قیمت جدید انواع خودرو در بازار 1404/04/10

قیمت جدید انواع خودرو در بازار 1404/04/10

 

بازار خودرو مانند 3 سال قبل همچنان در بلاتکلیفی ناشی از نبود برنامه‌ریزی روشن در حوزه تولید و واردات خودرو و عدم اتخاذ تصمیمات قاطع و کارشناسی از سوی متولیان مواجه است.

 

بازار خودرو که در سال‌های اخیر همواره با نوسانات و بی‌ثباتی دست‌ و پنجه نرم می‌کرد، در جریان تحولات 12 روزه اخیر به شکل عمیق‌تری دچار رکود و بی‌تحرکی شد؛ رکودی که نه‌تنها ناشی از فضای جنگی و تعلیق روانی اقتصاد کشور بود، بلکه ریشه‌های آن به پیش از بحران بازمی‌گردد و به نظر می‌رسد به این زودی ها چشم‌اندازی برای گشایش در آن دیده نمی‌شود.

در طول روزهای پرتنش اخیر، بازار خودرو بیشتر از قبل درگیر انجماد معاملات شد. این در حالی است که در همین بازه زمانی، اتفاقاتی چون ابلاغ آئین‌نامه واردات خودرو برای سال ۱۴۰۴ و نیز اعلام افزایش ۱۵ درصدی قیمت محصولات شرکت‌های سایپا و پارس‌خودرو نیز نتوانستند فضای بی‌اعتمادی و انتظار در بازار را بشکنند. حتی پس از اعلام آتش‌بس و بازگشت نسبی ثبات به بازار ارز، نشانه‌ای از رونق خرید و فروش در بازار خودرو دیده نمی‌شود و همچنان همه بازیگران این بازار -از فروشندگان تا متقاضیان خرید- همچون سه سال گذشته در حالت انتظار باقی مانده‌اند.

نکته قابل تأمل آنکه بازار خودرو پیش از آغاز بحران اخیر نیز با معضلات ساختاری مواجه بود. یکی از مهم‌ترین عوامل رکود، تعلل سیاست‌گذاران در اعلام قیمت رسمی کارخانه‌ای خودروها بود که موجب شد عرضه از سوی شرکت‌های تولیدکننده به حالت نیمه‌تعطیل درآید. از سوی دیگر، فرآیند تولید نیز تحت تأثیر همین تعلل‌ها و عدم اطمینان از سیاست‌های آینده، با روندی نسبتاً نزولی همراه شد.

در حوزه واردات نیز، اگرچه بارها از سوی مسئولان وعده ابلاغ آئین‌نامه اجرایی از ابتدای سال ۱۴۰۴ مطرح شده بود، اما تا میانه خرداد عملاً هیچ اقدام مؤثری انجام نشد و عملاً بازار خودروهای وارداتی در شرایطی ایستا و مبهم باقی ماند.

اکنون با نگاهی به قیمت‌ها در سه بخش عمده بازار -خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی- روشن است که بازار به هیچ‌وجه مسیر مشخصی را دنبال نمی‌کند. نه روند صعودی ثابتی مشاهده می‌شود که ناشی از افزایش تقاضا یا کاهش عرضه باشد و نه کاهش ملموسی که نشان‌دهنده ریزش هیجانات یا اصلاح قیمت‌ها باشد. بلکه آنچه امروز در بازار خودرو دیده می‌شود، نوعی بلاتکلیفی مزمن حاصل از تلاقی بحران‌های ژئوپلیتیک، نبود برنامه‌ریزی روشن در حوزه تولید و تجارت خودرو و عدم اتخاذ تصمیمات قاطع و کارشناسی از سوی متولیان است.

به نظر می‌رسد اگر سیاست‌گذاران بخواهند از وضعیت فعلی عبور کنند، تنها راه، پایان دادن به سردرگمی‌های تصمیم‌گیری، ایجاد شفافیت در قیمت‌گذاری و افزایش اعتماد عمومی به بازار از طریق پیام‌های روشن و اقدامات عملی است.

