این کامیون در اصل سنت فرایتلاینر را به معرض نمایش میگذارد. برخی از ویژگی های آیرودینامیک، کابین جادار، موتور پر قدرت و کابین دماغه دار بر آمریکایی بودن این کشنده زیبا تاکید میکند. استفاده از تکنولوژی به روز در ساخت و وجود امکانات ایمنی و رفاهی جدید، این کامیون را به یکی از محبوب ترین ها در کلاس خود بدل کرده است. موتورهای در نظر گرفته برای Coronado از انواع Detroit DD15 و Cummins ISX بوده که قادر به تولید 485 الی 600 اسب بخار نیرو میباشند. قیمت این کامیون چیزی در حدود 120 هزار دلار بوده و با 3 نوع کابین و 4 ارتفاع مختلف عرضه میشود (Day ،Extended ،Sleeper).
طراحی
نمای ظاهری کرونادو مستحکم و با ابهت است. جلوپنجره بزرگ از جنس کروم، کاپوت مکعب شکل و سپر بزرگ، نشان از جانسخت بودن کرونادو دارد! در کنار کاپوت نیز دو ورودی هوا تعبیه شده که ورود هوا را به داخل موتور افزایش داده است.
فرایتلاینر به بحث آیرودینامیک اهمیت خاصی داده است، در نتیجه شیشه منحنی جلو با زاویه 24 درجه طراحی شده تا کمترین مقاومت را در برابر هوا داشته باشد و چراغ ها و آینه ها نیز به همین منظور زاویه دار طراحی شدهاند.کاپوت با زاویه 90 درجه باز میشود تا دسترسی به موتور آسان باشد.
به جهت کاهش وزن، کاپوت از جنس فایبرگلاس ساخته شده و به لطف چند تکه بودن، هزینه تعمیر و تعویض کمتری دارد. سپر نیز بسیار مقاوم و مستحکم است و به خوبی از بدنه در برابر ضربات محافظت میکند. طراحی چراغ ها کمی ابتدایی به نظر میرسد ولی کارآیی خوبی دارند. طلق آن ها نیز به راحتی قابل تعویض میباشند که این امر نیز در کاهش هزینه ها موثر است.
طراحی داخلی
به لطف محل مناسب قرارگیری دستگیره ها و پله های، ورود به کابین با کمترین مشکل امکان پذیر است. کابین نیز بسیار جادار بوده و فضای پا و سر نیز زیاد است. در اصل کابین 20 سانتی متر عریضتر از سایر کابینهای دماغ دار دار میباشد و از نظر ایمنی، در برابر تصادفات مقاوم میباشد.
داشبورد با طراحی مستطیلی در مقایسه با رقبا کمی قدیمی به نظر و چوب مصنوعی به کار رفته در داخل کامیون های فرایتلاینر نیز بی کیفیت و تکراری است.ولی در مقابل، آرگونومی بسیار خوب بوده و تمام ادوات و نشانگرها در معرض دید کامل راننده هستند. برای راحتی بیشتر، کف کامیون کاملاً مسطح است و حرکت در داخل آن راحت میباشد.
غربیلک فرمان با روکش چرم، قابل تنظیم بوده و در کل تسلط به جاده و دید جلو و اطراف خوب است. کابین به خوبی عایق بندی شده و میزان نفوذ صدا و باد به میزان حداقل ممکن است. در کابین های موسوم به Sleeper، عایق بندی کابین بهتر بوده و در قسمت بالای تخت خواب نیز ادواتی برای کنترل سیستم تهویه مطبوع، بخاری و چراغ ها وجود دارد.
موتور و گیربکس
موتورهای قابل سفارش برای این کامیون از انواع Cummins ISX و Detroit Diesel DD15 هستند. موتورهای DD15 مجهز به ترمز موتور نیرومند Jacobs، سیستم EGR و سیستم کاهش آلایندگی Blue Tec هستند. این موتورها برای کارکرد در مدت زمان طولانی ساخته شده و قادرند تا 455 الی 560 اسب بخار نیرو تولید کنند. موتورهای Cummins ISX نیز انژکتوری بوده و از سیستم خنک کننده جدید بهره میبرد. این موتورها نیز قادر به تولید 400 الی 600 اسب بخار نیرو میباشند. دو نوع گیربکس اتوماتیک و دستی Eaton نیز برای کرونادو در دسترس هستند.
کیفیت سواری
کم وزن ترین کرونادو 7,857 کیلوگرم است و شاسی نیز از مواد مستحکم ساخته شده و بسیار مقاوم میباشد. سیستم تعلیق نیز مناسب کار در شرایط سخت بوده و در کل باید بگوییم کیفیت سواری بسیار خوب و لذت بخشی را برای این کامیون به ارمغان آورده است. در نهایت باید بگوییم کرونادو به لطف طراحی اصیل آمریکایی، کیفیت ساخت خوب و موتور و شاسی نیرومند، در کلاس خود طرفداران زیادی دارد و از کامیون های محبوب رانندگان آمریکایی و کانادایی میباشد.