دنا پلاس دنده‌ای، خودروی متعارف معرفی شد

دنا پلاس دنده‌ای، خودروی متعارف معرفی شد

 

سندیکای بیمه‌گران ایران با انتشار بخشنامه‌ای، خودروی «دنا پلاس معمولی (دنده‌ای)» را به عنوان ملاک و معیار «خودروی متعارف» تعیین کرد. این تصمیم، در حالی اتخاذ می‌شود که مفهوم خودروی متعارف و غیرمتعارف، سال‌هاست در صنعت بیمه ایران مطرح بوده و همواره با چالش‌ها و ابهاماتی همراه بوده است.

 

طبق قانون، معیار متعارف بودن خودروها، ارزش و قیمت آنهاست که اگر کمتر از 50% نرخ دیه ماه حرام باشد، خودرو متعارف بوده و در غیر اینصورت، به آن خودرو نامتعارف می‌گوییم.

با تصویب قوه قضائیه در سال 1404 نرخ دیه در ماه‌های حرام برابر با 2 میلیارد و 133 میلیون تومان و در ماه‌های غیرحرام برابر با 1 میلیارد و 600 میلیون تومان است.

دنا پلاس دنده‌ای، خودروی متعارف معرفی شد

 

دنا پلاس، نمادی از خودروی متعارف؟

انتخاب «دنا پلاس معمولی» به عنوان خودروی متعارف، پرسش‌هایی را در خصوص دلایل این انتخاب و پیامدهای آن برانگیخته است. به نظر می‌رسد، حجم تولید بالا، قیمت نسبتاً مناسب و در دسترس بودن قطعات یدکی، از جمله مهم‌ترین دلایل انتخاب این خودرو به عنوان معیار خودروی متعارف بوده است.

با این حال، برخی کارشناسان معتقدند که این انتخاب، ممکن است نتواند به طور کامل، تنوع و ویژگی‌های خودروهای موجود در بازار را پوشش دهد. و بازهم مانند سال های قبل سرگردانی مردم را به همراه خواهد داشت. چرا که باتوجه به افزایش قیمت خودرو، الان اکثر خودروهای موجود در بازار غیرمتعارف محسوب می شوند و دارندگان آن ها به همین علت برای دریافت خسارت از بیمه ها با چالش های جدی مواجه اند.

مفهوم خودروی متعارف و غیرمتعارف، ریشه در ماده 8 قانون بیمه شخص ثالث دارد. بر اساس این قانون، خسارت‌های مالی ناشی از حوادث رانندگی، بر اساس ارزش روز خودرو و با رعایت درجه تعارف خودرو پرداخت می‌شود. اما آنچه در این میان اهمیت دارد، نحوه تعیین درجه تعارف خودرو است که به طور مستقیم با نرخ دیه مرتبط است.

بر اساس مصوبه قوه قضائیه در سال 1404:

    نرخ دیه در ماه‌های حرام: 2 میلیارد و 133 میلیون تومان
    نرخ دیه در ماه‌های غیرحرام: 1 میلیارد و 600 میلیون تومان

 

با در نظر گرفتن این نرخ‌ها، تعریف خودروی متعارف و غیرمتعارف به شرح زیر خواهد بود:

خودروی متعارف: بر اساس رویه جاری در صنعت بیمه و تفسیر قانون، خودروی متعارف به خودرویی اطلاق می‌شود که ارزش آن، کمتر از 50 درصد نرخ دیه در ماه حرام باشد. به عبارت دیگر، در سال 1404، خودرویی که ارزش آن کمتر از 1 میلیارد و 66 میلیون و 500 هزار تومان باشد، به عنوان خودروی متعارف شناخته می‌شود. علاوه بر این، ویژگی‌های دیگری نیز برای خودروی متعارف در نظر گرفته می‌شود:

    تولید و عرضه انبوه در بازار
    قیمت مناسب و قابل دسترس برای عموم مردم (با در نظر گرفتن معیار نرخ دیه)
    هزینه نگهداری و تعمیرات معقول
    ریسک پایین سرقت و تصادف

خودروی غیرمتعارف: خودروی غیرمتعارف، خودرویی است که ارزش آن، بیش از 50 درصد نرخ دیه در ماه حرام باشد، یا سایر ویژگی‌های خودروی متعارف را نداشته باشد. هرچند با توجه به افزایش قیمت خودرو در ایران الان اکثر خودروهای موجود در بازار در دسته ی خودورهای غیرمتعارف قرار می گیرند ولی با این حال باید گفت که قاعدتا خودروهای لوکس، گران‌قیمت، کلکسیونی، قدیمی و خودروهایی که هزینه نگهداری و تعمیرات بالایی دارند، معمولاً در دسته خودروهای غیرمتعارف قرار می‌گیرند.

