اکنون زمان مناسبی برای خرید خودرو است

اکنون زمان مناسبی برای خرید خودرو است

 

 رکود تورمی و کاهش قدرت خرید مصرف‌کننده از سال گذشته بازار خودرو را زمین‌گیر کرده است. درحالی که تا پایان سال گذشته عواملی مانند کاهش عرضه خودرو و عوامل فصلی مانند تقاضای نوروزی می‌توانستند شوکی صعودی به بازار وارد کنند، رشد بی‌سابقه تورم و کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان در کنار ناپایداری شرایط سیاسی، بازار خودرو را وارد معادلاتی پیچیده کرده است.

 

بازار خودرو پیش از جنگ

شاید بتوان یکی از عوامل اصلی موفقیت بازار خودرو در سال‌های گذشته را تشدید تحریم‌های بین‌المللی دانست که عرضه خودرو صفر کیلومتر را به انحصار شرکت‌های داخلی درآورد. در کنار این موضوعات، عوامل دیگری چون قیمت‌گذاری دستوری و دخالت‌های حکمران‌های دولتی در صنعت خودروسازی، بازار خودرو را به بازاری پرسود و رانتی تبدیل کردند.

شرایط تحریمی و نبود قانون مدونی که مصونیت خود را در پس ضربات سیاسی و اقتصادی از دست ندهد، صنعت خودروسازی ایران را بیش از همیشه تضعیف کردند. در زمانه‌ای که تورم روز به روز سر به آسمان می‌گذاشت، مردمی که تا پیش از این فعالیتی در بنگاه‌های اقتصادی نداشتند، برای حفظ ارزش سرمایه خود به بازار خودرو روی آوردند.

در چنین شرایطی، خودرو بیش از اینکه ماهیت مصرفی خود را حفظ کند، ماهیتی سرمایه‌ای پیدا کرد. ماهیتی که به‌رغم تاکید خودروسازان داخلی به خودکفایی، تابعی از نوسانات دلار بود و قوانین بازار خودرو ایران را از تمام دنیا متمایز کرد.

اما رفته رفته تیرهای تحریمی، تفکرهای سوداگرانه، سیاست‌گذاری‌های نادرست و فسادهای ساختاری، دامن صنعت خودروسازی را گرفتند. نتیجه این شد که صنعت خودروسازی نتوانست خود را با تکنولوژی روز دنیا همگام کند، بدهی خودروسازان به زنجیره‌های تامین افزایش یافت، نقدینگی خودروسازان به ته دیگ رسید و بازار خودرو که روزگاری حتی از دلار پیشی می‌گرفت، از روند صعودی دلار جا ماند.

در این زمان، خودروسازان در آرزوی بقا و برای پرهیز از افتادن در تله سیاست‌گذاری‌های اشتباه، برای افزایش قیمت محصولات خود به خلق مدل‌هایی از محصولات پیشین خود روی آوردند. اما درحالی که خودروسازان درحال آزمون و خطا راه‌های گوناگون برای افزایش قیمت محصولات خود و در امان ماندن از تیغ سیاست‌های دولتی بودند، خریداران بازار خودرو بیش از همیشه ضعیف شدند.

در واقع افزایش قیمت روزانه خودرو و جا ماندن دستمزد مردم از تورم، بازار خودرو را وارد دوران رکودی شدیدی کرد. در این زمان هر اخبار سیاسی و اقتصادی بیش از اینکه شوکی صعودی به بازار وارد کند، شوکی رکودی به بدنه بی‌جان بازار خودرو وارد می‌کرد.

تا سال گذشته عواملی مانند قطعی برق که به کاهش عرضه منجر شده بود یا افزایش تقاضای فصلی، توانسته بودند بازار خودرو را وارد معادلات نوسانی کنند، اما با پایان یافتن سال گذشته و افزایش بی‌سابقه تورم، رکود بازار خودرو بیش از همیشه تعمیق یافت و به‌مرور این تغییرات نوسانی بازار نیز به کنار رفتند.

