بازار خودرو به کما رفت!

بازار خودرو به کما رفت!

 

وضعیت بازار خودرو نشان می‌دهد که خریداران واقعی به‌دلیل نگرانی از نوسانات ارزی و تأخیر در تحویل خودروها از ورود به بازار خودداری می‌کنند. کاهش جذابیت سرمایه‌گذاری روی خودرو و محدودشدن تقاضای مصرف‌کننده، رکود فعلی را پایدار کرده است.

 


به گزارش تسنیم، بازار خودرو در ماه‌های اخیر با تغییرات قابل توجه و شرایط غیرقابل پیش‌بینی روبه‌رو بوده است. با وجود افزایش نرخ دلار و انتظارها برای رشد قیمت خودرو، قیمت‌ها در بازار حتی کاهش یافته یا حداقل در سطح ثابتی باقی مانده‌است، این وضعیت، مجموعه‌ای از عوامل اقتصادی، روانی و عملیاتی را شامل می‌شود که در مجموع باعث شده است بازار خودرو به رکود نسبی یا حتی رکود کامل نزدیک شود.

یکی از مهم‌ترین عوامل این شرایط، کندی ترخیص خودروهای وارداتی از گمرک و تأخیر طولانی شرکت‌های واردکننده در تحویل خودروهاست. مصرف‌کنندگان، به‌ویژه آن‌هایی که به‌قصد استفاده شخصی خودرو خریداری می‌کنند، به‌دلیل عدم اطمینان نسبت به زمان تحویل، از ورود به بازار خودداری می‌کنند.

کنار این، برخی نمایندگی‌ها با تبلیغ موجودی خودرو و دریافت پیش‌پرداخت از مشتریان، بدون تحویل واقعی، اعتماد مردم را بیش از پیش کاهش داده‌اند، این موضوع باعث شده است بسیاری از خریداران بالقوه از خرید منصرف شوند یا تصمیم خود را به آینده موکول کنند.

در بخش خودروهای داخلی نیز تغییرات قابل‌توجهی رخ نداده است. کاهش شکاف قیمتی بین قیمت کارخانه و بازار آزاد باعث شده است خودرو دیگر یک کالای سرمایه‌ای جذاب نباشد.

 

*قیمت‌ها کاهش یافت، اما خریداری نیست

در گذشته، بسیاری از معاملات خودرو با انگیزه سرمایه‌گذاری انجام می‌شد؛ به این معنا که افراد خودرو را خریداری می‌کردند تا در کوتاه‌مدت از افزایش قیمت سود ببرند، اما با کاهش این شکاف و کاهش جذابیت سرمایه‌گذاری، خرید خودرو بیشتر جنبه مصرفی پیدا کرده و همین امر حجم تقاضای واقعی را کاهش داده است، در نتیجه، اکنون تنها تقاضای موجود مربوط به مصرف‌کنندگان واقعی است که برای رفع نیاز روزمره خود یا جایگزینی خودروهای فرسوده اقدام می‌کنند، و حجم این تقاضا بسیار محدود است.

در شرایط فعلی نوسانات شدید نرخ ارز و شرایط اقتصادی کشور باعث شده است تصمیم‌گیری برای خرید خودرو دشوار شود، خریدار نمی‌تواند اطمینان داشته باشد که با خرید خودرو در نرخ فعلی متضرر نخواهد شد و فروشنده نیز به کاهش قیمت رضایت ندارد، زیرا آینده قیمت‌ها برای او نامطمئن است، این بی‌ثباتی باعث شده است معاملات به‌شکل چشمگیری کاهش یابد و حتی کسانی که قصد فروش خودروی شخصی برای استفاده خود دارند، با مشکل مواجه شوند.

 

یکی دیگر از عوامل مؤثر، کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان است. قیمت بالای خودرو و محدود شدن درآمد خانوارها باعث شده است بسیاری از افراد حتی اگر قصد جایگزینی خودروی فرسوده خود را داشته باشند، خرید خود را به تعویق بیندازند، در چنین شرایطی، حتی تقاضای مصرف‌کننده واقعی نیز به‌شدت محدود می‌شود و بازار به‌سمت رکود عمیق حرکت می‌کند.