همچنین در چنین شرایطی، تسریع در روند واردات خودرو می‌تواند به‌عنوان یکی از معدود راهکارهای کوتاه‌مدت برای خروج بازار از وضعیت رکودی فعلی مطرح شود. ورود خودروهای جدید -به‌ویژه در کلاس‌های قیمتی میانی و اقتصادی- نه‌تنها موجب افزایش رقابت و شکستن انحصار در بازار داخلی می‌شود، بلکه به کاهش انتظارات تورمی و متعادل‌سازی قیمت‌ها نیز کمک خواهد کرد. در واقع، تداوم تعلل در اجرای آئین‌نامه واردات و نبود جریان مستمر ورود خودرو، این پیام را به بازار مخابره می‌کند که چشم‌انداز اصلاح قیمتی و افزایش عرضه همچنان مبهم است؛ موضوعی که می‌تواند به تعمیق رکود و تشدید سردرگمی در میان خریداران بینجامد. بنابراین، دولت چنانچه خواهان خروج بازار از بن‌بست فعلی است، باید بدون فوت وقت فرآیند اجرایی واردات را آغاز کرده و موانع مقرراتی و گمرکی موجود را با قاطعیت برطرف سازد.

در غیر این صورت، بازار خودرو -که از مهم‌ترین شاخص‌های روانی اقتصاد ایران به شمار می‌رود- همچنان در وضعیت ایستایی و رکود عمیق باقی خواهد ماند.

در ادامه قیمت خودروهای پرتیراژ بازار آمده است:

خودرو

قیمت

سورن پلاس (XU۷P) 752,000,000
سورن پلاس (فول) 994,000,000
دنا پلاس بورسی 953,000,000
دنا پلاس توربو اتوماتیک (آپشنال) 1,223,000,000
پژو ۲۰۷ موتور TU۳ 760,000,000
پژو ۲۰۷ دنده‌ای پانوراما 927,000,000
پژو ۲۰۷ اتوماتیک 1,060,000,000
رانا پلاس 774,000,000
تارا دستی V۱ 958,000,000
ری را 1,640,000,000
اطلس G 630,000,000
سهند اتوماتیک 850,000,000
ساینا S 535,000,000
کوییک S 515,000,000
شاهین اتوماتیک G 1,005,000,000
شاهین GL 894,000,000