 

در یک ماه گذشته، بی‌ثباتی سیاسی و جنگ ایران و اسرائیل، معادلات جدیدی را وارد بازار خودرو کرده است. برخی از کارشناسان وضعیت بازار خودرو و صنعت خودروسازی را به دو دوره پیش از جنگ و پساجنگ تقسیم می‌کند. اما در دوران پساجنگ، وضعیت بازار خودرو چگونه است؟

بازار خودرو در دوران پساجنگ

کارشناسان بازار خودرو رکود تورمی و کاهش قدرت خرید مصرف‌کننده را عامل‌ سکون و سکوت دیرینه بازار خودرو می‌دانند. پس از جنگ ایران و اسرائیل، ریسک‌های اقتصادی و سیاسی نیز به متغیرهای تاثیرگذار بر بازار خودرو اضافه شده‌اند و حفظ امنیت کالایی مانند خودرو را با تردید جدی مواجه کرده‌اند.

در این شرایط، کاهش عرضه خودرو و مشکلات تامین قطعات توأمان با کاهش تقاضا و افزایش قیمتی که در بحبوحه جنگ بر خودروهای داخلی اعمال شده، از جذابیت بازار خودرو، بیش از همیشه، کاسته است.

بازار خودرو در شرایط فعلی درگیر و دار رکود شدیدی سر خم آورده که حتی افزایش قیمت خودروسازان نتوانسته تاثیر چندانی بر بازار خودرو بگذارد. درکنار این عامل، ابلاغ تعرفه متغیر واردات خودرو نیز، برخی خریداران دهک‌های بالا را در جایگاه نظاره‌گری نشانده و مانع از ورود آن‌ها به فاز تصمیم‌گیری شده است.

بازار خودرو در حال گذراندن شوک جنگی است. در چنین شرایطی دو گروه فعال بازار خودرو یعنی سرمایه‌گذاران و مصرف‌کنندگان بیشتر در مقام ناظر ایستاده‌اند و تصمیم‌گیری هر یک از این گروه‌ها به عوامل مهمی مانند ثبات سیاسی و اقتصادی، نرخ دلار و تصمیم حکمرانان صنعت خودروسازی بستگی دارد.

فعالان بازار خودرو دست به عصا رفتار می‌کنند

مرتضی مصطفوی، کارشناس بازار خودرو با اشاره به این موضوع گفت: وضعیت فعلی اقتصاد و سیاست ایران همچنان در حالت شوک و بلاتکلیفی به سر می‌برد. مشخص نیست که تنش‌های سیاسی افزایش خواهد یافت یا به سمت کاهش و پایان پیش می‌رود. همین موضوع باعث شده که فعالان بازار با احتیاط زیاد و به اصطلاح «دست به عصا» رفتار کنند.

مصطفوی ادامه داد: طی یک ماه آینده با فرض کاهش نسبی این بلاتکلیفی، بازار خودرو همچنان در وضعیت رکود باقی می‌ماند، مگر آن‌که در همین بازه زمانی تغییری جدی در تنش‌ها به وجود آید.

دلار همچنان تاثیرگذارترین عامل بر بازار خودرو است

 

مصطفوی عنوان کرد: مهم‌ترین عامل اثرگذار بر بازار خودرو، بیش از هر فاکتور دیگری، قیمت دلار است. مصرف‌کننده و سرمایه‌گذار، بیش از هر چیز نرخ ارز را زیر نظر دارند و سایر عوامل در اولویت‌های بعدی است.

او افزود: خودروسازان به‌تازگی از تعطیلات بازگشته‌اند و خود آن‌ها نیز در نوعی شوک به‌سر می‌برند. به علاوه شرکت‌های خودروسازی با مشکلات شدید نقدینگی مواجه‌اند و از سوی دیگر تمایل به افزایش قیمت محصولات خود دارند.

بازار خودرو در بهترین حالت وارد فاز ثبات می‌شود

این فعال حوزه خودرو خاطرنشان کرد: با جمع‌بندی سه عامل بلاتکلیفی سیاسی، محوریت دلار در بازار خودرو و وضعیت ناپایدار تولیدکنندگان، احتمال کاهش قیمت خودرو در کوتاه‌مدت بسیار ضعیف است و در بهترین حالت بازار خودرو وارد فاز ثبات می‌شود. البته در صورت بروز یک اتفاق خاص، ممکن است نوسان‌هایی نیز ایجاد شود، اما کاهش جدی قیمت دور از انتظار است.

