل شامل نرخ محاسباتی ارز، تعرفه‌های سنگین و هزینه‌های جانبی می‌شود.

1. نرخ محاسباتی ارز در گمرک و تأثیر آن بر قیمت خودرو

فرض کنید ارزش یک خودروی کارکرده حدود 10 هزار دلار باشد. با نرخ دلار 100هزارتومانی، قیمت پایه خودرو به یک میلیارد تومان می‌رسد، اما این تنها بخشی از هزینه واردات  است؛

حقوق ورودی:
با اعمال نرخ محاسباتی ارز در گمرک که به‌تازگی به 70 هزار تومان رسیده است (بعد از جهش سه‌برابری نسبت به سال‌ قبل) و تعرفه 100درصدی، حقوق ورودی این خودرو حدود 700 میلیون تومان خواهد شد.

مالیات ارزش افزوده:
10 درصد مالیات ارزش افزوده نیز باید به این مبلغ اضافه شود که حدود 80 میلیون تومان افزایش هزینه خواهد داشت.

در مجموع، عوارض و مالیات‌ها به حدود 800 میلیون تومان می‌رسد، بنابراین، قیمت نهایی خودرو حداقل به 1.8 میلیارد تومان می‌رسد.

 

2. هزینه‌های حمل‌ونقل و خدمات جانبی

علاوه بر عوارض و مالیات، هزینه‌های حمل‌ونقل، بیمه و سایر هزینه‌های جانبی نیز باید محاسبه شوند، این هزینه‌ها معمولاً حدود 200 میلیون تومان بر قیمت خودرو اضافه می‌کنند،

بنابراین، قیمت نهایی یک خودروی کارکرده خارجی به 2 میلیارد تومان می‌رسد که این رقم بسیار بیشتر از حد انتظار مردم و سیاست‌گذاران است.

چرا این طرح به نتیجه نمی‌رسد؟

به‌رغم تصمیمات اتخاذشده برای تسهیل واردات خودروی کارکرده، این طرح به‌دلایل زیر به نتیجه نرسیده است:

نرخ محاسباتی ارز بالا:
افزایش نرخ محاسباتی ارز در گمرک از 28,500 تومان به 70 هزار تومان ، قیمت تمام‌شده خودروهای وارداتی را به‌طور چشمگیری افزایش داده است.

تعرفه‌های سنگین:
اعمال تعرفه 100درصدی بر خودروهای کارکرده، باعث شده است این خودروها از لحاظ قیمتی غیرقابل رقابت با خودروهای داخلی باشند.

راهکارها برای حل این مشکل

برای اینکه طرح واردات خودروی کارکرده به نتیجه برسد و مردم بتوانند به‌قیمت مناسب خودروهای خارجی خریداری کنند، اقدامات زیر ضروری است؛

 

کاهش نرخ محاسباتی ارز یا حقوق ورودی:

نرخ محاسباتی ارز در گمرک باید به‌میزان معقولی کاهش یابد تا قیمت خودروهای وارداتی کاهش پیدا کند.

تعرفه‌های سنگین وارداتی باید کاهش یابد تا خودروهای کارکرده به‌قیمت مناسب وارد بازار شوند. پیشنهادی که در این حوزه مطرح این است که حقوق ورودی خودروهای بنزینی مانند خودروهای هیبریدی به 15 درصد کاهش یابد.

 

 

شفافیت در فرآیند واردات:

ایجاد شفافیت در فرآیند واردات و جلوگیری از انحصار و سودجویی در این حوزه، می‌تواند به کاهش قیمت‌ها کمک کند.

بدون شک، تنها راه برای موفقیت طرح واردات خودروی کارکرده، اصلاح عوارض و مالیات‌های وارداتی است، در غیر این صورت، این طرح به نتیجه نخواهد رسید و مردم همچنان با قیمت‌های غیرمنطقی مواجه خواهند بود.

"اگر می‌خواهیم مردم بتوانند به‌قیمت یک پراید، تویوتا سوار شوند، باید سیاست‌های فعلی را اساساً تغییر دهیم."