براساس اظهارات اسد کرمی، رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران، بازار خودرو این روزها در رکود مطلق قرار دارد و خریدار واقعی تقریباً وجود ندارد، حتی فروشندگان شخصی نیز برای فروش خودروهای خود با مشکل مواجه‌اند و حجم معاملات روزانه به‌میزان چشمگیری کاهش یافته است.

وی به تسنیم گفت: تأثیرات روانی ناشی از شرایط اقتصادی و سیاسی نیز بر بازار خودرو قابل توجه است. نوسانات نرخ ارز، عدم ثبات اقتصادی و پیش‌بینی‌های نامطمئن از آینده باعث شده است خریداران با احتیاط عمل کنند و فروشندگان نیز از کاهش قیمت‌ها خودداری کنند، این چرخه باعث شده است معاملات متوقف شود و فضای بازار به‌سمت رکود کامل پیش رود.

به‌گفته کرمی، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تا زمانی که ثبات اقتصادی و ثبات نرخ ارز ایجاد نشود و تأخیرهای تحویل خودروها کاهش نیابد، بازار خودرو وضعیت رکود خود را حفظ خواهد کرد. بازگرداندن اعتماد مصرف‌کننده از طریق شفافیت در عرضه خودرو و تحویل به‌موقع، همراه با نظارت دقیق بر عملکرد نمایندگی‌ها، می‌تواند بهبود نسبی بازار را فراهم کند.