افزایش یا کاهش تنش‌های سیاسی بر بازار خودرو تاثیر می‌گذارد

مصطفوی اظهار کرد: در صورت افزایش تنش نرخ دلار معمولاً افزایش می‌یابد. البته این تحلیل ناظر بر روندهاست، اما در نهایت همه‌چیز به شدت و ماهیت تنش سیاسی بستگی دارد.

این کارشناس صنعت خودرسازی تشریح کرد: اگر تنش‌های سیاسی به گونه‌ای باشد که ایران موضع برتر و دست بالاتر را داشته باشد، این مساله می‌تواند به ثبات و حتی کاهش نرخ ارز منجر شود، چرا که چنین موقعیتی نشانه‌ای از قدرت و ثبات سیاسی کشور است. اما اگر دست برتر با طرف مقابل باشد، نتیجه افزایش تنش و در پی آن افزایش نرخ دلار خواهد بود که به‌طور مستقیم بر بازار خودرو تاثیر می‌گذارد.

اگر فعالان بازار خودرو شاهد کاهش قیمت نرخ دلار باشند، باز هم با تردید به آن نگاه می‌کنند / دلیل این تردید، عدم اطمینان به تداوم ثبات در میان‌مدت و بلندمدت است
مصطفوی توضیح داد: در صورت کاهش تنش‌ها نرخ دلار ممکن است نزولی شود، ولی نه به سرعتی که در زمان افزایش تنش‌ها، نرخ دلار افزایش می‌یابد. در چنین شرایطی بازار خودرو احتمالاً به روند باثباتی دست یابد، اما با این حال، حتی اگر فعالان بازار خودرو شاهد کاهش قیمت نرخ دلار باشند، باز هم با تردید به آن نگاه می‌کنند. دلیل این تردید، عدم اطمینان به تداوم ثبات در میان‌مدت و بلندمدت است.

او اضافه کرد: در میانگین همه این سناریوها به احتمال زیاد بازار خودرو با ثبات نسبی قیمت مواجه می‌شود و کاهش قیمت دور از انتظار است. همچنین افزایش قیمت نیز به‌شدت به وضعیت تنش‌های سیاسی بستگی دارد.

 

تغییرات مصوبه واردات خودرو تاثیری بر بازار ندارد

مصطفوی معتقد است: مصوبات واردات خودرو در عمل به نفع دهک‌های بالای جامعه هستند. حدود چهار تا پنج دهک جامعه امکان خرید خودرو ندارند و مصرف‌کننده اصلی بازار خودرو دهک‌های پنجم به بالا هستند.

او یادآور شد: سیاست‌های مرتبط با واردات خودرو بیش از آن‌که پاسخگوی نیازهای واقعی مردم باشند، بیشتر درخدمت افزایش تنوع برای قشر مرفه جامعه هستند. بر همین اساس، تغییرات در مصوبه واردات خودرو تاثیر خاصی در روند کلی بازار خودرو ندارد و با توجه به قیمت فعلی دلار و تورم موجود، حتی اگر خودروهای وارداتی به بازار بیایند، نه اقشار پایین جامعه و نه حتی طبقه متوسط توان خرید آن‌ها را ندارند.

مصطفوی عنوان کرد: اگر کسی مصرف‌کننده واقعی است و نیاز به خودرو دارد، اکنون زمان مناسبی برای خرید خودرو است. زیرا از منظر سیاسی، ایدئولوژیکی و اقتصادی چشم‌انداز مثبتی برای کاهش تنش‌های سیاسی مشاهده نمی‌شود.

او تشریح کرد: تنش‌های ایران با جبهه غرب و اسرائیل حتی اگر در ظاهر تنش‌ها کاهش پیدا کنند، در باطن این وضعیت پایدار نباشد و به نوع دیگری ادامه یابد.