تعیین مصادیق دقیق خودروی متعارف، همواره یکی از چالش‌های اصلی صنعت بیمه ایران بوده است. نوسانات مداوم در بازار خودرو، تنوع مدل‌ها و تغییرات نرخ دیه، باعث شده است که تعریف دقیق و ثابتی از خودروی متعارف وجود نداشته باشد.

با توجه به نرخ دیه مصوب در سال 1404، تعیین دنا پلاس معمولی به عنوان خودروی متعارف، می‌تواند پیامدهای زیر را داشته باشد:

سهولت در پرداخت خسارت: با مشخص شدن یک معیار، فرآیند ارزیابی و پرداخت خسارت‌ها تسریع می‌شود.

شفافیت بیشتر در تعیین نرخ بیمه: شرکت‌های بیمه می‌توانند با استناد به این معیار و با در نظر گرفتن نرخ دیه، نرخ بیمه را به صورت عادلانه‌تری تعیین کنند.

لزوم توجه به تغییرات نرخ دیه: با توجه به تغییرات سالانه نرخ دیه، لازم است که معیار خودروی متعارف نیز به صورت دوره‌ای بازنگری شود.

 

نگرانی‌ها در خصوص پوشش خسارت خودروهای غیرمتعارف: لازم است سازوکاری برای پوشش مناسب خسارت خودروهای غیرمتعارف، با در نظر گرفتن ارزش واقعی آن‌ها و فراتر از سقف خسارت خودروهای متعارف، پیش‌بینی شود.

توصیه‌ها و جمع‌بندی

تعیین دنا پلاس معمولی به عنوان خودروی متعارف، تصمیمی است که می‌تواند اثرات مثبتی بر صنعت بیمه داشته باشد. با این حال، موفقیت این تصمیم، مستلزم توجه به نکات زیر است:

بازنگری دوره‌ای معیار خودروی متعارف: با توجه به تغییرات نرخ دیه و نوسانات بازار خودرو، لازم است معیار خودروی متعارف به صورت دوره‌ای بازنگری شود.

توسعه بیمه‌های تکمیلی: شرکت‌های بیمه باید با ارائه بیمه‌های تکمیلی، پوشش مناسبی برای خسارت خودروهای غیرمتعارف فراهم کنند.

با رعایت این نکات، می‌توان از مزایای تعیین خودروی متعارف بهره‌مند شد و از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کرد.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , دنا پلاس دنده‌ای , خودروی متعارف , سندیکای بیمه‌گران ایران , نرخ دیه 1404 , خودروی غیرمتعارف , بیمه شخص ثالث , پرداخت خسارت بیمه , معیار ارزش خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