در نهایت، بازار خودروی ایران در شرایط فعلی با ترکیبی از رکود، بی‌اعتمادی، کاهش قدرت خرید و نوسانات ارزی روبه‌روست. خودرو دیگر کالای سرمایه‌ای جذاب نیست و تقاضای محدود مصرف‌کننده واقعی نیز به‌دلیل قیمت‌های بالا و نامطمئن بودن شرایط، کاهش یافته است. تا زمان ایجاد ثبات در اقتصاد، انتظار بهبود قابل‌توجهی در این بازار وجود ندارد و روند رکود ادامه خواهد داشت.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , بازار خودرو , کما , قیمت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بهمن 21 : خسته نباشن زحمت کشیدن خروسی بکش، شما هم هر وقت پلاک شدی خبری بده
مینو : سلام 10اذرفاکتورشده اماهنوزپلاک نشده کسی میدونه چرا
مینو : سلا10اذرفاکتورشده اماهنوز پلاک نشده چرا
امیر،اردیبهشت : من تکمیل وجه ۸ اردیبهشت بودم ۸ آذر فاکتور کردن ۱۱ آذر هم پلاک شد ،چند روزه میاد ماشین بنظرتون
Amin : فقط تجمع نشینید تو خونه پول خوردن جور دیگه نیست همینجوری پولو میخورن شنبه منم هستم اگر ساکت باشیم هیچکس صدامونو نمیشنوه بعد ک اختلاس کردن صداش به همه میرسه تا زوده باید خقمون رو بگیر داره دیر میشه
رضا خان : سلام آقا واریز اولیه 6 شهریور موعد تححویل اسفند 1403 تکمیل وجه 11 اردیبهشت فاکتور 30 آبان ولی هنوز پلاک نشدم آیا کسی مثل من هستش؟؟ چه گیری کردیما جلوجلو فاکتور کردن الان میخوان یک ماه پلاک کردن رو لفت بدن یک ماه هم تخویل رو و اینطوری 2 ماه سود تاخیر کمتر بدن چه آشغالایین اینا به والله
T8 : سلام دوستان به نظرتون هفته دیگه t8 افزایش قیمت‌داره؟
علی : برای من از اواخر آبان که در مرحله ارسال مدارکه تا حالا بدستم نرسیده
احسان : سلام داداش من 14 اردیبهشت هستم هنوز فاکتور نشدم فاکتور کجا بود هیچ معلوم نیست تو اون تویله سایپا چه خبره اونا هم که فاکتور شدن یا پلاک نمیشن یا هنوز نگرفتن فقط سه روز پیش برای من تغیر رنگ اومد
شاهین جی ال : اره امیدخدا شنبه 15 اذر همه یک صدا باشیم تا اونجا رو رو سرشون خراب کنیم ولی خداوکیل دوستان همه بیاید برای گرفتن حق خودتون هست فقط لعنت به سایپا دزد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
بهمن : دعوت نامه بهمن ماه فرسوده برای کسی اومده؟
دنا اپشنال پیش فروش بهمن : سلام 19مهر واریز اول 1 آذر واریز دوم
هادی : زیاد به اینا توجه نکن - اینا فاکتور سوری هستن
reza : سلام 17 آبان واریز کل وجه ،فروش فوری 30 روزه ،12 آذر تحویل شد ، قفل رو صندوق حذف شده ،از رو سوئیچ هم صندوق باز میشه ،ضبط هم عوض شده ، tu5p
کوییک اس تحویل شهریور : سلام دوستان،،کوییک اس تحویل هفته چهارم شهریور،،،پذیرش 21اردیبهشت ،،،،تکمیل وجه 30تیر،،،،فاکتور13آبان،،،،،پلاک آنلاین 22آبان،،،،پلاک فیزیکی 24آبان،،، 5آذر تحویل حضوری زدم ،،،،8آذر پیامک اومد ،،،10آذر از تهران تحویل گرفتم ماشین خوبیه اینارو نوشتم بگم ماهم مثل شما فکر میکردیم دیگه ماشینمون رو تحویل نمیدن نا امید نباشید
محمد علی : پانزده ماه از موعد تحویل خودرو اطلس به من گذشته طلای مان را فروختیم با پول بازنشستگی ثبت نام کردیم در این مملکت بی در و پیکر کسی نیست بگه چرا به مردم ظلم میشه ، سایپا چه زنگی هایی رو تباه کرد ، سرمایه من دست سایپاست وام گرفتم با سود 20درصد
شهرام : اساس صورت های مالی منتشرشده، زیان انباشته سایپا از 102.7 هزار میلیارد تومان در پایان 1402 به 138.7 هزار میلیارد تومان در پایان 1403 رسیده است؛ یعنی افزایش 35 درصدی زیان فقط در یک سال. چنین رشدی در زیان انباشته، در هیچ صنعتی طبیعی نیست؛ این عدد هشدار واضحی است از اینکه سایپا نه تنها نتوانسته مشکلات ساختاری خود را کنترل کند، بلکه در مسیر بدتری قرار گرفته است. در این شرایط، فروش ملک و دارایی های غیرمولد تنها یک اقدام «مسکن گونه» است؛ پولی که وارد حساب شرکت می شود، نه صرف توسعه می شود و نه بدهی های ریشه ای را کاهش می‌دهد، بلکه صرف هزینه های جاری و چاله های نقدینگی می شود که مثل چاهی بی انتها منابع را می بلعند.
شهرام : چک های برگشتی سایپا زیاده حقوق کارگر ها رو به موقع نمیده به قطعه ساز بدهکاره پول ندارند بدن قطعه ندارند پیش فروش گذاشتن پول مردم رو بالا بکشن چند ماه دیگه هم ورشکست میشه به فکر زن و بچه تون باشید تو این سرما باید با تاکسی برن حواله رو بفروشین برین یک مدل پایین تر ماشین بخرین
شهرام : اقا گول حرف های اینا رو نخورید اصلا ماشین ندارند بهتون بدن بعد از یک مدت الکی فاکتور میکنند ساکتون کنند دوستانی هستن اینجا که 40 روزه از زمان فاکتور شدنون گذشته خبری نیست حواله تون رو بفروشید برید ماشین دو مدل پایین تر بخرید بهتره داخل این سرما اذیت میشید چند ماه دیگه اصلا سایپایی وجود نداره قبل از عید هم جنگ میشه کلا ایرانی وجود نخواهد داشت منطقی تصمیم بگیرید هر چه میتونید پول نقد جمع کنید تو خونه
اسماعیل زارعی : آره والا منم تکمیل وجه 6 مرداد هستم هنوز فاکتور نشده برام