مصطفوی گفت: تنها احتمال وقوع یک اتفاق استثنایی اقتصادی مانند کنار گذاشتن دلار توسط گروه بریکس را می‌توان به‌عنوان یک عامل موثر بر تغییر معادلات مطرح کرد، اما حتی چنین سناریویی نیز در کوتاه‌مدت ممکن نیست.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محسن تهران : الحاقیه بیمه دیگه ۱۰ میلیون دادیم
X5محمدبندرعباس : باسلام بر همگی حدود ۵ماه از زمان ثبت نام نقدی گذشته هنوز نه شاسی نشده.یعنی هنوز ماشین تولید نشده .قرار بوده ۹۰ روزه بدن حالا ۱۴۰ روز گذشته هیچ خبری نیست.فقط دارن افزایش قیمت میدان.کسی هم نیست به این شرکت چیزی بگه.باید همه با هم جمع بشیم بریم نمایندگی .یه کاری بکنیم مثل شرکت مدیران خودرو.کرمان موتور بلده چطور سر مردم کلا بزاره مثلااگر بخای انصراف بدی ۲۵ درصد پول ازت کم می‌کنه که خیلی میشه ..واگر دیر خودرو بهت تحویل بده ۱.۵درصد بهت میگه میدم.....
X5 آذر : سلام . منظور از ارگان ها و سازمان ها چیه؟ منم ثبت نام سازمانی هستم دو ماهه شاسی و پلاک شده خبری از تحویل نیست . دروغ میگن
شاهین gg : قبل از جنگم سه ماه توی تاخیر بودیم
سودابه : سلام ببخشید الحاقیه چیه؟ یعنی پرداختتون مشکلی داشت یا سخا؟
امیر دریا : تارا دستی v1 تیتانیوم تا چه تاریخ فاکتور شده؟ کسی میدونه؟ من ۲ تیر هستم فاکتور نشدم فروش فوری
اکبر : بنده خدا سود تاخیر کجا بود؟من پرسیدم میگن اونم نمیدن.منم دقیقا مثل شما شدم😔😢
اکبر : به بچه های قسمت تولیدش زنگ زدم میگن داریم بکوب تولید میکنیم.من نمیدونم کجا داره فروش میره!؟
محمد : عه. تولید نمیشه خیلی خیلی غلط کردن از ملت پول شاهین گرفتن
اکبر : خدارو شاهد میگیرم اگه این همه نفرین من که هر روز تو گرما وسرمایی که پراید زیر پامو فروختم و هر قدمی که پیاده راه میرم رو به اسرائیل کرده بودم الان اسرائیل با خاک یکسان شده بود.من نمیدونم این مدیرای سایپا خدا ندارن واقعا ؟؟؟ماشینای مارو دارن میدن کشورهای عربی .عراق شاهین رو کرده ماشین پلیس بغداد.لعنت بر این اصلاح طلب ها که هر وقت رئیس جمهور بودن ما همین. بدبختی رو داشتیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رضا : 😂😂😂😂😂جدی میخواین لخت شیدخیلی حرکت بدیه نکنیدزشته
سعیده : دقیقا برای منم اینطوره احتمالا شنبه فاکتور شیم باید منتظر باشیم
احسان : تکمیل ظرفیت شده. دیر جنبیدی
رحمن : ببین عزیزان..به این صورت هست اول پیش فروش ها تبدیل اومده براشون.بعد فروش فوری ها...پس اول پیش فروش ها بی که تبدیل زدن فاکتور میشن..بعد فروش فوری ها فاکتور میشن.در مرحله تخصیص پلاک هم همین طور هست.. آخر هفته بعدی همه فاکتور میشن..درضمن سود تاخیر میده..پس عجله نکنید
سیامک : ظرفیت 207 پر شده باید زودتر تبدیل میزدین! باید منتظر شی رانا بهت بدن
31 خردا : میشه توضیح بدی پروندت بروز شد یان
شادمهر : بهترین حرکت همینه ابروشون میره
اصغر : داداش بخدا منم لخت میشم دیگه رد دادم 😔😔😔
رحمن : من هم رانا 24خرداد بودم تبدیل زدم حالا نوشته در حال فاکتور دهه اول تیرماه..سود تاخیر هم امروز لحاظ شده برام.فاکتور هم نشدم..فروش فوری بودم. از پول تاخیر هم چیزی کم نشده..هیچ پولی هم پرداخت نکردم...نوشته بود مابه التفاوت صفر
پانا دستی سفید پیش فروش 31 خرداد : 1529***