معمای قیمت خودروی وارداتی در بازار ایران

معمای قیمت خودروی وارداتی در بازار ایران

 

در حالی‌که‌ انتظار می‌رفت قیمت خودروهای وارداتی در سال 1404 با توجه به افزایش تعرفه‌، جهش نرخ ارز مبنای گمرکی و کاهش تخصیص ارزی، صعودی شود، اما این بازار روندی معکوس را تجربه کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد میانگین قیمت ۲۰خودروی خارجی طی فروردین و اردیبهشت کاهش یافته یا ثابت مانده است. کارشناسان این پدیده را ناشی از اضافه‌پرش قیمت‌ها در زمستان، افت اخیر نرخ ارز، ضعف تقاضا و بلاتکلیفی در سیاست‌های اجرایی می‌دانند؛ اما ادامه این روند می‌تواند انگیزه واردات را کاهش دهد و بازار را مجددا وارد مسیر تورمی کند.

در آستانه سال ۱۴۰۴، بازار خودروهای وارداتی با موجی از نگرانی و التهاب وارد سال جدید شد. افزایش ۱۰۰درصدی تعرفه واردات، جهش نرخ ارز مبنای گمرکی، کاهش تخصیص ارز به واردکنندگان و همچنین تورم انتظاری، از رشد چشمگیر قیمت‌ها در سال جدید حکایت داشت . با این حال اما برخلاف تصورات، بازار خودروهای وارداتی در سال جدید نه تنها افزایش قیمت‌ چندانی به خود ندیده بلکه بسیاری از خودروها کاهش قیمت یا ثبات را تجربه کرده‌اند.

بررسی روزنامه دنیای اقتصاد از قیمت ۲۰ خودروی وارداتی در بازه زمانی ۱۷ فروردین تا ۱۰ اردیبهشت نشان می‌دهد که این خودروها به‌‌‌طور میانگین با کاهش قیمتی معادل ۱۱۰ میلیون تومان (حدود ۲.۲درصد) مواجه بوده‌‌‌اند. در این میان، قیمت ۱۳خودروی خارجی کاهش یافته، سه خودرو بدون تغییر باقی مانده‌‌‌اند و تنها چهار محصول، افزایش قیمت را تجربه کرده‌‌‌اند. اما آنچه پیش‌بینی‌‌‌ها درباره رشد قیمت خودروهای وارداتی در سال ۱۴۰۴ را تحت تاثیر قرار داده بود، افزایش ۱۰۰ درصدی تعرفه واردات خودرو بود.

در یکی از مهم‌‌‌ترین تصمیمات اقتصادی، دولت تعرفه واردات خودرو را به‌‌‌طور میانگین تا ۱۰۰‌درصد افزایش داد. این تصمیم در ظاهر با هدف حمایت از تولید داخل و کاهش خروج ارز اتخاذ شد، اما در عمل، واردکنندگان خودرو و مصرف‌کنندگان نهایی را با شوک بزرگی مواجه کرد. در حالی که در سال ۱۴۰۳، بسیاری از خودروها با تعرفه‌‌‌های ۴۰ تا ۵۵‌ درصد وارد می‌‌‌شدند، حالا همان خودروها با تعرفه‌‌‌هایی دو برابر باید ترخیص شوند.

کارشناسان معتقدند که چنین افزایشی در تعرفه، نه‌‌‌تنها تاثیری در رونق تولید داخل نخواهد داشت، بلکه با کاهش رقابت‌‌‌پذیری، زمینه افزایش قیمت خودروهای داخلی را نیز فراهم می‌کند. افزایش تعرفه، مهم‌‌‌ترین متغیر موثر بر قیمت تمام‌‌‌شده خودروهای وارداتی است. از سوی دیگر اگرچه تعرفه ۱۰۰درصدی خود به‌‌‌تنهایی برای تغییر قیمت وارداتی‌ها در بازار کافی بود، اما همزمانی آن با جهش نرخ ارز مبنای محاسبه حقوق گمرکی، شدت بحران را دوچندان کرده است. طبق مصوبه جدید دولت، از سال ۱۴۰۴ مبنای محاسبه حقوق ورودی خودرو، از ارز نیمایی ۲۸۵۰۰ تومانی به نرخ حواله‌‌‌ای مرکز مبادله، یعنی حدود ۷۰۰۰۰ تومان تغییر یافته است. این تغییر به معنای آن است که اگر قبلا خودرویی با ارزش گمرکی ۱۰‌هزار دلار، حدود ۲۸۵ میلیون تومان برای واردکننده تمام می‌‌‌شد، اکنون برای  همان خودرو با نرخ ۷۰‌هزار تومانی ارز تجاری، حدود ۷۰۰ میلیون تومان تنها بابت حقوق گمرکی باید پرداخت شود؛ رقمی که حتی پیش از اعمال تعرفه است. بر اساس تخمین فعالان بازار، مجموع این دو عامل (تعرفه مضاعف و ارز گران‌‌‌تر)، افزایش ۵۰ تا ۸۰ درصدی قیمت نهایی خودروهای وارداتی را نسبت به ۱۴۰۳ رقم خواهد زد. 