محمد
0

سلام
23:05  1404/02/28
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
دکتر سکویی : علی مدبر اگه به شیطونیت ادامه بدی اینجا پرونده هارو رو باز میکنما.
حمید : سلام من شهرکرد هستم راهم دوره شمابریدبخداقسم اگرامکانش بودحتمامیومدم وخودمو حسابی از حرص وبدبختی هایی که ازدست این مسئولاگوربه گورشده سایپاکشیدم خالی میکردم
تارا دستی فوق العاده مادران : صدبار اون پایین ازت سوال کردیم تحویل کی بودین جواب ندادید حالا خوبه کسی هم جواب تورو نده؟
ناشناس : سلام خانم شادمانی ببخشید دعوت نامه ایی دیگه نیومده؟؟
مهران : سلام دوستان کسی اطلاع داره چه جوری باید وضیعت خودرو از سایت سایپا نگاه کنیم.برای من بالا نمیاد.کسی در این زمینه اطلاع داره لطفا بگه ممنونم
X5 تیر مشکی دو مرحله ای : آقا امروز صبح نمایندگی بودم با مدیر خود بزرگترین نمایندگی کرمان صحبت کردم.فقط یه چیز گفت.....گفت تنها چیزی که باعث میشه این افزایش واسه هفته دیگه اعمال نشه اینه که یه اتفاقی بیوفته دلار یه کاهش چشمگیر بخوره.....این تمام حرفی بود که شنیدم
مهدی شاهین پلاس : یه ماه طول میکشه
رضا خان : سلام بالاخره پلاک شدم 13 آذر اولا نوشته پلاک گذاری آنلاین یعنی چی؟؟منظورشون اینه که فقط پلاک ثبت شده هنوز فیزیکی روی ماشین نصب نشده؟؟؟ دوما چند روز بعد پلاک تحویل میدن ماشین های حومه تهران رو؟؟ سوما من مجبور شدم اسممو تغیر بدم چون فیلتر میشه کامنت هام آقا چرا از یه اسم میترسید حتی یه سایت سایت 1car.ir هم با این ها دستش تو یه کاسست البته اگه بازم منو فیلتر نمیکنید من همون رضا .... اه روحت شاد هستم مجبور شدم برای اینکه کامنت های حذف نشه نام کاربری مو تغیر بدم خواهش میکنم جواب کامنت منو بدید تا این سایت یه کم ضایع بشه تا منو این همه فیلتر نکنه خدایی انقدری کامنت و لایک برای من بذارید تا این ها بدونن که ما میفهمیم ما اعتراض داریم و کمتر طرف خودروساز ها و دولت رو بگیرند و الکی خودشونو طرف مردمی که تو این ثبت نام سایپا متضرر شدن و نزدید 9 ماهه الاف و مسخره شرکت خراب شده سایپا هستند واقعا دیگه صبرشون به سر اومده
شاهین جی ال ۲۷ خرداد : ان شاء الله به خاک سیاه بشینی هرکی هستی که همین تو مردمو کشوندی سمت جی ال و الانم چرت و پرت میگی که اعصاب بقیه رو بهم بزنی با نوع حرفات
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
شهرام : حواله تون رو بفروشین اینا ماشین ندارند تحویل بدند
اطلس اسفند 403 : قرار بود اسفتد 403 تحویل بدن ندادن هنوز خرداد 403 202 میلیون و مرداد امسال 256 میلیونواریز کردم. کسی میدونه سود مشارکت و تاخیر چقدر شده تا الان
ساینا مهر : من 15 شهریور تکمیل وجه کرده بودم مثلا فاکتور شده بود ولی به حالت اول برگشت میدونم که خیلی ها اینطورن. کجا همه واریز وجهیای شهریور فاکتور شده نظر اشتباه میدید
علی : اقا کسی به تازگی دعوتنامه ساینا اس پرداخت کرده مبلغش چقدر هست
الهه : سلام عرض ادب. مدتهاست که فاکتور شده اما پلاک نمیشه.امروز پیام اومده: عدم ارسال شماره شاسی از حانب وزارت صمت. عدم دریافت اطلاعات توسط ستاد نوسازی ناوگان خودرو. لطفا راهنمایی بفرمایید این یعنی چه؟ چرا پلاک نشده تا الان؟ و چند روز دیگه پلاک میشه؟ من باید کار خاصی انجام بدم یا خودبخود مشکل مرتفع میشه؟ ممنون میشم لطفا راهنمایی بفرمایید.
مریم : سلام کسی میدونه چرا تو قسمت توضیحات شماره گذاری شماره شاسی از وزات صمت یافت نشد جربانش چیه ؟کوییک gxl تکمیل 19 مرداد تازه 3 روزه فاکتور شده از پلاک خبری نیست
T : 17 برج 6من امروز زنگ زدم
هادی 207 پانا رینگ دار -دی ماه پیش فروش : من تاریخ آماده سازی فاکتور 13 ام امروز زده ولی فاکتور نشدم
خان : از جت سریع تر می ره لامصب
ساینا تک : همه گرفتند هرکی نگرفته بدشانسی خودشه