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , واردات خودروهای کارکرده , قیمت اقتصادی خودرو , نرخ محاسباتی ارز , تعرفه‌های سنگین وارداتی , حقوق ورودی خودروهای بنزینی , شفافیت فرآیند واردات , قیمت خودروهای خارجی , اصلاح سیاست‌های وارداتی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
X33 Cross cvt 25 نظر
صابری 1 18 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حامد : دوستان من سرامیک تیتانیوم 30اسفند هستم تغیر رنگ اومده تو پیشخوان ولی چیزی برای تغیر وجود نداره خواستم ببینم برا همه اومده؟؟
X5 ابان تهران : سلام فاصله بین صدور بیمه تا پلاک و بعد تحویل چقدر بود؟
تارا اسفند : امروز ۲۹ فاکتور نشدم
طرح فرسوده ری را نوید : آقا وحید اینم اسم بنده نوید داداش الان کاستومر بروز شده همون ۳۰ اردیبهشت شده ولی هنوز دعوتنامه صادر نشده حس میکنم میخوان بذارن ازش رد بشه و تبدیل براش بزنن حالا یا بشه ریرا پلاس با قیمت جدید یا چیز دیگه اینا خیلی بد جنسن
X5 تبدیلی اجباری : سلام دوستان کسی از نفرات تبدیلی اجباری هست که شاسی شد باشه خسته شدین بخدا
حسین : ۲۴ فروردین فاکتور شد
H_shoreibi : بله باید منتظر باشید پیام مابلتفاوت بیمه و مالیات بیاد تا فاکتور بشه
تارا دستی سی بهمن : در جواب دوستان .بله واقعا بی در و پیکره . رنک سفید تحویلی سی بهمن بودم طرح جوانی جمعیت واریز دومم 25اذر 26اسفند فاکتور 28اسفند فاکتور 6فرودین آماده جهت تحویل... چهار یا پنج بار پیامک تحویل حضوری آمد که شرایط رفتنش رو نداشتم تا دیروز که صحبت کردم با ایران خودرو گفت خیلی ماشین رو دستمونه ان شاءالله در اسرع وقت می‌فرستیم... ییش از یک ماه از فاکتور گذشته...ماشین نیامده... مدارکش پنجشنبه رسیده به اداره پست شهرمون..
مهدی : سلام دوستان شاهین پلاس من فاکتور شد،تو سایت دیدم.تکمیل وجه من ۴ بهمن بود
نوری فرد : با سلام من ماشین اتومات طرح جوانی جمعیت در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ثبت نام کردم و ۳۲۵ میلیون تومان واریز کردم و زمان تکمیل وجه هفته چهارم دی ماه بود اما با تاخیر در تاریخ ۵ اسفند ماه ۱۴۰۳ دعوتنامه تکمیل وجه را پرداخت کردم و در تاریخ ۲۴ ۱ ۱۴۰۴ فاکتور شدم و دیروز پلاک شدم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : سلام از قبل پلاک داشتین یا پلاک جدید دادن بهتون
عمو رسول دوگانه 30 بهمن : سلام 25 فاکتور شده کی پلاک میشه ؟در ضمن کارخونه تبریز است؟
صابری 1 : هیچی معلوم نیست خیلی از افراد هستن که فاکتور شدن و کاری به دیون هم نداشتن الکی اظهار نظر نکنید
کامی : پاچگت ونو غینت 🤣🤣
رضا : هیچی نیستی
اصغر : الان واسه اونم باید خدادتومن اضافه بدیم اصل یکی نیست بگه بدنه ماشین ضعیفه فکری برایش کردین ما چه کمربند ببندیم چه نبدیم کارمون زاره
اصغر : سایپا .الان واسه اونم باید خدادتومن اضافه بدیم اصل یکی نیست بگه بدنه ماشین ضعیفه فکری برایش کردین ما چه کمربند ببندیم چه نبدیم کارمون زاره
سبحان : زودتر از موعد بعید میدونم همون سر موقع باشه
امیر : کارت ملی فقط و کدی ک برات پیامک شده.همین
هادی اریزو : تا وضعیت دیون مشخص نشه فاکتور نمیشی البته قبلش ازتون پول دیون میگیرن بعد فاکتور