یکی دیگر از فاکتورهای کلیدی موثر بر بازار ۱۴۰۴، کاهش میزان ارز تخصیصی به واردات خودرو است. بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۴، ارز تخصیصی به واردات خودرو از حدود ۳.۳ میلیارد یورو در سال گذشته، به ۳ میلیارد یورو کاهش یافته است. این موضوع نشان‌‌‌دهنده کاهش در ظرفیت واردات است که موجب کاهش تنوع، کاهش رقابت و در نتیجه افزایش قیمت خواهد شد. در همین حال بسیاری از واردکنندگان در اسفند سال گذشته به‌طور ضمنی اعلام کردند که به دلیل نبود ثبات در مقررات گمرکی و ارزی، از ثبت‌سفارش‌‌‌های جدید خودداری کرده‌‌‌اند. نتیجه اینکه با این استدلال، پیش‌بینی‌ها بر کمبود عرضه در بازار و افزایش قیمت‌ها در سال ۱۴۰۴ بود.

 

چرا قیمت‌ها رشد نکرد؟

همان‌طور که عنوان شد در شرایطی که پیش‌بینی می‌‌‌شد قیمت خودروهای وارداتی در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۴ با توجه به افزایش تعرفه واردات و جهش نرخ ارز مبنای گمرکی صعودی شود، بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که قیمت‌ها یا ثابت مانده‌‌‌اند یا حتی کاهش یافته‌‌‌اند. برای این پدیده دلایل متعددی می‌توان برشمرد. نخست، بخشی از رشد قیمت‌ها پیش‌تر در زمستان سال گذشته و در واکنش به شایعات مربوط به تعرفه ۱۰۰ درصدی، به‌‌‌صورت روانی در بازار پیش‌‌‌خور شد و به نوعی بازار در آغاز سال جدید، در فاز اصلاح قرار گرفت. دوم، کاهش نرخ ارز آزاد در هفته‌‌‌های آغازین سال سبب شد انتظارات تورمی مهار شده و قیمت‌‌‌گذاری‌‌‌ها محافظه‌‌‌کارانه‌‌‌تر شود. سوم، بازار وارداتی به مرز اشباع تقاضا رسیده و قدرت خرید طبقه هدف به‌‌‌شدت تضعیف شده است؛ به‌‌‌طوری که حتی با ورود خودروهای جدید، فروشندگان توان افزایش قیمت ندارند. افزون بر این، تعلیق برخی مجوزهای واردات، کندی ثبت‌سفارش‌‌‌ها و ابهام در سیاست‌‌‌های اجرایی، باعث کاهش ورود خودروهای جدید و در نتیجه رکود نسبی در بازار شده است.