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , بلاتکلیفی بازار خودرو , رکود معاملات خودرو , نبود برنامه‌ریزی تولید خودرو , تعلل در واردات خودرو , آیین‌نامه واردات ۱۴۰۴ , افزایش قیمت سایپا و پارس‌خودرو , بی‌اعتمادی خریداران خودرو , تأثیر جنگ ۱۲ روزه بر بازار , رکود ساختاری بازار خودرو , توقف عرضه خودرو کارخانه‌ای , رکود بازار خودروهای وارداتی , سردرگمی سیاست‌گذاران خودرو , عدم شفافیت قیمت‌گذاری , نیاز به تسریع واردات خودرو , تأثیر بحران ژئوپلیتیک بر خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا اتومات 30 روزه : 1 مرداد تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشده ،زنگ زندم میگه فاکتور اخر ماه میشه.حتما تعزیرات شکایت کنید اینا ماشین بده نیستن
مبلغ پرداختی : دوستان برای تکمیل وجه GL چقدر باید پرداخت کنم؟ آذر ۲۹۶ دادم خواهشا جواب بدید میخوام طلا بفروشم
شاهین اتومات : سلام آقا مجتبی تاریخ سخاتون کی بوده؟
شاهین 2 اردیبهشت : احمد جان،ساعت ۱۵ است و بجز حمید خان هیچکس فاکتور نشده.لابد ایشان هم مثل آن رفیقمون شقایق خان آشنا داره😊 هرچه هم ازش میخوان ،شماره درخواستش را هم نمیگذاره تا بررسی بشه.
تارا دستی : سلام واریز ۱ مرداد هنوز فاکتور نشدم
احمد ۲۵ اسفند : منم سخا 28 دادم اگر درست باشه منم باید به زودی فاکتور بشم. ولی تا الان نشدم .
حمید ۲۵ اسفند : سخا ۲۷ اسفند دادم
شاهین اتومات cvt مهر 1402 : اگر فاکتور شدین اطلاع بدید.
سیامک : با سلام تکمیل وجه 13 اسفند و سخا 19 اسفندو طرح عادی
محمدBrz : سلام مبارکه لطفا شماره درخواست هم بگید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
الناز فوری دوگانه : سلام دوستان امروز تاریخ پرونده بروز شد... سورن فوری دوگانه ... تحویل 19 شهریور
دنا 6 دنده فولادی 31 خرداد : عجله نکنید منم هنوز فاکتور نشدم
6دنده پیش فروش31مردادآلمنیوم : ردیف قرار دادتون رو میشه بگید دوست عزیزی که 31مرداد فاکتور شدید
محمد : سلام دوستان 11 مرداد موعد تحویل بوده تا امروز 2200 سود تاخیر لحاظ شده،روزی چقد محاسبه کردند؟ طرح فرسوده فروش فوق العاده سقف شیشه فولادی بودیم.
رضا : داداش گل ماکه داریم فاکتورمیشم واریزی اولمون 25اذربودیم که تبدیل زدیم شمااصلاثپت نام بعذمابودیدالان اولویت با25اذروارزی اولیه داشتن هست
اطلس دی : هیچکسی نمیاد من بابت کتکاری که با نمایندگی فروش سایپا شهرمون داشتم و در گیر دادگاه هستم نمیتونم بیام اما در اولین فرصت بعد از قرار و دیه ای که باید بدم مستقیم میرم تهران اون دفتر و کارخونه رو به آتیش میکشم از خیر اون اشغالی که قراره به من بدن هم گذشتم کاری جز نابودی سایپا ندارم
کلک باز : دوست عزیز خودروهای داخل پارکینگ ناقص نبود و قطعه هم موجود بوده منتها زورشان میامد که فاکتور کنن براتان بدلیل قیمت های کمتری که در فاکتور شما لحاظ شده ولی از چند روز پیش که قیمت های نجومی اعلام شده عوامل سایپا کلاه بردار دیگر بهانه ای برای تحویل و فاکتور خودرو نداشته و مجبورن هر چه سریعتر خودروها را فاکتور و تحویل دهند هرچند برای افرادی که قبل از اعلام قیمت های مرداد فاکتور اونا با قیمت های قبلی صادر شده ولی متاسفانه در فاکتورهای پیش رو تلافی میکنن و بدین سبب بسیار شاد و شنگول خواهند بود که خون امثال من را خواهند مکید مثل ضالو ،،، برای امثال من که پیش فروش یکساله هستیم و موقع ثبت نام قیمت ساینا دوگانه 450 بود که مبلغ 225 تومن آن را در ابتدای پذیرش پرداخت و مابقی آن در موعد فاکتور قرار هست که بریزیم تو جیب سایپا حقه باز که با این قیمتی که اعلام کرده 590 میلیون احتمالا ما باید 295 میلیون واریز کنیم که از این مبلغ حدود 20 تومن سود مشارکت کم میشه و میشه 275 ، مهرماه 1404 هستم، پارسال پاییز همین ساینای دوگانه در بازار 430 خرید و فروش میشد واقعا حماقت کردیم که از بازار نگرفتم
اریامهر31تیر : مبارکه بسلامتی من هنوز فاکتور نشدم 29اردیبهشت واریز وجه داشتم
207 پانا اتومات فوری 27مهر تحویل : 31 تیر تکمیل وجه کردم 990 م امروز رفتم دعوا راه انداختم که پولمو پس بدین قیمت ها اومده پایین گفتن بعد از تایید نهایی قیمت اضافه برمیگرده بهتون فکر کنم یه 100 تومنی از قیمت کم کنن پس بدن تو نمایندگی اینجوری میگفتن انتخاب نمایندگی 1404/04/29 پرداخت کل وجه 1404/04/30 دریافت پرونده 1404/05/05 آماده برای صدور فاکتور 1404/05/25 فاکتور شده در حال انجام
فواد : من 12مرداد پول کامل دادم کی ماشین دستم میرسه