حالا این سوال مطرح است که آیا باید نسبت به کاهش قیمت خودروهای وارداتی در سال جدید خوش‌بین بود؟ در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که ثبات یا کاهش قیمت در بازار خودروهای وارداتی می‌تواند موجب تحریک تقاضا و خروج بازار از رکود شود.  از سوی دیگر، برخی فعالان بازار معتقدند کاهش یا ثبات قیمت‌ها در شرایطی که هزینه‌‌‌های واردات به‌‌‌شدت افزایش یافته، ممکن است به زیان بدنه واردکنندگان تمام شود. برخی بر این باورند که استمرار این وضعیت می‌تواند انگیزه واردات را کاهش داده و در نهایت، منجر به افت عرضه و بازگشت مجدد تورم در بازار خودروهای خارجی شود.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , قیمت خودروهای وارداتی , تعرفه واردات خودرو , جهش نرخ ارز مبنای گمرکی , کاهش تخصیص ارز , رکود بازار خودروهای خارجی , دلایل کاهش قیمت خودرو , تورم انتظاری , سیاست‌های اجرایی واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رامین : سلام هنوز نیومده
جی ۷ : من زنگ زدم گفتن تازه جی ۷ ثبت نامی بهمن رو دارن فاکتور میکنند،بعد از شما فاکتور شده،ورد خوندی؟!
آرش شاهین جی : سلام دوستان خسته نباشید من راهم دوره خوزستانم وسیله هم ندارم خدا شاهده طلای زنم رو فروختم برای واریز اولیه .هر نتیجه ای گرفتید ماروهم در جریان بزارید خدا پشتوپناهتان .
دایی فیروز۱۲ اذر : خدا لعنت کنه مسول سایپا مدیر بی شرف.... بیچاره کرده مارو به خداوندی خدا اگر من تهران بودم باهمین مریضی هم. می‌آمدم دم این ک شرکت نیست اینا کلاهبرداران خیر از زندگیشان نبینن خیر از ژنو بچشهاشون نبینن هروزباید برم دکتور فیضوتراپی کلی پول تاکسی دادم ۱۲اذر شماها ک نداشتین مریض بودین کامل تکمیل وجع کنین پراید داشتم خوب بود
شاهین جی تحویل اسفند۴۰۳ : دوست عزیز مگه مرض داریم شاهین بدیم p90بگیریم که معلوم نیست کی تحویل بدن ،پشتش شکل سهنده جلوش شکل اطلس
Saeed : سلام، از کجا بدونیم گیربکس شاهین پلاس DAE هست یا نه؟
داریوش : سلام آقا عرفان جریمه دیر کرد به ازای هر روز حدود ۶۵۰ تا ۷۰۰ تومنه که معمولا دو ماه بعد از تحویل پیامک میاد میری بانک صادرات برا شرایط فعلی هم امیدوارم این جوری باشه مگه اینکه مدیران سایپا بخوان دبه دربیارن که اونم بعیده حتما پرداخت می کنند دیر و زود داره ولی سوخت نداره نگران نباش خدا بزرگه منم ۲ اردیبهشت م مثل شما منتظزم
عقاب : واسه‌چی‌صبر‌کنیم‌ قیمت‌جدید‌بیاد تو‌لطفا‌ نظر نده
شاهین G : خدا لعنت کنه آدم های ریاکار رو، این که مردم فقط صدای حق خودشون که 8 ماهه پول دادن و ماشین نگرفتن رو به مسئول نالایق برسونن، اغتشاشه؟ برید خجالت بکشید اگر دین ندارید، آدم باشید!
سجاد : اگه فردا برای اعتراض نرید تا پنجشنبه هفته آینده طرح تبدیل برای پارس نوا واطلس اتومات با قیمت جدید براتون می یاد ،لطفا شرکت نکنید دوستان در اغتشاش فردا .... خط تولید در حال آماده سازی مقدمات قطعه هس ممنون از صبر تون.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
عیدی : سلام منم مثل شما تکمیل وجه کردم و قرار بود اول تیر تحویل بدن ولی خبری نیست .یکشنبه بیاید ایران خودرو و ب همه اطلاع رسانی کنید
پرکان آل موسی : سلام میشه ردیف قردادوتاریخ تکمیل وجه بگید
عیدی : با سلام .من کامیون صفر ثبت نام کردم و تکمیل وجه کردم و قرار بود هفته اول تیر تحویل بدهند ک هنوز خبری نشده
سالم اداک : هرکی میتونه فرداساعت 9صبح جلوشرکت سایپاتجمع کنیم
اطلس مهر 1403 : من اسفند 402 ثبت نام کردم مهر 403 تکمیل وجه کردم امروز فاکتور شدم بعدش چی میشه میشه راهنمایی کنید
آریزو : سلام دوستان ازکجا میشه فهمید که مجوز خروج خورده؟چند روز بعد از اینکه کارت میرسه ماشین رو تحویل میدن؟
دنا 6 دنده سفید قالپاق 31 تیر : واقعا چرا نمیاد
دایی فیروز : سایپا صاحبی ندارد دیگه برای ٱولو آخرم شود 12 آذر تکمیل وجع کامل هنوز فاکتور نشوده
چشم انتظار سورن : ببخشید میشه بگی این اطلاعات را از کجا میاری
حسین اذر : چراغ تحویل روشن شده بنظرشماچندروزدیگ به دستم میرسه زنگ زدم میگه خودروی شما درحال حمل به نمایندگی محل میباشد